Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
nazca pioneer en kapotte sram dual drive
#1
Ik heb een nazca pioneer (ongeveer 10 jaar oud, heb hem zelf pas een half jaar) en vandaag is mijn sram dual drive stuk gegaan, ik moet denk ik het wiel eruit halen om te zien waar precies en wat precies... Maar bij vooruit trappen blokkeert er nu soms iets... Ik was gelukkig niet ver van huis en kon lopend naar huis.
Toen het stuk ging was het ook net alsof er iets brak / langs elkaar heen schuurde en daarna was trappen niet meer mogelijk.... Had idee van gebroken achteras of misschien een lager die stuk is. Maar wat het precies is weet ik nog niet... 

Maar wat is beste optie nu? naaf vervangen lijkt wat lastig omdat die niet meer gemaakt worden, maar misschien heeft Nazca zelf nog genoeg op voorraad, vind alleen kosten wat aan hoge kant... En dan moet het wiel nog opnieuw gespaakt worden en dat heb ik zelf nog nooit gedaan... 
Ik vind het dual drive systeem op zich wel mooi, maar wat zijn nu goede alternatieven voor mijn fiets en hoe kan ik zo snel mogelijk me weer liggend verplaatsen?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik heb zelf eens kapotte lagertjes gehad in de naaf van mijn achterwiel van mijn oude Optima Orca. De kogeltjes rolde zo uit de naaf toen ik deze eenmaal thuis los had gehaald. De twee tochten die ik ervoor had gemaakt ging ook vrij moeizaam. En ik begreep toen ook niet helemaal waarom ik al na 100 kilometer bekaf was. Daarna viel dus het kwartje, het moest het weerstand van het wiel zijn geweest. Maar het kon nog wel gewoon draaien, het wiel was nooit geblokkeerd.

Het wiel moest in z'n geheel vervangen en gespaakt worden. Kostte me bij ACE in Winterswijk in totaal zo'n 250 euro, kan ik me herinneren. Ik weet niet of je bij Nazca terecht kan als je zelf niet persoonlijk bij hen de fiets hebt gekocht.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik zou de naaf eerst eens uit elkaar halen om te zien wat er mis is. Het binnenwerk komt er vrij eenvoudig uit. Wat ik me van de dual drive van mijn flevoracer herinner is dat het er vrij solide uit zag allemaal. Misschien is het idd alleen een stukgelopen lager.

Het zelf inspaken van een nieuwe naaf is ook best te doen hoor, dat lijkt moeilijker dan het is.

Hier en daar vind je de dual drive nog wel aangeboden maar fabrikanten als AZUB zijn intussen overgestapt op de Sturmey Archer variant die nog wel leverbaar is (maar lastig te vinden in NL). Maar dat betekent ook weer een nieuwe shifter en inspaken uiteraard. De naaf zelf is wel goedkoper.

Mijn ervaringen met Nazca zijn tot dusver erg goed, reageren snel op email en denken altijd erg goed mee, ook als je aangeeft onderdelen nodig te hebben voor een of ander niet-Nazca project.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Als je niet weet wat de oorzaak is, kun je geen conclusie trekken. Misschien een paar onderdelen. Mogelijk een nieuw binnenwerk er in. Pas als dat niet kan, moet je gaan denken aan spaken. 

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik heb even de binnenkant bekeken, maar ik wordt er zelf niet erg veel wijzer van, maar het is voor mij ook eerste keer dat ik zo'n naaf van binnen bekeken heb... wel idee dat er een bepaald ringetje volledig versleten / verdwenen is. Zit om bepaalde palletjes heen met gleufje aan zijkant, weet het zo niet beter uit te leggen.
Maar ik kreeg wel het idee dat dit de eerste keer is dat de naaf los is gehaald... en dan heb ik vermoeden dan een echte fietsenmaker er meer mee kan of mij beter kan helpen hiermee... maar ik vind het wel weer interessant Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#6
ik heb maar even wat foto's gemaakt van wat ik bedoel. Maar wees gewaarschuwd, dit kunnen als schokkende beelden worden ervaren!

[Afbeelding: 28048548667_a4461fd2b4_b.jpg]

[Afbeelding: 42917452091_0a14bb5ec7_b.jpg]

[Afbeelding: 42016417995_0a14bb5ec7_b.jpg]

[Afbeelding: 42016418155_6ed3e82ce2_b.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Je bedoelt een ring die om de pallen heen zit die aangrijpen in de tanden op de laatste foto? M.a.w. de koppeling tot stand brengen tussen de as en de naaf? Veren die tandjes nog wel op de en of andere manier?

[Afbeelding: DualDriveParts.jpg]

Bij jou zijn de palletjes helemaal ingevouwen, op deze foto staan ze naar buiten (rechtsboven) zodat ze kunnen ratelen in de getande ring. En daarin kunnen aangrijpen.

...allemaal wat crytisch omschreven maar ik hoop dat je het snapt...
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(20-Jun-2018, 02:49 PM)ErikvanD schreef: Je bedoelt een ring die om de pallen heen zit die aangrijpen in de tanden op de laatste foto? M.a.w. de koppeling tot stand brengen tussen de as en de naaf? Veren die tandjes nog wel op de en of andere manier?

[Afbeelding: DualDriveParts.jpg]

Bij jou zijn de palletjes helemaal ingevouwen, op deze foto staan ze naar buiten (rechtsboven) zodat ze kunnen ratelen in de getande ring. En daarin kunnen aangrijpen.

...allemaal wat crytisch omschreven maar ik hoop dat je het snapt...

Ik snap precies wat je bedoelt, maakt het voor mij wel duidelijk, maar het veertje/ringetje oid wat moet zorgen dat die palletjes dus naar buiten blijven staan is volledig verdwenen... Ik zag wel iets als resten daarvan in het gleufje aan de zijkant van die palletjes en de ring (zie ook mijn derde foto). En die restanten heb ik ook wel wat verwijderd, maar zag eruit als ijzerschaafsel of wat je ook kan krijgen als je boort in metaal... Weet ook niet hoeveel daarvan nog in de naaf zit en voor meer problemen zorgt... En dan de grote vraag of zo'n veertje nog te krijgen is of dat ik dan aan een volledig nieuwe naaf moet denken.
en dan evt (tijdelijke) optie om de 3 versnellingen weg te laten en naar een 7 of 8 versnellingen systeem te gaan (in naaf of met cassette). Ik zit een beetje met een budget uitdaging  Angry
Antwoord }
Bedankt door:
#9
[Afbeelding: springdamage1.jpg]

http://www.rideyourbike.com/sramIGH.shtml

Deze site geeft veel info. Het is een veertje van niets zo te zien. En mogelijk biedt een veer zoals in een oliekeerring dus een oplossing. En anders gewoon eens navragen bij een fietsenmaker of hij het onderdeeltje kan leveren.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Die site had ik zelf ook al gevonden en staat inderdaad veel informatie op. Een rondje hier bij wat (lokale) fietsenmakers heeft nog weinig resultaat opgeleverd....
Heb maar eens een mail gestuurd naar ACE-Shop, hopelijk wordt ik daar wat wijzer Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik ben ACE-Shop een stuk wijzer geworden en daar bleek dat het binnenwerk nog veel meer kapot was...
Uiteindelijk een nieuw binnenwerk (wel tweedehands uit de onderdelenbak) erin gezet samen met Mark Burgers van ACE-Shop en heb ik een korte cursus fietsenmakerij gekregen (en ook gezien waarom ik zelf blij ben naar een zeer ervaren fietsenmaker te zijn gegaan) en kan ik voor zelfs minder als 80 euro weer fietsen. Echt top service!

Als er genoeg interesse is kan ik foto van het kapotte binnenwerk nog plaatsen.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Mark is echt een geweldige kerel. Ik heb bij hem mijn eerste ligfiets gekocht. Een Baron.

Wist je dat hij al behoorlijk wat fietsen zelf gebouwd heeft?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#13
Mooi man dat je weer kunt fietsen. En hoewel ik graag zoveel mogelijk zelf doe (en dat meestal ook goed uitpakt) is een expert inroepen soms gewoon beter.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Fietsen die door Mark gemaakt zijn en op aanvraag (sowieso de Rug-aan-rug tandem) ook nog gemaakt worden:

Ace Liberacer

Ace Liberator

Ace Spider

Ace Puma

Ace Puma Rug-aan-rug tandem
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM