Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ligfietsen door de sneeuw.
#1
Er ligt sneeuw. Gisteren heb ik toch nog op de ligfiets gereden. Een keer viel ik. De weg was gestrooid en ik reed daarom sneller dan op een weg met veel prut. Komt er een strooiauto uit een zijweg. Ik remde en toen bleek dat  de pekel weer was vastgevroren was aan het wegdek en een dun laagje ijs had gevormd waardoor de weg goed te zien was. Remmen en sneeuw is geen goede combinatie. Ik viel niet snel, maar door het gewicht van de streamer kwam ik toch in de berm terecht. Geen schade en daarna weer opgestaan en doorgefiets. Met een lagere snelheid. Later op de dag was die doorgaande weg wel schoon. Ook de fietspaden, behalve het Fivelpad in Appingedam. Hoewel het een doorgaande fietsroute is, strooit Appimgedam daar niet. Je fietst maar over de weg naar het centrum, schijnen ze daar te denken. Ik vind het wel een uitdaging. En het ging prima. Nog een foto gemaakt ook.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik durfde het vandaag eindelijk aan om weer met de Mango naar mijn werk te gaan. De afgelopen dagen kwam het niet uit vanwege verplichtingen 's avonds en later durfde ik het niet aan toen er echt veel sneeuw viel. Vandaag dus wel. Ik had me extra warm aangekleed want er was 15 graden vorst voorspeld.... Nou dat was dus zeker niet nodig! Het was absoluut niet koud, heerlijk fietsweer en buiten onze eigen straat was de hele rit sneeuwvrij. Genoten!

[Afbeelding: 0kgvrhoIgdE0sGbllHLaDqmCQbCgJCa-TVqbiRtC...8x1537.jpg]
Mijn ei voor het stadhuis van Oosterhout
Antwoord }
Bedankt door:
#3
@Roepers: De verhalen van de afgelopen tijd kwamen bijna allemaal van rijders op een Trike of in een VM. Ik vind het best dapper dat je met dit weer op een tweewieler durft te stappen!
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(24-Jan-2019, 09:59 AM)GertBr schreef: @Roepers: De verhalen van de afgelopen tijd kwamen bijna allemaal van rijders op een Trike of in een VM. Ik vind het best dapper dat je met dit weer op een tweewieler durft te stappen!

Helemaal mee eens!! Ik zou het niet doen in de sneeuw op de ligger!
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Met een VM (en naar ik aanneem ook een trike) is het inderdaad best redelijk te doen. Ben vanmorgen met de DF naar mijn werk gefietst en ondanks dat het niet overal sneeuwvrij is en ondanks dat ik met mijn Durano/Kojak combi zo goed als geen profiel heb, was het geen probleem. Wel de snelheid een beetje aanpassen.

Maar op een 2-wieler waag ik me nu niet buiten. Respect hoor!
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(24-Jan-2019, 09:59 AM)GertBr schreef: @Roepers: De verhalen van de afgelopen tijd kwamen bijna allemaal van rijders op een Trike of in een VM. Ik vind het best dapper dat je met dit weer op een tweewieler durft te stappen!

(24-Jan-2019, 10:12 AM)ErikvanD schreef: Helemaal mee eens!! Ik zou het niet doen in de sneeuw op de ligger!

(24-Jan-2019, 01:28 PM)Johan. schreef: Maar op een 2-wieler waag ik me nu niet buiten. Respect hoor!

Je ziet ook wel rechtopfietsers die nog steeds door de sneeuw heen fietsen. De clou lijkt mij dat een tweewielige ligfiets niet instabieler is dan een rechtopfiets.  Dat is soms wat moeilijk te geloven, maar als ik toch ga fietsen op de ligger dan verbaas ik mij over de stabiliteit. Natuurlijk fiets ik wel behoedzaam en bochten neem ik zo dat ik minimaal last heb van de traagheid oftewel middelpuntvliedende krachten.

En remmen (vooral het achterwiel heeft last van uitbreken) met voorzichtigheid.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik fiets elke dag, ook met dit weer naar het werk (enkel 10 km).
Niet met de ligfiets maar op mijn Gazelle.

Viel niet mee afgelopen dagen, maar ik smacht naar Maart/April.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#8
Mijn rechtopfiets gedraagt zich als een languitfiets met dit weer.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Voor tweewielers bestaan uiteraard ook nog zo dingen als spijkerbanden - daar heb ik de laatste "echte" winter (anno 2010) toen nog op m'n rechtopfiets erg goede ervaringen mee gemaakt. Maar sindsdien nauwelijks nog gebruikt (banden en fiets...).
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Als je 's winters door wilt fietsen heb je keus uit winterbanden en/of "spijkerbanden". Winterbanden hebben een geblokt profiel met lamellen. In combinatie met het zachte "rubber" laat de sneeuw sneller los van het loopvlak. Spijkerbanden hebben wat zachter rubber en kunststof nippels aan de zijkant van  het loopvlak. Als de band niet te hard is opgepompt heb je meer grip op hard sneeuw en in de bochten. Winter banden zijn alleen beschikbaar in de grote maten. Niet voor kinderfietsen. Wink 


https://www.continental-tires.nl/fietsba...r2-premium

Spijkerbanden van Schwalbe zijn er ook in de kleinere maten.

https://www.schwalbe.com/nl/reifensuche.html

Ik heb alle tijd om te kiezen voor de Alleweder of de bukfiets. Ik ben ruim 13 jaar met pensioen. Ik wissel zelf nooit van band.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik had dinsdag fijn door de sneeuw terug mogen fietsen op mn furai. 1 x gevallen door een net geschoven weg, maar nog niet gestrooid. Ik val liever met de ligger dan met de hoge fiets (dat heeft me al eens een tand gekost, met de ligger kom je met je heup/schouder op de grond.) De rest van de week toch maar een 4 wieler gepakt, geen zin om 16 km enkel te ploeteren zonder door te kunnen fietsen.

Het viel me nog eens niet tegen op de ligger, door de verse sneeuw eigenlijk geen probleem als je rustig(er) aan doet.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM