Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietsbennie
#27
Ik doe ook per boterham 20 km. Ook ik stop al kan ik de boterhammen ook in de zakjes aan de voorkant van mijn ligfietsshirt stoppen. Toch zitten de boterhammen altijd in mijn toptas. Als ik stop om te eten ga ik gelijk heel veel drinken omdat ik heb gelezen dat water het beste opgenomen wordt als er ook voedingsstoffen bijzitten. Het voordeel van boterhammen is ook dat relatief langzaam verteert (vergeleken met Dextro) zodat  er gedurende langere tijd koolhydraten in het bloed worden opgenomen. Als diabeet ben ik met dat soort dingen altijd bezig. Er gaat geen dag voorbij zonder aan koolhydraten te denken.
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Met drinken nip ik om de zoveel aan mijn veldfles die ik aan een riem meedraag. Dat deed ik op de bukfiets al. Met ligfiets blijft die precies op een mooie plek hangen dat ik erbij kan. Een bidon kan ik nergens kwijt, dus ja je moet wat.
Daarnaast heb ik een liter (2 ltr als warm is) fles water bij mij, en vul ik bij als die bijna leeg is. Ideaal als je hier in den lande rijdt, je hebt overal wel een tankstation, restaurant of MC donalds waar je die even bij kunt vullen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#29
Ik bak meestal zelf mijn brood. Gisteren had ik twee dubbeldekkers bij me. Ik heb er maar eentje opgegeten in een tocht van 130 kilometer. Toch vijf uur vol tempo fietsen dat je uit een enkele dubbeldekker haalt (een halve kilo meel levert mij een heel brood op, waar zes dubbeldekkers uitgesneden kunnen worden). Bij 'gewoon' fluffig brood van de supermarkt heb je toch beduidend meer nodig.

Ik heb ook altijd drie liter water bij me op de bagagedrager. Drink alleen tijdens een stop (eens of tweemaal per tocht), en giet er dan een halve tot hele liter in zodat ik weer een uur of twee voort kan. Soms tussendoor dat ik even snel stop voor een paar slokken als het warm is.
Antwoord }
Bedankt door:
#30
wat bedoel je met dubbeldekkers?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#31
Twee plakken op elkaar. Kaas ertussen.
Antwoord }
Bedankt door:
#32
(15-May-2018, 11:20 AM)Lopopodium schreef: Ik bak meestal zelf mijn brood. Gisteren had ik twee dubbeldekkers bij me. Ik heb er maar eentje opgegeten in een tocht van 130 kilometer. Toch vijf uur vol tempo fietsen dat je uit een enkele dubbeldekker haalt (een halve kilo meel levert mij een heel brood op, waar zes dubbeldekkers uitgesneden kunnen worden). Bij 'gewoon' fluffig brood van de supermarkt heb je toch beduidend meer nodig.

Ik heb ook altijd drie liter water bij me op de bagagedrager. Drink alleen tijdens een stop (eens of tweemaal per tocht), en giet er dan een halve tot hele liter in zodat ik weer een uur of twee voort kan. Soms tussendoor dat ik even snel stop voor een paar slokken als het warm is.

Die 130 km rijd je dan echt niet alleen daar van, maar grotendeels dus gewoon uit de voorraad in je lichaam.
Antwoord }
Bedankt door:
#33
Ik vind het knap, en ben benieuwd wat voor superbammen dat zijn.
Laatst 140 km naar Den Bosch geweest (terug met auto), maar daar had ik toch mede vanwege mijn bukfiets wel 8 boterhammen mee en op.
Supermarktbammetjes (mooi voor galgje) zijn mij prima genoeg, dan maar meer kauwen...
Ik heb ook wel eens mueslirepen gehad, maar daar kreeg ik zere maag van tijdens het fietsen, dus geen repen oid meer voor mij.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#34
Gewoon brood gebakken in een broodmachine met een mix van de AH.
Antwoord }
Bedankt door:
#35
Komisch om te zien hoe er een hele discussie ontstaat over zoiets simpels als brood  applause

[Afbeelding: resolve?urn=urn:gvn:RA01:30051001534210&size=large]

Overigens vind ik water onderweg nog belangrijker. Had van de week een setje Radical Design tassen besteld voor de Shockproof/trike. Op de trike pasten ze niet en op de Shockproof blokkeerden ze de toegang tot beide bidons. Dat vond ik niet acceptabel, ik wil al rijdens gewoon mijn bidon kunnen pakken. Zijn dus weer retour.

Een kerkhof is trouwens ook een goede plek voor het bijvullen van je bidons, daar is altijd water voor de bloemen...
Antwoord }
Bedankt door:
#36
Begraafplaats ga ik onthouden. Dat heb ik nog niet gedaan.
Wel eens op een camping, kon ik gelijk sanitaire stop maken zonder te vragen.
Want al dat brood, je moet het ook kwijt. Dat is ook zo'n gedoe.
En je kunt er als er geen hek op zit 's nachts nog terecht.lte

Onderstaande foto is van een camping in buurt van Langenholte wat bij Zwolle hoort. Geen hond had in de gaten dat ik niet van de camping was. En 15 minuten later ben je verdwenen.
Prachtig fietsen daar langs de Vecht en het Zwarte Water trouwens. Maar dat is bukfiets, hoort niet op deze site volgens mij...

[Afbeelding: SDC11082.jpg]
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#37
Eén dubbeldekker eten op een tocht van 130 km? Dat vind ik knap. Dat krijg ik niet voor elkaar. Alhoewel het per tocht verschillend is: de ene tocht heb ik nauwelijks trek en fiets ik een leuke tocht van 60-70 km zonder iets te hoeven eten maar drinken doe ik overigens wel en een andere keer moet er echt wat gegeten worden na 30 of 40 km anders gaat het gewoon niet meer. In beide gevallen heb ik wel normaal ontbeten max 1 uur van te voren (vaak een bord brinta). Waardoor het komt weet ik niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#38
(15-May-2018, 09:54 PM)Bert_Rijssen schreef: Eén dubbeldekker eten op een tocht van 130 km? Dat vind ik knap. Dat krijg ik niet voor elkaar. Alhoewel het per tocht verschillend is: de ene tocht heb ik nauwelijks trek en fiets ik een leuke tocht van 60-70 km zonder iets te hoeven eten maar drinken doe ik overigens wel en een andere keer moet er echt wat gegeten worden na 30 of 40 km anders gaat het gewoon niet meer. In beide gevallen heb ik wel normaal ontbeten max 1 uur van te voren (vaak een bord brinta). Waardoor het komt weet ik niet.

60 km zonder eten doe ik elke week minstens 1 keer. Andere rit soms wel een ijsje, soms niet. Schijnbaar kun je je interne energieopslag ook trainen, want toen ik begon met die 60 km ritten moest ik altijd pasta eten van te voren en cola meenemen voor onderweg, anders ging de vaart er uit na 45 km. Dat werd vanzelf steeds minder, en met de velomobiel.... tja, dan bereik ik dat punt sowieso niet voor een 60 km rit. Ik vertrek nu ook gewoon ongeacht wat, wanneer en hoeveel ik gegeten heb.
Antwoord }
Bedankt door:
#39
Soms als ik vergeten heb om brood te maken (dat kost me drie uur), maak ik ook wel eens griesmeelpudding. Die giet ik in een plastic bakje, snij het alvast in blokjes als ik thuis ben, en neem het mee voor onderweg. Dan eet ik blokjes griesmeelpudding tijdens mijn pauzes. Vorig jaar heb ik een tocht gemaakt van 174 kilometer, en toen had ik genoeg aan tweederde bakje (een bakje is denk ik een halve liter?). Ook goed fietsvoedsel dus (gezoet of ongezoet).
Antwoord }
Bedankt door:
#40
Misschien dat jullie dan op jullie materiaal minder moeite moeten doen.
Je moet het ook lekker vinden. en ik eet vaak om maar niet die man met de hamer tegen te komen.
Nemen jullie ook wel eens fruit mee?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#41
Ik eet vezelrijke koolhydraten op de langere ritten. Altijd volle producten, zoals volkoren brood met banaan, havermout in water, appels, gedroogde abrikozen en drink alleen water. Als ik wat uitgebreider wil eten, smeer ik het volkorenbrood met hummus. De man met de hamer kom ik nooit tegen. Dat is voor zotten.
Vezelrijke voeding geeft een stabielere glucosespiegel en meer reserve door een gezond metabolisme in de dikke darm. Als veganist heb ik zelden echt honger. Fiets in de morgen weleens 60 km zonder ontbijt. Heb ruim 500 gram glycogeen voorraad in lever en spieren. Circa 2000 extra brandstof.
Antwoord }
Bedankt door:
#42
(16-May-2018, 10:12 AM)PietV* schreef: [...]Als veganist heb ik zelden echt honger. [...]

Uit interesse; is dat iets bijzonders  Huh
Antwoord }
Bedankt door:
#43
Ik denk dat voornamelijk vocht het belangrijkste is. In Nederland hebben wij allemaal wel voldoende voorraad om een korte tocht van enkele uren zonder te eten te volbrengen. Ook al heb je honger, je komt er vast wel. Drinken heeft veel meer invloed op de prestatie dan een paar uurtjes niets kunnen eten, sowieso kost het verwerken van eten ook weer energie die je dan niet kan besteden aan het fietsen. met een paar % minder vocht echter gaat de prestatie al snel 10% of 20% omlaag heb ik vernomen. Dus sinds dat ik dat weet neem ik in ieder geval altijd genoeg water mee :-). En zorg ik dus ook dat ik genoeg drink onderweg.
Antwoord }
Bedankt door:
#44
Neem een plantenspuit (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40371254/ ) mee en sproei daarmee je gezicht nat tijdens warme ritten... dat scheelt weer vocht / zout verlies.
Antwoord }
Bedankt door:
#45
(16-May-2018, 05:35 PM)Roef Veerman schreef: Ik denk dat voornamelijk vocht het belangrijkste is. In Nederland hebben wij allemaal wel voldoende voorraad om een korte tocht van enkele uren zonder te eten te volbrengen. 

Dat geldt dus niet voor mij. Ik ben diabeet en te lage suikers zijn in het verkeer echt gevaarlijk. Ik heb wel eens op een plek gestaan die ik goed ken, maar ik wist de weg niet meer vanwege  totale desoriëntatie. Pas na een aantal dextro's en een onbekend aantal minuten wist ik weer hoe ik mijn weg moest vervolgen. Hypo's herken ik op de fiets aan het feit dat fietsen niet meer leuk is en steeds langzamer gaat. Je spieren kunnen goed zonder suikers, je brein kan dat niet. Ik kan mij voorstellen dat lage bloedsuikerwaarden ook bij gezonde mensen kunnen optreden. Ik heb wel eens het verhaal gehoord van iemand zonder diabetes die flauwviel door een suikertekort. Met name als je door glycogeenreserves bent heengefietst. wordt het lastig. Zijn die goed gevuld dan hou ik het ook langer vol dan de 20 km op een boterham. Ik heb wel eens meegemaakt dat mijn bloedsuikers niet echt wilden dalen. Aan het begin teveel gegeten of te weinig gespoten en glycogeenreserves goed gevuld was denk ik de oorzaak.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#46
(16-May-2018, 08:40 AM)Fietsbennie schreef: Je moet het ook lekker vinden. en ik eet vaak om maar niet die man met de hamer tegen te komen.
Nemen jullie ook wel eens fruit mee?

Op langere ritten heb ik vaak bananen en/of een appel bij me onderweg. Ook meestal een flesje cola: perfect om de man met de hamer weg te slaan. :-)
Antwoord }
Bedankt door:
#47
Ik neem nooit fruit mee. Heb niet het idee dat dat voor mij een goede brandstof is. Ook geen bananen. Hooguit misschien dadels, daar valt wel veel calorieën uit te halen. Maar die hebben een wat laxerende werking als je er teveel van zou eten.
Antwoord }
Bedankt door:
#48
Ik heb wel eens bananen meegenomen, of gekocht op de markt onderweg. Heerlijke oppepper. Appels ook wel, maar dat lest niet echt de honger of dorst, 't is meer omdat het lekker is. Maar ik vergeet het ook vaak mee te nemen, of onderweg op te eten. Dan van die vieze zwarte bananen hoef ik dan niet meer.
Jullie hebben wel gelijk drinken is belangrijker. Ik ben wel eens met de bukfiets op een zomerdag boven 30 graden op en neer naar Osnabrück geweest (250 km), 2 literfles water 3 keer moeten bijvullen onderweg, ik blééf maar drinken. Heb hier ook nog wel foto's van. En ik ben ook verzot op zwarte koffie. Vooral op de heenweg, 's Nachts als het wat koeler is, lekker in een bushokkie koffie drinken. Ik neem er zelfs een kopje voor mee om er meer van te genieten dan van de dop van de thermoskan. Beetje cafeïne moet kunnen, blijf je ook nog wakker. Ook nog koffieliefhebbers hier?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#49
Ik heb wel eens een hypo (te lage bloedsuikerspiegel) met een appel geprobeerd te bestrijden. Dat hielp dus niet. Ik bleef met de hypo zitten. Elke keer als ik dat probeerde ging het niet goed. Ik spuit soms weinig als ik ga fietsen, dus de hoeveelheid suikers in een appel kunnen het verbruik van een recreatieve fietser niet bijhouden. Hoe anders brood of een rol Dextro's!
Antwoord }
Bedankt door:
#50
(16-May-2018, 10:42 AM)Coen__ schreef:
(16-May-2018, 10:12 AM)PietV* schreef: [...]Als veganist heb ik zelden echt honger. [...]

Uit interesse; is dat iets bijzonders  Huh

Veganist zijn is niet bijzonder. Heeft wel vele voordelen bij langdurig bewegen. Zeker met vezelrijke koolhydraten. Je metabolisme werkt gelijkmatiger. Zelden een dip. Dus een stabiele bloedsuikerwaarde. Je houdt bij vezelrijke voeding voldoende  vochtvoorraad in je darmen en bijna al je voeding wordt biochemisch gesplitst in water en CO2. Nauwelijks belastend voor lever en nieren. Door vertering van onoplosbare vezel in de dikke darm beschik je over extra vetzuren voor hart en spieren en extra glucose voor de hersenen, lever en het immuunsysteem.

Bovendien nauwelijks last van ontstekingen en blessures door kwalitatief goede smering van de gewrichten. Geen last van artrose, artritis of versleten kraakbeen. Als ik zin heb, kan ik als 70+ vol op de pedalen gaan, zonder knieklachten. Geen last van spierpijn door gezonde hart- bloedvaten. Ook mijn insuline productie werkt uitstekend. Absoluut geen last van insuline resistentie. Kans op diabetes 2 is te verwaarlozen.

Voeding doet meer met je dan je denk. Laat voeding uw medicijn zijn en medicijn uw voeding. Een spreuk van Hippocrates 2300 jaar oud.
Antwoord }
Bedankt door:
#51
Nee, ik bedoelde de combinatie 'veganist zijn' en 'zelden echt honger'.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM