Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M5 Low Racer met mono voorwiel met trommelrem
#1
Heeft er hier toevallig iemand een M5 Low Racer met een mono voorwiel met trommelrem? Ik heb er een paar keer een op Marktplaats gezien, maar er zullen er niet veel rondrijden vermoed ik. Ik zoek een voorvork met wiel, maar met een aantal foto's ben ik voorlopig ook geholpen.

[Afbeelding: l5_zpsd0e3d16d-1.jpg]

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Hoe oud is die foto? >> Die rem lijkt op de 110mm trommels die vroeger in de Alleweder zaten.

Wat ik in jouw situatie denk ik zou doen is even contact opnemen met, in volgorde:
1. Intercity Bike: Ymte is snel en kundig in het bouwen van wielen, en heeft een Thys 209 dus is ook bekend met enkelzijdige wielophanging bij open fietsen. Alle velomobielen hebben óók enkelzijdige wielophanging en de trommels op zich zijn er dus zeker geschikt voor. Alleen ff doorgeven dat je een 451 wiel nodig hebt.  
2. Ginkgo Veloteile: Zij bouwen speciale wielen met trommels met extra koelcapaciteit, en zijn een bijzonder verzoek dus wel gewend.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Geen idee, de foto is van Google geplukt. Het gaat me eigenlijk vooral om een vork, ik kan eventueel zelf wel een trommelrem aanpassen (ik heb een draaibank). Ik heb gister één van Mike Burrows zijn Ratracers van dichtbij bekeken, hij gebruikte een versmalde Sachs VT4000 trommelrem, maar die zijn intussen ook antiek en nergens meer te vinden.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik heb m'n vorige post nog even uitgebreid Smile 
V.w.b. de moderne Sturmey Archer trommels: Neem wel de XL-SD (90mm), de X-SD (70mm) remt niet alleen minder maar is ook moeilijker goed werkend te houden.

Oh, wat betreft de voorvork: Ik zou ook M5 gewoon even mailen. Ik wilde er zaterdag nog even gauw kijken, het pand is leeg en staat te koop, maar Bram schijnt een ander loodsje te hebben voor voorraad. Misschien ligt er nog een vorkje.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik heb op dit moment geen behoefte aan dure nieuwe onderdelen. Naven aanpassen en wielen bouwen kan ik zelf als ik niks tweedehands kan vinden dat direct past. Ik ga Bram Moens nog even mailen om te horen of hij toevallig nog trommelremvoorvorken heeft liggen, dank voor de tip.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(24-Apr-2023, 03:31 PM)365cycle schreef: Hoe oud is die foto? >> Die rem lijkt op de 110mm trommels die vroeger in de Alleweder zaten.

Wat ik in jouw situatie denk ik zou doen is even contact opnemen met, in volgorde:
1. Intercity Bike: Ymte is snel en kundig in het bouwen van wielen, en heeft een Thys 209 dus is ook bekend met enkelzijdige wielophanging bij open fietsen. Alle velomobielen hebben óók enkelzijdige wielophanging en de trommels op zich zijn er dus zeker geschikt voor. Alleen ff doorgeven dat je een 451 wiel nodig hebt.  
2. Ginkgo Veloteile: Zij bouwen speciale wielen met trommels met extra koelcapaciteit, en zijn een bijzonder verzoek dus wel gewend.

Die foto is sowieso een paar jaar oud.
De M5 lowracer erop is nog ouder. Het is voor zover ik weet de eerste versie van de lowracer, gezien de trommelrem. Die is er echt al jaren niet meer.
Zou zomaar eens 20 jaar oud kunnen zijn die lowracer.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#7
Bram Moens mailde net dat hij geen voorvorken meer heeft. Met een gebruikte standaard (velgremtype) mono M5 Low Racer voorvork ben ik ook geholpen, ik pas hem wel aan. Ik heb inmiddels een naaf die ik kan verbouwen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#8
Hallo Melle,

Ik denk dat het een lastige zoektocht gaat worden. Die monotrommels zijn behoorlijk zeldzaam, al hadden de heren bij Flevobike ook een stalen lowracer met hun eigen Monotrommel. Beiden gebaseerd op het binnenwerk van een Honda MT5 (crossbrommer) Beiden waren nogal zwaar. Inderdaad zaten ze ook op de vroege Alleweders. Ook de monovorkjes zijn lastig te vinden.

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is een dubbel vorkje van een vouwfiets met 74mm inbouw maat, en daar je trommelnaaf op aanpassen. Ook bij een vorkje voor 406- 20 inch is er vaak wel ruimte voor een 451, maar niet altijd.

Van TRP is er de 925, Tektro, en Campa hebben/hadden ook zo iets. De rem zelf is een stuk smaller, maar het flex pijpje is net zo irritant breed. (maar mogelijk net op een iets gunstiger plek.) Remwerking is niet fantastisch, vind ik.

Ook nog een optie is de Brompton voorrem. Die bouwt wat lager, heeft het remkabeltje van onder. Die heeft wel een fractie langere armpjes, mogelijk te lang. Maar vermoedelijk kun je het sleufje voor het remblok wel 5mm ofzo naar boven verlengen.

De velgrem monovork heeft volgens mij een 15mm asje. De SA monotrommels hebben een lagermaat die met 12 en 15mm binnenmaat te vinden is.

Van Bitex zijn er ook nog hele smalle schijfrem naafjes. https://shop.ginkgo-veloteile.de/Laufrad...tex-Naben/

Ik hoop dat je een oplossing vindt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Dank voor je uitgebreide reactie Jeroen! De remnaaf is het probleem niet, ik heb inmiddels een Sachs trommelrem gevonden die ik kan versmallen en ombouwen naar enkelzijdige ophanging. Een standaard monovoorvork aanpassen lijkt me ook niet zo'n probleem, maar ze zijn helaas niet op elke straathoek te vinden. Wellicht ligt er ergens één te verstoffen omdat iemand hem door een titanium exemplaar vervangen heeft of zo.

(26-Apr-2023, 09:06 PM)Jeroen S schreef: Van TRP is er de 925 [...] De rem zelf is een stuk smaller, maar het flex pijpje is net zo irritant breed. (maar mogelijk net op een iets gunstiger plek.) Remwerking is niet fantastisch, vind ik.
Dit is plan A, trommelrem is plan B. Ik heb een set T925 remhoeven liggen, maar de voorrem past niet zonder aanpassingen op de monovork. Ik heb hier in Engeland helaas geen werkplaats en weinig gereedschap, maar ik heb een adaptertje besteld (dat voor iets anders bedoeld is) waarmee ik de rem hopelijk pas kan maken. Voor het flexpijpje heb ik een vernuftig adaptertje waardoor het geheel een stuk minder breed wordt, bovendien kan de kabel zowel links als rechts gemonteerd worden. Ik heb nog nooit met T925 gereden, maar ik sprak afgelopen weekend iemand met dezelfde fiets die op dezelfde baan reed als ik en die beschreef ze als 'afdoende'.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Sterkte Martinus, da...Jeroen S — 02:02 PM
aandrijving versitaille
Bij sommige velomobi...Jeroen S — 01:59 PM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Even heerlijk prek...Wim -de roetsende — 01:20 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze...Wim -de roetsende — 01:19 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze s...Hardloper — 11:34 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goedemorgen Wim, da...martinus — 12:49 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM
aandrijving versitaille
is het niet mogelijk...Gideonaut — 10:10 PM
aandrijving versitaille
Misschien, wat leenw...Dharm2004 — 09:57 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Tip met koud weer: ...Dharm2004 — 09:53 PM