Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen
#1
Ik ben Geert uit Drenthe.
Ik heb nu de hobby van ligfietsen op gepakt.
4 jaar met pensioen, en nu bezig met een Schietecat ligfiets.
Het is een winter project geworden.
Moet nu vooral focussen op theorie "hoe leer ik ligfietsen"
Want ik wil natuurlijk niet al gelijk op mijn plaat.
Daarvoor ga ik veel lezen en leren hier op het forum.
En als ik daar voor een beetje slaag, zien we elkaar als er een mooie tour tocht in de buurt is.
Ik ga voorlopig grasduinen op het forum.
misschien kom ik dan het merk ligfiets van mij tegen "Schietecat met onderstuur.
Vriendelijke groeten,
Geert van Riezen.
P.S De naam Lobke Honny is er een van mijn standaard ruwhaar Teckel ;-)
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Welkom.
Wat is een Schietecat?
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Dat staat op de fiets, mogelijke een samenwerking met gazelle las ik ?
De fiets komt donderdag binnen, dan kan ik eens kijken wat voor info er nog meer opstaat.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Welkom op dit forum Geert!
Ben benieuwd naar je fiets. Als toe binnen is zien we graag wat foto's.

En wat betreft "op je plaat gaan":
Ik ben zelf op m'n eerste dag een keer of 5 onderuit gegaan voor ik enkele meters kon rijden. Hoort erbij. Wink

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#5
(28-Jan-2019, 05:27 PM)Frank schreef: Welkom op dit forum Geert!
Ben benieuwd naar je fiets. Als toe binnen is zien we graag wat foto's.

En wat betreft "op je plaat gaan":
Ik ben zelf op m'n eerste dag een keer of 5 onderuit gegaan voor ik enkele meters kon rijden. Hoort erbij. Wink

Foto,s gaan zeker komen, een nieuwe ketting, misschien wat ketting wielen, wat lakwerk enz.
Bedankt voor de pos input .
Ik ga wel een helm gebruiken.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Hallo Geert,
Dit forum kan wel wat meer actievelingen uit Noordoost Nederland gebruiken. Welkom op het forum.
De eerste keer toen ik goed viel met de M5 was het stuur gebroken. Na een speurtocht een tweedehandsstuur erop gezet met alle spreekwoordelijke toeters en bellen eraan. Inderdaad het hoort erbij.

Welke omgeving ga je fietsen in Drenthe?
Drenthe vind ik hier in de buurt een van de mooiere en betere fietsprovincies.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Welkom Geert,

Op je plaat gaan met een ligfiets geeft vooral schaafwonden aan uitstekende delen, de elleboog en de enkel.
Draag dus altijd goede sokken; het makkelijks is om ook de onderkant van je lange broek in je sok te proppen; en het kan handig zijn om elleboogbeschermers te gebruiken. Goede zijn te krijgen in winkels oor skaters. (en proberen voor de koop; ze moeten prettig zitten, anders draag je ze niet.)

Niels, asfalteczeem, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Welkom Geert,

Dat je veel plezier mag krijgen in het ligfietsen. Ben benieuwd wat voor ligfiets je gaat rijden. Schietecat is een Gazelle dealer in Breda, Die zaak heeft mogelijk de Gazelle Easy Gliders verkocht. Een semi ligger of zitfiets. Die hebben geen onderstuur.

Verras ons, Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Welkom.
Ben ook benieuwd naar de foto's. Nog nooit gehoord van Schietecat, zelfs niet van de gelijknamige Bredase fietsenmaker en woon toch al heel wat jaartjes in Breda.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Welkom Geert.

Ook ik ben benieuwd naar de foto's. Staat er echt geen andere naam op de fiets?

Ga vooral genieten van het fietsen. Lekker op een rustig weggetje proberen.
En......van lezen ga je niet beter fietsen hoor ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#11
Welkom Geert! De dealer Schietecat in Breda ken ik wel, zat vlak bij mijn vorige werkgever. "Handig, een fietsenwinkel in de buurt" dacht ik nog... Ware het niet dat zij een van de weinige winkels zijn die ik ken die tussen de middag gesloten is...

Ligfietsen heb ik nog nooit bij ze gezien overigens... Dus ook ik ben benieuwd!
Antwoord }
Bedankt door:
#12
geweldig , ik fiets veel naar Havelte , Ruinen , Pesse, ik zit in Hoogeveen, en wij hebben enorm veel fietspaden.
Niet allemaal even geweldig, maar toch ? ik heb ook een elektrische fiets van Giant, met twee accu,s
Daar heb ik vaak een karretje achter voor een van mijn Teckels, dan laat ik ze bij het surf gat lekker loslopen.
Het is een dames fiets, en vrij nieuw.
Dat terzijde, ik zal als de fiets daar is foto,s sturen, hij heeft in ieder geval een klein voorwiel, rood van kleur en ronde buizen waar het krank stel aanzit, computertje, verlichting enz
De spatborden zijn zwart, en die ga ik rood spuiten, verder heb ik nog de helmen van het MB,en en elleboog kappen van het rolschaatsen.
inline schaatsen met die grote wielen, waar ik zowat op verongelukte, die krengen gaan snel, zodeju.
Verder hoop ik dat we elkaar tegen komen, heel af en toe zie ik hier een voorbij komen op zo,n snelle bike.(lig)
Eerder reed ik op een motor, maar dat gaat te snel om van de natuur te genieten, en ik zie heel veel mooie verhalen van jullie, dat wil ik ook.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Welkom Geert, Ik heb ook een tweewieler met onderstuur. Wat zeg ik? Ik heb twee twee tweewielige ligfietsen met onderstuur. Van het merk Schietecat heb ik nog nooit gehoord. Ik ben erg benieuwd naar je foto's

Ik heb samen met mer Erik het plan gevat om te gaan ligfietsen in Havelte. Niet op de weg maar op rails. Zie dit bericht op het forum. We wachten op het bericht dat het traject klaar is.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Dag Geert, ook ik ben de eerste keren op mijn tweewieler gevallen, zo dat ik mijn bovenstuurpen weer moest terug buigen. Ben ook gaan oefenen op een stil paadje in het bos waar ik mij ongezien waande om daarna bewust gaan oefenen in “stoppen-wegrijden-stopppen-wegrijden”.... Succes
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#15
zeker Bert, bij het motor rijden had ik altijd een helm op, en niet alleen dat het bij de wet moet, maar ik ben zeer zuinig op mijn binnen helm (schedel)
Persoonlijk vindt ik het ook niet erg dat ze het gaan verplichten, ok, er wordt al zoveel door de mens zijn strot geduwd, maar veiligheid voor alles.
Ik ga je raad zeker oppakken , bos zat hier.
Morgen komt de fiets binnen, dan ga ik een foto maken van de toestand voor, en later na.
Ik ga dat wel doen in het topic die daarvoor is, het draadje gaat aardig lang worden, en de moderators wil ik graag tot vriend houden.
PS Schietecat ook nog nooit van gehoord, kan er ook niets van terug vinden op het net.
Ik ga het zeker aan de mensen vragen waar ik hem van gekocht heb.
In ieder geval sta ik niet alleen voor wat betreft "Geert gaat ligfietsen " ben niet de enige.
40 jaar in Havelte op de schietbanen geschoten, daar noemden zij mij de luie schutter, ik lag altijd.
Maar dat waren de jongens die het woordje zwaar call. niet begrepen.
Ach, als ge maar leut hebt ;-)
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(30-Jan-2019, 11:43 AM)Lobke Honney schreef: Ach, als ge maar leut hebt ;-)

Lol, dat was het motto van carnaval in ons dorp twee jaar geleden!
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Dit is hem dan !
https://i.postimg.cc/DwzPHS1f/SDC10051.jpg
https://i.postimg.cc/GhX54wQ2/SDC10052.jpg

ik hoop dat het zo goed is
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Dat is een StreetLegal 28/20 uit de jaren 90.
Net als m'n eerste ligfiets.
Best wel een lekker fietsje om op te rijden.

Dat is ofwel een M5 (mits het M5 plaatjes erop staat) ofwel een Speedliner.
Speedliner heeft dit M5 model in licentie gebouwd in de jaren 90.

Grt,
Frank

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#19
Oh ja, mochten de veer rubbers verweerd zijn, dat zijn rubbers van oude Fiats.
Vrij lastig aan te komen tegenwoordig. Cry

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#20
Inderdaad,

Hier staat hij op ligfiets,net

(31-Jan-2019, 08:33 PM)Frank schreef: Oh ja, mochten de veer rubbers verweerd zijn, dat zijn rubbers van oude Fiats.
Vrij lastig aan te komen tegenwoordig. Cry

Ik zie die rubbers niet, Frank
[Afbeelding: SDC10051.jpghttp:]
Hij lijkt mij ongeveerd.

Mijn Sinners zijn wel geveerd. Ik meende ook dat dat rubbers van motorsteunen uit een auto waren. Maar Jan de Vries vertelde mij dat het gewoon industriële rubbers waren die nog steeds leverbaar zijn. De rubbers die ik nodig heb zijn echter wat stugger en die kwamen uit een speciale order.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Waar moet dat plaatje zitten dan ?
Ik zie nergens een plaatje, moet het ergens onder zitten ?
Op een plaatje (sticker) op de zitkuip staat schietecat Breda, ik ben vergeten het te vragen, hele aardige mensen.
Maar ik heb hun mail, dus dat doe ik nog even.
Drie ketting bladen voor, en een zeven cassette achter, is toch 21 versnellingen hé ?
Verder ligt hij al mooi uit elkaar.
Er moet veel vernieuwt worden.
De losse achter vork is geveerd d.m van twee rubbers, waar de vorige eigenaar een riem heeft om gedaan.
Zal daar ook een foto van plaatsen.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Als het een M5 is, zit het plaatje op de buis voor het zitje. Anders is het een Speedliner.

Inderdaad, 3 voor en 7 achter is 21 versnellingen.

Succes met de fiets.
Ik heb er altijd veel plezier van gehad van dit model.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#23
Zo te zien kan de ketting ook wel wat olie gebruiken.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(31-Jan-2019, 08:31 PM)Frank schreef: Dat is een StreetLegal 28/20 uit de jaren 90.
Net als m'n eerste ligfiets.
Best wel een lekker fietsje om op te rijden.


Grt,
Frank



Deze heb ik al eens moeten vervangen:
genoeg keus!

Prima fietsje. Met zo'n fiets maak ik ook de wegen mee onveilig.
Het is even wennen, vooral met wegrijden.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Frank
#25
Ja Bart, vandaar winter project, de ketting zou zo wie zo niet willen.
Totaal verrot, maar zo zijn er meer dingen, het stuur om comfortabel te kunnen opstappen, is ook verstelbaar als ik het zo zie van andere liefhebbers.
Een filmpje op youtube gezien van een jongen die het stuur zo had aan gepast, weleenswaar apart, maar misschien te leren.
Alles aan mijn ligfiets M5 volgens ligfiets.net ( Gegeven door frans) de foto,s gecontroleerd zijn exact het zelfde.
Mijn dank aan Frans.
Het is mijn bedoeling dat ik de hele ligfiets uit elkaar haal, onderdelen zoek/koop en op nieuw monteer.
Nieuwe banden / binnenbanden, liefst nooit meer lek, voor remblokken nieuw, achter remmen vindt ik persoonlijk foutief geplaatst, draairichting achter wiel geven miz te hoge weerstand op de blokken in bochten, lijkt mij niet verstandig om te remmen met de voorrem in bochten.
Ervaring uit racefiets wereld, ik kan het fout hebben, want een ligfiets is geen racefiets.
Mijn racefiets is ook van Carbon, zelfs de voorvork, en de ligfiets van staal, die kan misschien meer hebben.
Maar als huisman, voor de vrouwen onder ons, heb ik het erg druk met mijn Teckels, en het huishouden.
Ja heren, niet om in het blaadje te komen van de vrouwen onder ons, maar ook ik doe de was, enige nuance is hier geboden, alleen de programma,s onder broeken / handdoeken op kleur en temperatuur/ de rest doet mijn schat.
De rest van het huis houden doen jullie ook wel, daar hoef ik niet over uit te wijden.
En wederom, als ge maar leut hebt  Tongue Angel
Ik leer in ieder geval zeer veel hier, echt een leuk en goed forum.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(01-Feb-2019, 01:57 AM)Bart Verbeek schreef: Zo te zien kan de ketting ook wel wat olie gebruiken.

Ik vind die knikjes in de ketting wel leuk staan...!
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM