Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rondje Ketelmeer
#1
Photo 
We waren zaterdag uitgenodigd voor een kinderverjaardag in Zwolle op zaterdagmorgen om 10 uur.
Mijn vrouw en de jongens met de auto, ik mocht met de ligfiets Rolleyes .
Maar om nou 8 uur weg te gaan vond ik zonde van de gelegenheid. Dus besloot ik het rondje maar iets groter te maken.
Om ongeveer 2 uur weggereden, kachelen langs het Zwolskanaal. De eerste pauze in Zwolle bij een nevenvestiging van mijn werk waar ik met een batch in kan komen. Ideaal. Daarna de Katrolbrug door het centrum van Kampen Broederstraat naar de Flevoweg de Flevopolder in.

[Afbeelding: Urk.jpg]
De heenweg ben ik langs de Roggebotsluizen het Vossemeer en onderlangs het Ketelmeer gefietst. Terugweg over de Ramspolbrug en via Stadshagen vanwege de verjaardag.

[Afbeelding: SDC11459.jpg]
Ochtendschemer bij het Ketelmeer. Niemand gezien of tegengekomen, zelfs geen auto's tot de ketelbrug toe.

[Afbeelding: SDC11468.jpg]
De Ketelbrug parallel aan de A6. 

[Afbeelding: SDC11472.jpg]
Deze schapen ben ik maar niet gaan tellen... Links op de achtergrond kun je Urk zien liggen.

[Afbeelding: SDC11474.jpg]
Ook in de havens geen ziel te bekennen, tijdstip ongeveer half 7.

[Afbeelding: SDC11475.jpg]
Vuurtoren

[Afbeelding: SDC11477.jpg]
Weer terug.

[Afbeelding: SDC11478.jpg]
4 dingen op de foto: zon, dijk, weg en het water van het Ketelmeer. Een uur gefietst zo Cool .
Wel een nadeel dat ruimte in de veeroosters te groot zijn. Waardoor mijn achterlamp aan vervanging toe is.

[Afbeelding: SDC11480.jpg]
En met als gevolg dat net ná deze foto van de Ramspolbrug het laatste veerooster mijn achterband leeg was. Toch te hard er over heen.
En dan sta je in the middle of nowhere.

[Afbeelding: SDC11481.jpg]
Gelukkig kon ik bij de dichtstbijzijnde boer mijn band weer oppompen. Daar durfde ik om 8 uur 's morgens wel het terrein op te lopen.
Geen hond, wel een aardige man die me op weg heeft geholpen.

[Afbeelding: SDC11482.jpg]
En vervolgde ik drie kwartier later mijn weg over de Ramspolbrug.

[Afbeelding: SDC11485.jpg]
Tijd voor een bakkie koffie. Maar daarna stond ik weer op de sokken Sad 
Dus ben ik de stad in gelopen op zoek naar een fietsenmaker die enigszins op de route ligt.

[Afbeelding: SDC11487.jpg]
Die had ik 2 km verderop gevonden, in Kampen Zuid  en daar met hulp van de fietsenmaker een nieuwe binnenband en buitenband op gezet.
Het was er hard aan toe!

[Afbeelding: SDC11488.jpg]
Een uur later vervolgde ik mijn weg via de Molenbrug richting Stadshagen in Zwolle waar ik om half 12 mocht aanschuiven voor koffie Big Grin  

[Afbeelding: SDC11490.jpg]
Misschien gemakzuchtig, maar wel zo mooi, zocht ik m'n vertrouwde route op langs het Zwolsekanaal tussen Zwolle en Vroomshoop.

[Afbeelding: SDC11491.jpg]
Met name de heenweg moest ik hier goed geconcentreerd fietsen ivm nevel en duisternis. Gelukkig heb ik goede verlichting.


Al met al een prachtige route zo langs al dat water.
Jammer van de lekke band maar dat mag de pret niet drukken.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Heb je niet standaard een pomp en een reservebinnenband bij je?
Ik maak geen tocht zonder. Eens per jaar heb je het gewoon eens nodig!
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Mooie tocht! Zo lang en een lekke band en toch nog op tijd voor de kofiie! Schokland is trouwens ook de moeite waard om in een route op te nemen.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
mooie route Big Grin maar wel een flink stukje fietsen.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Mooie rit! De zonsopgang boven het Ketelmeer lijkt veel op degene die ik er een dag later zag Smile

En ik heb ook altijd een pomp, reserveband en ook een bandenplakset bij me. Beter mee verlegen dan om verlegen... Als je stil staat op bijvoorbeeld zo'n dijk langs het Ketelmeer is dat toch wel handig... Een aardige boer is niet altijd voorhanden... Maar jij hebt het ook prima op kunnen lossen Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#6
De laatste jaren behoorlijk verwend. Nooit lekke banden gehad onderweg. De laatste keer is zo'n 7 jaar terug, toen heb ik het geplakt in Reken. Maar die tips van jullie ga ik opvolgen door spul mee te nemen, ook op de ligfiets.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik was eerder dit jaar ook erg blij met mijn kettingpons en een snelschakelaartje (heb er zelfs meerdere bij me). Mijn ketting van nog maar een jaar oud brak toen ik in Duitsland fietste. Gelukkig in tien minuten opgelost.

Vorig jaar nog reed ik door een metalen splinter. Plakken doe ik niet meer, ik leg er altijd een nieuwe binnenband op. Minder gedoe het probleem op te lossen, en veel meer zekerheid dat het daarna ook goed is. Met plakken is het altijd maar afwachten. Betaal graag een euro of zeven / acht voor een binnenband om die zekerheid te hebben.

Naast tweemaal een framebreuk (hoe kan je je daar tegen wapenen...) zijn lekke banden en tweemaal een kettingbreuk mijn enige mankementen. Alle andere tekortkomingen tijdens het fietsen kwam van mijzelf. Voor een mogelijke hongerklop heb ik ook altijd maar wat energierepen in een tasje zitten. Die zijn jaren houdbaar en zitten ondertussen niet in de weg.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ik plak ook nooit.....onderweg. Als ik thuis kom, dan plak ik de binnenband. Alle tijd en lekker droog en warm. Ik betaal trouwens nooit €7,- voor een biba. €5,- is wel de max.

In de tas van de Roeifiets zitten 2x2 biba's, een aandrijfkabel, een retourelastiek en een stuurkabel. En uiteraard een pomp.

In de DF heb ik biba's en buba's. Ik heb op mijn ww-ritten zelfs een extra voorwiel achterin staan. Als ik dan lek rijd, draai ik 1 inbusboutje los en ik wissel het wiel. Klaar binnen 1 minuut.

Achter heb ik in al die jaren pas 1x lek gereden met een vm. Die band was achteraf gezien niet goed en die ging met een gigantisch knal van de velg af.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Nu ben ik dus aan zoeken naar een nieuwe binnenband om deze er de volgende klapper erop te doen.
Maar waar kan ik de juiste maat vinden? Bonnetje van de fietsenmaker in Kampen staat het niet op. Normale fiets zou ik normaal 28 inch doen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#10
Als het goed is staat op de buitenband een maat. Bij mijn 26 inch band staat 40-559 (dat is neem ik aan 40 millimeter breed en 559 millimeter doorsnede?). Koop ik voor de binnenband gewoon dezelfde 40-559 maat.

Zie ook het lijstje met verschillende bandenmaten: https://www.fietsbandonline.nl/fietsband...-maattabel
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Mooie rit. Het Zwolsekanaal ga ik ook maar eens fietsen denk ik zo, ziet er mooi uit langs het kanaal. Afgelopen zaterdag had ik overigens voor de 2e keer in korte tijd een lekke achterband op mijn trike. Onlangs is daar zowel een nieuwe binnenband als een nieuwe buitenband om gegaan dus ik snapte die lekke band niet zo. Er zat niks in de buitenband iig. Ik heb geen biba bij me maar wel plakspullen en pomp dus dat doe ik onderweg. Een nieuwe biba omleggen op het achterwiel van mijn trike vind ik veel te veel werk door de Rohlofnaaf die ik heb. De voorlaatste keer heb ik na heel veel moeite een nieuwe biba erom gelegd maar dat doe ik nooit meer. Ik vond het ongelooflijk veel gepruts om het wiel eruit te krijgen en nog meer gepruts om het wiel er weer goed terug te zetten, dan maar gewoon plakken.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ik noem het wel het Zwolskanaal, iedereen noemt het in Vroomshoop zo, maar eigenlijk heet het water Overijssels kanaal.
Dit kanaal liep vroeger van Zwolle naar Almelo (in Zwolle kun je daar nog voorbeelden van zien in de benaming zie onder)
Later is de tak De Haandrik Vroomshoop hierop aangesloten.
Meer info zie deze site

Ik kan deze route je zeer aanraden.
Je kunt er helemaal langs vanaf Vroomshoop tot het centrum van Zwolle, waar het kanaal geleidelijk overgaat in de grachten van de stad.
Het zijn voornamelijk jagerspaadjes met een zandweg ernaast zoals op de foto.
Alleen tussen Hancate en Lemelerveld is er wel autoverkeer die van de route gebruik maakt, dus dit stuk is wat minder.
Er zitten niet zulke leuke bruggetjes in zoals je die bij Kanaal Almelo-Nordhorn wel hebt.
Je kunt het eventueel combineren met het kanaal tussen Lemelerveld en Deventer.


[Afbeelding: zwolle.png]
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#13
(22-Aug-2018, 01:06 PM)Fietsbennie schreef: Je kunt het eventueel combineren met het kanaal tussen Lemelerveld en Deventer. 

Ja dat kanaal ken ik. Een paar jaar geleden heb ik dat vanaf Deventer tot aan Raalte langs gefietst. Ook vanmiddag nog een klein stukje.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ik schreef dat de veeroosters mijn achterlamp gekost heeft. 
Vanavond maar eens onderhoud gedaan.
Het euvel blijkt mee te vallen. De achterlamp was alleen de bevestiging voor de batterij verschoven. 

[Afbeelding: lamp.png]

Tegelijk maar eens een voorraadje -stel-je-voor-dat- maar aangevuld en aangeschaft.

[Afbeelding: stuur.jpg]

Omdat we toch bij de fietsenwinkel waren maar eens handvatten meegenomen en erop gezet. Was matskoopje.
Beetje vaseline doet wonderen..

[Afbeelding: stuur.jpg]

Gelijk maar even geprobeerd en ik ben weer blij.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#15
Nu alleen nog een kettingpons om een kapot schakelaartje af te kunnen halen en wat quicklinkschakelaartjes voor je fietsketting om deze weer gesloten te krijgen, en je bent veilig!
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Ik heb weinig tot geen geklooi gehad met de ketting, ik heb er wel een liggen in de schuur, maar heb jij het wel eens nodig gehad dan?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#17
Ik heb tweemaal een kettingbreuk gehad tijdens een tocht in iets meer dan tien jaar tijd. Dan is het toch wel fijn als je een kettingpons en een quicklinkschakelaartje hebt. Geen hele ketting nodig gehad, maar wel een nieuwe schakelaartje. Een simpele kettingpons kost ook geen gewicht, ruimte of geld. Je hebt het alleen maar nodig om een kapotte schakelaar eraf te peuteren om deze te vervangen met een quicklinkschakelaartje.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Ik heb het hier al vaker geschreven. Maar ik heb een tijdje een paar kettingen gehad die om de haverklap braken. Met een paar bedoel ik dat ze op beide ligfietsen zaten. Heel vaak bij een stoplicht in de stad, (Omdat ik de meute fietsers achter mij voor wilde blijven) braken ze. Sindsdien altijd snelschakeltjes bij mij.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Goede tip, kettingpons heb ik ooit eens gekocht, en ik zal eens wat snelschakeltjes opscharrelen. Of zal een stuk ketting wat ik nog heb voldoende zijn?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#20
Dat wel. Maar dan zit je te prutsen er een schakel tussen te rommelen. Een schakel met de kettingpons afhalen is geen probleem. Je hoeft alleen het palletje eruit te schuiven. Maar probeer dat ding er maar eens in te krijgen van een los stukje ketting, zeker met twee stukken ketting die gespannen hangen en extra druk zetten op dat schakeltje dat je erin probeert te prutsen. En dan zit je ook nog buiten op je knieën, wellicht in slecht weer met razende auto's naast je. Ik zou het niet doen. Koop gewoon een paar snelschakeltjes en je hebt het vastzetten in seconden gedaan.

Het enige dat je hoeft te doen zodra het schakeltje de twee stukken ketting verbindt, is even druk zetten met de trappers door even te liggen en kracht te zetten met de trappers (de remmen gebruiken zodat je fiets niet rolt) zodat het schakeltje een *klik*-geluid maakt en deze vast zit. De twee helften waar het schakeltje uit bestaat schuiven dan definitief in elkaar.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Een ketting losmaken met een pons lukte mij wel maar een ketting aan elkaar ponsen is mij nimmer gelukt. Het was heel frustrerend een hele tijd met die ketting bezig te zijn  met als enig resultaat dat ik toch terug moest lopen. Toen ik van Jan een aantal snelschakeltjes kreeg was ik gered. Toen had ik voor mijn doen de ketting snel weer heel en kon ik verder. Ik heb ooit eens bij de fietsenmaker in het dorp dingen gekocht die voor snelschakeltjes moesten doorgaan, maar ook daarmee bereikte ik geen resultaat. Die heb  ik dus ook niet meer, die van Jan nog wel en altijd in mijn toptas.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Even gegoogled en gezocht en gevonden: dank voor de tip. Ik zal ze de rit van september meenemen.
Deze video gaf ook veel duidelijkheid. Bedankt.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#23
Het is mij wel eens gelukt om met een kettingpons de ketting weer vast te krijgen. Maar wat een rottaakje was dat. Je moet dan ook echt de beide zijden van de ketting met een touwtje gaan vastzetten zodat er geen spanning op staat. En dat is lastig, want de ketting moet op spanning staan als het gesloten is. En zelfs met touwtjes is het lastig zonder kettingspanning te kunnen werken. En dan kan je ook nauwelijks zien wat je aan het doen bent, want zo'n palletje is maar een klein ding. En die mag niet te ver ingedraaid worden, maar ook niet te kort. Het moet precies goed. En of het goed zit kan je pas zien als je de kettingpons er weer afgehaald hebt. En als het niet goed is, moet je die kettingpons er weer opdraaien, en weer wat proberen op goed geluk. Had me voorgenomen dat nooit weer te doen. En dit was dan nog op mijn gemak thuis, niet eens buiten.

De video hierboven laat zien hoe makkelijk het is. Zo'n schakelaartje kost niet veel, en zal echt z'n geld waard zijn wanneer je het eens nodig hebt.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Ik vind het niet zo lastig om een ketting weer vast te ponsen. Als je je ketting van spanning af haalt, bijv door het achterwiel eruit te halen (als deze er met een quick release in zit), of door achter de ketting op het kleinste kransje te leggen en voor naast de bladen, dan hoeft je niet met touwtjes te werken. Prettig is wel als het pinnetje niet helemaal los is gekomen, dus als je de ketting los ponst, dan niet helemaal doordraaien tot de pin eruit is.
Maar voor onderweg geef ik ook de voorkeur voor een reparatie met een quick link. Dat is toch een stuk makkelijker.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Ik besef me net dat ik weliswaar altijd een paar quick links bij me heb onderweg maar geen pons.. Dus als de ketting breekt heb ik er nog niets aan... Ik heb dat overigens pas één keer meegemaakt en dat was op de motor.

Dus misschien moet ik toch maar een kettingpons meenemen voortaan. Het vervelende is alleen dat ik voor meerdere fietsen aparte gereedschapsetjes heb (verschillende bandenmaten en kettingmaten, wel of geen bandenlichters etc.) dus dat worden meerdere ponsjes...
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Ik rij bijna altijd met KMC kettingen t/m 8 speed. Op mijn bukfiets leg in ieder jaar een nieuwe ketting op. Circa 8 euro. Voor het behoud van de kettingwielen.
De sluitschakel van KMC is tot en met 8 speed universeel en elk jaar hou ik een gebruikte missing link over. Heb een doosje vol. Die sluitschakel is ook makkelijk met ketting reinigen. De sluitschakel demontagetang er op en de ketting is los. Heb de afgelopen 25 jaar nog geen kettingbreuk gehad.

http://www.kmcchain.nl/connector-touring_city

http://www.kmcchain.nl/Gereedschap

Heb in het verleden ook kettingen geponst met reststukken ketting. De buiten schalmen moet je dan wel op de juiste plaats op de pin krijgen. Anders is de ketting op die plaats niet flexibel genoeg en schakel de zaak niet zo lekker.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM