Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Over klapsturen, wielspin en framenummers
#1
Omdat ik wat lastig op de Raptobike kan op- en afstappen (al begint het te wennen) vroeg ik me af of een klapstuur wat is. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe die dingen werken... Ik snap uiteraard dat je dat stuur kunt opklappen als je op- of af wil stappen. Maar hoe zit dat vast? Ik neem aan dat je de hoogte in de neergeklapte stand kunt afstellen? Maar klikt zo'n stuur ook (soort van) vast in die stand? En in de opgeklapte stand? Of zit er geen enkele restrictie op en kan het stuur geheel vrij bewegen? En hoe gaat dat dan met stevige/onverwachte hobbels in de weg? Raak je dan niet de controle kwijt?

Wat ik ook merk is dat ik vaak een doorslippend voorwiel heb bij het optrekken vanuit stilstand. Vooral bij het vlot oversteken van een weg o.i.d.. Als ik er goed op let en met beleid optrek dan gebeurt het niet. Mijn banden zijn Kojaks. Ik had dat eerlijk gezegd niet verwacht! Ik ken Kojaks als banden met een goede grip op droog wegdek. En ik had ook niet gedacht dat de druk op het voorwiel zo laag was dat dit zou gebeuren. Al heb ik het met de Flevoracer ook weleens gehad. Met de trike heb ik het ook wel eens (dan achter uiteraard Wink ) maar dat is alleen bij hele gladde ondergrond en een hele lage versnelling (bv. optrekken op een steile en gladde helling). Zit hier nu ook een vraag aan vast...? Nou eigenlijk niet, het is meer een observatie Smile

Dan over framenummers. Op de Raptobike heb ik nog geen framenummer kunnen ontdekken. Idem op de M5. Op de Flevoracer is wel een nummer ingeslagen en op de trike zat op één van de frames een sticker. Ik vraag me af waarom de Nederlandse ligfietsfabrikanten geen framenummers inslaan? Lijkt me toch handig voor identificatie, bepalen van het bouwjaar etc.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Mijn klapstuur op mijn Nazca Gaucho kan ik gewoon met een stelschroef instellen. Daarmee kan je makkelijk de gewenste hoogte instellen. Het stuur zit niet vast. Je kan het als je zou willen tijdens het fietsen gewoon naar voren duwen. Maar in de praktijk zal dat nooit gebeuren (laat ik zo stellen, in ongeveer 400 tochten is dat nog nooit gebeurd, zelfs niet bijna). Dus ook bij bobbels en ander ongemak blijft het stuur netjes naar je toe gericht.

Normaliter is bij een Gaucho het stuur zo dat het niet ver naar voren kan klappen. Ver genoeg om te gaan zitten. Maar dat vond ik toch nog niet ver genoeg (en ik heb niet eens een buikje). Ik heb bij ACE de onderzijde nog wat laten afschuren (het onderdeel is zo gemaakt dat het bij te ver omhoogklappen weerstand biedt), zodat het stuur helemaal plat naar voren kan. Dat is handiger opstappen, maar ook handig als ik er eens mee een trap op of af moet (bij een treinstation bijvoorbeeld), zodat ik de fiets in de breedte kan optillen zonder dat het stuur en de hendels tegen mijn hoofd of buik prikken.

In de omhoogstand biedt het stuur genoeg weerstand zodat het overeind blijft staan. Het klapt dus niet zomaar terug. Maar dat is vast met een inbusschroef nog losser of vaster in te stellen.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Dank voor de uitgebreide uitleg! Maakt een hoop duidelijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Bij mijn Rapto lowracer staat het framenummer in het achterpat, of mijn midracer een framenummer heeft en waar die staat weet ik niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik heb ook een klapstuur en zou niet anders meer willen. (heb ook niet met andere sturen gereden). Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat het stuur uit zichzelf omhoog gaat tijdens rijden en heb wel enkele flinke bobbels in mijn woon-werk route. Ik kan het met een stelschroef op hoogte afstellen. Ik vind het vooral ook makkelijk tijdens het uit de schuur pakken en dergelijke, je pakt het stuur gewoon in de hoge stand vast en kan gewoon lopen/sturen. En tijdens het fietsen op je eigen fijne hoogte zetten.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
En als je wil afstappen duw je het stuur gewoon gelijk naar voren. Ik gebruik vaak mijn momentum om de voeten op de grond te zetten en gelijk overeind te komen. Werkt erg makkelijk.

Snap eigenlijk niet zo goed waarom een Raptobike geen klapstuur heeft (althans, niet standaard, begrijp ik?). Is er wel een bagagedrager voor te verkrijgen, eigenlijk? Althans, eentje die speciaal voor de Raptobike gemaakt is? Ik kan me niet heugen dat ik een Raptobike met bij het ontwerp passende bagagedrager heb gezien. Geen bagagedrager vind ik ook een groot gemis. Net als het ontbreken van de achtervering. Toch drie cruciale onderdelen die flink bijdragen aan prettige lange toertochten door half Nederland.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik weet dat Raptobike twee zwarte alu stangetjes kon (kan?) leveren waarmee je een standaard bagagedragertje mee bevestigt aan de zitschaalsteun. Zelf heb ik één enkele alu stang gemaakt van mijn bagagedragertje (Tubus Luna rvs) naar de zitschaalsteun.
http://www.ligfiets.net/homebuild/665/be...racer.html

Klik op "Raptobike" hieronder, en zie Karrimor voortasje aan bagagedragertje
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ik zal eens bij mijn achterpatten kijken maar de afgelopen keer heb ik daar niets gezien. En ik ga mijn ogen open houden voor een klapstuur. Al went het ook al, als ik nu op de Shockproof stap heb ik echt het idee dat daar een apehanger op zit  Confused
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(06-Jul-2018, 11:57 PM)Lopopodium schreef: .......... Ik kan me niet heugen dat ik een Raptobike met bij het ontwerp passende bagagedrager heb gezien. Geen bagagedrager vind ik ook een groot gemis. Net als het ontbreken van de achtervering. Toch drie cruciale onderdelen die flink bijdragen aan prettige lange toertochten door half Nederland.
Ik vind de Raptobike een prima tourfiets, afgelopen woendag nog een rondje van 181km gefietst met de midracer Cool
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Dat is een mooie rond(je) Wink En ik ben het nu al met je eens dat de midracer voor lange afstanden een fijne fiets is.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Welke diameter heeft de Raptobike voorvork? 1 of 1 1/8?

Framenummer van de Shockproof zou in de neuspijp moeten staan bij je trapas.
                                             


                                                 M5 Carbon High Racer -  M5 M-racer - M5  SP 662 - M5 City Cruiser -> 2x 26 inch project 
Antwoord }
Bedankt door:
#12
1 1/8 is de maat. Dat framenummer van de Shockproof ga ik straks gelijk even checken!
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ik heb zelf nooit last van wielspin bij droog wegdek zelf niet op 23 mm banden. Ik denk dat zoals ik al eerder gezegd hebt veel ligt aan het soort banden. Investeer in een goede band en zoals het ook met auto's is is een band die goed bij een voorwiel aandrijven presteerd niet gezegd dat deze bij een achterwiel aandrijven ook goed presteerd.
Je wil een band met goede grip in dit geval betekend dat een band die goed vervormd om een grote grip te waarborgen. Dan kom je dus bij een lichte band met weinig rubber en een hoge tpi waarde. In de 26 inch en jouw kennende als schwalbe aanhanger zou ik gaan voor een Furious fred. Je gaat het misschien gek vinden maar het zal een wereld van verschil zijn. Gewicht is de helft van een kojak en zeker 600 gram lichter als een big Apple of iets in die zin.

Ik heb dezelfde lichaamslengtes en heb eerlijk gezegd geen last met op en afstappen. Ik heb dan wel een aerostuur met dezelfde opbouw als bijvoorbeeld een bachetta Corsa. Ik heb geen last van mijn polsen na een tijd. Ik heb afgelopen week 211 km gereden en stap dan fris van mijn fiets. Ook de controle en draaicirkel is lekker kort.

(06-Jul-2018, 11:57 PM)Lopopodium schreef:  Ik kan me niet heugen dat ik een Raptobike met bij het ontwerp passende bagagedrager heb gezien. Geen bagagedrager vind ik ook een groot gemis. Net als het ontbreken van de achtervering. Toch drie cruciale onderdelen die flink bijdragen aan prettige lange toertochten door half Nederland.

Geen vering is een voordeel. Geen slijtage aan bushringen weinig onderhoud en een stijf frame ook is het gewicht van de fiets daardoor lager. Als je goede banden monteerd haal je daar een stukje vering uitK alsook de wielen en breedte van de velg is belangrijk. Kijknaar de mtb wereld waar genoeg mtb ers met een starre vork terug rijden en de bandendruk wat verlagen. 

Ik zelf heb op mijn rapto midracer een bagagedrager welke in mijn ogen netjes aansluit bij het design. Kijk anders maar hier ergens op het forum. Daar staat een foto. 

Ik heb met diverse sturen gereden op diverse ligfietsen en vind het aerostuur het meest comfortabele en degene die het meeste controle geeft. Ik ga mijn andere ligfietsen ook ombouwen naar aerostuur.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Met banden (en wielen) ga ik de komende tijd zeker nog experimenteren, is ook alleen maar leuk Smile De Kojaks zaten erbij en vind ik iig beter dan de zware, stugge en wat verdroogde Marathons die er ook bij zaten. Op mijn Koga MTB (ongeveerd) bevallen ze prima maar dat is wel de brede 50 mm versie ipv de 35 mm die op de Rapto zit. Maar je hebt gelijk, mijn (erg lichte) Vredesteins met 320 tpi op mijn vakantie fiets rijden relatief soepel ondanks de hoge druk. Op mijn gewone fietsen mis ik sowieso vering geen moment. Ik denk ook dat het komt omdat je op een ligfiets meer contactvlak hebt en je ook niet zo makkelijk even uit het zadel kunt komen bij een grote hobbel of stevige wortelopdruk.

Ook qua stuur moet ik je gelijk geven, van alle ligfietsen waar ik op gereden heb (zijn er niet zo heel veel hoor, een stuk of 5) vond ik de Gaucho met aero stuur het beste rijden. Enorme controle, ook bij stapvoets rijden. En natuurlijk eenvoudig op- en afstappen en veel stuur om zaken als navigatie etc. op te monteren. De Gaucho had dan ook gewone trigger shifters ipv de gebruikelijke twist shifters.

Leuk dat met name ligfietsen zoveel ruimte voor experiment bieden Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ik heb er nog eens over nagedacht maar denk dat het probleem met doorslippen vooral ligt aan je 42t voorwiel. Die is wel erg klein genomen. Ik rijd zelf met een 53 van voor en daar kom ik zelfs de stijlen duinen mee op. Je zou je tandwiel eerder kunnen vervangen voor een 48 of 50. Dan is de kans dat je doorslippen nihil.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Hoe bedoel je dat Pieter? Het gaat toch om de eindoverbrenging en toch niet om de individuele grootte van het voorblad en kransje? Of heeft dat iets te doen met hefboomwerking?

Ik heb het voorblad juist vervangen van een 52T naar een 42T omdat dat voor mij een beter versnellingsbereik oplevert. Met het 52T blad zat ik alleen maar op de grootste kransjes en had ik te weinig in reserve in de lage versnellingen. Jij hebt blijkbaar meer kracht in je benen dan ik  Wink

Ik heb op al mijn fietsen met enkel voorblad een 42 T blad i.c.m. een 11/28 of 12/27 cassette (afh. van het formaat achterwiel) of een 16/17 T freewheel (bij mijn single speeds) en dat vind ik voor mij persoonlijk de perfecte combi.

Ik denk dat het doorslippen vooral komt door een te lage versnelling, te hard trappen bij wegrijden en een stukje gewenning aan de voorwielaandrijving. En de band wellicht.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
42 icm met jouw bereik vermoed 11-28 of miss nog de 32 ervanuitgaande dat je als je aan een stoplicht staat helemaal terug schakeld naja dat doe ik wel dan krijg je heel makkelijk een wielspin. Dat het op je andere fietsen goed werkt komt omdat dat achterwielaandrijving is met het volle gewicht en bagage op het aandrijven de wiel.

Dat ik meer kracht heb lijkt me sterk met alle medicijnen die ik slik ligt mijn gemiddelde op de ligfiets veel lager dan vroeger op de racefiets 28-32 km/h gemiddeld .

Naar wat ik nu op mijn raptobike gereden heb en dat is vanaf 23 mei nu 2200 km is dat het een fiets is die minder gemaakt is om op hele hoge trapfrequentie te rijden maar een betere rijgedrag geeft bij een 80-88 rpm.

Jij hebt de luxe om een voorderailleur te monteren en dat zou ik zeker doen. Met bijvoorbeeld een 50-42 die zijn er volgens mij in de cyclocross. Ik heb hier nergens ervaren dat 53 te zwaar is ook niet in de duinen die mijn 100 kilo omhoog sleuren. Moest ik er een 42 op monteren dan zou ik zeker sneller last krijgen van wielspin .

Voorwielaandrijving vergt weer een hele andere gedachtegang als een achterwielaandrijving.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(13-Jul-2018, 07:56 PM)pietermels1979 schreef: Naar wat ik nu op mijn raptobike gereden heb en dat is vanaf 23 mei nu 2200 km is dat het een fiets is die minder gemaakt is om op hele hoge trapfrequentie te rijden maar een betere rijgedrag geeft bij een 80-88 rpm.  

Dat had ik ook al gemerkt (in dat relatief kleine stukje dat ik er nu mee gereden heb). Maar bij mij zijn het allemaal nog eerste indrukken, eerst maar eens flink wat km maken Smile
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Was het trouwe...Wim -de roetsende — 08:15 PM