Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Railligfietsen
#1
Een railligfiets is een droom van mij:

(25-Apr-2018, 08:00 AM)Roepers schreef: Voor Greenspeed heb ik een zwak vanwege dit filmpje: 




Ik moet er eerst een aparte infrastructuur voor aanleggen. Dat is een net iets te groot bezwaar.

Nog een filmpje. Ik kan er maar geen genoeg van krijgen.



Aan het slot blijkt Greenspeed alle velomobielen de baas. Het heeft een achteruitversnelling!
Dus van harte gefeliciteerd met je Greenspeed. Mooi dat er ook Greenspeeds in Nederland rijden.

Groet,

Marco

Helaas heb ik niet zo'n grote tuin en fiets ik liever dan dat ik maanden in de tuin doorbreng om een dergelijke spoorlijn aan te leggen.

Maar nu las ik op www.industriespoor.nl  dat er een smalspoorlijn in aanleg is  door het Holtingerveld in de buurt van Havelte dwars door een gebied met bos en heide.
Het wordt een lijntje voor railfietsen. Er was inmiddels al een prototype gereed. Op de foto blijkt dit een ligfiets te zijn 
Zie hier het artikel!

Dat ziet er bijzonder hoopvol uit.

Groet,
Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Dat is wel mega cool!!!
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Op de familiebedrijven in het Westland lagen vele meters Westlands smalspoor, Circa 73 cm breed. Met bochten, wissels en draaischijven. Wissels om de lorries te rangeren. Alles op handkracht.
Vrachtwagens steenkool moesten op mijn familiebedrijf 120 meter over het spoor en met kruiwagens in de kolenkelder worden gereden. Allemaal handkracht. Toen totaal 300 spoor op het familiebedrijf.
De wielbasis was kort gehouden om gemakkelijke over de wissels te rijden, maar met laden moest meer rekening houden om de lorrie niet te laten kiepen.
Elk jaar de naven smeren en om de zoveel jaar werd het spoor gelicht, waterpas gelegd en met lasplaten weer aan elkaar geschroefd. Allemaal handkracht. Zelfs toe het spoor werd opgedoekt en voor de laatste keer op diezelfde lorrie werd geladen voor afvoer als schroot. Was blij toen die tijd.

Het rolde licht, maar het materiaal was zwaar overbemeten. Alles zonder rem erop. Het lijkt me niet fijn fietsen. Geef mij maar een VM
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Dat tuindersspoor was  natuurlijk ook geweldig. Ook daar heeft industriespoor een pagina over.

Een soort Quattrovelo op rails is waarschijnlijk nog sneller dan de wegvariant omdat spoor veel lichter loopt. Ook moeten/kunnen er een paar wijzigingen  worden uitgevoerd de spoorbreedte voor en achter moeten even groot zijn en bij voorkeur een gangbare wijdte voor smalspoor hebben, bijvoorbeeld 750 mm.  Het spoor moet  stabiel genoeg zijn voor hoge snelheden van bijvoorbeeld 60 km/h. De voorwielen kunnen  worden aangedreven omdat de stuurinrichting overbodig is. Wel moeten de wielen verbonden zijn met met een starre as en  wat speling hebben om te kunnen draaien in de bogen. 

En het traject moet lang genoeg zijn. Maar er zijn diverse smalspoormusea in het land. Bijvoorbeeld Katwijk-Leiden  .

Daar hebben ze ook nog deze railigfiets uit de mijnen.

[Afbeelding: 20180401195201-d8ab1530-me.jpg]
 Railligfiets
Helaas mocht je er niet op fietsen.

Zou dat fietsje niet geweldig zijn geweest op je helaas verdwenen tuindersspoor.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Een rail-ligfiets is prima te maken. Als de constructie licht genoeg is kun je redelijk snel op gang komen. De rolweerstand is veel geringer dan die van een luchtband. Op een wielstel, twee stalen wielen op een starre as, draaien de wielen precies even snel. De metalen wielen zijn kegelvormig en zelf centrerend tussen de rails. In een bocht gaat het buitenste wiel een grotere omtrek draaien en het binnenste wiel een kleinere. Hoe smaller het spoor, hoe krapper je de bochten kunt leggen.
Het regelmatig waterpas leggen van het spoor was van groot belang voor het zelfcentrerend effect van het wielstel. Anders schoven de wielen met de wielflens tegen de zijkant van de rail en duwde je je een hartvergroting. Als de lorrie zwaar beladen was, soms meer dan 2.000 kg , dan smeerde je in bochten en wissels olie op de rails. Voor het op gang brengen had je soms hulp nodig.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stuureffec...de_spooras
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
Vanmorgen onderweg n...Keeshond — 07:46 PM
Nieuwe lage racer van Kervelo
...Aangezien er gee...GertBr — 03:21 PM
Nieuwe lage racer van Kervelo
Via de nieuwspagina ...Lopopodium — 03:04 PM
ligfietstochtjes van Gideon
Erik mooi die foto's...gideon — 08:42 PM
Leve de ligsport
Leuk he dat trike ri...ErikvanD — 07:57 PM
ligfietstochtjes van Gideon
Mooie rit Gideon! Li...ErikvanD — 07:55 PM
ligfietstochtjes van Gideon
na het lezen van jul...gideon — 02:43 PM
Leve de ligsport
Morgen ga ik samen...Atrike — 11:54 AM
Mooi Twente
was zeker een mooi...Bert_Rijssen — 10:00 PM
High racer maken van Fujin of Mistral
Heb al eens een low ...Victorrinia — 09:35 PM
Mooi Twente
was zeker een mooie ...elnuar — 08:00 PM
Medeliggers onderweg
In een tocht van 128...Lopopodium — 07:18 PM
Fietsen van Wim
Foto's van de 'ou...Wim -de roetsende — 06:14 PM
Mooi Twente
Het was inderdaad we...Bert_Rijssen — 04:49 PM
Mooi Twente
Omdat ik vrijdagavon...Fietsbennie — 02:37 PM
Medeliggers onderweg
Heden (zaterdag dus)...GertBr — 01:01 PM
Requiem
Ohhh, straks, het ...Wim -de roetsende — 08:27 AM