Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vragen over een velomobiel
#4
(12-Sep-2018, 03:06 AM)Plensnart schreef: 2. Hoe bevallen elektrisch ondersteunde velomobielen? 
1. Heeft iemand nog tips voor een mooie (2e handse) velomobiel.

Hoi Lennart,

Ik ben 4 maanden geleden begonnen. Ander postuur maar had veel dezelfde vragen.

1. Als prijs boven aan de prio lijst staat kom je al snel bij een Quest of een Mango (of een Allweder) uit. Die modellen zijn het langst op de markt zijn en daardoor duidelijk de goedkoopste. Een lijst van je prio's in volgorde van belangrijkheid zou veel helpen om je gerichte antwoorden te geven..
De tip hierboven om eens proef te rijden is een hele goede. In Dronten (bij Velomobiel enz) of Sinner in 'Groningen' of als je in het zuiden woont bij Fietser.be of Emvelomobiel.be bijvoorbeeld

Om toch maar wat feedback te geven:
ik ben 4 maanden geleden met een velomobiel begonnen. Vele maanden veel gelezen voordat ik de knoop doorhakte. Met een onbeperkt budget maar wel "waar voor mijn geld" kwam ik op een recente 2de hands Strada uit. Mocht de Strada niet bevallen dan zou ik niet veel verlies lijden bij weer verkopen. Door de vele nieuwe modellen is meer keuze gekomen. Een Strada is een meer allround velomobiel vergeleken met de meer racy velomobielen zoals bijvoorbeeld een Quest of DF.
Kiezen voor meer allround of meer racy velomobiel is een duidelijke keuze die je zou moeten maken. Kan je maken door proef te rijden en/of veel ervaringen van anderen te lezen.
En dat bevalt na die 4 maanden nog steeds erg goed. Ben zeer blij met die keuze. Al lonkt een Quattrovelo of DF ook al een beetje Wink
2. Om mijn Strada multi inzetbaar te maken heb ik torsie gestuurde e-assist (Tongsheng) in laten inbouwen door Fietser.be. Op de trapas met freewheel. Reken daarvoor (als je het laat doen) op zo'n 1500 euro. Kan in iedere velomobiel maar hoe beter de wegligging des te beter. Torsie gestuurd is op basis van pedaaldruk met behoud van het 'fiets gevoel'. Dus niet op trapsnelheid gebaseerd. Da's meer ebiken. Het mooie is ook dat als de motor uit staat (of je laat de accu simpelweg thuis) je net zo kan fietsen als zonder motor. Bij toer/groepsritten rij ik zonder en merk ik niks van een nadeel. 
Multi inzetbaar: 
a. Bij kortere afstanden word ik niet vermoeid en kom zo goed als onbezweet aan. Als je wil kan je dus die 25 km 99% droog aankomen. Noch van het zweet noch van de regen.
b. En wil je zweten dan kan dat ook. Dat ik in die 4 maanden ~8 kg ben afgevallen, spreekt wat mij betreft boekdelen. Door de vorm van een velomobiel gaat de al kleine accu heel lang mee. Al een keer meer dan 100km gefietst en de acculading was nog 80%.
c. Nadelen van gewicht van een velomobiel bij optrekken en druk verkeer is weg. 
Als enige nadeel zie ik wat geluid bij tragere snelheden en dat torsie assist niet echt goedkoop is natuurlijk.
Per saldo is de combo velomobiel + torsie assist geniaal. Iets wat me altijd zal bij blijven is de eerste keer de (korte) straat uit en mijn Strada tikte 40 aan. Serieus superman gevoel momentje. Als ook lekker toeren zonder motor aan puur op eigen kracht. Het kan allemaal anno 2018.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Vragen over een velomobiel - door Plensnart - 12-Sep-2018, 03:06 AM
RE: Vragen over een velomobiel - door Niels van der Wal - 12-Sep-2018, 08:28 AM
RE: Vragen over een velomobiel - door Johan. - 12-Sep-2018, 12:55 PM
RE: Vragen over een velomobiel - door Hoekie - 12-Sep-2018, 10:35 PM
RE: Vragen over een velomobiel - door Plensnart - 13-Sep-2018, 09:40 AM
RE: Vragen over een velomobiel - door Plensnart - 13-Sep-2018, 06:17 PM
RE: Vragen over een velomobiel - door ZoefZoef - 13-Sep-2018, 11:58 PM
RE: Vragen over een velomobiel - door Johan. - 13-Sep-2018, 09:00 PM
RE: Vragen over een velomobiel - door Wim -de roetsende - 13-Sep-2018, 09:38 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Bülk 4 more
Het kan zijn dat de ...Jeroen S — 01:51 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Vandaag in het AD: ...De tovenaar — 12:02 PM
Bülk 4 more
De Milan GT en Bül...hansBattenberg — 11:02 AM
Schade gereden? Na hoeveel km of tijd?
Ik merk dat ik met z...Jeroen S — 10:29 AM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Voor mij is dat dage...Jeroen S — 10:17 AM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Gisteren had ik onve...AndredeBoer — 10:06 AM
M5 M-racer opbouw
Wat betreft de verli...Jeroen S — 10:02 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
In de Handbike-wer...Hardloper — 09:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
In de Handbike-werel...Wim -de roetsende — 08:26 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is wel een behoo...365cycle — 01:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al de...Hardloper — 08:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Sterkte Martinus, da...Jeroen S — 02:02 PM
aandrijving versitaille
Bij sommige velomobi...Jeroen S — 01:59 PM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Even heerlijk prek...Wim -de roetsende — 01:20 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze...Wim -de roetsende — 01:19 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze s...Hardloper — 11:34 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goedemorgen Wim, da...martinus — 12:49 AM