Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trike of quad?
#1
Langzaam aan begin ik steeds meer te denken aan een quad in plaats van een trike. Met name deze:

[Afbeelding: Jouta-quad--1024x576.jpg?resize=1024%2C576http:]
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Waarom als ik vragen mag? Overigens denk ik wel dat dit een stevige fiets is! Opvallend ook dat deze quad ook van die dikke schijven in de achterwielen heeft! Meestal hebben trikes (en VM's) alleen voorremmen. En trikes hebben hooguit een parkeerrem achter. Maar deze schijven zijn wel erg fors voor alleen een parkeerrem...
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(11-Feb-2019, 09:26 PM)ErikvanD schreef: Waarom als ik vragen mag?

Het is allemaal nog niet zo uitgekristalliseerd. Toen ik op dit forum kwam had ik zelfs nog nooit nagedacht over het feit dat je ook over onverharde bospaden kunt fietsen. Aangezien ik graag in het bos wandel, zie ik dat nu ineens wel duidelijk voor mij. Met een fiets heb ik ineens veel meer mogelijkheden voor mijn wekelijkse bosbezoeken.

Ik zie een elektrisch ondersteunde ligfiets als een logisch vervolg op de e-bike die ik een half jaar geleden heb aangeschaft. Door de e-bike ben ik ineens veel meer gaan fietsen. Ik heb er veel meer plezier in. Maar omdat het een rechtopfiets is, is mijn actieradius beperkt tot Lelystad en de aanliggende slikken en zompen. Meer kan mijn achterwerk niet aan.

Met een ligfiets kan ik een groter deel van de polder bereiken. Door elektrische ondersteuning kan ik nog veel verder.

Ik wil één keer per week 's avonds naar een club in Almere. Enkele reis 29 km. Dat lijkt me, zeker met elektrische ondersteuning, prima te doen. Maar dat wil ik kunnen doen onder elke omstandigheid. Dus ook als het sneeuwt of melkboerenhondenweer is. Een tweewieler is dan niet logisch. Met drie wielen ben je stabieler, dus zo kwam ik op een trike. Bovendien lijkt het me bijzonder praktisch je leunstoel bij je te hebben in het bos.

Gezien de prijzen van de meeste trikes, zou ik de aanschaf in tweeën moeten splitsen. Dit jaar de trike, volgend jaar de elektrische ondersteuning. Een jaar lang zonder elektrische ondersteuning naar Almere op en neer, daar zie ik tegenop. Hiervoor heb ik dertig jaar niet gefietst. Jouta heeft echter een aantal zeer billijk geprijsde trikes. Daardoor zou het mogelijk zijn om ook de elektrische ondersteuning nog dit jaar aan te schaffen. Het probleem is echter, dat de X-seam lengte van deze trikes zo'n 5 cm te kort is voor mij. Waarschijnlijk pas ik wel op de quad. En die is zelfs nog iets goedkoper.


Dus ja, dan ga je de voors en tegens tussen quads en trikes vergelijken.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Mmm, helder verhaal! Als het zover zou komen ben ik heel benieuwd naar je ervaringen, ik ken (nog) niemand met een quad! Of je moet de Quattrovelo meetellen Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Goed. Laat ik er eens een gooi naar doen.

Een extra wiel. Dat betekent:
  • Meer rolweerstand
  • Minder luchtweerstand want minder frontaal oppervlak
  • Betere drukverdeling over de wielen
  • Groter grondoppervlak dus minder diepe sporen in een zachte ondergrond
  • Minder weerstand in de sneeuw omdat de achterwielen volgen in het spoor van de voorwielen
  • Waarschijnlijk dus ook minder weerstand op een zachte ondergrond
  • Meer tractie door tweewielaandrijving (differentieel)
  • Meer vering ingeval van big apple plus banden
  • Opspattend water naast je en niet achter je
  • Betere stabiliteit
  • Goedkoper
(Goh, waarom rijdt niet iedereen in een quad?)
De extra rolweerstand zal niet zo'n probleem zijn bij elektrische ondersteuning.

Kortom, de tijd moet het leren.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#6
De Jouta Quad heeft slechts 1 wiel aangedreven. Zie deze pagina.
Dat in tegenstelling tot de Sinner Comfort, die idd een soort van differentieel heeft, net als de Quattrovelo.

Ik begrijp ook niet dat een vierwieler minder frontaal oppervlak zou hebben. Ik denk dat er meer frontaal oppervlak is door de vier wielen. Ik meen ook dat de Quattrovelo een heel klein tikkeltje minder snel is dan een DF of een Quest.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#7
hoi bart,

4 wielen betekent niet automatisch dat deze ook in hetzelfde spoor staan. De Quattrovelo heeft gewoon 4 sporen.

Ik denk dat je eerder meer dan minder last hebt van de wind. Hoe puntiger de achterkant hoe minder zog? Sowieso komt de wind bijna nooit recht van voren.

Opspattend water moet je gewoon spatborden nemen. Ook als je wielen naast je zitten wordt je daar behoorlijk nat van als je door plassen rijdt.

Vering heb je denk ik meer als je een grotere dikke achterband hebt.

Ik denk dat een vierwieler vooral meer stabiliteit biedt. En het rijgedrag zou best eens positief kunnen uitvallen ten opzichte van een driewieler daardoor. Meer grip in de bochten is ook fijn. Maar ik denk dat je deze eigenschappen ook met een driewieler met stabilisator stang krijgt. Maar daar hangt inderdaad een prijskaartje aan.

Ow en 1 extra pluspunt, alle wielen zijn eenzijdig opgehangen! Dus je kunt makkelijker je achterbanden wisselen bij een lekke band.

PS. ik mis wel een bagagerekje op het bovenste plaatje
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(12-Feb-2019, 07:58 AM)Roepers schreef: De Jouta Quad heeft slechts 1 wiel aangedreven. Zie deze pagina.
Ik heb daarover net gebeld met Rudy van Es van Jouta. Een differentieel behoort tot de mogelijkheden.

(12-Feb-2019, 07:58 AM)Roepers schreef: Ik begrijp ook niet dat een vierwieler minder frontaal oppervlak zou hebben. Ik denk dat er meer frontaal oppervlak is door de vier wielen. Ik meen ook dat de Quattrovelo een heel klein tikkeltje minder snel is dan een DF of een Quest.
Als de wind van voren komt en de achterwielen in dezelfde lijn staan als de voorwielen dan klopt het. Maar ik zocht natuurlijk gewoon wat gelegenheidsargumenten Rolleyes

Uit het gesprek bleek ook dat de Jouta blue line trikes geschikt gemaakt kunnen worden voor mijn lengte.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik zou gewoon eens gaan kijken bij Rudy. Aardige man, ben er ook geweest toen ik op zoek was naar een trike. Heb daar voor het eerst op een KMX gereden en de rest is, zoals ze zeggen, historie Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(12-Feb-2019, 10:01 PM)ErikvanD schreef: Ik zou gewoon eens gaan kijken bij Rudy. Aardige man, ben er ook geweest toen ik op zoek was naar een trike.

Ga ik zeker doen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Interessant?

Jouta op Marktplaats
Antwoord }
Bedankt door: Bart Verbeek
#12
(19-Feb-2019, 08:29 PM)ErikvanD schreef: Interessant?

Jouta op Marktplaats

Zwaar  Confused
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#13
Vast, maar het is volgens mij de trike variant van de Quad in de openingspost, vandaar
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(20-Feb-2019, 06:54 PM)Wim -de roetsende schreef:
(19-Feb-2019, 08:29 PM)ErikvanD schreef: Interessant?

Jouta op Marktplaats

Zwaar  Confused

22 kg. Dat zou ik zelf ook nog wel kunnen missen. Big Grin 

Uit het gesprek met Rudy bleek dat er voor mijn postuur nog wel wat aanpassingen nodig zijn aan zo'n trike. Sterkere spaken, langere boom, elektrische aandrijving, big apple banden, dat soort zaken. Ik vind het dus een beetje tricky zoiets te kopen en zelf die aanpassingen te regelen. De vraag is nog maar of ik dan goedkoper uit ben.

Het plan is het vakantiegeld te gebruiken, dus ik heb nog even tijd om te beslissen. Ik leer nog bijna dagelijks hier, dus dat is sowieso verstandig.

Ik heb wat meer gelezen over quads, en de algemene opinie is toch wel dat een quad meer nadelen heeft dan voordelen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(20-Feb-2019, 08:00 PM)ErikvanD schreef: Vast, maar het is volgens mij de trike variant van de Quad in de openingspost, vandaar


Dat denk ik niet. Dit is een achterwielgestuurde trike. Eigenlijk is dit de moderne versie van het oude model van Jouta.

Ondertussen heeft Jouta veel meer modellen op de markt gebracht.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#16
Volgens mij is het de Tadpole Blue Line. Die zijn voorwielgestuurd. De originele Jouta's en hun moderne varianten zijn geen tadpoles maar deltatrikes.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Klopt, ik dacht dat Erik deze bedoelde:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...ousPage=lr

Altijd even de link checken Wim en niet denken dat je wel weet om welke fiets het gaat :-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#18
(12-Feb-2019, 07:58 AM)Roepers schreef: De Jouta Quad heeft slechts 1 wiel aangedreven. Zie deze pagina.
Dat in tegenstelling tot de Sinner Comfort, die idd een soort van differentieel heeft, net als de Quattrovelo.

Ik begrijp ook niet dat een vierwieler minder frontaal oppervlak zou hebben. Ik denk dat er meer frontaal oppervlak is door de vier wielen. Ik meen ook dat de Quattrovelo een heel klein tikkeltje minder snel is dan een DF of een Quest.

Groet,

Marco

ik denk dan je niet juist bent geïnformeerd de jouta quad heeft wel een differentieel.
Dus even goed lezen Smile

(11-Feb-2019, 09:01 PM)Bart Verbeek schreef: Langzaam aan begin ik steeds meer te denken aan een quad in plaats van een trike. Met name deze:

[Afbeelding: Jouta-quad--1024x576.jpg?resize=1024%2C576http:]

https://www.youtube.com/watch?v=2t2xVjDmvLM
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Welkom hier Rudy! Zoals in dat filmpje is toch wel cool, met zo'n fat quad door het mulle zand. Met mijn trike lukt dat vaak ook nog wel zolang het niet te mul is maar met die dikke banden en een extra wiel ziet het er toch veel eenvoudiger uit Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Inderdaad welkom, Rudy. Mooi dat je mij corrigeert. Goed om te weten dat een Jouta Quad toch een differentieel heeft. Ik werd echter door jouw site op het verkeerde been gezet.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(22-Feb-2019, 01:17 AM)r.van.es7@kpnplanet.nl schreef:
(12-Feb-2019, 07:58 AM)Roepers schreef: De Jouta Quad heeft slechts 1 wiel aangedreven. Zie deze pagina.
Dat in tegenstelling tot de Sinner Comfort, die idd een soort van differentieel heeft, net als de Quattrovelo.

Ik begrijp ook niet dat een vierwieler minder frontaal oppervlak zou hebben. Ik denk dat er meer frontaal oppervlak is door de vier wielen. Ik meen ook dat de Quattrovelo een heel klein tikkeltje minder snel is dan een DF of een Quest.

Groet,

Marco
ik denk dan je niet juist bent geïnformeerd de jouta quad heeft wel een differentieel.
Dus even goed lezen Smile
De standaard Jouta Quad blue line is één wiel aangedreven. Differentieel, hoogstuur en Fat banden zijn optioneel. Dus even goed lezen Rudy.  Smile  

De luchtweerstand is van 2 factoren afhankelijk. Het frontale oppervlak en de stroomlijn. Denk maar aan de vallende druppel vorm. De Quest is het beste voorbeeld. Een Quad is meestal in het nadeel t.o.v. een Trike. In stroomlijn en gewicht.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM