Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bouw van een trike (o.b.v. KMX frameset)
#1
In dit topic ga ik de bouw van mijn trike op basis van een KMX Viper frameset documenteren.
Beoogd eindresultaat zoiets als dit:

[Afbeelding: 117-big.jpg]

Maar dan met exact de onderdelen die ik zelf heb uitgezocht!

Heb er zin in!

Woensdag 10 januari 2018

Na lang wikken wegen een stalen KMX Viper frameset gekocht. Zie deze thread. Deze frameset bevat:
  • frame (blauw)
  • inschuifdeel voor trapas
  • kettingrol en -buizen
  • zitje
  • stuur onderdelen
  • voornaven en -assen
Alle KMX specifieke onderdelen dus. Foto's volgens na ontvangst van het pakket. Het wordt op 12 januari verstuurd heb ik net gehoord!

De volgende stap is het verzamelen van de overige onderdelen, eerste prio is het bestellen van de velgen en een achternaaf zodat ik de wielen kan (laten) spaken.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Waar heb je de frame-set besteld?

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Bij http://traix.de/. Via een doorverwijzing vanuit KMX in de UK. Zij zijn de officiële verdeler van KMX in Europa. Jouta verkoopt ook KMX maar levert geen losse frames helaas.
Antwoord }
Bedankt door: Frank
#4
(11-Jan-2018, 12:18 PM)ErikvanD schreef: Bij http://traix.de/. Via een doorverwijzing vanuit KMX in de UK. Zij zijn de officiële verdeler van KMX in Europa. Jouta verkoopt ook KMX maar levert geen losse frames helaas.

Bedankt Erik!
Die site gaat in m'n bookmarks. Wink

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Gaaf! Ik ben benieuwd naar het bouwproces en het eindresultaat.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Heel veel succes met de bouw.
Wat een mooie lage zithoek. Zou ook mijn keuze kunnen zijn. Heb je al een idee over banden?

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
De banden worden Schwalbe Shredda vouwbanden, 50 mm. 20 inch voor, 24 inch achter, op brede velgen.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Het frame is er! Evenals de eerste onderdelen.

[Afbeelding: 20180115_144126.jpg]

Vanavond maar eens kijken hoe het eruit ziet...
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Let the good times roll !!! Wink
Veel plezier gewenst!

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#10
tof joh! veel plezier met het bouwen :-)
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Net even een snelle inventarisatie gedaan van wat er in de doos zat. Zie onder. Voor zover ik kan zien ontbreken er twee klemmen om de stuurbuizen mee aan de voorwielophanging vast te maken. De rest lijkt compleet te zijn en kwam prima verpakt en onbeschadigd aan Smile

[Afbeelding: 20180115_184506.jpg]

Het frame van het zitje. Erg zwaar uitgevoerd, ben daar niet kapot van (wist ik van tevoren overigens). Zou best weleens kunnen dat ik daar t.z.t. een alternatief voor zoek.

[Afbeelding: 20180115_183955_0.jpg]

De zitting, het kussen en de hoes van het zitje. Ben benieuwd hoe het het allemaal gemonteerd uitziet. Ze hebben wel de naam erg lekker te zitten.

[Afbeelding: 20180115_184320.jpg]

De kettingrol en -buizen. De rol draait nu niet soepel, moet ik nog even naar kijken.

[Afbeelding: 20180115_184308.jpg]

[Afbeelding: 20180115_184255.jpg]

Ben zo blij dat ik voor het blauwe frame ben gegaan, prachtige kleur Smile

[Afbeelding: 20180115_184245.jpg]

Zat allemaal prima verpakt!

Wordt vervolgd in volgend bericht vanwege beperking op 10 afbeeldingen per bericht...

[Afbeelding: 20180115_184108.jpg]

Neusbuis (zonder derailleursteun dus) en stuurstang.

[Afbeelding: 20180115_183801.jpg]

De stuurbuizen (nog verpakt in Vietnamese kranten Smile ) en allerlei bevestigingsmateriaal.

[Afbeelding: 20180115_183703_0.jpg]

[Afbeelding: 20180115_183645_0.jpg]

De voornaven en de bijbehorende assen. 

[Afbeelding: 20180115_183536.jpg]

De voorwielophanging. 

De remmen heb ik intussen ook binnen en de achternaaf en voorvelgen zijn onderweg. Dus binnenkort kan ik aan de gang Smile. Wordt vervolgd dus!
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Goed bezig! Leuk om te volgen.
                                             


                                                 M5 Carbon High Racer -  M5 M-racer - M5  SP 662 - M5 City Cruiser -> 2x 26 inch project 
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Je hebt er echt zin om te bouwen. Volgens mij vind je dat net zo leuk als het fietsen zelf!
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ziet er mooi uit allemaal, en dat blauw zeker. Lekker winter project.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Zo, bijna alles is binnen. In ieder geval ook de velgen en de achternaaf. Vanavond even inpakken en dan kan het naar de spaker. Ik heb besloten de wielen niet zelf te spaken. In het verleden heb ik dat regelmatig wel zelf gedaan, o.a. voor mijn Shockproof maar ook voor twee motorfietsen maar het kost (mij in ieder geval) veel tijd dus ik kies deze keer voor de makkelijke weg...  Blush
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Zo, gisteren het laatste grote onderdeel "gewonnen" op Ebay, een hele mooie vintage Dura Ace 7400 crankset  Heart 

Vandaag de laatste kleine dingetjes besteld (handvatten, remgrepen, bladboutjes etc.). Als het goed is zou ik van de week alles binnen moeten hebben, zelfs mijn wielen zijn al klaar en komen als het goed is morgen binnen.

Komende vrijdag ben ik vrij en heb ik een lang weekend van 4 dagen en ik hoop dan een heel eind te komen (is ook helemaal niet zoveel werk denk ik). Heb er nu al zin in! Zal een hoop foto's maken uiteraard Smile

Misschien kan ik dan snel rijden en dan hopelijk ook zonder pijn... sinds een paar weken heb ik enorm last van mijn linkerknie, kan na een ritje van 20 km amper meer een trap op of af. Langere ritten zijn een foltering en daar baal ik echt enorm van. En ook zo maar ineens, onveranderde fiets, afstelling, schoenen...

Zeer waarschijnlijk ITB syndroom, zal van de week eens langs een fysio gaan Sad
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Succes met de montage Erik! Zou te doen moeten zijn in een lang weekend.

En succes ook met je knieën. Hopelijk betert het snel.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#18
Inderdaad. Ik ben heel benieuwd. Ik had nog nooit van ITB-syndroom gehoord, maar o.a. hier vond ik extra informatie. Meer een aandoening voor hardlopers en bergwandelaars zo staat in het stuk.  Hopelijk is er een snelle remedie.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Ik had er ook nog nooit van gehoord... ITB syndroom blijkt verantwoordelijk voor 12% van de hardloopblessures en 24% van de wielrenblessures las ik elders. Ik ga na wat rust nog een keer proberen te fietsen met andere schoenen om uit te vlakken dat het misschien toch iets met een verdraaid schoenplaatje te maken heeft. We gaan het zien...
Antwoord }
Bedankt door:
#20
We hebben heel wat namen erbij gekregen om sportblessures te duiden. Ruim 2.000.000 mensen hebben chronische klachten aan het bewegingsgestel. Voornamelijk artrose, maar ook veel slijmbeursontsteking, peesschedeontsteking en reumatoide artritis. Soms in combinatie van meerdere aandoeningen. Veelal bij sporters. Meestal worden klachten behandeld met symptoombestrijding. Spuiten of slikken met ontstekingsremmers, in combinatie met wrijven bij de fysio. Met de toenemende welvaart nemen ook de chronische klachten toe. O.K. we leven gemiddeld wat langer, maar meer welvaart, is nog geen meer welzijn.
Ben pas 70 en klachten en medicijn vrij met 2 auto-immuunziekten. Zelf bij extreme inspanningen in het krachthonk. Alleen het herstel duurt langer dan op m'n 35 ste. Vanmorgen vroeg weer gezwommen in het buitenwater. Circa 3 graden. Naakt, drie keer per week.

Erik, nogmaals beterschap en succes met de bouw van de trike.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Vandaag had ik weinig tijd (en zin) om echt te gaan sleutelen maar ik heb wel even alle onderdelen op de foto gezet. Ik heb nu alles binnen, behalve de crankset (onderweg vanuit Oostenrijk) en de pedalen. Dus dat zijn nog niet mijn eigen foto's.

Eerst nog een keer de onderdelen uit de frameset, nu zonder verpakkingsmateriaal en buiten gefotografeerd:

[Afbeelding: KMX_frame_unpacked.jpg]
Het hele frame in zijn volle glorie. Het ziet er netjes uit en is niet al te zwaar. De 4,2 kg die KMX opgeeft zou best weleens kunnen kloppen. Met die vierkante buis is het niet het meest gelikte frame ter wereld maar ik vind dat wel wat hebben. Net als bij de Flevo-racer, simpel en functioneel. De lak zit er netjes op, de stickers helaas wat minder. Hier en daar wat luchtbelletjes eronder en niet geheel recht geplakt. Of die erop blijven weet ik niet, misschien laat ik zelf custom stickers maken. En dan ook wat minder, het zijn er nu wel erg veel.

[Afbeelding: KMX_frontend_frame.jpg]
De voorkant met de lagering voor de voorwielophanging. Wederom simpel en functioneel.

[Afbeelding: KMX_idlerwheel_chaintubes.jpg]
Het kettinggeleidewiel is geheel van kunststof. Ben benieuwd hoe dat zich gaat houden in de loop van de tijd. Vrijwel alle beugels en bouten zijn verzinkt in plaats van RVS. Wat te verwachten is bij een trike op dit prijsniveau. Maar toch jammer, RVS blijft mooier op langere termijn en ik vind de kleur van RVS ook gewoon fraaier.

[Afbeelding: KMX_rearend_seatposts.jpg]
De achterzijde met de onderzijde van de stoelsteunen. Ook zijn de bevestigingspunten voor een schijfremklauw zichtbaar. Die ga ik niet gebruiken, twee goede stoppers aan de voorkant is genoeg. 

[Afbeelding: KMX_framedamage_as_received.jpg]
Helaas, na het verwijderen van de beschermende verpakking blijkt er een kleine beschadiging op het frame te zitten. Jammer maar het zal niet het laatste plekje zijn dat erop komt... 

[Afbeelding: KMX_minor_scuffmarks.jpg]
Ook aan de onderkant van het frame een paar kleine, normaal niet zichtbare, plekjes door het schuiven. Kwestie van goed in de was zetten o.i.d. om het roesten tegen te gaan. Verder no big deal.

[Afbeelding: Heavy_steel_KMX_seatframe.jpg]
Tja, het zitje. Zeer functioneel maar daarom ook erg zwaar. Dit blijft het onderdeel waar ik de meeste twijfels over heb. Ik ga in ieder geval het zitje van mijn M5 Shockproof ook eens passen. Dat zit lekker, is een stuk lichter en heeft een Ventisit mat. En het zou ook nog weleens een stuk beter kunnen staan. We gaan het zien.

[Afbeelding: KMX_seat_padding_cover.jpg]
De zitschaal is een stuk kunststof dat in het frame wordt bevestigd. De zitting zelf is eenvoudig schuimrubber met een hoes. Op internet lees ik dat de stoel lekker zit maar ik vraag me af of dat nog steeds zo is, volgezogen na een flinke regenbui... Nogmaals, we gaan het zien!

[Afbeelding: KMX_handlebars_and_small_parts.jpg]
De twee stuurbuizen (voorbereid voor barend shifters), de twee stuurklemmen die ik van de week nageleverd heb gekregen en de nodige assen, bouten en moeren. Allemaal verzinkt dus...

[Afbeelding: KMX_frontboom_steeringrod_steeringpivots.jpg]
De neusbuis zonder derailleursteun, de verstelbare stuurstang en de voorwielophanging

En dan nu de niet specifieke KMX onderdelen die ik zelf bij elkaar heb gezocht naar eigen smaak. In willekeurige volgorde:

[Afbeelding: Avid_BB7_brakes_and_levers_with_parkingbrake.jpg]
De voorwielen worden uitgerust met 200 mm Avid BB7 mechanische schijfremmen. Waarom 200 mm in plaats van de gebruikelijke 160? Gewoon, omdat die grote schijven nu eenmaal stoer staan  Cool. De remgrepen kommen uit de nieuwe Drymer/Sinner webshop en hebben een parkeerfunctie. Dat lijkt me wel handig. En als kabel gebruik ik dezelfde Jagwire kabel die ik op mijn andere fietsen ook gebruik (te koop bij Decathlon onder hun eigen merk).

[Afbeelding: Dura_Ace_7400_crankset.jpg]
Ik wilde op deze fiets eens een keer niet alles zwart. Daarom heb ik gekozen voor een zilverkleurige crankset, derailleur en spaken. Omdat de barend shifters van Dura Ace zijn vond ik dat alles dan maar Dura Ace moest zijn. Totale overkill maar erg fraai! Heart Deze crank vind ik persoonlijk de mooiste Dura Ace crank die Shimano ooit gemaakt heeft en ik ben dan ook erg blij dat ik op Ebay deze in zeer goed verkerende set kon kopen. Hopelijk komen ze komende week binnen 

[Afbeelding: Grips_bottombracket_bell_crankbolts_manual.jpg]
Het nodige klein spul. Een stel handvatten, het bottombracket (hetzelfde dat goede diensten doet op mijn winterfiets), crankbouten en een bel die ik op de gok gekocht heb ik de hoop dat de kleur een beetje overeen kwam. Dat valt wat tegen, we gaan het straks wel zien in het gehele plaatje of het een blijvertje is. En de manuals van KMX voor de assemblage van hun complete trikes en voor het zitje. 

[Afbeelding: Handbuild_wheels_Ryde_Andra40_rims.jpg]
Mijn gloednieuwe handgespaakte wielset! Handgespaakt door Vlechtservice in Utrecht. Ik heb daar al meerdere wielen laten spaken en zij leveren prima werk. En snel, vrijdagmiddag zijn de velgen en naven bij hen bezorgd, dinsdag had ik de wielen in huis (plus nog een extra achterwiel voor mijn winterfiets). De velgen zijn Ryde Andra 40. Deze heb ik ook op mijn winterfiets en die bevallen prima. Extra breed en extra sterk. In dit geval moest ik volledig zwarte hebben (dus zonder remrand) en het viel nog niet mee om 32 gats velgen te vinden in 20 inch. Vlechtservice kon ze niet leveren en na heel lang zoeken vond ik ze in Duitsland bij Komponentix. De 24 inch achtervelg had Vlechtservice gelukkig wel. De achternaaf is een Shimano Deore XT FH-T780. De velgen zijn gespaakt met 13G RVS spaken.

[Afbeelding: Mirror_12-27_cassette_42t_Dura_Ace_ring_KMC_chain.jpg]
Nog meer divers spul. Een spiegel voor in het linker stuureinde, het bekende type dat veel wordt toegepast op ligfietsen. Verder zien we hier de Shimano 105 12-27 cassette en het 42 tands Dura Ace kettingblad en bijbehorende single speed crankboutjes. 3 KMC X10-93 kettingen, velglint en de snelspanner van het achterwiel maken het plaatje compleet. 

[Afbeelding: NOS_Shimano_Dura_Ace_7800_derailleur.jpg]
Jummie, dat is nu eens een mooie derailleur! Bijna zonde om te monteren! En omdat ie zo mooi is krijgt hij een eigen foto  Smile

[Afbeelding: Schwalbe_Shredda_Evo_tires_and_innertires.jpg]
De bandjes. Schwalbe zoals ik meestal gebruik. In dit geval de vouw-versie van de Shredda in maat 50 mm. Dat zou prima moeten rollen op de brede Andra velgen.

[Afbeelding: Shimano_Dura_Ace_BS79_barendshifters.jpg]
Voor het schakelen ga ik voor de Dura Ace BS79 10 speed barend shifters. Of beter shifter, want het wordt een 1x10 setup.

[Afbeelding: Shimano_SPD_M520_pedals.jpg]
En om de boel daadwerkelijk in beweging te kunnen zetten een paar Shimano M520 pedalen, deze pedalen gebruik ik op al mijn fietsen. Het is intussen mijn zesde paar...
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Ik vind het ook een mooi frame zo met die vierkante buizen, ziet er robuust uit. En helemaal met die Dura Ace cranks en achterderailleur, ik ben benieuwd naar het resultaat.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
[Afbeelding: KMX_lefthand_frontwheel.jpg]
De voorwielen zijn klaar voor gebruik. Net als bij de andere wielen die ik heb laten bouwen, duurde het even voordat ik alle olie die gebruikt wordt bij het spaken had weggepoetst. Het is niet veel maar het blijft uit de nippelgaten komen... Daarna velglint erin en banden erop...

[Afbeelding: Badass_frontwheels_with_200mm_discs.jpg]
...althans dat dacht ik. De 20 inch versie van deze velgen blijkt een presta ventielgat te hebben in tegenstelling tot de 24 en 26 inch versie. Dat moest ik eerst uitboren zodat de AV binnenbanden pasten. En uiteraard was mijn accuboor weer leeg...

Gelukkig geen haast en na wat opladen toch gelukt. Heb ook gelijk de remschijven gemonteerd. Had ik ook weer eens een excuus om mijn momentsleutel op te graven Smile

Het resultaat staat me wel aan, het is een net wielsetje geworden! Op naar het achterwiel. Maar eerst even een rondje fietsen denk ik Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Helaas de laatste tijd ontzettend druk en dus weinig tijd voor mijn projecten.. Maar vandaag toch in ieder geval iets kunnen doen:

[Afbeelding: KMX_Dura_Ace_7400_crankset_with_42t_ring.jpg]
De crankset die ik op Ebay had gekocht was binnen! De rechterkant is echt als nieuw, de linkerkant heeft een paar lichte schoensporen. Maar ik ben er erg blij mee Smile. Zojuist het kettingblad gemonteerd met de speciale korte bladboutjes.

[Afbeelding: KMX_rear_and_frontwheel.jpg]
En de band van het achterwiel ligt er nu ook op. En ook de cassette (niet op deze foto)

De enige "losse klus" die ik nu nog wil doen is het zitje helemaal in elkaar zetten. En daarna ga ik eindelijk aan het frame beginnen!
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Tja, soms kun je wel 48 uur in een dag gebruiken, ik ken dat gevoel! Wink
Maar toch weer een stapje verder.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#26
Mooi dat je ondanks alle drukte toch nog wat vooruitgang boekt! Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM