Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe kliko!
#27
Fout gefietst in Breda, zie ik?
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Nee niet echt... even op ziekenbezoek geweest bij mijn moeder. Daar overigens wel een klein beetje fout gereden want de weg die ik wilde nemen was er niet meer (ziekenhuis is zeer recent verbouwd)
Antwoord }
Bedankt door:
#29
Verslagen staan op mijn blog!

[Afbeelding: 20190112_1853437361366556746438162.jpg]
Zicht over de Rotte, ca 10 km onderweg tijdens mijn eerste rit in de Mango+

[Afbeelding: 20190112_1855038042504634369512145.jpg]
Het is net een gestrande walvis bij het op lengte zetten... Mijn ervaringen met het rijden in een VM en aanstaande verbeteringen
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#30
Was de Pekhuisbrug geen lastig obstakel voor de eiige kliko?
Vind het zelf altijd wel een lastig ding (vooral door de scherpe bocht aan de noordzijde, want daar kom ik dan meestal vandaan).
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Mooie fiets en een leuk verslag, veel plezier en veilige kilometers gewenst!
Antwoord }
Bedankt door:
#32
Mooi positief verslag. Een velomobiel schijnt ook een prima klankkast te zijn die rammeltjes buitengewoon goed versterkt. Dat proef ik ook uit jouw verslag. Geen woord over  de snelheid en de de tegenwindongevoeligheid (3 maal woordwaarde). Ik had dat eigenlijk bij The Good verwacht.
En dit zal wel de muziek zij die je standaard op hebt staan als je in je Velomobiel toert:



Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#33
@ErikvanD: Leg aub aan een niet VM rijder wat je met “het vliegwiel” bedoelt. Als ik google, kom ik niet verder dan dat men het gewicht van de kuip als het vliegwiel bestempelt.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#34
(13-Jan-2019, 06:58 PM)GertBr schreef: @ErikvanD: Leg aub aan een niet VM rijder wat je met “het vliegwiel” bedoelt. Als ik google, kom ik niet verder dan dat men het gewicht van de kuip als het vliegwiel bestempelt.

Ha, dat was weer eens de automatische spellingscontrole... dat moest natuurlijk freewheel zijn... Het freewheel op de achteras heeft een ratel/tik die erg irritant is...

(13-Jan-2019, 02:17 PM)Lopopodium schreef: Was de Pekhuisbrug geen lastig obstakel voor de eiige kliko?
Vind het zelf altijd wel een lastig ding (vooral door de scherpe bocht aan de noordzijde, want daar kom ik dan meestal vandaan).

Was er met beleid overheen gegaan en dat ging eigenlijk prima. Ik kwam vanaf de westkant van de Rotte
Antwoord }
Bedankt door:
#35
Leuk om je ervaring te lezen op je blog.
Over zoekend weggedrag bij hogere snelheid (> 35 km/u)  Dat had ik initieel ook. De sporing goed zetten deed wonderen.
Bij mij van duidelijk uitspoor naar neutraal/iets toespoor.

Link naar de site van Peter de Rond Toespoor, beetje teveel
en een instructie video van Saukki
Antwoord }
Bedankt door:
#36
(13-Jan-2019, 02:48 PM)Roepers schreef: Geen woord over  de snelheid en de de tegenwindongevoeligheid (3 maal woordwaarde). Ik had dat eigenlijk bij The Good verwacht.

Nee, helemaal vergeten! Of misschien wel bewust. Ik heb iets van 10 persoonlijke records verbeterd maar heb toch niet het idee dat ik super snel heb gereden. Maar dat is ook niet zo belangrijk. De jongens van de Rotte Rijders waren wel een stuk rapper!

Qua wind had ik meer last van de stevige rijwind. En niet zozeer van kopwind inderdaad nu je het zegt Smile

(13-Jan-2019, 07:16 PM)Hoekie schreef: Leuk om je ervaring te lezen op je blog.
Over zoekend weggedrag bij hogere snelheid (> 35 km/u)  Dat had ik initieel ook. De sporing goed zetten deed wonderen.
Bij mij van duidelijk uitspoor naar neutraal/iets toespoor.

Bij mijn trike heeft het veranderen van neutraal naar iets toespoor de stabiliteit toen duidelijk verbeterd. Heb vanmiddag wel de speling een stuk uit de kruiskoppeling van het stuur gesteld. Morgen eerst maar eens kijken wat dat doet. Maar ik zal zeker ook de sporing checken!
Antwoord }
Bedankt door:
#37
Volgens Ymte heeft iets uitspoor een positief effect op het rijgedrag van de fiets.

Ik dacht altijd iets toespoor, maar hij is daar heel resoluut over.

Voor wie Ymte niet kent, hij behoorde vroeger tot de 'mannen van velomobiel.nl' en nu is InterCityBike zijn bedrijf.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#38
Mooi apparaat Erik .... in je (nog korte) ligfiets leven heb je al heel veel ervaring opgedaan  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#39
Erik,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Ziet er prachtig uit.

(13-Jan-2019, 09:19 PM)Wim -de roetsende schreef: Volgens Ymte heeft iets uitspoor een positief effect op het rijgedrag van de fiets.
Ik dacht altijd iets toespoor, maar hij is daar heel resoluut over.
Voor wie Ymte niet kent, hij behoorde vroeger tot de 'mannen van velomobiel.nl' en nu is InterCityBike zijn bedrijf.

Of iets toe- of uitspoor beter is hangt van de stuurgeometrie af. Belangrijk hierbij is een positieve - of negatieve schuurstraal. Bij mijn weten heeft een Kliko een positieve schuurstraal. Dat maakt samen met de getrokken bestuurde wielen, dat die wielen van elkaar willen sturen. Rijdend neigen naar uitspoor. Mijn Kliko is gecontroleerd bij Velomobiel, waarbij tijdens de afstelling de keus was voor een licht toespoor of uitspoor. Neutraal was niet mogelijk. De spoed op 6 mm draad is 1 mm. De mening was daar resoluut licht toepoor. De Kliko stuurt, spoort en rolt bijzonder goed.
Antwoord }
Bedankt door:
#40
Wat mij een bevestiging van de juiste sporing geeft, is dat nieuwe banden na >1000km er nog als nieuw uitzien.
De vorige banden met verkeerde sporing waren bij 1000km al compleet op tot op de binnenband. Eerste en enige lekke band tot nu toe.
Nou stond die sporing ook wel heel verkeerd (schaam) ; was achteraf duidelijk merkbaar dat die minder goed rolde. Maar ja, toen was ik nog blond in VM land.

De sporing is trouwens bij mij heel precies ingesteld door de stuurstang aanpassing door Peter de Rond. Daarmee is de sporing op de mm in te stellen.

Misschien dat bij een DF ietsje uitspoor beter is. En bij een Strada ietsje toespoor. Geen idee.
Mocht ik weer bij moeten stellen, dan is dat iets om te proberen. Als je verschillende standen ervaren hebt, dan is het best goed te voelen of de sporing goed staat.
Antwoord }
Bedankt door:
#41
De banden van mijn Mango zien er na 1500 km nog als nieuw uit. En ik had vanochtend het idee dat de fiets na het bijstellen van de kruiskoppeling al strakke stuurde Smile En het stuur niet op mijn buik laten rusten voorkomt ook wat gewaggel. Mag zometeen weer naar huis, heb er nu al zin in Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#42
Hahaha, gelijk velomobiel verslaafd Erik ;-). Leuk he :-D
Antwoord }
Bedankt door:
#43
Wat dat "zoekend stuurgedrag" betreft - zeker naar de "Stuurgeometrie 2.0" kijken (je hebt hem al verlinkt in je blog)! Heb ik bij mijn Mango uit 2004 ook gedaan en terwijl het effect niet zo groot was als bij sommigen (mijn vermoeden: omdat de Mango daarbij ook iets hoger kwam te liggen - de veren waren bij mij toen ik hem kocht... ...ietwat merkwaardig... Heb jij waarschijnlijk geen last van).

Ik heb toendertijd van de Facebookfotos een PDFje in het Engels gemaakt, die is op het Duitse forum te vinden: https://www.velomobilforum.de/wiki/lib/e...ry_2.0.pdf

De bijhorende thread (in het Duits) vind je hier: https://www.velomobilforum.de/forum/inde...trie.49285


Als je toch bezig bent zeker ook even kijken welke veren je hebt - ik heb de korte rode veren waardoor de Mango lager komt - ook dat verbetert de wegligging enigzins.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#44
(14-Jan-2019, 02:59 PM)Hoekie schreef: De sporing is trouwens bij mij heel precies ingesteld door de stuurstang aanpassing door Peter de Rond. Daarmee is de sporing op de mm in te stellen.

Misschien dat bij een DF ietsje uitspoor beter is. En bij een Strada ietsje toespoor. Geen idee.
Mocht ik weer bij moeten stellen, dan is dat iets om te proberen. Als je verschillende standen ervaren hebt, dan is het best goed te voelen of de sporing goed staat.
Velomobiel adviseert voor de sporing dat de voorwielen parallel staan. Dus geen toe- of uitspoor. De maximale afwijking, voor en achter op de velgen gemeten, mag niet meer zijn dan 3 mm. De spoorstang is op de mm af te stellen. 1 spoed = 1 mm op een 6 mm draadeind. Daarmee is de sporing altijd met minder dan 2 mm verschil op de velgen af te stellen.

Zie onder 6.3:  http://www.velomobiel.nl/handleidingen/m...eiding.pdf

Op en vlakke weg merk je nauwelijks het verschil in matig toer- of uitspoor. Alleen de bandenslijtage neemt toe en je krijgt sterkere beenspieren. Ik meet altijd de uitlijning belast. Ook al zijn de verschillen nog zo klein. Bij mijn Alleweder is het verschil in sporing tussen belast en onbelast circa 10 mm.
Antwoord }
Bedankt door:
#45
(14-Jan-2019, 05:29 PM)PietV* schreef:
(14-Jan-2019, 02:59 PM)Hoekie schreef: De sporing is trouwens bij mij heel precies ingesteld door de stuurstang aanpassing door Peter de Rond. Daarmee is de sporing op de mm in te stellen.

Misschien dat bij een DF ietsje uitspoor beter is. En bij een Strada ietsje toespoor. Geen idee.
Mocht ik weer bij moeten stellen, dan is dat iets om te proberen. Als je verschillende standen ervaren hebt, dan is het best goed te voelen of de sporing goed staat.
Velomobiel adviseert voor de sporing dat de voorwielen parallel staan. Dus geen toe- of uitspoor. De maximale afwijking, voor en achter op de velgen gemeten, mag niet meer zijn dan 3 mm. De spoorstang is op de mm af te stellen. 1 spoed = 1 mm op een 6 mm draadeind. Daarmee is de sporing altijd met minder dan 2 mm verschil op de velgen af te stellen.

Zie onder 6.3:  http://www.velomobiel.nl/handleidingen/m...eiding.pdf

Op en vlakke weg merk je nauwelijks het verschil in matig toer- of uitspoor. Alleen de bandenslijtage neemt toe en je krijgt sterkere beenspieren. Ik meet altijd de uitlijning belast. Ook al zijn de verschillen nog zo klein. Bij mijn Alleweder is het verschil in sporing tussen belast en onbelast circa 10 mm.

Het is niet voor niets dat peter de Rond en 'rechts+links draaiende stuurstang' gemaakt heeft Wink
Tsja, wat is matige spoor afwijking. Op snelheid! op een vlakke weg was het overduidelijk te voelen. Snelheid idem dito. Nu met een nauwkeurigere meting is het ook goed te merken. Je zegt het zelf al door de sterkere beenspieren. Duidelijk harder moeten trappen. Een halve mm zal je niet merken uiteraard. Een paar mm wel. Moet je wel zo je sporing kunnen instellen Wink
Bij een Strada/Quest enz van Velomobiel.nl hoef je trouwens niet belast te meten door de wielgeometrie.

(14-Jan-2019, 04:29 PM)emgaron schreef: Als je toch bezig bent zeker ook even kijken welke veren je hebt - ik heb de korte rode veren waardoor de Mango lager komt - ook dat verbetert de wegligging enigzins.

Heb je de kortere rode veren? De rode veren heb je namelijk ook in standaard lengte.
Het verschil tussen de rood/blauwe combi en rood/rood in dezelfde lengte vond ik al groot.
Antwoord }
Bedankt door:
#46
Big Grin 
Erik,

Volgens de "Rotte Rijders" is jouw Mango geen kliko maar een Vlaflip Mango Big Grin

Maar dan wel een hele gave thumb applause
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:
#47
De Alleweder moet je inderdaad belast meten.

Dat een vm fijner fietst en stuurt met iets (<2mm) uitspoor komt van Daniël Fenn.
Ik heb van Ymte begrepen dat iedere DF ook zo wordt afgeleverd. Doen ze waarschijnlijk niet met de gedachte dat iedere rijder zo sterkere beenspieren krijgt ;-)

In het verleden werd inderdaad altijd gedacht dat iets toespoor gunstiger zou zijn, dit is blijkbaar ook een beetje een overblijfsel van de afstelling van de Alleweder.

(14-Jan-2019, 05:29 PM)PietV* schreef: Bij mijn Alleweder is het verschil in sporing tussen belast en onbelast circa 10 mm.

Dat vind ik best veel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#48
(15-Jan-2019, 09:26 PM)TvWijk schreef: Erik,

Volgens de "Rotte Rijders" is jouw Mango geen kliko maar een Vlaflip Mango Big Grin

Maar dan wel een hele gave thumb applause

Mijn vrouw en kinderen noemen hem vanaf dag één "het ei" maar ik vond vlaflip ook goed gevonden! Dan zou ik eigenlijk de witte tape op de scheiding tussen boven en onderkuip moeten vervangen door rode voor het juiste effect Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#49
(15-Jan-2019, 08:45 PM)Hoekie schreef:
(14-Jan-2019, 04:29 PM)emgaron schreef: Als je toch bezig bent zeker ook even kijken welke veren je hebt - ik heb de korte rode veren waardoor de Mango lager komt - ook dat verbetert de wegligging enigzins.

Heb je de kortere rode veren? De rode veren heb je namelijk ook in standaard lengte.
Het verschil tussen de rood/blauwe combi en rood/rood in dezelfde lengte vond ik al groot.
Ik zit even te denken - als ik me goed herinner heb ik 2x50mm rood en zijn de rode in elk geval iets korter dan de blauwe. Ik heb net in de Sinner webshop gekeken (https://www.drymershop.nl/parts-sinner-mango/) en daar hebben ze het over 51mm voor rood en 64mm voor blauw (dan zullen die van mij wel 51mm zijn).

Toen ik hem kocht was het trouwens zelfs 25mm + 50mm rood, maar dan wel met nog een 12mm schroef tussen veer en as. Aangezien dat niet ideaal is (de veer lag niet goed vlak op) heb ik dat veranderd toen ik er nieuwe veerpoten in gezet heb. Dat verschil was ook wel te voelen - gelukkig heb ik tergelijkertijd de nieuwe stuurgeometrie gemonteerd, dus het eindresultaat was goed.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#50
(15-Jan-2019, 09:28 PM)Wim -de roetsende schreef: De Alleweder moet je inderdaad belast meten.

Dat een vm fijner fietst en stuurt met iets (<2mm) uitspoor komt van Daniël Fenn.
Ik heb van Ymte begrepen dat iedere DF ook zo wordt afgeleverd. Doen ze waarschijnlijk niet met de gedachte dat iedere rijder zo sterkere beenspieren krijgt ;-)

In het verleden werd inderdaad altijd gedacht dat iets toespoor gunstiger zou zijn, dit is blijkbaar ook een beetje een overblijfsel van de afstelling van de Alleweder.

Ik ken de wielophanging van de DF niet. Dus weet ik niet of de DF een positieve- of negatieve schuurstraal heeft. In het algemeen
wordt toespoor toegepast bij voertuigen met achterwielaandrijving. Door de aandrijving achter worden de getrokken voorwielen met een positieve schuurstraal iets naar buiten gedrukt, waardoor het toespoor wordt gecorrigeerd en de wielen perfect rechtuit draaien. Zonder toespoor zouden de banden onnodig slijten en zou het brandstofverbruik of trapenergie hoger liggen. Voertuigen met voorwielaandrijving en een positieve schuurstraal hebben uitspoor: de wielen zijn iets naar buiten gedraaid.

https://www.mvwautotechniek.nl/onderstel...metrie.htm

Bij de Alleweder staan de stuurstangen onder een andere hoek dan de wieldraagarmen. Bij het inveren onder belasting ontstaat lengteverschil door hoekverdraaiing en wordt de sporing beinvloed. Ik rij met standaard schroefveren. Half rood en half blauw. Om die reden meet ik altijd belast. Met een rij (lineaal), aluminium profielen, kun je het verschil in sporing tussen belast en onbelast duidelijk zien.


(15-Jan-2019, 09:28 PM)Wim -de roetsende schreef:
(14-Jan-2019, 05:29 PM)PietV* schreef: Bij mijn Alleweder is het verschil in sporing tussen belast en onbelast circa 10 mm.

Dat vind ik best veel.
Ik was ook verrast toen ik de sporing belast liet controleren bij Velomobiel.
Antwoord }
Bedankt door:
#51
(15-Jan-2019, 08:45 PM)Hoekie schreef:
(14-Jan-2019, 05:29 PM)PietV* schreef:
(14-Jan-2019, 02:59 PM)Hoekie schreef: De sporing is trouwens bij mij heel precies ingesteld door de stuurstang aanpassing door Peter de Rond. Daarmee is de sporing op de mm in te stellen.
Velomobiel adviseert voor de sporing dat de voorwielen parallel staan. Dus geen toe- of uitspoor. De maximale afwijking, voor en achter op de velgen gemeten, mag niet meer zijn dan 3 mm. De spoorstang is op de mm af te stellen. 1 spoed = 1 mm op een 6 mm draadeind. Daarmee is de sporing bijna altijd met minder dan 3 mm verschil op de velgen af te stellen.

Zie onder 6.3:  http://www.velomobiel.nl/handleidingen/m...eiding.pdf

Op en vlakke weg merk je nauwelijks het verschil in matig toer- of uitspoor. Alleen de bandenslijtage neemt toe en je krijgt sterkere beenspieren. Ik meet altijd de uitlijning belast. Ook al zijn de verschillen nog zo klein. Bij mijn Alleweder is het verschil in sporing tussen belast en onbelast circa 10 mm.

Het is niet voor niets dat Peter de Rond en 'rechts+links draaiende stuurstang' gemaakt heeft Wink
Tsja, wat is matige spoor afwijking. Op snelheid! op een vlakke weg was het overduidelijk te voelen. Snelheid idem dito. Nu met een nauwkeurigere meting is het ook goed te merken. Je zegt het zelf al door de sterkere beenspieren. Duidelijk harder moeten trappen. Een halve mm zal je niet merken uiteraard. Een paar mm wel. Moet je wel zo je sporing kunnen instellen Wink
Bij een Strada/Quest enz van Velomobiel.nl hoef je trouwens niet belast te meten door de wielgeometrie. Bij Peter de Rond te koop. 

De beste oplossing is inderdaad één spoorstang met linkse- en rechtse draad. De nauwkeurigste afstelling die er is. Net als bij ieder auto. Voor die 25 euro hoef je het niet te laten. Het nadeel van de standaard spoorstang met rechtse is dat een draai, 1 mm verschil oplevert op de spoorstang-arm en daarmee circa 4 mm verschil op de velg voor en achter. Met wat geluk kom je dan uit tussen een parallel spoor of een toespoor van 3 mm. Peter verkoopt ook stelbokken voor afstelling van de sporing.

Dat bij de Quest/Strada onbelast de sporing kan worden ingesteld is mogelijk. Staan de wieldraagarmen nagenoeg onder dezelfde hoek als spoorstangen. Dat is met twee rijen aan de velgen prima te controleren.
Antwoord }
Bedankt door:
#52
(15-Jan-2019, 10:29 PM)ErikvanD schreef:
(15-Jan-2019, 09:26 PM)TvWijk schreef: Erik,

Volgens de "Rotte Rijders" is jouw Mango geen kliko maar een Vlaflip Mango Big Grin

Maar dan wel een hele gave thumb applause

Mijn vrouw en kinderen noemen hem vanaf dag één "het ei" maar ik vond vlaflip ook goed gevonden! Dan zou ik eigenlijk de witte tape op de scheiding tussen boven en onderkuip moeten vervangen door rode voor het juiste effect Smile
Mijn vrouw vergelijkt mijn Mango+ met een bobslee en sommige collega's hebben het over "the bullet" (wat ik ietwat aggresief en on-aerodynamisch vind).
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Systeemgewicht; een ...TvWijk — 11:13 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Ja, daar kom ik wel ...melle z — 10:20 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Melle, ben je toeval...Fietsbennie — 10:01 PM
mods op mijn roeifiets
De "Roeifiets k...Merijn — 09:41 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakke...Tom Fekkes — 09:15 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het hoofd van die au...Jeroen S — 08:27 PM
mods op mijn roeifiets
Vooral als de wi...Wim -de roetsende — 07:59 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakkere...Lopopodium — 07:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het is echt ongekend...melle z — 06:07 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Echter ik zou dan ee...melle z — 04:33 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je h...PieterTrapt — 02:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je hele ...Hardloper — 02:04 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het kan inderdaad na...PieterTrapt — 02:02 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Oef.. hier w...Arend-Jan — 12:27 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Het onderscheid tuss...melle z — 12:26 PM
mods op mijn roeifiets
Oh,de roeifietskno...pieterz — 12:04 PM