Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Babbelhoek
#79
Ik heb inderdaad al gemerkt dat je een tandje verder of terug vrijwel niet merkt. 
Alleen ben ik wat dit soort dingen betreft vreselijk perfectionistisch. Als het me stoort, dan 'moet' het opgelost worden en alleen als ik alles geprobeerd heb zonder resultaat, dan is plan B accepteerbaar. Iedere gek zijn gebrek zeg maar.
Groet,
Johan
huidige fietsen: Intercitybike dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger
Antwoord }
Bedankt door:
#80
Leuk om te lezen over de ervaringen van anderen met roeifietsen. Zelf rij ik al sinds 2002 op een Thijs 240 met CVT aandrijving. Daarnaast heb ik een raptobike lowracer en een hurricane. Vorige week heb ik een vergelijking van de fietsen gedaan door middel van een hartslag meter en een uitrolproef. Bij een snelheid van 30 km/uur zag dit er als volgt uit:

hurricane schwalbe marathon race 5 bar: 133 hartslagen per minuut
raptobike met schwalbe stelvio voor en achter (8 bar): 128 hartslagen per minuut
Thijs 240 met schwalbe ultremo zx voor en achter continental gp4000II (8bar): 124 hartslagen per minuut

Bij het uitrollen kwam de hurricane het minst ver. De raptobike kwam 25% verder dan de hurricane en de Thijs 240 kwam weer 15% verder dan de raptobike.

Zelf was ik verrast dat de raptobike niet de efficiëntste was. Voor een betrouwbaarder resultaat moet ik de proef nog eens een paar keer herhalen.

Wanneer ik mijn trainingsrondje van 40 km fiets dan liggen kruissnelheden van de rapto en thijs dicht bij elkaar. Deze kruissnelheid ligt in de zomer tussen de 30 en 35 km/u bij een hartslag die tussen de 120 en 145 hartslagen per minuut ligt.

Daarnaast merk ik ook dat deze kruissnelheden met de thijs 240 makkelijker te rijden zijn dan met de raptobike. Bij de ligfiets moet je het vermogen uit een paar beenspieren persen terwijl bij de roeier het hele lichaam op halve kracht ingezet wordt om dit vermogen te genereren. Bij beide fietsen zijn het hart en de longen de bottleneck die de maximale snelheid over langere afstand bepaald.

Op de ligfiets krijg ik soms last van slapende voeten en pijnlijke knieën terwijl ik daar op de roeier (zelfde schoenen) nooit last van heb. Bij de roeier moet je wel eerst eelt op je handen kweken voordat je lange afstanden kunt rijden. De rapto vind ik wel weer wat directer sturen dan de Thijs wat natuurlijk met de schuine stand van de vork te maken heeft.

Wat betreft de CVT heb ik de volgende ervaring. In het begin was het kabel klemsysteem een probleem. Deze ging soms muurvast zitten. Later is dit gratis vervangen door een nieuw type klemsysteem met naald lagers. Dit werkt goed. Wanneer de staalkabel versleten raakt voel je kort na het schakelen dat het systeem wat slipt. Ik heb nu 30000 km met dit systeem gereden. Ik rij nog steeds met de originele aluminium sneck die nog steeds niet versleten is. In die tijd heb ik ongeveer 5 rvs kabels versleten. Het systeem heeft geen last van vuil en zand. Dit valt er gewoon weer af. De staalkabels gaan bij mij 6000 km mee.

Groet,
Erwin
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#81
Wow, wat leuk nog een roeifietser en zelfs met een 240 met het cvt-systeem.

Welkom op dit forum.

Heb je toevallig wel eens met een toertocht van Derk meegereden?
Zo ja, dan moeten we elkaar daar dus gezien hebben.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike - Carbon DF 121 - Challenge Taifun 20" 

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: Rowing Erwin
#82
(03-Aug-2018, 08:56 PM)Wim -de roetsende schreef: Wow, wat leuk nog een roeifietser en zelfs met een 240 met het cvt-systeem.

Welkom op dit forum.

Heb je toevallig wel eens met een toertocht van Derk meegereden?
Zo ja, dan moeten we elkaar daar dus gezien hebben.

Ik ben een keer een weekend mee geweest naar Luxemburg. Dat moet ergens in 2002 of 2003 zijn geweest.

Erwin
Antwoord }
Bedankt door:
#83
Ik roei sinds 2010. Eerst een jaartje met een 2x20" 222 Revolver. Sinds 2011 met de 209.

Daarnaast heb ik voor het woon-werk-verkeer een DF en voor het huis-tuin-en-keuken-gebruik een Taifun.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike - Carbon DF 121 - Challenge Taifun 20" 

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#84
(03-Aug-2018, 10:31 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik roei sinds 2010. Eerst een jaartje met een 2x20" 222 Revolver. Sinds 2011 met de 209.

Daarnaast heb ik voor het woon-werk-verkeer een DF en voor het huis-tuin-en-keuken-gebruik een Taifun.


Ik ben in 1997 begonnen met een Alleweder A2. Daarna een speedliner blue glide aangeschaft. Toen werd ik nieuwsgierig hoe een voorwiel aangedreven ligfiets zou rijden. Dus een tweedehands flevobike aangeschaft en hierop leren fietsen. Daarna een flevoracer aangeschaft vanwege de hogere snelheid. Met deze laatste fiets heb ik altijd een haat liefde verhouding gehad. Efficient maar minder goed controleerbaar dan een achterwiel aangedreven ligfiets. Toen stond alleen een roeifiets nog op mijn wensenlijstje. Via marktplaats een Thijs 222 pre cvt aangeschaft. Het koste mij een half jaar roeien voordat ik daar grotere afstanden mee kon afleggen. Mijn lichaam moest er helemaal aan wennen. Ik viel toen iedere maand 1 kg af door het roeien.

Tijdens een tochtje met de roeier werd ik van de zijkant geschept op een rotonde door een auto.  Twee meter verderop kwam ik op de rotonde terecht. Zelf had ik vrijwel niks. De auto had de roeier bij het stoeltje geraakt. Als ik op een rechtopfiets had gezeten dan was ik in de benen geraakt en waarschijnlijk met mijn hoofd op de autoruit geklapt. Bij een ongeluk bied een lig- of roeifiets meer bescherming. Het frame van de roeier was krom door de klap. De automobilist zat fout en hun verzekering heeft toen de schade vergoed. Toen ben ik naar Derk gegaan en heb bij hem zowel de Thijs 222 als de Thijs 240 uitgeprobeert. Ik vond de 240 het fijnste roeien en heb die toen nieuw aangeschaft. De 240 roeit heel anders. Tijdens de roeibeweging rol ik mezelf op en weer uit. Daardoor kom je nauwelijks uit het stoeltje omhoog.Ik heb wel eens gelezen dat de 240 te extreem bevonden werd voor het grote publiek. Echter die persoonlijk ervaring heb ik niet. Wat ik mij nog herinner van de 222 was dat dat harder werken was. Vooral dat uit het stoeltje omhoog komen op de 222 koste mij de nodige energie. Door de lange wielbasis van de 240 worden oneffenheden uitgedempt net zo als bij de M5 lowracer. Wat ik wel jammer vind is het gewicht van de fiets. Deze is zwaarder dan de Thijs 222. Helaas is er geen carbon 240, daar zou ik wel interesse in hebben.

Binnenkort als het iets koeler is wil ik naar mijn werk roeien en ligfietsen. Dat is 62 km enkele reis. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt en of het bij 1 keer proberen blijft.

De alleweder, flevobike, flevoracer en blue glide heb ik weg gedaan. De hurricane gebruik ik voor huis tuin en keuken gebruik. De raptobike en de roeier gebruik ik om lekker rond te toeren/racen en wielrenners uit te dagen.

Groetjes Erwin
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Nieuwe berichten
Nieuwe ligfietser (of te klein?)
Ik ben niet veel mee...amararock — 11:14 PM
Parade Elfwegentocht
Inderdaad, Wim, ik ...Roepers — 09:14 PM
Parade Elfwegentocht
Leuke foto's en ee...Wim -de roetsende — 09:27 AM
Parade Elfwegentocht
Leuke foto's en een ...ErikvanD — 08:59 AM
Parade Elfwegentocht
Mijn foto's van de E...Roepers — 08:49 AM
Medeliggers onderweg
Sinds ik in Twente w...Bert_Rijssen — 10:12 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag er vandaag dr...Lopopodium — 09:57 PM
Rondje IJsselmeer voor het goede doel...
Dank je Marco! En di...ErikvanD — 09:45 PM
Rondje IJsselmeer voor het goede doel...
Ha. die Erik. Ik ben...Roepers — 09:38 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag op de derd...edberg02 — 09:26 PM
Marco's ligfietstochten
Op 27 mei maakte ik ...Roepers — 09:23 PM
Rondje IJsselmeer voor het goede doel...
Ik wilde net schrijv...edberg02 — 09:17 PM
Medeliggers onderweg
"Tja, de echte doe h...ErikvanD — 04:49 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag was ik op mi...Roepers — 04:33 PM
Rondje IJsselmeer voor het goede doel...
Ja, dat brevetten ri...ErikvanD — 10:20 AM
Rondje IJsselmeer voor het goede doel...
Als je moe bent van ...aloisvonesterhazy — 10:17 AM
Rondje IJsselmeer voor het goede doel...
Dat is grappig, die ...ErikvanD — 07:59 AM