Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M5 StreetLegal
#1
In voorstellen raakte ik een beetje van het padje af , het draadje werd te lang.
Dus hier ga ik verder met waar ik was gebleven, het op knappen van mijn oude ligros.
[Afbeelding: 86.jpg]
 dit nog even over het feit van "miz foutief geplaatst"
foto zegt wat ik liever zie aan het rem systeem.
Toch denk ik dat ik het remsysteem zoals die nu op mijn M5 is handhaaf.
Wat misschien wil ik in de toekomst wel een andere fiets.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik heb zelf nooit problemen ondervonden met de remmen op m'n streetlegal. 5 jaar lang met plezier op gereden. Alleen monteren bandje op origineel voorwiel zorgde nogal eens voor wat krachttermen. Wink
Dat wiel had ik dus in het 2de jaar vervangen door eentje met een meer reguliere maat.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#3
[Afbeelding: SDC10068.jpg]
[Afbeelding: SDC10069.jpg]
[Afbeelding: SDC10070.jpg]
nu aan de gang.
De remmen zien er nog goed uit, even poetsen en nieuwe rem blokjes, kunnen die er weer op.
Achter brug wat meer werk, schuren, ontroesten, spuiten.
Mijn race fiets hangt mooi naast de ligfiets die nu van mijn zoon is.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Nog wat tips:
die veertjes (gele cirkels) kun je ook nog loshalen. Pas op dat je de ringetjes niet kwijt raakt. Even goed schoonmaken en nieuw vet en olie ertussen.
Let erop dat je dit bouten niet té strak aandraait, die veertjes hebben speling nodig om de rem goed van je wiel te halen (euvel waar ik ook last van had).

[Afbeelding: remmen.jpg]
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#5
[Afbeelding: SDC10073.jpg]
[Afbeelding: SDC10074.jpg]
[Afbeelding: SDC10075.jpg]
Weer een paar dingen erbij.
Nieuwe trek en stoot rubbers, nieuwe cassette met tand wielen.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
[Afbeelding: SDC10082.jpg]
[Afbeelding: SDC10081.jpg]
[Afbeelding: SDC10080.jpg]

Hoi luitjes, Fietsbennie welke veertjes bedoel jij nu ?
De zwarte cupjes waar die lange poot veren aan zitten, daar span ik de grote zaak mee.
De borg bout daar zet ik de zaak mee vast, zit plastic coat om heen, die zorgt er voor dat de zaak op spanning blijft.
Tenminste bij mijn rem uitvoering.
Verder heb ik mijn achterbrug met antieroest behandeling gedaan, plus plamuur, en bescherm laag, gemeen spuitbusje,
De zaak spuiten op kleur in mijn spuit afdeling , dan verder met het frame gedeelte, waar af en toe een roest blaar zit.
Dat was dan even een blik in mijn ligfiets keuken (Garage) mijn auto staat op de oprit in weer en wind.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie
#7
Leuk om te zien hoe de streetlegal langzaam aan "terug komt uit pensioen". thumb

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#8
thumb  mooi Frans, voorvork voorzien van nieuwe lagers, bijna toe om de bedrading (bekabeling) te monteren.
ze krijgen mij niet meer terug UIT pensioen  Cool de geniet factor is ongekend hoog.
Ik weet als geen ander dat het Memento Mori voor iedereen geld.
Het heeft ook niets te maken met het Corpus, het ene verslijt sneller dan het andere.
En weer een mooi weekend voorspeld Big Grin
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Heb je het gezien PietV* hoe de remblokjes ook gemonteerd kunnen worden ?
Ik heb al de wereld ligfietsen gezien met dergelijke montage.
Het is gewoon strakker en sterker voor de voorvork en achter vork.
Mij ook een raadsel waarom met de draai richting mee.
Mijn Piaggio 500cc inj had ook de rem unit voor de vorken.
De stint ? die bolderkar voor de kinderen, de rem handel,s loslaten voor remmen.
Welke idioot bedenkt dat, sorry voor mijn taal gebruik, er is toch een manier om dat zo te maken ? of is het de Chinese manier om gemakkelijk patent units te maken.
Ik had op mijn motor ook een dodenmans knop, in combinatie, gelijk er afgesloopt, onzin !
Maar dat is mijn mening, ik bezie het door mijn monteurs ogen.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ik zie ook dat je met die tandwielen aan de gang bent geweest. De mijne roesten bijna onder mijn '*' weg,
zijn deze makkelijk te vervangen of is het niet erg hiermee de zomer in te gaan...?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ja hoor, je haalt je achterwiel los, je zet je derailleur op het kleinste kettingwiel,
dan zakt het wiel er automatisch uit, even zien hoeveel versnellingen je hebt, want de ketting en de ketting wielen
(cassette) zijn aan elkaar gelieerd , er is een speciale sleutel voor, ik tik het plaatje los
[Afbeelding: SDC10090.jpg]
[Afbeelding: SDC10089.jpg]
Terug monteren van rechts naar links.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
[Afbeelding: SDC10092.jpg]
[Afbeelding: SDC10095.jpg]
[Afbeelding: SDC10097.jpg]
Handremmen plaatsen, en nog wat andere dingen, dan is "ie" af.
Een van mijn Teckels kijkt wat ik daar toch aan het doen ben.
Morgen gaat ze geplukt worden, ben ik lekker niet bij.
Ik heb ook nog een honden karretje , met een trekhaak die ik achter mijn elektrische fiets heb.
Misschien als ik het fietsen meester ben, ik deze kar achter mijn lig fiets kan doen.
Geert
PS
De Teckel op de foto is Lobke Honny.
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(01-Feb-2019, 02:01 PM)PietV* schreef:
(01-Feb-2019, 12:03 PM)Lobke Honney schreef: Het is mijn bedoeling dat ik de hele ligfiets uit elkaar haal, onderdelen zoek/koop en op nieuw monteer.
Nieuwe banden / binnenbanden, liefst nooit meer lek, voor remblokken nieuw, achter remmen vindt ik persoonlijk foutief geplaatst, draairichting achter wiel geven miz te hoge weerstand op de blokken in bochten, lijkt mij niet verstandig om te remmen met de voorrem in bochten.
Ervaring uit racefiets wereld, ik kan het fout hebben, want een ligfiets is geen racefiets.
Ik leer in ieder geval zeer veel hier, echt een leuk en goed forum.
Geert

Het is ook een gezellig forum. En ik voel mij nog niet te oud om wat te leren. Ik hou er ook van, om fietsen op te knappen en een tweede "leven" te geven. Maar ik ben zeer benieuwd naar jouw theorie over het plaatsen van de velgremmen vóór en na de vork gelet de draairichting van de wielen?

(01-Mar-2019, 11:48 AM)Lobke Honney schreef: Heb je het gezien PietV* hoe de remblokjes ook gemonteerd kunnen worden ?
Ik heb al de wereld ligfietsen gezien met dergelijke montage.
Het is gewoon strakker en sterker voor de voorvork en achter vork.
Mij ook een raadsel waarom met de draai richting mee.
Mijn Piaggio 500cc inj had ook de rem unit voor de vorken.
De stint ? die bolderkar voor de kinderen, de rem handel,s loslaten voor remmen.
Welke idioot bedenkt dat, sorry voor mijn taal gebruik, er is toch een manier om dat zo te maken ? of is het de Chinese manier om gemakkelijk patent units te maken.
Ik had op mijn motor ook een dodenmans knop, in combinatie, gelijk er afgesloopt, onzin !
Maar dat is mijn mening, ik bezie het door mijn monteurs ogen.
Geert

Beste Geert,

Velgremmen functioneren beter als ze, gezien de draairichting van het wiel, vóór de vork gemonteerd zijn. De remblokken worden door de remkracht op de velg in de draairichting van het wiel meegetrokken naar de vork. Deze kracht op de bevestiging van de nokken is tegengesteld aan de knijpkracht op die nokken door de remarmen. Voordeel is dat de framedelen minder worden belast en lichter kunnen worden uitgevoerd. Een voorvork is zwaarder van constructie dan een staande achtervork van een fiets. Maar bij vele fietsen, race-, tour- en vakantiefietsen is de velgrem op het voorwiel, gezien de draairichting, vóór de vork geplaatst.

Constructief blijft over of de ruimte voor het plaatsen van de velgremmen voldoende is. Daarom wordt de voorrem, gezien de draairichting, vaak na de vork gemonteerd. De voorvork is voldoende sterk om niet te veel te torderen. Achter zit meestal de velgrem vóór de vork. Tenzij die ruimte er niet is, zoals bij jou Streetlegal. Voor de remkracht op de velg zal dat weinig uitmaken. De blokken passen zich aan door slijtage.

https://i.postimg.cc/DwzPHS1f/SDC10051.jpg

Je hebt een uitgesproken mening over de Stint zonder te weten hoe de aandrijving werkt. Bij een worm/wormwiel overbrenging kan een draaihandel zowel de snelheid als de vertraging regelen. De handrem wordt dan bijzaak. En op jou motor zat zeer waarschijnlijk een noodstopschakelaar of bij wedstrijden een ontstekingsonderbreker met koord en zeker geen dodemansknop.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ja beste piet dat kan dan wel waar zijn van de stint maar dat de minister deze stint heeft verboden op de weg te gaan gezien het verschrikkelijke ongeluk wat er met de kinderen is gebeurd is, is geweldig.
Het is een dom ontwerp, en dat in 2018.
Niet goed doordacht, daarom veranderen ze het ontwerp, en na goed keuring mag deze stint weer de weg op.
De politiek omtrent dit gevoelige onderwerp is zeer goed genomen door de politiek, Cora, je krijgt van mij 10, blij dat je een uit gesproken mening hebt .
En beste Piet, praat mij niet over aandrijving van dergelijke voertuigen.
De Handrem wordt dan bijzaak, met 10 kinderen in de bolderkar, hoe kan je dat verkondigen ?
En wat de dodemans knop betreft, deze was uitgevoerd met een elektronische stop. van alle functies.
Praat wel over een Piaggio anno 2007 met computer besturing .
Een worm wiel plaatsen die de axiale en radiale krachten regelt op een voertuig , dat is in feite wat jij beweerd.
Nu nog even over het plaatsen van hand remmen op een ligfiets, dat ligt ook aan het ontwerp, je zou een ketting wiel kunnen plaatsen bv iets hoger op de achter vork.
Het is voor de heren/dames ontwikkelaars gewoon, hoe duur gaat het ontwerp kosten.
En mijn M5 SteetLegal is van staal, een knappe vent die de handremmen naar de kl....krijgt.
De snelheid is minimaal, maar kan me indenken dat een aluminium fiets gaat breken.
Dat doet hij op den duur toch wel, de brand in aluminium is net zoals staal (roest) alleen verbrand staal langzamer.
Wij monteurs noemen dat soort ook wel pisbakken staal.
Zelfs roestvrij staal, moet werend zijn, verbrand op den duur.
Anders kom je weer in het verhaal van kogelvrij, bestaat ook niet......werend.
Dit uit het brandweer jargon van mij.
Het verhaal hier achter was dan ook, dat het mij een raadsel was dat de remmen niet voor de vork geplaatst was.
Moraal van het verhaal is in mijn optie dan ook, het ontwerp en ontwikkeling,s kosten zijn hier debet aan.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ik ben benieuwd. Ik zie het als hij klaar is, wachten op een mooie dag met noordenwind, kom ik in Echten kijken...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#16
Leuk fietsbennie, met de bagage drager ben ik ook nog bezig, moet nog gespoten worden, dus die laat ik er even af,
Volgens mij heb ik je wel eens gezien op de Zuidwoldigerweg ten hoogte van wat vroeger de Wendakker was.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
[Afbeelding: SDC10112.jpg]
[Afbeelding: SDC10111.jpg]
Bijna klaar, bidon houder nog en pakjesdrager, kilometer , en zij spiegel.
Fietsen geen probleem, zit als het ware in je gen, maar ligfietsen ???? ik heb geprobeerd om in de garage op de fiets te gaan zitten.
Dat stuur vindt ik toch maar niets, moet natuurlijk wennen bij het oefenen, maar kan moeilijk bij de grond komen.
Stuur zit in de weg.
Maar goed, ik ga het zien.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Netjes! En dat fietsen komt vanzelf hoor!
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Voorkeurspedaal recht omhoog zetten, voet erop, recht vooruit ver weg kijken, daarna stevig wegtrappen, andere voet op het andere pedaal zetten en fietsen maar.

Met een onderstuur moet je voor het stuur gaan staan en altijd met een aangetrokken rem opstappen en wegrijden. Daarna wel loslaten ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#20
Dus Wim jij denkt dat het mij ook wel gaat lukken.
Zal eerdaags even een kentekenplaat ophalen, kan die achter op mijn vrouw zijn auto.
Op de fietsen drager natuurlijk.
Ik had ergens hier gelezen dat de delen mogen uitsteken op 20 cm iedere kant ? klopt dat.
En Wim, ik ga je raad opvolgen, ik ga na Echten, daar is een bospad die heel lang is.
De ondergrond is daar redelijk hard.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(12-Mar-2019, 09:06 PM)Wim -de roetsende schreef: Voorkeurspedaal recht omhoog zetten, voet erop, recht vooruit ver weg kijken, daarna stevig wegtrappen, andere voet op het andere pedaal zetten en fietsen maar.

Met een onderstuur moet je voor het stuur gaan staan en altijd met een aangetrokken rem opstappen en wegrijden. Daarna wel loslaten ;-)

Misschien nog een tip :

Eerst een stukje rechtop fietsen, pas daarna je in het zitje achterover laten zakken.
Dat leerde ik bij M5, toen ik daar een fiets uitprobeerde.
Als je dat vergeet bestaat de kans dat je omkiept.

Ik heb mijn Street Legal na een aantal fijne jaren uiteindelijk verkocht omdat ook ik bij het wegrijden maar net bij de grond kwam. Niet prettig bij verkeerslichten etc.
De oplossing is logisch : bovenstuur nemen.

Veel plezier bij je eerste km,s.
Alligt Kruiser-Huissoon racefiets
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Verder.... hoe meer vaart, hoe makkelijker. Laat je schouders hangen en probeer te sturen met ontspannen armen.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Dat was voor mij precies de reden te gaan zoeken naar een 20/20. Ik wil ten alle tijde met mijn voeten bij de grond kunnen.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(13-Mar-2019, 12:54 PM)zeeuwwindje schreef: Misschien nog een tip :

Eerst een stukje rechtop fietsen, pas daarna je in het zitje achterover laten zakken.
Dat leerde ik bij M5, toen ik daar een fiets uitprobeerde.
Als je dat vergeet bestaat de kans dat je omkiept.

Dat was bij mij ook de eerste "les" die ik van Bram Moens kreeg. Cool

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#25
(14-Mar-2019, 09:03 PM)Westerwolder schreef: Dat was voor mij precies de reden te gaan zoeken naar een 20/20. Ik wil ten alle tijde met mijn voeten bij de grond kunnen.

Ik zoek juist niet naar een 20/20 ligfiets. Vaak hebben die fietsen een korte wielbasis en door het kleine voorwiel erg lichte besturing. Die combinatie geeft vaak een nerveus stuurkarakter. Tevens passen vele standaard onderdelen in die aandrijflijn niet op een 20/20 fiets. Voor mij een ligfiets met tenminste een 26 inch achterwiel en een lange wielbasis waarbij de zitschaal tussen de wielen zit. Dat geeft extra rust en meer comfort. Die wat grotere draaicirkel neem ik voor lief.

De Nazca Fiero met 20/20 inch achterwiel heeft een zithoogte van 44 cm.  De Nazca Fuego L met 20/26 met 26 inch achterwiel heeft een zithoogte van 39 cm..
De M5 Shockproof 26/26 inch wielen heeft een zithoogte van 48 cm.  De M5 M-racer 26/26 inch een zithoogte van 41 cm.

Piet.

(13-Mar-2019, 11:58 AM)Lobke Honney schreef: Op de fietsen drager natuurlijk. Ik had ergens hier gelezen dat de delen mogen uitsteken op 20 cm iedere kant ? klopt dat.

Artikel 5.18.7 Regeling voertuigen

1 Bij het vervoer van goederen aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, bus of driewielig motorrijtuig, of aan de achter- of voorzijde van een aanhangwagen met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg moet worden voldaan aan de volgende eisen:
a. de goederen moeten deugdelijk zijn bevestigd op, in of aan een deugdelijke lastdrager;
b. de lastdrager moet deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd;
c. de lastdrager mag met inbegrip van de goederen niet meer dan 0,20 m buiten de zijkanten van het voertuig uitsteken;

Artikel 5.18.8 Regeling voertuigen

1 De lading van voertuigen en verwisselbare uitrustingsstukken mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.
2 Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, moeten uitstekende delen van verwisselbare uitrustingsstukken die in geval van botsing het gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten, zijn afgeschermd.
3 Het bepaalde in het eerste en tweede lid is niet van toepassing op lading, verwisselbare uitrustingsstukken of delen daarvan die zich hoger dan 2,00 m boven het wegdek bevinden.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Ik heb een Taifun met 2x406/20" wielen.

Deze fiets heeft zeker geen nerveus stuurgedrag. Het is juist een zeer relaxt sturende fiets.

De Hurricane heeft een kortere wielbasis en die is inderdaad een stuk nerveuzer qua stuur- en rijgedrag.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM