Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Artikeltje van mijn hand op bukfiets website
#10
(29-Jan-2018, 09:31 PM)Coen__ schreef: Iets waar dus een positieve lading vanuit gaat, zeker gezien de context, omdat het als reden gezien wordt om het wél te doen.

Hip of niet; het is niet legaal op de openbare weg en bovenal; het is gewoon gevaarlijk, niet alleen voor jezelf maar ook voor de overige weggebruikers.

Ook onder het kopje waar de nadelen van een single speed worden benoemd staat er geen enkel negatief woord over het gevaar en de illegaliteit van zo'n fixie zonder remmen.

Als er automobilisten zouden zijn die de remmen van hun auto demonteren (alleen nog remmen op de motor) zouden we als fietsers er terecht schande van spreken. Dan moeten we niet hypocriet gaan doen en een soortgelijke idiote gedraging onder fietsers in een positieve context zetten.

Er zijn enorme aantallen automobilisten die niks moeten hebben van fietsers. Het laatste wat wij als fietsers kunnen gebruiken is een stel malloten onder ons die het verpest. Niet verdedigen dus dat volk en al zeker niet ophemelen met 'hip' en 'trendy'. Het is gewoon dom, en daarmee klaar.

Je hebt helemaal gelijk. Op een fiets is 1 goedwerkende rem verplicht en is het een velgrem, dan 2 remmen op de wielen. Maar de oude fietsen hadden geen remmen. Mijn vroegere doortrapper niet en de hoge bi of waar ik weleens op reed ook niet. Mijn buurjongen vroeger reed op een eenwieler naar school. Bij gebruik van een rem zou hij op zijn plaat klappen. Heb ook nog een fiets gehad met een bandrem. Een hard rubber blokje boven het voorwiel. Meer afmeren dan remmen. Je leerde vooruit kijken en je snelheid aanpassen. Kans dat je bij brusk remmen over de kop zal slaan was uitgesloten. Wel zo veilig. 

Maar de charme voor de single speed blijft. Ik heb er 55 jaar op gefietst. Krijg je souplesse van. Leer je echt fietsen onder verschillende omstandigheden. Op diverse sites over fietsen zijn veelal deelnemers te vinden, die klagen over de grote stappen met een derailleur. Tegenwoordig 3 x 11 een must. Een Rohloffnaaf met 14 gelijkmatige stapjes van circa 13,5% is veel te grof. Er moet in kleine stapjes geschakeld kunnen worden. Onder stress een stapje zwaarder verzet. En na verloop klagen over wielerblessures.

Ik vond het een leuk artikel van Erik. Ik heb het met smaak gelezen en over hip of smaak valt niet te twisten.
Antwoord }
Bedankt door: ErikvanD , Wim -de roetsende


Berichten in dit topic
RE: Artikeltje van mijn hand op bukfiets website - door PietV* - 31-Jan-2018, 08:39 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Spezi 2024
Ginkgo Hebel für ...Hoekie — 12:06 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Naar mijn mening is ...Raymond — 11:58 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Het is toch al tri...melle z — 11:12 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb de volgende...Raymond — 10:56 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb de volgende...Theo Mol — 09:50 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Op welke plekken w...Hardloper — 09:38 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ook eens ondertekend...Hardloper — 09:34 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ook ondertekend.  ...TimSch — 08:57 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Nog niet gezien. I...Atrike — 08:45 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb hem ook getek...Fietsbennie — 08:43 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Denk dat de NS hie...Willeke_IGKT — 06:21 AM
montage standaard
Ik kan ook de versne...LigZeeuw — 05:59 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ook getekend, we wil...Arno boogaart — 12:31 AM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ik ben vandaag terug...Martin van Mourik — 11:56 PM
Spezi 2024
De stand buurman v...365cycle — 11:51 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Getekend. Verbod...ZoefZoef — 11:13 PM
Foto's Fietsbennie
Nu ik 1499 bijdragen...Fietsbennie — 10:56 PM