Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe snel groeit de markt van ligfietsen?
#6
(20-Jan-2019, 10:36 PM)Bart Verbeek schreef:
(20-Jan-2019, 05:10 PM)Johan. schreef: Ligfiets is nooit bij het grote publiek doorgebroken. Niet iedereen ziet de voordelen of wil de voordelen zien. En, laten we eerlijk zijn, een ligfiets heeft ook nadelen.
Een van de voordelen is dat een ligfiets minder luchtweerstand heeft. Dit voordeel is minder relevant geworden door de opkomst van de elektrische fiets die wel massaal omarmt is.

Grappig. Ik kom juist bij een ligfiets uit, mede dankzij de mogelijkheid tot elektrische ondersteuning. Met een e-bike rechtopfiets kom ik prima uit de voeten hier binnen de eigen stad. Maar zodra ik naar een plaats in de buurt wil, loop ik tegen twee problemen op: zadelpijn en actieradius. Beide problemen worden opgelost door een ligfiets met elektrische ondersteuning.

Wat zijn dan precies die nadelen? Hadden die in die 35 jaar dan niet allang opgelost moeten zijn? Technisch is er wel een grote vooruitgang geboekt in die jaren, dat kan ik wel zien.

Er zijn nadelen aan een ligfiets. Mensen die niet van ligfietsen houden kunnen nog meer nadelen noemen: Duurder, zwaarder, langer, op- en afstappen, andere (regen)kleding, minder sociaal naast een bukfietser, minder zicht over autodaken en minder snel gezien worden. Dat laatste vooral voor trikes en lage ligfietsen.

De ligfiets kent geen kinderziektes meer. Het kaf is van het koren gescheiden. Was de ligfiets de vervanging voor de elektrisch ondersteunde fiets. Eerder genoemde nadelen kent de elektrische fiets niet. Ook de opkomst van de speedpedelec (bromfiets), toen nog vallende onder de snorfietsregels, heeft ook geen goed gedaan aan het imago van de ligfiets. Nu komen diverse elektrisch ondersteunde trikes weer in de verkoop, omdat ze op de rijbaan als onveilig gevoeld worden. Mede door een te lage kruissnelheid t.o.v. het overige autoverkeer.

De elektrisch ondersteunde trike heeft ook last van zijn imago. Het is een gehandicaptenvoertuig. Voor het werk wordt ie vergoed door het UWV, prive door de Wet maatschappelijke ondersteuning. Meestal kiest men dan voor een scootmobiel of een brommobiel. Een gehandicaptenvoertuig heeft wel als voordeel dat je vrijwel overal mag rijden. Je bent bevoorrecht, tenzij de Wet dat niet toestaat.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Hoe snel groeit de markt van ligfietsen? - door PietV* - 25-Jan-2019, 12:17 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Carbon onderdelen van M5
Even een update :) ...ZoefZoef — 02:14 AM
Sneek - Vierentwintiguur - Live
Bewondering voor het...ZoefZoef — 12:10 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Het pepermolentje is...ZoefZoef — 11:59 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb gewoon touwtj...Willeke_IGKT — 11:03 PM
Sneek - Vierentwintiguur - Live
 En uiteraard: dos...365cycle — 10:36 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Het wordt zometeen...Bart Verbeek — 10:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Het wordt zometeen e...ZoefZoef — 10:31 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Die heb ik al 2 we...Hardloper — 10:10 PM
Sneek - Vierentwintiguur - Live
@Veloquest / 365cycl...Hardloper — 10:01 PM
Showcase fotogalerij
Dan moet je zeker ...Hardloper — 09:55 PM
Sneek - Vierentwintiguur - Live
Ik heb wel een korte...365cycle — 08:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..vanmiddag mn n...ZoefZoef — 08:52 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Je lijkt niet gelukk...Tom Fekkes — 08:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
1x mobiel uit mn zak...Gideonaut — 08:48 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..vanmiddag mn n...ZoefZoef — 08:45 PM
Sneek - Vierentwintiguur - Live
Waar reedt hij eige...Arend-Jan — 08:45 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..vanmiddag mn net...Bob Hagendijk — 08:36 PM