Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bülk 4 more
#53
(09-Apr-2024, 09:33 PM)Tijanus schreef: Nou ja, iets over de helft van de configurator wordt het opeens ein Konfigurator, het is nog niet helemaal af (en correct vertaald) lijkt het. 
Ik ben wel heel blij met de kleurkeuze, en vooral ook dat er andere opties zijn dan geel en oranje (ook leuk, maar daar zijn er al erg veel van).
Henning zit er commercieel bovenop, maar er staat nu ook nog "DF Configurator"  Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus , Hoekie
#54
Die EUR 250 is trouwens een typisch Duitse dealer dingetje. Niet voor NL van toepassing (zover ik weet)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#55
(09-Apr-2024, 09:33 PM)Tijanus schreef: E.250 voor transport uit Roemenië? Dat is een beetje een rare 'verborgen' kostenpost.... is het ontbreken daarvan de 'aanbieding' van de eerste 30 stuks?

(09-Apr-2024, 10:51 PM)Hoekie schreef: Die EUR 250 is trouwens een typisch Duitse dealer dingetje. Niet voor NL van toepassing (zover ik weet)

Die 250 euro rekent hij voor elke fiets. Ook voor andere modellen.

Over Duitse dealer dingetjes gesproken, wij betalen niks voor proefrijden bij onze vrienden op de Koperweg / De Vliet. In Duitsland zag ik dat het heel gebruikelijk is om minimaal zo'n 100 euro ofzo te betalen om proef te rijden. Maar dit krijg je terug als korting bij aankoop.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#56
(09-Apr-2024, 06:30 AM)Willeke_IGKT schreef: Of gewoon op zijn Noord Hollands, Bulk.
Dat is ook het dichtst bij de uitspraak in het Duits geloof ik.

Is de uitspraak in het Noord-Hollands niet bulluk, net zoals ze melk uitspreken als melluk, en Hoorn als Horen?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#57
(10-Apr-2024, 09:57 AM)PieterTrapt schreef: Is de uitspraak in het Noord-Hollands niet bulluk, net zoals ze melk uitspreken als melluk, en Hoorn als Horen?
De ü spreek je bijna zo lang uit als uu. Met m'n gare Nederlandse accent wordt het Buulk.

Hier hoor je het van een echte Duitser  Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#58
Op z'n Noord-Hollands dus: Buulluk   Big Grin

Verder prima zet, een goedkopere VM.

€10.000 is gewoon heel veel geld.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#59
Een verschil van enkele duizenden euro's is zeker voornaam, maar we moeten maar zien hoe sterk of lang je daarop kan blijven leunen. (Ik ging voor de gein eens vergelijken bij Podbike, en die zijn ook gewoon van 5000 naar 9500 euro gegaan, en productie lijkt nog altijd druppelsgewijs, etc.) En natuurlijk goed checken welke features je dan mist; ikvoormezelf vind een vm met kap maar zonder knipperlicht n-ok, en dat is dan reëel gezien +500 euro.

Ik ben in elk geval enthousiast over de insteek tov de huidige Bülk, die me ook al aansprak, want dit lijstje van aanpassingen had ik zelf kunnen aanleveren. Mijn kijk op zaken zegt helaas niet altijd veel goeds voor commercieel succes (adieu Hilgo!), maar een niet al te logge velomobiel die wel gewoon stoepjes en bochtjes haalt (zowel rijdend als parkerend) en waar ik over 20 jaar nog in en uit kan stappen, mijn aandacht heb je -- nu mijn aanschaf nog! Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#60
Citaat: Ja perssonlijk kan ik niet geloven dat het wrappen van een velomobiel goedkoper en even mooi resutaat geeft dan het spuiten met 2K lak.De goedkoopste wrap vinyl Oracal 970 RA reeks kost 12.5€ /m2 excl BTW in vergelijking met 2K autolak zal dat minder dan 10€ /m2 kosten. Je gaat nooit een volledige wrap kunnen aaanbrengen alleen op de tijd dat iemand die kan spuiten. Ook door alle krommingen is dat wrappen meer dan een uitdaging. Je gaat dat moeten opdelen in stukken en die verbindingen minder zichtbaar maken met een extra striping in andere kleur... dat zie ik nu al op de foto's. Dus ik vrees dat ze hier nog gaan op terug komen.

Er is al vaker een nieuwe velomobiel gewrapt. Ik neem aan dat ze in Roemenië wel weten wat goedkoper is in de produktie.

Autolak is altijd meerdere lagen omdat het anders doorschijnt, vinyl breng je in 1 keer ondoorschijnend aan door de reflecterende plakzijde. Maar belangrijker zijn de kosten van een spuitcabine. De constante ventilatie die je nodig hebt om geen dampen in te ademen, betekent dat je je arm stookt om de ruimte warm genoeg te houden. Dat geldt natuurlijk vooral 's winters.

Vinyl wrappen is in veel opzichten minder problematisch. De velomobiel moet schoon plus glad zijn en de ruimte schoon en op constante temperatuur van minstens 15ºC. Ventileren, ademmaskers zijn niet nodig, er zijn geen giftige stoffen om in te ademen. Het is een veel aangenamer klus dan spuiten. Je kunt het echter niet buiten doen, want een zuchtje wind maakt het hanteren van een vinyl strook onmogelijk.
Het kan vrij snel gedaan worden als je met 2 of 3 mensen werkt die op elkaar ingespeeld zijn. Zolang dat nog niet het geval is: de folie kun je steeds opnieuw loshalen en met een beetje warmte alle kreukels eruit krijgen. Dat is maar goed ook, want goede wrapfolie is niet goedkoop. Pas op voor vouwen van plaklaag op plaklaag, dat is heel lastig (niet onmogelijk) en tijdrovend om weer los te krijgen.

Doordat het zo extreem dun is kun je simpel zelf repareren met een stukje vinyl en een föhn om het duurzaam te laten plakken. Van een afstandje zijn de overgangen niet zichtbaar. Kom je dichterbij, ja dan wordt het duidelijk zichtbaar. Ben je heel penibel, dan vervang je het hele paneel.

Het is inderdaad waar dat het wrappen van krommingen de nodige ervaring vraagt en aanvankelijk lijkt het zelfs onmogelijk en tot wanhoop drijvend. De kunst is om op de goede plek te beginnen. Folie kreukelt als het bij elkaar komt, maar rekken kan het héél veel met maar een klein beetje warmte. De experts doen aan vóór-rekken om toch op plekken te komen waar de folie bij elkaar kruipt door een ingewikkelde vorm.
Vaak is een beschadiging op het grote zijvlak en dat is veel gemakkelijker zelf te doen, zelfs als het om een heel paneel gaat.

Zelf (bij-) spuiten met een spuitbuis is goedkoop, maar exact dezelfde kleur en oppervlaktestructuur bereiken, het vermijden van lopers (sinaasappelhuid) is alleen voor professionals weggelegd. Een hele velomobiel professioneel opnieuw laten spuiten is doorgaans duurder dan opnieuw laten wrappen omdat vóór het spuiten de hele body voorbehandeld, opgeschuurd moet worden en vanwege de extra kosten van beschermingsmiddelen en spuitcabine.

Fijn schuur-stof is heel slecht voor longen en huid. Ik heb helemaal niet zoveel geschuurd in mijn leven, maar ben er toch al allergisch voor. Voor mij is dat reden om zoveel mogelijk handmatig nat te schuren. Voor kleine oppervlakken gaat dat wel. Moet ik toch machinaal schuren, dan gaat een goed ademmasker op, ik douche me nadien en alle kleren die ik aanhad gaan in de was.

Enige nadeel die ik tot nu toe heb gezien van vinyl is dat je geen camera op de body kunt zetten met een zuignap. Het vacuum van de zuignap trekt de folie los....
Verder lijkt het handig om net als bij lak, de body af en toe in de was te zetten. Ik dacht dat het niet nodig was omdat vinyl zo glad is, maar onlangs had ik contact van geverfd kozijn tegen vinyl body en de verf die af gaf op het vinyl was lastig eraf te krijgen. Een waslaagje daarentegen maakt het schoon houden een eitje.

Voorzover ik tot nu toe kan beoordelen kan vinyl wat meer hebben dan 2K-lak.
Antwoord }
#61
Dat klinkt positief, dank je twilwel.

Dus folie is voor mij zeker geen reden om hem niet te bestellen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: twilwel
#62
laat ik nou net zuignapjes op al mijn verlichting hebben Dodgy
maar ik zou het niet eens zo erg vinden om hem kaal te bestellen (zonder vinyl wrap) en dan zelf met een roller wat DD lak aan breng, of de tas met graffiti bussen erbij pak!
Ik wacht het af. Tot nu toe klinkt het allemaal heel aantrekkelijk!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#63
https://www.bentrideronline.com/messageb...ost3013273 schreef:En we hebben prijzen. De glasvezel 4more (iets minder dan 65 lbs) kost € 5499 (iets minder dan $ 6000 tegen de huidige wisselkoers) en de premium koolstofvezelversie is dezelfde prijs als de Bülk mk1 met precies dezelfde opties als de MK1.
Wat heeft voor voordeel biedt dan de nieuwe Bülk  tov van MK1?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#64
(10-Apr-2024, 09:56 PM)Hardloper schreef: Wat heeft voor voordeel biedt dan de nieuwe Bülk  tov van MK1? 

Open wielkasten, daardoor een kleinere draai cirkel en de mogelijkheid om rolstoel mode achteruit te gaan.
En de carbon versie heeft ook de grotere toegangs luiken die de MK1 niet heeft/krijgt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#65
En biedt wat meer binnenruimte, tussen de wielkasten
En het extra serviceluik onderop, net zoals de Tuna heeft
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#66
Grotere spoorbreedte (stabieler in bochten), makkelijker banden verwisselen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#67
Het valt niet mee om alle info over de B4M door te worstelen en bij te houden op het Velomobilforum. Qua onderhoudsvriendelijkheid en wendbaarheid is de B4M nog beter dan de Bülk MK1. Grotere luiken, open wielkasten, meer veerweg (meer comfort) en een gemakkelijk bereikbare stuurhevel die duidelijk van de Tuna is afgekeken.
Ik vind het een goede aanzet en ben erbij. Een bestelling voor een blauw-witte B4M is de deur uit. Binnenkort hoop ik proefritten te kunnen aanbieden in het mooie Drentse landschap.
Antwoord }
#68
(11-Apr-2024, 02:05 PM)twilwel schreef: Het valt niet mee om alle info over de B4M door te worstelen en bij te houden op het Velomobilforum.

Alleen de berichten van Jens en een enkele andere gewerblich'e lezen scheelt een stuk. ;-)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel , Hoekie
#69
(10-Apr-2024, 11:05 PM)Arend-Jan schreef: En het extra serviceluik onderop, net zoals de Tuna heeft
Ja, dat vind ik een mooie. Net als de open wielkasten c.q. losse deksels maakt het de productie makkelijker, én het onderhoud Big Grin 

(10-Apr-2024, 11:12 PM)Frutsel schreef: Grotere spoorbreedte (stabieler in bochten)
Daar moeten we nog achter komen. Hij is stabieler in bochten dan hij zonder grotere spoorbreedte zou zijn, maar hij staat ook 3cm hoger.
Gezien 1cm bij de DF XL merkbaar is in zowel meer "schrapen" als minder snel een wieltje lichten, vind ik 3cm verschil best wel veel. Je kan 'm ook niet klakkeloos verlagen, want de wielkasten zijn aan de bovenzijde volgens mij ook kleiner.

(11-Apr-2024, 02:05 PM)twilwel schreef: meer veerweg (meer comfort)
Ik gooi graag even een klein balletje op om dit bijvoorbeeld "zachtere vering" te noemen in plaats van "meer comfort". Als de keerzijde van de medaille namelijk is dat je verder moet afremmen om de bocht voor je gevoel veilig te nemen, is comfort mogelijk niet het juiste woord. Ik en vele - vooral ook minder sterke - rijders met mij vinden efficiëntie namelijk comfortabel Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , DanceRaven , Hoekie
#70
(11-Apr-2024, 02:05 PM)twilwel schreef: Het valt niet mee om alle info over de B4M door te worstelen en bij te houden op het Velomobilforum. Qua onderhoudsvriendelijkheid en wendbaarheid is de B4M nog beter dan de Bülk MK1. Grotere luiken, open wielkasten, meer veerweg (meer comfort) en een gemakkelijk bereikbare stuurhevel die duidelijk van de Tuna is afgekeken.
Ik vind het een goede aanzet en ben erbij. Een bestelling voor een blauw-witte B4M is de deur uit. Binnenkort hoop ik proefritten te kunnen aanbieden in het mooie Drentse landschap.

Dan kun je straks ons uitgebreid verslag doen van een vergelijking met de MK1.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#71
(11-Apr-2024, 02:19 PM)365cycle schreef:
(10-Apr-2024, 11:12 PM)Frutsel schreef: Grotere spoorbreedte (stabieler in bochten)

Daar moeten we nog achter komen. Hij is stabieler in bochten dan hij zonder grotere spoorbreedte zou zijn, maar hij staat ook 3cm hoger.

Gezien 1cm bij de DF XL merkbaar is in zowel meer "schrapen" als minder snel een wieltje lichten, vind ik 3cm verschil best wel veel. Je kan 'm ook niet klakkeloos verlagen, want de wielkasten zijn aan de bovenzijde volgens mij ook kleiner.
Da's waar, het hoogteverschil had ik even genegeerd. Ik heb mijn DF XL juist hoger laten zetten, want minder schrapen is me meer waard dan sneller door de bocht Smile



(11-Apr-2024, 02:19 PM)365cycle schreef:
(11-Apr-2024, 02:05 PM)twilwel schreef: meer veerweg (meer comfort)

Ik gooi graag even een klein balletje op om dit bijvoorbeeld "zachtere vering" te noemen in plaats van "meer comfort". Als de keerzijde van de medaille namelijk is dat je verder moet afremmen om de bocht voor je gevoel veilig te nemen, is comfort mogelijk niet het juiste woord. Ik en vele - vooral ook minder sterke - rijders met mij vinden efficiëntie namelijk comfortabel Wink


Ik kan me voorstellen dat je als nieuwe velonaut zachtere vering meer comfort vindt hebben. Je komt van een apparaat waar misschien vering op zit, maar waar je in ieder geval uit het zadel kan komen bij drempels/slecht wegdek. Dan is een VM waar je min of meer vast in de zitting ligt wel een ruige ervaring.
Aan de andere kant zijn bochten een stuk griezeliger met zachte vering. Zeker een beginneling rijdt al gauw te snel een bocht in ("Ik had niet door dat ik al >30km/h ging"). Dan is sturen en remmen best een dingetje, zeker als de VM ook gaat waggelen door de vering.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , DanceRaven , Willeke_IGKT
#72
(11-Apr-2024, 02:19 PM)365cycle schreef:
(11-Apr-2024, 02:05 PM)twilwel schreef: meer veerweg (meer comfort)
Ik gooi graag even een klein balletje op om dit bijvoorbeeld "zachtere vering" te noemen in plaats van "meer comfort".
Snelheid is zeker een vorm van comfort, maar meer veerweg betekent niet per se zachtere vering, toch? Ook met stijve veren is het vgm niet super lastig het einde vam de remweg van velomobielen te bereiken. Meer veerweg lijkt me dan niet verkeerd.

Even offtopic, maar het valt me op dat de (voor)vering van velomobielen verrassend low tech (weinig stellen aan veer- en demperkarakteristiek) voor voertuigen die (bijna) dagelijks bis zur Kippgrenze gereden worden, zoals de Duitsers dat mooi zeggen.
Dat is misschien ook wel de magie van éénsporige voertuigen...
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#73
(11-Apr-2024, 05:43 PM)DanceRaven schreef: Even offtopic, maar het valt me op dat de (voor)vering van velomobielen verrassend low tech (weinig stellen aan veer- en demperkarakteristiek) voor voertuigen die (bijna) dagelijks bis zur Kippgrenze gereden worden, zoals de Duitsers dat mooi zeggen.
Klopt. Er is door de fabrikanten en ontwerpers lang vastgehouden aan het "eenvoud siert"-principe. Ik denk dat vloeistoffen zowel het veren en dempen als het remmen van onze voertuigen nog weleens op een heel wat hoger plan zou kunnen brengen, maar inderdaad, je voegt daarmee wel extra complexiteit en "potential points of failure" toe. 
Tegenwoordig komt luchtvering + gasdrukdemping aan de achterkant al steeds meer voor. Met de toegenomen efficiëntie (=snelheid!) en de behoefte om de besturing enkel aan de voorkant te laten gebeuren vroeg de markt daar denk ik gewoon om.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , DanceRaven , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM
aandrijving versitaille
is het niet mogelijk...Gideonaut — 10:10 PM
aandrijving versitaille
Misschien, wat leenw...Dharm2004 — 09:57 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Tip met koud weer: ...Dharm2004 — 09:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden...ZoefZoef — 09:28 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goede tip Niels,beda...martinus — 09:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Niels van der Wal — 09:03 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Heeft een tweewieler...PieterTrapt — 09:01 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden t...365cycle — 08:50 PM
aandrijving versitaille
ik ben blij met mijn...MennoBrockhus — 08:45 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Na twee en halve wee...datakneder — 08:37 PM