Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stint
Gezien het recente ongeluk in Oss met een Stint, en de mogelijkheid dat de rem het niet deed, de vraag of iemand zicht heeft op het remsysteem van een stint?

Bij een fiets met handremmen heb je voor en achterrem; de remkracht gaat met een kabel. Als een kabel breekt heb je altijd een reserve rem die wel remt. Nooit over een remweigering met een terugtraprem gehoord.
Wat was het remsysteem van een Stint?
Was het een electronisch systeem of was het een systeem met kabel?
Was het 1 systeem of waren het meerdere? (Een auto heeft een voetrem, maar als achtervang een handrem.)

Niels, hoofdrem, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
(01-Oct-2018, 06:44 PM)Niels van der Wal schreef: Gezien het recente ongeluk in Oss met een Stint, en de mogelijkheid dat de rem het niet deed, de vraag of iemand zicht heeft op het remsysteem van een stint?

Niels, hoofdrem, van der Wal

Het gehele rapport is hier te lezen wat er mis kon gaan met de stint. Vreselijk triest wat er gebeurd is. Zeker voor de ouders, maar ook voor diegene die het bestuurde. Ik zat met ook af te vragen waarom er niet hetzelfde systeem op zit als zo'n palletwagen waar je op kunt staan, zodra je de hendel loslaat, stopt dat ding. Maar ik ben de laatste die zal oordelen.
gr. Fietsbennie

Antwoord }
Bedankt door:
De volkskrant van vanmorgen geeft een antwoord:
De stint had een handrem en een rem op de motor. Waarschijnlijk is er een technisch mankement geweest, waardoor de motor voluit ging en de rem op de motor het niet meer deed. De handrem was te zwak om de stint te doen stoppen, de kracht van de motor was meer dan de remkracht. (Dit werd nog versterkt, omdat er een zwaardere motor in geplaatst was dan waarvoor hij getest was. De test was niet op handremkracht gedaan overigens.)
Samengevat: De handrem was niet toereikend om de stint snel te doen stoppen door de constante kracht van de motor. (Bij een fiets geen probleem, tenzij je hard trappen en licht remmen tegelijk een goed idee vindt bij een dichte spoorboom).

Vanuit een fietsersblik bekeken:
De motor is -ook hier- gevaarlijk. Waarom fietste de groepsleider niet? Waarom is ook hier het idee dat vervoer iets is wat voor je gedaan wordt?

Niels, vervoerd zichzelf, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
Fantastisch! Het antwoord van de Volkskrant maakt verder onderzoek overbodig. We kunnen toch niet zonder zo'n kwaliteitskrant krant. TNO , Nederlands Forensisch Instituut, Inspectie Leefomgeving en Transport en de RdW kunnen wel stoppen met verder onderzoek. Blij dat de krant de oorzaak zo snel heeft gevonden.
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Nieuwe berichten
TransAm Velomobile
wel grappig, in eers...elnuar — 01:11 AM
NK Tegenwindfietsen
Dan toch maar de Hou...Fietsbennie — 11:04 PM
Achterlicht op dynamo
Ja toch, prima lampj...Victorrinia — 10:46 PM
NK Tegenwindfietsen
...en om een goed on...TvWijk — 10:27 PM
NK Tegenwindfietsen
En dan ook zonder ve...ErikvanD — 10:01 PM
TransAm Velomobile