Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Utrechtse Heuvelrug
#1
Photo 
Op mijn werk ben ik behoorlijk zuinig met mijn vrije dagen. Zeg maar gerust knieperig. Alleen als het echt niet anders kan neem ik een dag vrij, en dan liefst eerst een half dagje. Aangezien ik er nog zo'n 20 dagen heb staan tot het einde van het jaar, en het vrijdag mooi weer was, heb ik een mooie goede reden gevonden. Juustem, met de ligfiets op pad. De wind stond volgens de berichten in het zuidwesten, dus besloot ik maar de Utrechtse Heuvelrug maar te bedwingen.

Gezien de afstand 's nachts rond de klok van 1 vertrokken richting Hellendoorn. Het waren wederom flarden mist waar mijn lampje met vreemd gestalte mijn aanwezigheid verried. En het was KOUD! Ik was blij dat ik handschoenen aanhad. Veelal bekende wegen door Salland via Haarle naar Deventer om de N344 te volgen. Onder aan de Wilhelminabrug even zwaaien naar de dames, en verder naar de andere zijde van de IJssel. Verder de nacht in. Bij Twello de eerste stop in een bushokje, waar me de koffie heerlijk smaakte. Daarna Teuge, Apeldoorn langs de N344, tja, waarom ook niet. Lekker makkelijk en ik hoef niet over de route na te denken. De heuvels bij Apeldoorn in de lichtste versnelling naar boven, maar met volle snelheid naar beneden. En dat ging HARD. Gelukkig was ik blij dat ik zonder kleerscheuren, mijn tweede pauze kon houden in Voorthuizen. Daar begonnen ook de eerste tekenen van leven zich te vertonen, de eerste krantenbezorgers, de eerste werknemers, en vervolgde ik mijn weg naar Terschuur. Pas daar heb ik mijn navigatie maar eens aangezet, ter batterijbesparing, toen ook de eerste ochtendgloren zich aan de horizon aandiende.

Daarna via Achterveld naar Leusden om een nog ontbrekende gemeente in te kunnen vullen. Daar langs het water om vervolgens verderop de Utrechtse Heuvelrug in te duiken. En wat is het daar mooi. Zeker als de zon door de bomen op het pad voor me schijnt. Het waren continu fietspaadjes van beton of grind door het bos. Langs een schietterrein, gelukkig niet geraakt, verder naar Auzerlitz. Daar werden de eerste hondjes uitgelaten. Verder in Maarn waren het moeders die hun kroost naar school brengen. Door het bos al hobbelend, en spelen met de versnellingen om boven te komen, en vol gas eraf te gaan. Wat heerlijk! Dit gedeelte was prachtig alleen jammer van de hekjes waar ik steeds langs of doorheen moest. Maar dat mag de pret niet drukken. De laatste klim was bij Amerongen om de Utrechtse Heuvelrug te verlaten en daarna naar Woudenberg te gaan. Misschien een rare bocht maar nu we er toch zijn, deze plaatsen ook maar meegenomen.

Daarna ging het naar Scherpenzeel, waar voorbij ik achter op groep schoolkinderen kwam. Voor nood maar er achtergebleven, niet inhalen. Want de klas maakte door niet aan de kant te gaan het leven zuur van een mevrouw die 'ons' tegemoet kwam, doordat ze de berm in moest: ,,k*t kinderen!", schreeuwde ze. Erachteraan tegen mij een ,,sorry meneer". Ik kon nog net een glimlach onderdrukken. 
Daarna noordelijk Renswoude heen, via de Grebbellinie waar ik even heb gepauzeerd om de korte broek aan te trekken. Verder langs de kippenschuren in omgeving van Lunteren. Daar was het veelal platteland van omgeving Kootwijk om daar de Veluwe weer in te duiken. Daar was het ook prachtig fietsen op een pad langs de heide en bos, Hoog Buurlo, zoals ze dat daar noemen. 

Daarna was het weer kachelen op bekende wegen, want Apeldoorn doemde weer op. Verschrikkelijk om daar door te moeten. 's Nachts wil het wel, maar overdag de wereld aan stoplichten. Dan Twello waar ik mezelf een pauze gegund heb, tegenover de plek waar ik 's nachts heb gezeten. Bij Deventer weer de brug over, dezelfde weg weer terug, langs Schalkhaar, Lettele richting Haarle waar ik mijn water nog bijgevuld heb in een lege kerk. Als toetje de heuvel bij Hellendoorn over en was ik blij dat ik thuis het pad weer op kon draaien. Toe aan een welverdiende radler natuurlijk. Al met al een prachtige rit, met veel klimmetjes een mooie 250 km neer gezet. 
Ik ga mijn ketting smeren, het is hoognodig, en ga de remblokjes vervangen, lijkt me ook verstandig.

[Afbeelding: Utrechtse_Heuvelrug.jpg]
Ter verduidelijking de route van 250 km. Ingezoomd ook op de heuvelrug zelf. Hoogteprofiel klopt aardig.
Weinig dorpen gezien, wel veel bos.

[Afbeelding: SDC11517.jpg]
Het jagerspad langs het kanaal bij Leusden.

[Afbeelding: SDC11519.jpg]
Typisch September, de flarden mist overal.

[Afbeelding: SDC11522.jpg]
Gelukkig heb ik het overleefd.

[Afbeelding: SDC11523.jpg]
Mooi hobbelen.

[Afbeelding: SDC11524.jpg]
En genieten.

[Afbeelding: SDC11526.jpg]
Ik heb de magische zonnestralen door de bomen geprobeerd te fotograferen, met dit als het resultaat.

[Afbeelding: SDC11527.jpg]
Dit soort hekjes verplichtten mij om af te stappen, gelukkig waren het maar een paar.

[Afbeelding: SDC11530.jpg]
Doorgaand rijverkeer gestremd. Gelukkig trek ik me daar over het algemeen niets aan, en ga ik door. Negen van de tien keer gaat het goed. Hier waren ze bermen aan het aanleggen. Een vriendelijke groet naar de plaatselijke werknemers en deze jongen was weer verdwenen.

[Afbeelding: SDC11531.jpg]
Zeker tot ziens, ik kom nog eens terug.

[Afbeelding: SDC11533.jpg]
De op hol geslagen troep kinderen tussen Scherpenzeel en Renswoude.

[Afbeelding: SDC11534.jpg]
In de buurt van Grebbelinie.

[Afbeelding: SDC11535.jpg]
Waar dit %#@!*$ hekje stond.  Cry

[Afbeelding: SDC11537.jpg]
Smal, smaller smalst. Let op de kippen links, verder geen kip gezien daar. Tongue

[Afbeelding: SDC11543.jpg]
Hoog Buurlo.

[Afbeelding: SDC11544.jpg]
Stadse toestanden in Apeldoorn.

[Afbeelding: SDC11546.jpg]
En Deventer.

[Afbeelding: SDC11549.jpg]
Sallandse taferelen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Prachtige tocht. 250km op de open ligger. Wow, respect.

Hoog Buurlo en bijvoorbeeld Radio Kootwijk zijn ook echte favorieten van mij.


Apeldoorn vind ik ook echt een ramp. Fiets ik het liefst omheen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Mooie rit hoor! Dat is ook zeker een mooie omgeving om te fietsen! Helaas zijn mijn vrije dagen al op...
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Om 1 uur vertrokken. 1 uur 's nachts wel te verstaan. Oftewel hoe buit je een schaarse vrije dag maximaal uit. Door weinig te slapen. Indrukwekkende afstand, mooie foto's. Petje af.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Mooie afstand, zeker met wind tegen in de eerste helft (hoewel het 's-nachts misschien nog wel meevalt).

Hoe lang heb je er over gedaan?
En waren jouw pauzes langer dan de vijf tot tien minuten die ik er meestal voor uit trek? Bij mij is het meestal water erin, water eruit, en dan snel weer verder.

Persoonlijk vind ik Apeldoorn geen ramp. Er zijn aardig wat brede fietsstroken waar je aardig door kan rijden. Niet meer stoplichten dan elke andere stad.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(15-Sep-2018, 07:45 PM)Roepers schreef:
Door weinig te slapen

Ik heb andere tijden geslapen, voortijd tegelijk met de jongens naar bed om 8 uur ongeveer. Slapen doe ik dan nauwelijks, als ik maar rustig lig. En 's avonds lag ik er weer om 9 uur in. Ik hoef ik maar het kussen aan te raken en je kunt een kanon naast me afschieten.

(15-Sep-2018, 07:45 PM)Roepers schreef:
petje af 
 
Dat wil ik wel eens zien, Marco zonder pet  Big Grin

(15-Sep-2018, 07:58 PM)Lopopodium schreef: Mooie afstand, zeker met wind tegen in de eerste helft (hoewel het 's-nachts misschien nog wel meevalt).
Bij normale omstandigheden waait het 's nachts waait het niet of nauwelijks, dit keer was het helemaal luw. Het begon pas te waaien bij Lunteren geloof ik. Dus had ik de wind in de rug. Maar in het bos merk je daar sowieso weinig van.

(15-Sep-2018, 07:58 PM)Lopopodium schreef: Hoe lang heb je er over gedaan? 
En waren jouw pauzes langer dan de vijf tot tien minuten die ik er meestal voor uit trek? Bij mij is het meestal water erin, water eruit, en dan snel weer verder. Persoonlijk vind ik Apeldoorn geen ramp. Er zijn aardig wat brede fietsstroken waar je aardig door kan rijden. Niet meer stoplichten dan elke andere stad.

Om ongeveer 1 uur weg, tegen half 5 was ik weer terug. Ik had veel klimmetjes, aardig wat hekjes. dus dan gaat het gemiddelde aardig naar beneden. Verder heb ik het dit keer mooi rustig aan gedaan, ik heb nooit haast. En ik mag graag de energie verdelen over de hele dag. Om de 2 uur ga ik meestal een kwartier aan de kant. Ik mag graag de omgeving in me opnemen, 2 bammetjes eten, wat drinken. Dat ritme heb ik overgehouden van mijn gewone fiets. Het langste stuk zonder pauzes was tussen Renswoude (Grebbelinie) en Twello op de terugweg (60 km) na 3 uur onafgebroken fietsen.

(15-Sep-2018, 07:58 PM)Lopopodium schreef: Niet meer stoplichten dan elke andere stad.

In Apeldoorn moest ik verschillende keren moeten oversteken, want ik wist niet meer welk fietspad nou waar lag,  en ik had ALLE stoplichten tegen. Ik had de pech of NET op rood als je aankomt rijden, of je bent NET gestopt en ze springen op groen. Maar goed, was ook de tijd nadat alle scholen waren uit gegaan, dus druk.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM