Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
nieuwe ligfietser
#1
Hallo,

Mijn naam is Richard. Al jaren geniet ik van fietsen. Heb in het verleden al eens zelf een vakantie fiets gebouwd (wel het frame gekocht...).

Omdat ik een aantal keren per week wat grotere afstanden moet afleggen (woon-werk), ben ik op zoek gegaan naar een fiets waarmee ik met wat minder inspanning redelijk snel op mijn bestemming kan komen. Ik heb getwijfeld tussen een e-bike en een ligfiets.

Een ligfiets spreekt mij meer aan (geen accu). Daarom gisteren een gebruikte Challenge Mistral gekocht in een mooie blauwe kleur.

Ik heb geen idee hoe oud, maar de fiets zag er nog erg netjes uit.
Zonet voor het eerst een paar honderd meter gereden. Erg onwennig, maar niet gevallen Smile

Onderhoud verwacht ik zelf te doen. Er zit nu een 8 speed cassette op en een gripshifter. Voor enkel een 60 blad.

Dit laat ik eerst even zitten om te zien of het bevalt en wat ik mis. Op termijn sowieso de gripshift vervangen door een (S)LX rapidfire shifter.

Ook nog goede verlichting aanschaffen. Achterop zit een eenvoudig batterij lampje, voorop niets. Daarnaast een goede tas, waar kantoorspullen en wat kleding in kan.
Als ik zo eens google, lijkt het ook verstandig om een verende voorvork te monteren (met demper). Zijn alleen lastig te vinden voor 20".

Weten jullie goede (online) shops voor ligfietsers?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Nazca heeft een webwinkel voor fietsonderdelen: https://www.nazca-shop.nl/nl/

Wat betreft de onwennigheid: dat gaat vanzelf wel weg. Bij mij duurde het toen iets van 250 kilometer voordat ik echt gewend was.

Een verende voorvork lijkt mij nog steeds overbodig, hooguit een extra luxe. Een veer / demper op het achterwiel is wel erg noodzakelijk bij drempels en kuilen.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Welkom Richard! Heb zelf het pad van E-bike naar diverse gewone gewone fietsen en ligfiets doorlopen. Ik denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt, ik was in no time uitgekeken op mijn E-bike.

Voor wat betreft vering, mijn ligfiets (een M5 Shockproof met 20 inch 451 wielen) heeft, zoals de naam doet vermoeden, vering. Voor en achter. En ik moet zeggen dat ik dat i.c.m. die kleine wielen wel een voordeel vind. Stukken met flinke wortelopdruk waar ik op mijn racefiets altijd behoorlijk in moet houden om niet van mijn fiets af te stuiteren, kan ik met de M5 op veel hogere snelheid nemen. En dat zit hem naar mijn idee veel meer in de voorvering (ook al is de veerweg daar heel beperkt) dan in de achtervering.

Maar goed, ik zou als ik jou was eerst eens lekker gaan rijden voordat je gaat ombouwen! Dat kan altijd nog. Veel plezier op de ligger en hier op het forum!
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Dag Richard,

Een Mistral is een erg goede ligfiets voor beginners, maar ook veel gevorderden vinden dit een prima ligfiets. Welkom op dit forum.

Ik heb het iets lagere broertje: de Taifun. Ongeveerd ;-) En een Roeifiets....ook ongeveerd. En een DF met hele smalle racebandjes en de vering zo hard mogelijk.

Je begrijpt wel dat ik een geveerde voorvork niet echt zal aanraden.

Webwinkels met fietskleding.
Kijk in dit draadje: http://ligfietsers.nl/showthread.php?tid=70
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Hartelijk welkom, Richard!  Mooi dat je voor een ligfiets gekozen hebt. Er zijn hier op het forum ook mensen die zelf fietsen opbouwen (bijvoorbeeld  de Erik van hierboven). Er zijn diverse shops die je van advies willen voorzien. Ik heb net bij op de site van ACE in Winterswijk  gekeken. Daar hebben ze geen online aanbod van onderdelen, maar e-mailen kan altijd. Mark Burgers is een oude rot in ligfietsenvak, kennis heeft hij genoeg.  Dan is er ook nog Maia ligfietsen, ook gerenommeerd.  De Maia winkels zijn in Dordrecht en Leiden. Ik dacht dat Challenge overgenomen was door Elan in Nijmegen. Mocht het niet kloppen dan kun je daar toch wel terecht met vragen en onderdelen voor Challenge. 

Wat betreft de voorvering. Ik heb het niet op mijn Sinner ligfietsen, maar ik heb wel achtervering en die wil ik niet missen. Dus wat dat betreft kan ik mij aansluiten bij Lopopodium. Echter er zijn ook ongeveerde ligfietsen (ik dacht Raptobike) en daar zijn mensen tevreden over en er zijn mensen die voorvorkvering onmisbaar vinden. Het hangt ook wel wat van de wielbasis af. Langere wielbasis maakt voorvering minder noodzakelijk. Sommige frames veren meer dan andere.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Vandaag de eerste 25 km gefietst. Flinke tegenwind en een te zware tas aan een zijde. Slechte gewichtverdeling dus...

Maar het ging lekker. In het begin een iets pijnlijke binnenzijde van de linkerknie, maar dat ging redelijk snel beter. Voorvering heb ik nog niet gemist. Wel moet ik de crank nog iets verder weg zetten. Dit had ik al gedaan, maar blijkbaar dus onvoldoende ver.

Gemiddeld toch een 20 km per uur..

Ik ben tevreden  Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Tip: Haal de eerste 1000km (bij benadering) de snelheidsmeter van de fiets.

Er staan namelijk erg veel tweedehands ligfietsen te koop van mensen met knieproblemen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#8
Hallo Richard en welkom hier.

Ik kan alleen maar de tips van Erik en Wim benadrukken: eerst lekker rustig wat rijden. Spieren laten wennen en niet op snelheid letten. Zodra je gewend bent aan het ligfietsen en je ligger beter kent, kun je kijken wat voor aanpassingen je wilt doen aan je fiets.

Veel plezier met je fiets!

Grt,
Frank

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik kon na 3-4 weken VM rijden ook nauwelijks lopen van de spierpijn (niet tijdens fietsen) en knie-pijn. Toen heb ik m'n schoenplaatjes maximaal naar achteren verplaatst en alle problemen verdwenen direct. Bijkomend voordeel is dat ik nooit meer de weg raak met m'n hak.

Ga je batterij verlichting gebruiken? Of een dynamo inbouwen?
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Dank jullie wel voor het welkom en natuurlijk voor de goede tips en raad.

Door mijn enthousiasme ben ik al bezig met mogelijke verbeteringen of beter gezegd mogelijke aanpassingen voordat ik echt veel kilometers heb gemaakt. Inderdaad verstandig om daar nog even mee te wachten, want waarschijnlijk helemaal niet nodig. De mistral heeft overigens vering onder het zitje.

Wat ik wel ga doen is de banden vervangen voor ballonbanden. Bij voorkeur big apples. (Voor)vering is dan niet nodig.

Daarnaast nog wat experimenteren met de juiste afstand tot de pedalen. Daar had ik bij mijn vakantiefiets ook moeite mee. Heb zonet de trapasbuis weer iets verder weg gezet.

En natuurlijk verlichting. In de ochtend en laat in de middag als ik onderweg ben is het nu nog of alweer bijna donker. Ik wil dan wel wat betere verlichting dan dat klik lampje dat nu achterop zit.

@ Coen: ik wil batterijverlichting gebruiken. Achterop sowieso een b&m lamp. Die heb ik nog liggen. Voorop weet ik nog niet. (Iemand tips voor een goede lamp om te zien en gezien te worden?). Ik zal ook eens mijn voeten wat verder ‘omhoog’ op de pedalen zetten.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Als voorlamp gebruik een USB oplaadbare Lezyne Macro drive 800. Op de eco stand binnen de bebouwde kom, full power in de onverlichte polder. Bevalt me uitstekend en kan ik eenvoudig uitwisselen over diverse fietsen.

De Big Apples heb ik op mijn winterfiets en ik ben er niet kapot van. Van het zo geroemde comfort merk ik weinig (nee, ik heb ze niet knetterhard opgepompt) en ik vind ze nogal snel weg glijden bij rotzooi op de weg. Ik zou ze niet opnieuw kopen ondanks de vele lovende kritieken.

Ik heb de neusbuis van mijn Shockproof volgens mij wel vier keer verlengd voordat ik tevreden was...
Antwoord }
Bedankt door:
#12
De DF heeft standaard als koplamp de B&M Cyo 80 lux. Ik ben aan het wachten op de IQ-X 150 lux.

Dan heb ik naast de spiegels nog 2x die Lezyne van hierboven, maar dan de 1100XL-versie. Die staan echter in de 450-stand. Hoef ik ze niet zo vaak op te laden en als het echt nodig is, dan kunnen ze feller.

Zie hier: https://roeifietsen.blogspot.nl/2017/12/...anden.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#13
Dank jullie voor de tips. B&M is eigenlijk altijd mijn favoriet geweest, maar die lezyne heeft ook wel wat. Zou wss voor de 1100 xl gaan.


(06-Feb-2018, 10:47 PM)ErikvanD schreef: Ik heb de neusbuis van mijn Shockproof volgens mij wel vier keer verlengd voordat ik tevreden was...

Vandaag weer een 25km gefietst (enkele reis, dus mag straks nog een keer...) Wat is het koud zeg..
Knie voelde ik al een stuk minder, maar nog steeds aanwezig. De neusbuis dus nog maar een stukje verder weg zetten..

Moet ook de achter derailleur gaan verstellen. Ik merkte dat deze (door het verzetten van de neusbuis) niet meer op het grootste kransje schakelt.

Misschien dan toch maar de standaard marathon banden gebruiken. Die zitten ook onder mijn andere fietsen, inclusief de vakantiefiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(07-Feb-2018, 11:07 AM)richard9722 schreef: Moet ook de achter derailleur gaan verstellen. Ik merkte dat deze (door het verzetten van de neusbuis) niet meer op het grootste kransje schakelt.

Waarschijnlijk staat je derailleur nog prima maar moet je de ketting een paar schakels verlengen.

(07-Feb-2018, 11:07 AM)richard9722 schreef: Misschien dan toch maar de standaard marathon banden gebruiken. Die zitten ook onder mijn andere fietsen, inclusief de vakantiefiets.

Ik bedoel niet gelijk te zeggen dat Big Apples slechte banden zijn. Je leest zo ontzettend veel lovende reviews over deze banden online dat het echt geen slechte banden kunnen zijn. Ik weet alleen dat ze mij persoonlijk niet zo bevallen.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(07-Feb-2018, 11:47 AM)ErikvanD schreef:
(07-Feb-2018, 11:07 AM)richard9722 schreef: Moet ook de achter derailleur gaan verstellen. Ik merkte dat deze (door het verzetten van de neusbuis) niet meer op het grootste kransje schakelt.

Waarschijnlijk staat je derailleur nog prima maar moet je de ketting een paar schakels verlengen.

Daar ben ik ook net achter.... Net een flinke poos bezig geweest met afstellen, maar heb toch echt een langere ketting nodig  Exclamation

Te lang niet gesleuteld aan fietsen....
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Wanneer je graag bij B&M zou willen blijven vooral doen! Ik gebruik op dit moment de B&M Ixon IQ Premium op mijn Nazca Fuego en Thys roefiets. Door de optionele bevestigingsbeugel heel solide te monteren (trillingsvrij). Tegenliggers klagen nooit over deze lamp (wel bij mijn andere lampen/kanonnen die ik dus liever ook niet gebruik), toch is de lichtopbrengst erg goed. Ik heb ook de B&M Ixon IQ Speed op mijn velomobiel gehad, die fiets is vorig jaar verkocht.
Ook heb ik nog lampen van Lezyne (geen Macro Drive), helaas al wel een paar keer kwaliteitsproblemen gehad (vocht). De lampen worden wel in alle weersomstandigheden gebruikt, maar dat is voor de B&M niet anders.

Mijn Lezyne Zecto Max achterlicht wat ik bij slechtere omstandigheden (mist etc) gebruik is tot nog toe wel een perfecte lamp!
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Als je zelf wilt knutselen; losse accu en Cyo Premium E of inderdaad die 150-lux IQ-X E (7,5W). Achterlicht kun je dan meteen op dezelfde accu zetten. De Cyo Premium E heeft een 6V uitgang voor een achterlicht, de IQ-X E niet, maar B&M heeft ook achterlichten voor hogere voltages, zoals de View E, die slikken 5-15V.

Als je het dan helemaal goed doet, maak je het meteen compatible voor je toekomstige VM zodat je accu's op beiden kunt gebruiken Wink

(06-Feb-2018, 11:42 PM)Wim -de roetsende schreef: De DF heeft standaard als koplamp de B&M Cyo 80 lux. Ik ben aan het wachten op de IQ-X 150 lux.

Dan heb ik naast de spiegels nog 2x die Lezyne van hierboven, maar dan de 1100XL-versie. Die staan echter in de 450-stand. Hoef ik ze niet zo vaak op te laden en als het echt nodig is, dan kunnen ze feller.

Zie hier: https://roeifietsen.blogspot.nl/2017/12/...anden.html

Die IQ-X E heeft een levertijd die elke maand een maand opschuift... heb jij hem ergens besteld of wacht je totdat er voorraad is?

Van de afgelopen vijf maanden is het ding 1 dag op voorraad geweest ofzo...

Overigens is de Cyo Premium E ook slecht leverbaar.

Ik twijfel een beetje tussen een extra Cyo (ook al een keer besteld, maar toen de verkeerde geleverd gekregen) en een IQ-X E als vervanger. Maar ik wil de Mango laten voldoen aan de regel dat je als 2-voorwielig voertuig 2 koplampen moet hebben.

EDIT: Ah %$!!! De Duitsers geven nu April op voor de IQ-X E...
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Citaat:Die IQ-X E heeft een levertijd die elke maand een maand opschuift... heb jij hem ergens besteld of wacht je totdat er voorraad is?

In bestelling (november 2017) en al betaald bij Ymte/InterCityBike.

De komende maanden heb ik er toch iets minder behoefte aan  Big Grin 

Met die Lezyne lampjes bij de spiegels heb ik meer dan voldoende zicht.
Door de standaard verlichting van de DF uit te doen, voldoe ik keurig aan de wettelijke eis van 2 koplampen.

Op de smurfenmuts heb ik namelijk ook een achterlicht van Lezyne. Echt een superlampje. Met usb-stekker om op te laden. 

Nu maar €40,- 
https://vanbon-sport.nl/accessoires/verl...lamp-zwart
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#19
Ik heb ook een Lezyne Macro Drive 800 XL. Bevalt prima. Gaat lang mee op een acculading en ik verzet de lichtsterkte nooit. Staat ergens halfweg, is ruim voldoende. Ik rijd veel over landweggetjes in het stikkedonker zonder straatverlichting en de lamp voldoet daarvoor prima.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Hoi allemaal.
Het ligfietsen bevalt me nog steeds. Eigenlijk steeds beter. Inmiddels een nieuwe ketting op de Mistral. Nog geen nieuwe achterderailleur en ook nog geen upgrade van de 8 speed naar een 10 of 11. Al helemaal nog geen toevoeging van een voorderailleur. Wel een hoofd/neksteun besteld en inmiddels ontvangen. Vind het echter wat jammer om 4 gaten te moeten boren in het stoelframe. 

ooh en nog steeds geen 'dure' verlichting gekocht. Gaat nog wel even duren voor ik echt in het donker fiets. Eerst maar goedkope ledlampen van de action gekocht  Blush

Wel als het goed is binnenkort een ligger erbij Smile

Met een beetje geluk volgende week een Optima Dingo erbij...

garage wordt wel een beetje vol... alleen voor mijzelf straks al 2 liggers en drie bukfietsen...
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Fijn dat het ligfietsen zo goed bevalt.

Wat is precies de reden geweest om een Dingo aan te schaffen? Het 26" achterwiel?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#22
Dat is inderdaad een overweging. Wil graag het verschil ervaren.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Hoezo overigens? Verkeerde of slechte keus?

Zijn er nog tips of speciale aandachtspunten voor deze fiets?
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Ik vermoed dat een Mistral en een Dingo niet zo heel verschillend zullen zijn.

Mistral
Zithoogte 52
Dingo
Zithoogte 58

Mistral
Trapas 64
Dingo
Trapas 72

Mistral
Wielbasis 116
Dingo
Wielbasis 115

Mistral
Zithoek 34-40
Dingo
Zithoek 30-35

Mistral
Gewicht 17kg
Dingo
Gewicht 15kg


Het 26" achterwiel is volgens mij het grootste verschil.

Ik vind het juist leuk om totaal verschillende fietsen te hebben.
Gelukkig is niet iedereen hetzelfde ;-)


Aandachtspunten?
Ik zou letten op de achtervering. Ik heb een hekel aan een fiets die 'meeveert' op mijn trapbeweging.
Daarom rijd ik het liefst op een hardtail fiets.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#25
Dank. Die maten had ik nog niet gevonden..
Maar zijn er bijzondere aandachtspunten? Ik lees hier en daar wat over frame- vorkbreuken bij optima, maar dat vooral bij de condor.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(13-May-2018, 02:23 PM)Wim -de roetsende schreef: Aandachtspunten?
Ik zou letten op de achtervering. Ik heb een hekel aan een fiets die 'meeveert' op mijn trapbeweging.
Daarom rijd ik het liefst op een hardtail fiets.
Is dat bij een ligfiets zo'n probleem? Anders dan bij een safety is de richting van de trapbeweging haaks op de richting van de vering, dan beïnvloeden die elkaar toch niet zoveel? Ik merk er op mijn fiets in ieder geval niet zoveel van. Een goede demper is ook niet onbelangrijk denk ik.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM