Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Parade Elfwegentocht
#1
Morgen, zaterdag 14 juli, is de parade van de Elfwegentocht. De Elfwegentocht is een Fries evenement waarvan de deelnemers  in de  2 weken voorafgaand aan de parade fossielvrij willen reizen of voortbewegen. Ook zijn er vanuit de 11 andere provincies  deelnemers fossielvrij afgereisd naar Friesland. Interessant voor ons zijn de delegatie uit Flevoland  en de roeifietsers uit Zeeland,
 

De parade morgen vindt plaats op de N31 tussen Drachten en Leeuwarden. Op ligfiets.net staat een oproep om mee te doen. Zoals je daar kan zien heb ik mij in een onbewaakt moment opgegeven. Ik fiets er uiteraard naar toe (65 km) en kan dan voor het eerst op een autosnelweg fietsen. Ik moet wel vroeg uit bed om dat de ligfietsers om 9:30 uur bij Sigerswâld verzamelen. Ik ben benieuwd.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Veel plezier, ben benieuwd naar je verslag!
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Hmm, 2 met koplamp en 1 zonder. Zeeuwse zuunigheid zeker? ;-)
Veel plezier Marco!

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#4
(13-Jul-2018, 03:55 PM)Frank schreef: Hmm, 2 met koplamp en 1 zonder. Zeeuwse zuunigheid zeker? ;-)
Veel plezier Marco!

2 met naafdynamo en 1 zonder vermoed ik  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Het was erg leuk. De fietstocht vanochtend liep helemaal gesmeerd: bijna geen wind. Ik geloof niet dat ik eerder dit jaar zo snel gereden heb. Vlak voor Sigerwâld kwamen een paar velomobilisten achter mij aan fietsen. Het was een beetje onduidelijk wwaar we als ligfietsers verzamelden maar uiteindelijk wam het toch nog goed. We vormden een soort groep een beetje verdeeld, maar hebben toch wat aandacht gekregen. Vooral de RAR-tandem en de een soort gelamineerde duo-ligfiets die aan de Twike deed denken, maar toch meer op velomobielen geïnspireerd was. Tot mijn verbazing was er ook iemand met een Windcheetah (Velomobiel-prototype van Mike Burrows uit begin jaren tachtig) en iemand met een Lineair, Amerikaanse LWB  uit eind jaren tachtig.  Met verschillende ligfietsers kennis gemaakt. Het was geloof ik mijn eerste activiteit in het kader van de NVHPV en het is mij goed bevallen)


Even een paar momenten (er zijn nog wel meer ligfietsers te zien.
Vanaf 8:32 zie je de groep ligfietsers waar ik deel van uit maakte (die elkaar bij Sigersâld zagen)
8:40 de RAR-tandem gevolgd door de Windcheetah.
8:58 de gelamineerde Duo velomobiel.
9:27 de Lineair
9:38 fiets ik het beeld uit.

Het was een bijzondere belevenis. Voor het eerst vanaf Loppersum naar Leeuwarden gefietst. Via deze route zal wel niet zo vaak meer gebeuren. Het asfalt van de N31 is inderdaad wel heel mooi.

O ja, de koffie bleek bij aankomst bij het WTC in Leeuwarden gratis te zijn en ik kreeg ook nog een NVHPV-buff. applause

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Leuk man! En zo op de N31, dat zul je idd niet snel meer meemaken... Of de autoloze zondagen zouden ooit nog terug moeten komen...
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Het deed inderdaad denken aan de autoloze zondagen, alleen toen waarschuwde men ervoor oom je op de snelwegen te gaan fietsen. Nu was het gewoon toegestaan.  Het was inderdaad heel erg leuk om mee te doen. Wat een feest!

Ik heb nog wat meer gevonden in de media
Hier een bericht met veel foto's van ligfietsers of ligfietsen: Klik

Hier een video van Omrop Fryslân (in het Fries. Ik kan het prima verstaan, maar ik weet niet of dat voor iedereen geldt)

In deze video vanaf 1:28 ligfietsers om te beginnen met twee tandems: De Hase Pino en de RAR.
Om 1:31 verschijn ik in beeld te midden van andere ligfietsers (stilstaand in afwachting van de dingen die komen gaan)


In deze video om 1:05 de eerste ligfietsers
Om 1:13 de volgende ligfietsers.
Om 1:16 een interview met Marjolein van Dillen die achterop de RAR-tandem fietst.
Om 1:37 meer ligfietsers.

Toch wel een aardige opbrengst.

Hier ook nog foto van ligfietsers (met onder meer de RAR-tandem en de Windcheetah) op Tadesmedes.nl
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Je bent wel goed te herkennen op de video met de witte pet Big Grin
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Het is een zeer lovend begin naar een beter milieu. Ik heb genoten van de filmpjes en foto's. Maar halvering van onze Nationalke veestapel zet meer zoden aan de dijk. Ik hoop dat Friesland daar volgend jaar het voortouw in neemt.

Koeien boeren een enorme hoeveelheid methaan uit. In 2015 produceerde de Nederlandse veestapel 76,3 miljard kilogram mest, waarvan 81% voor rekening van het rundvee kwam. Bron: http://www.clo.nl/indicatoren/nl2124-ont...wbedrijven-

Methaan is een veel heftiger broeikasgas. Dat blijft onderbelicht in Friesland. Bovendien raakt ons drinkwater (grondwater) vervuilt met meststoffen. Maar na ons de zondvloed.

CO2 is een voedingsstof voor planten en bevordert de groei.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ik geloof niet dat ik een discussie ga voeren over het broeikaseffect. Ik heb erg genoten zaterdag en we hebben ligfietsen ook nog een beetje in de kijker gekregen.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Hier nog meer foto's van Theo Zweers: Klik!

In het bericht van ligfiets.net staan nog meer links (die gedeeltelijk hier ook staan).
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Nog een video van 10:54 met een totaalindruk:


Ligfietsers op 3:18 - 3:38  en weer om 8:51-8:54

Met ook Marjan Minnesma van Urgenda, een van de initiatiefnemers (6:49 - 7:14).
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Mijn foto's van de Elfwegentocht:
Ik ben naar Sigerswâld (waar we verzamelden toegefietst. Hier fiets ik bij Marum op het natuurpad. Vroeger lag daar een oude tramlijn (Groningen -Drachten). Het viaduct van de A7 dat je verderop op de foto ziet is voor een fietspad erg oversized, meestal moet een fietspad het doen met een tunneltje. Het is dan ook bedoeld voor goederentreinen die tot in de jaren 80 over de tramlijn reden.

[Afbeelding: 20180814223300-299b481f-me.jpg]
Ligfietsen over de voormalige tramlijn bij Marum

Bij de bushalte Garyp gingen we als groep ligfietsers de N31 op.

[Afbeelding: 20180814223301-4fcce489-me.jpg]
Fossielvrije Parade Elfwegentocht:Ligfietsers op de N31 bij Sigerswâld


Ook een Linear deed mee. Dat is een Amerikaanse opvouwbare ligfiets met een lange wielbasis. Een  concept dat mij wel aanspreekt. Ik wist niet er uberhaupt Linears in Nederland waren. De eigenaar vertelde vol trots dat deze Linear uit 1989 komt en dat er in die begintijd van de heropleving van ligfietsen deze fietsen uit Amerika gehaald waren. Linears worden nog steeds gemaakt in Amerika maar voor zover ik weet niet meer geïmporteerd. Mijn Sinner staat er naast. De Demon heeft ook een langere wielbasis maar  de Linear overtreft het wel.

[Afbeelding: 20180814223302-ef72223b-me.jpg]
Fossielvrije Parade Elfwegentocht: een Linear ligfiets onder de deelnemers

De parade eindigde bij de Elfstedenhal in Leeuwarden. Ik denk niet dat ik nog eens deze route naar Leeuwarden zal nemen met de ligfiets. Bij de Elfstedenhal stelden we onze fietsen op en vooral de RAR-tandem als deze houten tweepersoons Velomobiel trokken de aandacht. Hij heeft trapondersteuning, maar het is wel de gewone trapondersteuning die aan te treffen is op andere fietsen. De fiets is wat betreft elektrische installatie niet te vergelijken met das Twike. Hij is ook bedoeld als houten tweepersoons velomobiel.

[Afbeelding: 20180814223303-504df4c5-me.jpg]
Fossielvrije Parade Elfwegentocht: opstellen ligfietsen bij de Elfstedenhal.

Het was mijn eerste activiteit in het kader van de NVHPV en het was erg leuk om mee te doen.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Leuke foto's en een werkelijk prachtige fiets die houten velomobiel!
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(15-Aug-2018, 08:59 AM)ErikvanD schreef: Leuke foto's en een werkelijk prachtige fiets die houten velomobiel!

Die is inderdaad schitterend. Voor het eerst jaren geleden op Cycle Vision gezien. Foto's van de fiets hadden daarvoor in Ligfiets& gestaan. Ik stond bij CV aan de poort om mensen te ontvangen, opeens komt deze prachtige houten vm in het echt langs en kon ik 'm zien en aanraken.

Wel leuk om allemaal bekenden op de foto's te zien.

Ik zie ook nog een Linear. Heb ik lang geleden een tijdje gehad. Enorm lange en slappe fiets. Wel bijzonder, je ziet ze bijna nooit in Nederland.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#16
Inderdaad, Wim, ik zie het nu ook op je blog staan dat een Linear hebt gehad. Maar zo te vernemen is het je niet erg bevallen. De eigenaar van de Lienar tidens de parade was er wel blij mee. Hij is inderdaad lang maar opvouwbaar of was jou Linear dat niet? En bedoel je met slap dat de fiets niet stijf was? Ik zit mij af te vragen of dit misschien niet jouw fiets is geweest. Zoveel zijn er waarschijnlijk niet geïmporteerd.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM