Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Maaf Bikes
#1
Goedemorgen allemaal,

Even een vraagje, heeft iemand van jullie wel eens gehoord van het merk Maaf Bikes? Deze fietsen hebben een gesloten kettingsysteem, maar er is niets meer van te vinden?
Waarom had zo'n fiets niet populair kunnen worden? hieronder een citaat uit ligfiets.net:

Citaat:Maaf Bikes
| Producent |
De complete ligfiets, met ketting in frame, slot en standaard.
Website:http://www.maafbikes.com/E-mail:info@maafbikes.nlAdres:Persephonestraat 19
5047TT Tilburg
Telefoon:013 - 7115160

Maaf fietsen behoren tot de nieuwe generatie ligfietsen waarbij de ketting in het frame is geintregeerd. Daarom ziet een Maaf ligfiets er veel strakker en mooier uit dan veel andere ligfietsen. Ook de uitzonderlijk goede rijeigenschappen nodigen uit tot de keuze voor een Maaf ligfiets. Door de gunstige lucht-weerstandwaarde behaal je op een Maaf ligfiets bijvoorbeeld snelheden die op een zitfiets veel meer energie zouden vergen. Met elke Maaf fiets kan je overal rijden, maar de drie verschillende modellen hebben ieder hun eigen specialisatie. Zo is de Maaf Viper super geschikt als city-bike, de Cruiser kan als echte forensenfiets dienen en de Sporting is de snelste van de drie.

Je hoort of ziet er niets meer van. Het zag er ook niet onaardig uit. Waarom zou het niet meer bestaan? Wie weet er meer van?

[Afbeelding: maaf-elektrische-ligfiets.png]
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ja, ken ik. Ik heb er zelfs een keer een stukje mee gefietst.

Ik was niet onder de indruk.

Fiets was zwaar, dat herinner ik mij nog.

Die weggewerkte ketting was wel slim.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun 20"  -  Schmicking S1 Kneesit

http://roeifietsen.blogspot.nl/





Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik vermoed dat MAAF bikes in de verkeerde tijd is gepresenteerd. Toen ik mijn Demon kocht in 2008 was de belangstelling voor tweewielige ligfietsen tanende. Het velomobiel was hot onder ligfietsers en door de opkomst van de elektrische fiets waren er weinig nieuwkomers. Ook ligfietsers begonnen wat af te haken. Mogelijk heeft dit MAAF-bikes geen goed gedaan.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Misschien ook geen succes geworden omdat de Greenmachine er ook al was? Die ziet er net nog wat gelikter uit dan deze (ws ook een stuk duurder)
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Wim, weet je nog waarom je niet onder de indruk was van deze fiets? Was dat alleen omdat hij zwaar was of was er nog meer? 

Mij lijkt het wel een ideale fiets voor woon-werkverkeer, geen vieze broek van de ketting en je kunt een regenbroek aan zonder dat je bang hoeft te zijn dat de broek tussen het voortandwiel vliegt, alhoewel daar weer broekklemmen voor bestaan.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik houd van lichte fietsen. Dat verklaart al wel veel.

Ik houd ook van een strak sturende fiets. Vandaar dat ik een Taifun en een 209 heb.

De Maaf was gewoon erg braaf, niet zo bijzonder. Ik denk dat dit trouwens wel een zeer geschikte fiets is om mee te forenzen.

Mijn open liggers moeten vooral niet braaf zijn.
Forenzen doe ik met de DF, die is ook niet braaf maar voor dat werk wel extreem geschikt :-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun 20"  -  Schmicking S1 Kneesit

http://roeifietsen.blogspot.nl/





Antwoord }
Bedankt door: mrdigitalis
#7
Maaf bestaat inderdaad niet meer. Het bedrijf heeft me altijd wat verbaasd, aangezien ze er nogal out of the blue opeens waren met een behoorlijke line-up van fietsen. Zaten ook leuke details aan, zoals die kettinglijn en veel elektriek. Net zo plots als ze verschenen op opstapdagen waren ze ook weer verdwenen.

Naar ik meen was 1 van de Maaf mannen ook eens bij het beste idee geweest met een fiets die je al rijdende kon omzetten van lig naar zit. Verder hadden ze een ballonvaart business die meer omzet opleverde, dus ik vermoed dat de focus terug is geschoven naar die business.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(28-Feb-2018, 03:26 PM)mrdigitalis schreef: Wim, weet je nog waarom je niet onder de indruk was van deze fiets? Was dat alleen omdat hij zwaar was of was er nog meer? 

Mij lijkt het wel een ideale fiets voor woon-werkverkeer, geen vieze broek van de ketting en je kunt een regenbroek aan zonder dat je bang hoeft te zijn dat de broek tussen het voortandwiel vliegt, alhoewel daar weer broekklemmen voor bestaan.

Ik heb zelf een aantal jaren op een Maaf fiets gereden en ik ben er altijd heel tevreden over geweest. Zoals je zegt, geen vieze broeken, amper onderhoud omdat de ketting bijna volledig beschermd ligt, dus goed te gebruiken in woon-werkverkeer. Voor echt lange stukken is hij misschien wat aan de zware kant, maar daar heb ik weinig ervaring mee. Ik weet wel dat iets van 40-50 km fietsen voor mij geen probleem was, ongetraind Wink
Het bedrijf is gestopt omdat de technische man achter het bedrijf ernstig ziek werd en geen fietsen meer kan maken of service kon verlenen. Mocht je nog interesse in een Maaf fiets, de mijne ga ik weg doen omdat het niet makkelijk is om met een ligfiets met de kinderen mee te fietsen.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Hoi JorisB, nee ik heb geen interesse in een Maafbike, maar bedankt voor het delen van dit verhaal!
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(24-Oct-2018, 08:55 AM)JorisB schreef:
(28-Feb-2018, 03:26 PM)mrdigitalis schreef: Wim, weet je nog waarom je niet onder de indruk was van deze fiets? Was dat alleen omdat hij zwaar was of was er nog meer? 

Mij lijkt het wel een ideale fiets voor woon-werkverkeer, geen vieze broek van de ketting en je kunt een regenbroek aan zonder dat je bang hoeft te zijn dat de broek tussen het voortandwiel vliegt, alhoewel daar weer broekklemmen voor bestaan.

Ik heb zelf een aantal jaren op een Maaf fiets gereden en ik ben er altijd heel tevreden over geweest. Zoals je zegt, geen vieze broeken, amper onderhoud omdat de ketting bijna volledig beschermd ligt, dus goed te gebruiken in woon-werkverkeer. Voor echt lange stukken is hij misschien wat aan de zware kant, maar daar heb ik weinig ervaring mee. Ik weet wel dat iets van 40-50 km fietsen voor mij geen probleem was, ongetraind Wink
Het bedrijf is gestopt omdat de technische man achter het bedrijf ernstig ziek werd en geen fietsen meer kan maken of service kon verlenen. Mocht je nog interesse in een Maaf fiets, de mijne ga ik weg doen omdat het niet makkelijk is om met een ligfiets met de kinderen mee te fietsen.

Hallo JorisB,
Maar ik heb wel interesse in je ligfiets.
MVG,
Sjaak
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(24-Oct-2018, 08:55 AM)JorisB schreef: Mocht je nog interesse in een Maaf fiets, de mijne ga ik weg doen omdat het niet makkelijk is om met een ligfiets met de kinderen mee te fietsen.

Op zich gaat met een ligfiets kinderen vervoeren prima:
(18-Oct-2018, 04:20 PM)Atrike schreef: Ik vond in de archieven nog een paar foto's van de ligfiets die ik tot een paar jaar geleden had. Deze fiets is door mijn schoonvader gebouwd, die ooit als hobby had om verschillende typen ligfietsen te bouwen.
[Afbeelding: Ligfiets-Henk-met-kind-en-aanhanger.jpg]

Ik vraag mij af of op de Maaf Bike een bagagedrager te installeren is. Zelfs als dat niet kan is wellicht een kinderfietskar een optie. Ikzelf zag een fietszitje op mijn eerste ligfiets Bowi niet zitten en daarom hebben we onze kinderen met Burley fietskarren vervoerd. 
(21-Apr-2017, 08:31 AM)Roepers schreef: Begrijp ik goed dat de fiets hierboven (met opvallend rood crankstel en witte trappers) een showmodel van Nazca is en dus van niemand hier op het forum?

Mijn eerste ligfiets  was ook zwart/wit. De spatbordjes waren zwart, maar het achterspatbord begaf het  behoorlijk snel omdat het blijkbaar in aanraking kwam met het achterwiel. Het was Bowi, die gebouwd werden door Hans Bowier in Rotterdam:
[Afbeelding: full]
Zo zag de fiets in 1998 eruit.

Het kindje in de fietskar is vandaag 21 geworden. Waar blijft de tijd?

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Nieuwe berichten
SPAM
Is al de derde deze ...ErikvanD — 07:56 AM
SPAM
Fftty126 heeft ons g...Wim -de roetsende — 07:48 AM
Nazca Fuego with front suspension?
Do you think that th...Nino Coutinho — 04:55 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij dat mijn...Roepers — 09:43 AM
Even an absolute beginner has to start ...
Leuk en spannend. ...Wim -de roetsende — 11:35 PM
Even an absolute beginner has to start ...
Ik snap dat je de ko...GertBr — 11:34 PM
Even an absolute beginner has to start ...
Schoenen met SPD pla...TvWijk — 09:40 PM
Railligfietsen
Nu ook op industries...Roepers — 09:29 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...GertBr — 07:57 PM
Iemand ervaring met Jouta en Greenspeed?
Dat is idd wel veel ...ErikvanD — 10:35 PM
Piepen en kraken
De schokdemper is vo...ErikvanD — 10:34 PM
Piepen en kraken
Het draaipunt van de...Lopopodium — 10:21 PM
Iemand ervaring met Jouta en Greenspeed?
Huidige model is erg...Wim -de roetsende — 10:03 PM
Iemand ervaring met Jouta en Greenspeed?
Ik bedoel het huidig...ErikvanD — 09:46 PM
Iemand ervaring met Jouta en Greenspeed?
Bedoel je een modern...Wim -de roetsende — 09:06 PM
Kennen jullie deze al? MeWe ligfiets gr...
Ik ben al lid :-)Wim -de roetsende — 09:02 PM
Piepen en kraken
Kan het het draaipun...ErikvanD — 08:14 PM