Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietscomputers
#1
Wie gebruikt welke fietscomputer en waarom? 

Zelf heb ik in 2013 een Sigma Rox 9.1 aangeschaft met de bedoeling om naast snelheid en afstand ook meer inzicht te krijgen in mijn (gemiddelde) hartslag en trapfrequentie. Ook de hoogte meter leek mij wel handig. Uiteindelijk gebruik ik de extra functies bijna niet. Pas in 2015 heb ik een aantal maanden lang serieus getraind op een hogere trapfrequentie. Normaal trapte ik ergens tussen de 70-75 en nu is dat meestal tussen de 80-85.

Voor wat betreft de hoogte meter daar klopt meestal geen hout van. Standaard calibreer ik de hoogtemeter van te voren door de hoogte van mijn startplaats in te stellen of de luchtdruk in te stellen. Als ik eerst de hoogte instel en daarna de luchtdruk en ik kijk daarna terug op de hoogtemeter dan is die weer gewijzigd. Als ik dan de hoogte weer opnieuw instel dan is de luchtdruk weer gewijzigd. Als ik vervolgens ga fietsen en kom weer terug op mijn startpunt dan is mijn startpunt meestal (veel) hoger of lager dan waar ik mee begonnen ben. Alleen bij stabiel weer klopt de hoogte nog. 

Het voordeel van de Sigma Rox 9.1 vind ik dat ik een 2e fiets kan instellen. Afgelopen zomer heb ik een 2e ligfiets naast mijn ICE trike aangeschaft: een Challenge Chamsin. Afgelopen week heb ik daarom een 2e set transmitters aangeschaft om op de Chamsin te monteren.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Op mijn Union zit een Sigma 16.2 met cadansmeter. Die heb ik er destijds op gezet omdat mijn toenmalige E-bike ook een cadansmeter had en ik die veel gebruikte om vooral niet te zwaar te trappen (typische E-bike kwaal). Intussen weet ik dat ik vrijwel altijd rond de 90 zit qua cadans en gebruik ik hem amper meer. 

Op mijn andere fietsen zaten ook allemaal Sigma's maar dan minder geavanceerd. Sinds ik mijn Garmin Edge 25 heb, gebruik ik die Sigma's amper meer en heb ik ze zelfs al van een paar fietsen verwijderd. 

De Edge werkt via GPS en dus geen gedoe met sensors etc. Mijn cadans check ik af en toe door te kijken hoe snel ik langere tijd rij in een bepaalde versnelling en het dan thuis even uit te rekenen.

Hoogte vind ik niet zo van belang, zeker niet in Nederland. Van de ritten met hoogtemeters zie ik die later wel terug in Garmin Connect en Strava.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik gebruik een Bontrager Node 1.1. Reden is dat ik een fietscomputer wilde die ANT+ ondersteunde. Ik heb een Sigma ANT+ speed en een Sigma ANT+ cadans sensor en een Btwin ANT+ hartslagmeter. Die kunnen allemaal tegelijk uitgelezen worden door de Node maar ook door mijn Garmin sporthorloge en evt ook mijn Garmin Edge 500.
Tja waar gebruik ik de Node voor. Huidige snelheid/trapfrequentie, ODO, dagafstand, tijd. Dat was het zo,n beetje.
Van de fietscomputers die ANT+ ondersteunen vond ik indertijd de Node 1.1 het meest aantrekkelijk. Ik heb nog wel een tijdje getwijfeld tussen een Bontrager en een BBB. Uiteindelijk heeft de goedkopere prijs van de Bontrager dacht ik de doorslag gegeven.
Ik geloof dat de Node 1.1 niet meer geleverd wordt. Paar weken terug deed de fietscomputer opeens vreemd en dacht dat hij overleden was. Vermoed dat het vocht was doordat een O-ring niet goed had gezeten. Na een nachtje ademen was alles weer in orde. Ondertussen had ik al wel zitten zoeken naar een opvolger en dat zou een Bontrager Trip300 geworden zijn. Maar was uiteindelijk gelukkig niet nodig.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik heb de Sigma BC 16.12, maar nog zonder cadans sensor.
Daarnaast gebruik ik een tracking app op een extra smartphone.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Mijn Sigma 506 begon de laatste tijd kuren te krijgen. De snelheid begon hinderlijk te variëren: van 24 kon hij zo ineens naar 39 springen en dan weer naar de snelheid die meer met mijn gevoel klopte. Soms ook ineens een te lage snelheid, maar meestal sprong hij af en toe naar die veel te hoge snelheid. Contactpuntje bewerkt, nieuwe batterij. magneet en sensor beter neergezet. Geen verschil. Vandaag heb ik hem maar vervangen en bij een fietsenmaker in Delfzijl een bedraadde Echowell BC 5 fietscomputer gekocht en zelf op de Demon gezet. Ik wilde een fietscomputer die alleen maar snelheid en afstand weergaf. Dat doet deze. Ik heb de draden niet zo mooi weggewerkt als Jan de Vries dat met de Sigma gedaan had. Maar goed, hij doet het.
Ik denk trouwens dat het geen toeval is dat mijn oude het in de winter begaf. De kou en vochtigheid zijn niet best voor die dingen.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(10-Feb-2018, 09:24 PM)Roepers schreef: Mijn Sigma 506 begon de laatste tijd kuren te krijgen. De snelheid begon hinderlijk te variëren:  van 24 kon hij zo ineens naar 39 springen en dan weer naar de snelheid die meer met mijn gevoel klopte. Soms ook ineens een te lage snelheid, maar meestal sprong hij af en toe naar die veel te hoge snelheid. Contactpuntje bewerkt, nieuwe batterij. magneet en sensor beter neergezet. Geen verschil. Vandaag heb ik hem maar vervangen en bij een fietsenmaker in Delfzijl een bedraadde Echowell BC 5 fietscomputer gekocht en zelf op de Demon gezet. Ik wilde een fietscomputer die alleen maar snelheid en afstand weergaf.  Dat doet deze. Ik heb de draden niet zo mooi weggewerkt als Jan de Vries dat met de Sigma gedaan had. Maar goed, hij doet het.
Ik denk trouwens dat het geen toeval is dat mijn oude het in de winter begaf. De kou en vochtigheid zijn niet best voor die dingen.


Die kuren lijken op een fietscomputer die ik had voordat ik overstapte naar een Sigma. Ik had een draadloze VDO A8+. De eerste versie die ik had resette zich zelf steeds waardoor de ingestelde wielomtrek steeds op de fabriekswaarde terug gezet werd. Ik heb die fietscomputer teruggebracht naar de winkel
en een andere teruggekregen. Deze resette zichzelf niet maar gaf wel rare waardes onderweg aan. Zelfs als ik stil stond gaf de fietscomputer een waarde aan van soms wel 50 km/uur. Of na afloop kijk je de waardes eens door en had ik als topsnelheid 88 km/uur gereden. Uiteindelijk heb dus maar een andere fietscomputer gekocht.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
De Sigma is bepaald niet nieuw. Hij zat al jaren op mijn Sinner Demon. Misschien wel vanaf het begin. Dat is 10 jaar geleden.
Vandaag gefietst op mijn Sinner Record. Daar zit een Cateye Enduro 8 op. Daarmee had ik de Sigma 506 vervangen toen die zich wonderlijk begon te gedragen. Dat was wel lang geleden, zo herinner ik mij. Meer dan 10 jaar geleden. De Cateye lijkt zich dus beter te houden dan de Sigma, al moet ik wel zeggen dat ik op de Record echt veel minder gefietst heb.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Op mijn eerste ligfiets zat ook een Cateye fietscomputer. Die werkte prima. Weliswaar geen draadloze variant maar dat maakt ook niet uit. Op mijn gewone stadsfiets zit wel weer een Cateye fietscomputer, gewoon omdat ik goede ervaringen mee op gedaan heb.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik gebruik alleen draad tellertjes, op mijn lowracer een Cat Eye enduro 8 uit 2001, doet het nog steeds, daarom voor mijn midracer weer een Cat Eye enduro gekocht (nieuwste model). Op mijn woon werk fiets een Cat Eye cc7000 (uit begin jaren 80) die doet het ook nog steeds.
Op mijn 1988 Giant Super Sierra mtb een blauwe Vetta C15. Vetta tellertjes had je in veel kleuren, streepjes, stippen :-) .... verzamelaars tellertjes
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM