Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Reparatie frame
#1
Bij onderhoud aan mijn X-Stream kwam ik een nare verrassing tegen. Het frame blijkt op een paar plekken stuk. Het frame bestaat uit een ronde buis waar het crankstel op zit en een vierkante balk waar de kettingrol en de stoel op zit. De lasnaden waarmee deze aan elkaar vast zitten zijn op een paar plekken gescheurd:

[Afbeelding: 1k0.jpg]

Vreemd genoeg staat op deze plek een ander serienummer geschreven dan het nummer wat in het frame is gegraveerd. Op de plek waar de kettingrol zit gemonteerd is het frame ook gescheurd:

[Afbeelding: 1k0.jpg]

De kettingrol is eenzijdig opgehangen en de bout is verbogen. Ik heb al een tijdje dat de boel kraakt als ik wat meer kracht op de pedalen zet. Waarschijnlijk komt dat dus doordat dit de ketting strak trekt en daarmee de kettingrol omhoog. Onlangs vond ik de boel wat zwaar lopen en bleek de kettingrol kapot en van het lager afgekomen en om de afstandhouder te draaien. Het lijkt me sterk dat dit zo'n scheur heeft veroorzaakt en al helemaal dat het frame hierdoor naar binnen zou zijn verbogen.

De winkel waar ik de fiets van heb weet niet hoe dit het beste op te lossen dus ik heb een vraag uitgezet bij Leiba. Heeft een van jullie ervaring met aluminium lassen? Gaat dat terwijl het frame nog gemonteerd zit of wordt de boel dan veel te warm?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(06-Apr-2019, 02:12 PM)mwijns schreef: De winkel waar ik de fiets van heb weet niet hoe dit het beste op te lossen dus ik heb een vraag uitgezet bij Leiba. Heeft een van jullie ervaring met aluminium lassen? Gaat dat terwijl het frame nog gemonteerd zit of wordt de boel dan veel te warm?

Aluminium is een metaal dat snel oxideert. Ik denk dat het frame moet worden uitgebouwd en alle scheuren vooraf uitgeslepen moeten worden alvorens weer kan worden gelast. Een hele klus. Bestaat het frame uit meerdere delen en kan het gescheurde deel vervangen worden door een nieuw?
Antwoord }
Bedankt door: mwijns
#3
Volgens mij wordt het frame behoorlijk warm. Ik heb mijn Optima orca (ook een aluminium frame) in 2014 laten lassen nadat ik een framebreuk had opgelopen. Dat heb ik toen bij Rainbow Ligfietsen in Aalten laten doen. De fiets moest helemaal gedemonteerd worden, en het frame moest naderhand weer opnieuw gespoten worden omdat het frame heet en zwart wordt in de buurt van de las.
Antwoord }
Bedankt door: mwijns
#4
Dat vreesde ik al, ik moest ineens aan een tip van iemand van de OBT denken en heb Etienne van EMVelomobiel gebeld. Ik ga hem daar langsbrengen. Het frame is helaas uit een stuk en zit vooraan in de neus vast gelamineerd met een soort kegel, wordt nog een leuke klus..
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Misschien toch de mannen van velomobiel.nl benaderen.

Ik weet niet of zij vm-en van een ander merk repareren.

Een belletje of mailtje kost echter niets.

Zij kunnen echt alles met frames van aluminium.

EMVelomobiel is natuurlijk ook prima :-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: mwijns
#6
Volgens mij heb je deze fiets nieuw gekocht,nog niet zolang geleden.
Een frame breuk zou toch minimaal een aantal jaren onder de garantie vallen. Andere delen zijn vaak slijtage van gebruiks onderdelen, dat deze geen garantie hebben begrijp ik. De basisconstructie, het frame mag je van uitgaan dat die een fietsleven mee gaat en dat is vele jaren.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Als dit inderdaad een redelijk nieuwe fiets is, wend je dan eerst tot de verkoper. Als deze vindt dat de schade onder garantie valt is hij verantwoordelijk voor reparatie.
Zegt hij van niet, gebruik dan dit: https://www.consumentenbond.nl/rekenmodu...opup3.html

Bij verdere twijfel kun je het beste contact opnemen met het juridisch steunpunt/loket. Die kunnen je schetsen of dit onder garantie kan vallen en hoe je dit verkrijgt.

Niels, gegarandeerd, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Het ligt iets complexer. De fiets is als showmodel verkocht met een leuke korting, weinig mee gereden etc. Wat er niet bij verteld is is dat hij uit 2008 komt - ik heb het ook niet gevraagd. Afgelopen OBT ben ik met het ding op z'n kant gegaan - weliswaar met lage snelheid bij het uit de berm terug de weg op rijden. Daardoor is het niet uit te sluiten dat bovenstaande het gevolg is van het omkiepen. Het lijkt mij sterk, maar in theorie zou de klem van de stoel de balk getordeerd kunnen hebben, misschien zelfs naar binnen gedrukt en de lasnaad losgetrokken. De stoel is een leuke hefboom en zit alleen op de balk vast, achterin rust hij op rubbers dus alleen wrijving. Zoals wel meer dingen als in deze Leiba voelt de constructie niet heel erg volwassen - niet gek als het een van de eerste series is geweest.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Het toeval wil dat ik je heb zien omkiepen zat een aantal fietsers achter je. Dit omkiepen wat jij deed zou elke velomobiel zonder framebreuk moeten overleven.  Maar goed, het is inderdaad een gecompliceerd geval. De dealer heeft jou een deugdelijke fiets verkocht, daar mag je als koper van uitgaan. Ook al is het demo / probeer fiets. Zou bij een terzake deskundige informeren wat je als consument mag verwachten. Misschien spelen via je W A .
verzekering
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(06-Apr-2019, 11:10 PM)Marnix schreef:  Misschien spelen via je W.A. verzekering

W.A. verzekering geldt alleen schaden en letsel die je aan ander of derden toebrengt. Rechtsbijstandverzekering kan meer voor je betekenen.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Goed nieuws, mijn fiets - of rode paprika zoals mijn collega's zeggen - is inmiddels weer op de weg. De fietsenmaker waar ik hem gekocht had heeft iemand gevonden die het frame netjes heeft kunnen lassen zonder dat het helemaal uitgebouwd hoefde te worden. Een en ander voelt nu een stuk stijver aan. Wel had ik deze week gelijk mijn eerste en tweede lekke band. De eerste door een nietje; geen idee hoe die er in kwam. De tweede - aan de andere kant - is me nog niet duidelijk. Zo lang het maar geen gewoonte wordt geen probleem :-)
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Goed nieuws! En tja, lekke banden horen er helaas af en toe bij...
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Mooi voor je. Kun je weer rond scheuren door het Brabantse land
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(07-Jun-2019, 08:50 PM)mwijns schreef: Goed nieuws, mijn fiets - of rode paprika zoals mijn collega's zeggen - is inmiddels weer op de weg. De fietsenmaker waar ik hem gekocht had heeft iemand gevonden die het frame netjes heeft kunnen lassen zonder dat het helemaal uitgebouwd hoefde te worden.

Prettig dat die leverancier dit oplost zonder allerlei juridisch gedoe. Ligfietsland is prettige wereld waarin mensen menselijk met elkaar omgaan.

Niels, mensenmens?, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Mooi dat je weer "on the road" bent. Of ben jij "on the rood"?
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Aangereden, en dus niet blij.
Ik las dit nog: W...Niels van der Wal — 01:24 PM
Medeliggers onderweg
Werd je daar niet in...Fietsbennie — 01:24 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Wat druk aangaat: Ik...Frutsel — 01:03 PM
Medeliggers onderweg
Gisteravond een heer...Frutsel — 12:53 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
…ik kan er op deze...GertBr — 12:24 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
De lek bestendighe...datakneder — 11:33 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Ik zou er een ...Niels van der Wal — 10:41 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Huidige banden: de...Frutsel — 10:07 AM
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Systeemgewicht; een ...TvWijk — 11:13 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Ja, daar kom ik wel ...melle z — 10:20 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Melle, ben je toeval...Fietsbennie — 10:01 PM
mods op mijn roeifiets
De "Roeifiets k...Merijn — 09:41 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakke...Tom Fekkes — 09:15 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het hoofd van die au...Jeroen S — 08:27 PM
mods op mijn roeifiets
Vooral als de wi...Wim -de roetsende — 07:59 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakkere...Lopopodium — 07:12 PM