Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe ligfietser (of te klein?)
#1
Mijn naam is Rob en ik kom uit Amersfoort.

Voorheen deed ik alles op de motorfiets (door weer en wind) maar omdat ik Amsterdam als werkplek heb ingewisseld voor Huizen (21 km) heb ik besloten de motor te laten staan en wat vaker te fietsen.

Dat doe ik nu per MTB. Daarmee haal ik snelheden van gemiddeld 25 km/u (onder goede omstandigheden).
Nu werd ik een paar weken terug ingehaald door een ligfietser  Cool

Eerlijk gezegd moet ik niet zoveel hebben van racefietsers maar ligfietsen lijkt me wel wat!
Dus wat ingelezen en hier en daar wat info gevraagd... en vandaag eens een proefrit gemaakt (op een Challenge Hurricane)

Was ff wennen, rechtdoor ging al vrij snel prima... bochten nog wat instabiel.
Helaas toch niet gekocht. Ik was er met mijn net geen 1.70 namelijk te klein voor  Doh Doh

De verkoper had het neusstuk op zijn kortst gezet, maar helaas. Scheelt net een paar cm.
Hij gaf als tip om een stuk van het neusstuk af te zagen, maar dat vind ik niet zo'n goede optie.

Nu dus rustig verder zoeken naar een model dat voor kortere mensen ook geschikt is.
(tips welkom!)
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik kan je aanraden gewoon ook eens bij de ligfietswinkels langs te gaan. In Leiderdorp zit er eentje, en Winterswijk, en Amsterdam, en Dronten. De laatste twee zijn misschien het meest dichtbij. Daar kunnen ze je altijd wel adviseren over het een en ander. Meestal kan je ook een fiets een dagje huren (kosten een 25 euro?) om ze even rustig te proberen. Denk dat je voor die prijs ook meerdere fietsen kan uitproberen (in ieder geval in Dordrecht, maar vast ook die in Leiderdorp aangezien het beide Maia-winkels zijn).
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(30-Jul-2018, 09:57 PM)Robbie schreef: Helaas toch niet gekocht. Ik was er met mijn net geen 1.70 namelijk te klein voor  Doh Doh

De verkoper had het neusstuk op zijn kortst gezet, maar helaas. Scheelt net een paar cm.
Hij gaf als tip om een stuk van het neusstuk af te zagen, maar dat vind ik niet zo'n goede optie.

Nu dus rustig verder zoeken naar een model dat voor kortere mensen ook geschikt is.
(tips welkom!)

De Hurry is juist bij uitstek geschikt voor de iets kortere medemens. Nou valt dat met 1.70m nog wel erg mee.

De neuspijp inkorten is bij ligfietsen volstrekt normaal. Heb ik ook al bij verschillende fietsen gedaan. Het gaat dan om de buis die in het frame wordt geschoven, daar zaag je dan 2 of 3 cm af.

Andere fietsen die voor kortere mensen geschikt zijn:

Challenge Mistral, de iets hogere Hurry https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...ousPage=lr
Nazca Fiero XS https://www.nazca-ligfietsen.nl/fiero-xs

(30-Jul-2018, 09:57 PM)Robbie schreef: Mijn naam is Rob en ik kom uit Amersfoort.

Nu dus rustig verder zoeken naar een model dat voor kortere mensen ook geschikt is.
(tips welkom!)


Welkom op dit forum Rob. Veel plezier met lezen en uiteraard ook met het schrijven/reageren.

Tips heb ik je net al gegeven. Succes Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#4
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...ousPage=lr

Vergeet de M5 Shockproof niet. Hier een titanium exemplaar op marktplaats. Snel en comfortabel ;-)
                                             


                                                 M5 Carbon High Racer -  M5 M-racer - M5  SP 662 - M5 City Cruiser -> 2x 26 inch project 
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Misschien was ik het wel die jou destijds inhaalde Big Grin Ook omgeving Amersfoort. Ik rij een Nazca Fuego met framemaat M. Past perfect bij mijn 1.76m en kan nog een heel stuk kleiner/korter worden ingesteld!
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Welkom Rob! Ik ben 1,76 meter en rij o.a. op een Shockproof 451. Deze heeft nog genoeg speling om in te korten. Bij mijn Raptobike Midracer was dat niet het geval, daar heb ik het zitje wat moeten verzetten naar voren. Op mijn trike zit de neusbuis zover mogelijk ingeschoven. Maar die is zo lang, daar zou makkelijk een stuk af kunnen. Er zijn ook ligfietsen speciaal voor kleine mensen/ kinderen maar daar val je met 1,70 meter echt nog niet onder.

Dus wat Wim al zei: ga eens lekker proberen bij een ligfietswinkel!
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Rob,

Welkom op dit forum. Veel ligfietsen zijn gebouwd voor lange rijders die niet diep gebukt door het leven willen. Maar voor jouw lengte zijn er volop ligfietsen gemaakt. Nazca maakt comfortablele fietsen. Vaak in 2 framelengtes. Dus korte en lange wielbasis. De Fiero XS is al genoemd. Voor het forenzen kun je gaan rijden op de Nazca Fuego met een 26 inch achterwiel. Rolt nog mooier. Het korte frame, wielbasis 123 cm, is voor rijders van 160 -  185 en de zithoek instelbaar van 25 tot 32 graden.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Bedankt voor de tips en antwoorden!
Dat geeft moed  Smile

Mijn budget is ongeveer €500,-. Voor dat bedrag heb ik mijn motor verkocht. Mocht het tzt goed bevallen kan ik altijd nog kijken voor een duurdere.

(31-Jul-2018, 12:03 AM)-Nico- schreef: Misschien was ik het wel die jou destijds inhaalde Big Grin  Ook omgeving Amersfoort. Ik rij een Nazca Fuego met framemaat M. Past perfect bij mijn 1.76m en kan nog een heel stuk kleiner/korter worden ingesteld!

Was rond 18:30 langs de weg tussen Bunschoten en Hoogland. Kan me verder geen details herinneren, ging te snel Wink

Overigens gaan we dit weekend proberen om twee fietsen te huren.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Voor 500 euro heb je al wel een tweedehands fiets. En mocht die onverhoopt niet bevallen, kan je het altijd voor dezelfde prijs weer verkopen. Zo deed ik dat ook in 2007. Die fiets heb ik tien jaar lang met erg veel plezier gebruikt. Vorig jaar een gloednieuwe gekocht toen mijn oude het helaas begeven heeft. Allebei prima aankopen geweest.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(31-Jul-2018, 10:27 PM)Lopopodium schreef: Voor 500 euro heb je al wel een tweedehands fiets. En mocht die onverhoopt niet bevallen, kan je het altijd voor dezelfde prijs weer verkopen. Zo deed ik dat ook in 2007. Die fiets heb ik tien jaar lang met erg veel plezier gebruikt. Vorig jaar een gloednieuwe gekocht toen mijn oude het helaas begeven heeft. Allebei prima aankopen geweest.

Afgelopen zaterdag met mijn vrouw samen fietsen gehuurd. Zij een Nazca en ik een Challenge (type's helaas vergeten).
Jammer dat mijn vrouw niet vooruit te branden was  Doh maar je merkt inderdaad dat het veel minder kracht kost om vooruit te komen (behalve heuvelop).
Door Utrecht fietsen was verder niet zo'n goed idee, maar waarvoor ik de fiets wil gebruiken lijkt het me een prima alternatief voor de MTB  Smile

Volgens de verhuurster waren we overigens natuurtalenten, we fietsten er eigenlijk zo op weg!
Uiteindelijk een kleine 50 km gefietst.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Heel verstandig om gewoon eerst eens zo'n fiets te huren en uit te proberen.

Fietst jouw vrouw nu wel veel? Op een gewone/rechtop fiets bedoel ik dan.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#12
(06-Aug-2018, 12:43 PM)Wim -de roetsende schreef: Heel verstandig om gewoon eerst eens zo'n fiets te huren en uit te proberen.

Fietst jouw vrouw nu wel veel? Op een gewone/rechtop fiets bedoel ik dan.

Voorheen, toen we niet getrouwd waren, liep ze veel hard en fietste ze regelmatig 50 KM of in het weekend zelfs +/- 70 op een opvouwfiets.
Nu eigenlijk alleen nog naar het station en van het station naar werk (km of 5 per rit).

Toen we voorheen nog wel eens samen op de MTB zaten moest ik me ook altijd al wel inhouden.
Maar wellicht speelt ook mee dat ze nu 24 weken zwanger is... maar goed, voor haar hoeft een ligfiets ook niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(06-Aug-2018, 11:42 AM)Robbie schreef: Afgelopen zaterdag met mijn vrouw samen fietsen gehuurd. Zij een Nazca en ik een Challenge (type's helaas vergeten).

Volgens de verhuurster waren we overigens natuurtalenten, we fietsten er eigenlijk zo op weg!
Uiteindelijk een kleine 50 km gefietst.

Een Challenge dus.....tja, zoveel modellen zijn er niet meer  Big Grin 

Onder- of bovenstuur? Grote/26" of kleine/20" wielen? Of achter groot en voor klein?


Wegfietsen met een ligfiets is voor veel mensen niet zo'n probleem. Erop blijven fietsen wel gezien de vele tweedehands ligfietsen die al jarenlang in garages staan te verstoffen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#14
Hoi Rob,

Welkom op het forum. Ik ben zelf 1,62 m. En rij al meer dan 3 jaar in een velomobiel rond (die naar zeggen vanaf 1,70 m bereden kan worden). Heb een paar maanden geleden bij Cycle Vision een klein open liggertje gekocht. Paste ik perfect op. Dus er zijn heus wel ligfietsen voor kleinere mensen, en aanpassen is vaak mogelijk. Je moet alleen even zoeken en uitproberen. Ik heb ook nog een trike op het oog waarbij de neuspijp zou moeten worden ingekort. Maar weet nog niet zeker of ik hem ga kopen. Het is zo leuk al die fietsjes, maar ja, je kunt maar op 1 fiets tegelijk weg. Hopelijk geeft je dit weer wat meer moed om verder uit te zoeken waar je naar op zoek bent!

Groeten,

Roef
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ook ik heet je van harte welkom. Een tijd geleden liet Jan de Vries van Sinner bij een nieuwe Sinner Demon 16/20 zien, speciaal voor kleinere mensen. Het was een mooi fietsje en hij kostte niet veel. Maar ja, ik heb al een Demon en dan een 20/26. Ik zou er ook oppassen, al zou ik dichtbij de maximale lengte komen: 1,79 meter.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(06-Aug-2018, 11:42 AM)Robbie schreef: Afgelopen zaterdag met mijn vrouw samen fietsen gehuurd. Zij een Nazca en ik een Challenge (type's helaas vergeten).
Jammer dat mijn vrouw niet vooruit te branden was  Doh maar je merkt inderdaad dat het veel minder kracht kost om vooruit te komen (behalve heuvelop).
Door Utrecht fietsen was verder niet zo'n goed idee, maar waarvoor ik de fiets wil gebruiken lijkt het me een prima alternatief voor de MTB  Smile

Volgens de verhuurster waren we overigens natuurtalenten, we fietsten er eigenlijk zo op weg!
Uiteindelijk een kleine 50 km gefietst.

Welkom op het forum Rob.
Heb je de fietsen gehuurd bij TreekerTreks in Leusden toevallig?
Antwoord }
Bedankt door:
#17
@Robbie

Je schreef in je eerste bericht het volgende: "Hij gaf als tip om een stuk van het neusstuk af te zagen, maar dat vind ik niet zo'n goede optie."


Ik wil je er nogmaals op wijzen dat dit een zeer normale handelswijze is voor kortere medemensen.

Op Marktplaats staat nu een ideale fiets te koop. Een goedkopere versie van Challenge Mistral (=weer een hogere variant van de Hurricane en duidelijk minder zenuwachtig). Deze heet Fuenda.

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...ousPage=lr

Dan heb je voor €250,- echt een hele nette mooie fiets.
Even voor de volledigheid: Dit model fiets kon ook op maat gezet worden voor mijn vrouw. Zij is 1.58m. Jij moet er dus altijd op passen. Moet je wel een stukje van de neuspijp zagen. Dat is dus het gedeelte dat IN het frame wordt geschoven.

Succes met de aanschaf ;-)

-

Iets meer een toerfiets en staat al afgesteld op iemand van 1.68m. €400,-

Waarschijnlijk kun je er zo mee wegfietsen ;-)

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...eviousPage=




Of twee fietsen voor de prijs van 1 --> €350,-

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...ousPage=lr


Nog een toerfiets voor €325,-

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...ousPage=lr



Of de mooiste fiets ooit gemaakt, vind ik tenminste: de Taifun voor €400,-

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...ousPage=lr


En zo kan ik nog wel even doorgaan, want bij de eerste 100 ligfietsen op Marktplaats staan er naast de bovenstaande fietsen nog eens 10 die onder de €500,- worden aangeboden en geschikt zouden zijn. Dan bedoel ik dus niet de Revive!!!!!!

-
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#18
Bedankt voor de reacties!

(08-Aug-2018, 10:11 AM)Wim -de roetsende schreef:
(06-Aug-2018, 11:42 AM)Robbie schreef: Afgelopen zaterdag met mijn vrouw samen fietsen gehuurd. Zij een Nazca en ik een Challenge (type's helaas vergeten).

Volgens de verhuurster waren we overigens natuurtalenten, we fietsten er eigenlijk zo op weg!
Uiteindelijk een kleine 50 km gefietst.

Een Challenge dus.....tja, zoveel modellen zijn er niet meer  Big Grin 

Onder- of bovenstuur? Grote/26" of kleine/20" wielen? Of achter groot en voor klein?

Wegfietsen met een ligfiets is voor veel mensen niet zo'n probleem. Erop blijven fietsen wel gezien de vele tweedehands ligfietsen die al jarenlang in garages staan te verstoffen.

Bovenstuur, kleine 20 inch wielen.

(09-Aug-2018, 11:00 AM)Bert_Rijssen schreef:
(06-Aug-2018, 11:42 AM)Robbie schreef: Afgelopen zaterdag met mijn vrouw samen fietsen gehuurd. Zij een Nazca en ik een Challenge (type's helaas vergeten).
Jammer dat mijn vrouw niet vooruit te branden was  Doh maar je merkt inderdaad dat het veel minder kracht kost om vooruit te komen (behalve heuvelop).
Door Utrecht fietsen was verder niet zo'n goed idee, maar waarvoor ik de fiets wil gebruiken lijkt het me een prima alternatief voor de MTB  Smile 

Volgens de verhuurster waren we overigens natuurtalenten, we fietsten er eigenlijk zo op weg!
Uiteindelijk een kleine 50 km gefietst.

Welkom op het forum Rob.
Heb je de fietsen gehuurd bij TreekerTreks in Leusden toevallig?

Klopt inderdaad!
(09-Aug-2018, 11:00 AM)Bert_Rijssen schreef:
(06-Aug-2018, 11:42 AM)Robbie schreef: Afgelopen zaterdag met mijn vrouw samen fietsen gehuurd. Zij een Nazca en ik een Challenge (type's helaas vergeten).
Jammer dat mijn vrouw niet vooruit te branden was  Doh maar je merkt inderdaad dat het veel minder kracht kost om vooruit te komen (behalve heuvelop).
Door Utrecht fietsen was verder niet zo'n goed idee, maar waarvoor ik de fiets wil gebruiken lijkt het me een prima alternatief voor de MTB  Smile

Volgens de verhuurster waren we overigens natuurtalenten, we fietsten er eigenlijk zo op weg!
Uiteindelijk een kleine 50 km gefietst.

Welkom op het forum Rob.
Heb je de fietsen gehuurd bij TreekerTreks in Leusden toevallig?

(09-Aug-2018, 11:03 AM)Wim -de roetsende schreef: @Robbie

Je schreef in je eerste bericht het volgende: "Hij gaf als tip om een stuk van het neusstuk af te zagen, maar dat vind ik niet zo'n goede optie."


Ik wil je er nogmaals op wijzen dat dit een zeer normale handelswijze is voor kortere medemensen.

Op Marktplaats staat nu een ideale fiets te koop. Een goedkopere versie van Challenge Mistral (=weer een hogere variant van de Hurricane en duidelijk minder zenuwachtig). Deze heet Fuenda.

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...ousPage=lr

Dan heb je voor €250,- echt een hele nette mooie fiets.
Even voor de volledigheid: Dit model fiets kon ook op maat gezet worden voor mijn vrouw. Zij is 1.58m. Jij moet er dus altijd op passen. Moet je wel een stukje van de neuspijp zagen. Dat is dus het gedeelte dat IN het frame wordt geschoven.

Succes met de aanschaf ;-)

-

Iets meer een toerfiets en staat al afgesteld op iemand van 1.68m. €400,-

Waarschijnlijk kun je er zo mee wegfietsen ;-)

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...eviousPage=




Of twee fietsen voor de prijs van 1 --> €350,-

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...ousPage=lr


Nog een toerfiets voor €325,-

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...ousPage=lr



Of de mooiste fiets ooit gemaakt, vind ik tenminste: de Taifun voor €400,-

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...ousPage=lr


En zo kan ik nog wel even doorgaan, want bij de eerste 100 ligfietsen op Marktplaats staan er naast de bovenstaande fietsen nog eens 10 die onder de €500,- worden aangeboden en geschikt zouden zijn. Dan bedoel ik dus niet de Revive!!!!!!

-

Wat is dat voor (raar) ding die Revive? 
Heb overigens jouw PB al beantwoord bedankt! Ik zie wel een paar overeenkomsten Wink

Ik zoek overigens het liefst een beetje in de buurt van Amersfoort (of op de route naar familie), aangezien ik afgelopen zaterdag ook al voor een dichte deur stond...  Doh
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Ik ben niet veel meer dan 1.70 en trap op een challenge furai 24. Geen probleem met mijn lengte.....Ik kan met mijn trapper ook niet het voorwiel raken, gaan net langs elkaar af. (niet dat dat ooit gebeurd)
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Heb je inmiddels een fiets gevonden, Robbie?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM