Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorstellen
#1
Goedemorgen,

Mijn naam is Richard, bijna 51 jaar en woonachtig in de provincie Groningen.
Na een revalidatie een paar jaar geleden ben ik voorzichtig weer begonnen te fietsen voor de dagelijkse beweging, op een iets aangepaste hybride, een Stevens 5x.
Helaas kreeg ik na verloop van tijd zoveel bijkomende klachten dat ik van max. 100 km niet meer verder kwam dan max. 100 meter. 
Omdat ik de vrijheid toch wel enorm mis ben ik nu bezig met de overstap naar een ligfiets.
Een paar weken geleden heb ik proef gereden op een M5 20/26 met onderstuur waar ik eigenlijk heel makkelijk op wegreed en zonder klachten bleef.
Wel vond ik de fiets wat aan de te hoge kant. Daarop ben ik verder gaan zoeken naar een 20/20 met onderstuur.
Afgelopen weekend heb ik een Nazca Fiero bekeken, helaas was het weer niet echt geschikt om te proefrijden. 
Binnenkort ga ik nogmaals terug voor een proefrit en mocht het goed uitpakken dan zal dit mijn nieuwe fiets gaan worden.
Er zullen ongetwijfeld nog de nodige vragen komen van mijn kant, ik hoop hier dan ook aan het juiste adres te zijn!
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Welkom Richard! En laat je vragen maar komen! Een Fiero is een mooie fiets, die heb ik ook ooit eens proefgereden. Ben benieuwd naar wat het gaat worden.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Dank je Erik!
Ik hoop echt dat het succesvol is, dit is namelijk mijn laatste optie om nog te kunnen fietsen. Ik mis het enorm....
De Fiero zal nog wel voorzien moeten worden van een degelijke hoofdsteun. Opties?
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Daar kan ik je helaas niet mee helpen. Toen in mijn eerste ligger kocht, een M5 Shockproof, dacht ik dat ik ook een hoofdsteun nodig had. Of beter een neksteun (een hoofdsteun geeft de trillingen onderweg alleen maar extra sterk door...). Maar toen ik hem eenmaal gemaakt had was ik al zo gewend aan het rijden zonder dat ik hem nooit gebruikt heb. Ik heb hem dus geen moment gemist. Maar dat is voor iedereen verschillend denk ik. En ligt er ook aan hoe vlak je stoel ligt, bij een hele vlakke positie kan ik me voorstellen dat je er eerder behoefte aan hebt.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(11-Mar-2019, 12:22 PM)Westerwolder schreef: De Fiero zal nog wel voorzien moeten worden van een degelijke hoofdsteun. Opties?

Dit model ken ik niet, maar liggend fietsen is fietsen in een natuurlijke houding. Hierdoor vervallen rug- en nekklachen die je kan krijgen van zitfietsen.
Als je fietshouding dus zo is, dat je hoofd recht boven je ruggengraat staat, is dit een natuurlijke houding en zal er geen hoofdsteun nodig zijn. Je hoofd staat van nature in deze houding. Als je heel plat ligt, dan is een hoofdsteun soms wel nodig omdat je je hoofd vooruit kantelt om voor je te kunnen kijken.
Ik lees dat je vanuit revalidatie gaat ligfietsen. Het kan zijn dat je nekspieren wat training nodig hebben voordat ze gewend zijn aan de fietskrachten. Een hoofdsteun zorg ervoor dat je je nekspieren niet traint maar ontlast. Als je in een natuurlijke houding fietst zou ik negatief adviseren voor een hoofdsteun. Laat je lijf het oplossen ipv het materiaal.

Niels, actieveling, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Bedankt voor jullie reacties.
Probleem is dat mijn nek onherstelbaar beschadigd is, vernauwing in mijn ruggemerg. Gevolg beschadigde zenuwen en spieren. Ik had het gevoel dat de zitting van de Fiero iets luier zat dan de M5? Wellicht is hij nog wat meer rechtop te zetten. Vergeten te vragen....hoofdsteun is voor mij dus wel belangrijk ook al zal ik het misschien niet constant gebruiken.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Welkom Richard! Een ander forumlid zal wel blij zijn met wat meer vertegenwoordiging uit Groningen...
Hij heeft ook een wat lager model als de M5, misschien heeft hij nog goede tips.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#8
https://www.ligfiets.net/product/accesso...eunen.html

Ik ken zowel de hoofd-/neksteun van Challenge als van M5.

Die van Challenge is klein en goed te verstellen, die van M5 vind ik heel fijn.

Ik heb ook ooit een hele fijne neksteun gemaakt van een oud nummerbord. Dubbelgevouwen en op lengte gezaagd, paar gaatjes erin en vastgezet aan mijn zitje met een paar flinke plaatjes aan beide kanten van het zitje.
Aan de bovenkant had ik een stevig soort spons met daaroverheen een oud washandje bevestigd.

Mijn tip is om echt een NEKsteun te gaan gebruiken. Het steuntje zit dan onder je 'achterhoofdsbobbel' en ondersteunt je nek.
Als de steun de achterkant van je hoofd raakt, dan wordt ook echt iedere bobbel aan je hoofd doorgetrild.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Welkom Richard, Ik woon ook in Groningen, op het Hogeland weliswaard, maar ik heb ook in Westerwolde gewoond. Daar heb ik vele kilometers op mijn beide Groningse Sinner ligfietsen afgelegd, zeer tot mijn genoegen. Het landschap is fraai. Het is er vaak rustig. Er zijn veel fietspaden en tot slot, er zijn geen stoplichten. Die staan pas bij Veendam en (vanuit Westerwolde gezien) achter Winschoten. 

Af en toe fiets ik nog naar Westerwolde.
[Afbeelding: 20181116000009-d2f7cd87-me.jpg]   
Bij het dal van het Oude loopje bij Veele en Ter Wupping

[Afbeelding: 20180401195419-5e0252db-me.jpg]
Metbroek bij Smeerling

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Bedankt voor de input!
@Marco, dat is nu precies wat ik enorm mis. De vele leuke weggetjes/paadjes hier vlakbij huis. Omgeving Sellingen en/of Ter Apel zijn prachtig!
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Vanmorgen heb ik de verkoper laten weten de Fiero over te nemen. Vanwege het slechte weer nu weet ik nog niet wanneer ik hem ga halen, maar aangezien hij nu in Meppel staat ga ik dan meteen bij Nazca langs voor een hoofd/neksteun.
Wordt vervolgd!
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Hallo Richard,

Welkom op het forum en gefeliciteerd met je aankoop! Ga je vast veel plezier van hebben! Ik ben benieuwd naar je verhalen. En wie weet komen we elkaar nog eens tegen.

Groeten,

Roef
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Roef, de afstanden zullen waarschijnlijk niet zo groot worden, of je moet in dezelfde omgeving wonen?
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Heb je al foto's Richard? Mijn ervaring is dat het erg behulpzame lui zijn bij Nazca. Veel plezier er alvast mee!
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(12-Mar-2019, 07:04 PM)Westerwolder schreef: Roef, de afstanden zullen waarschijnlijk niet zo groot worden, of je moet in dezelfde omgeving wonen?

Ik kom overal in Nederland. Ben een fervent vakjes rijder. Dus ik zal vast wel een keer in jou omgeving te vinden zijn  Wink . Ik ben wel van plan om een keer een weekje Groningen te plannen al zal dat hoogstwaarschijnlijk niet dit jaar worden, omdat ik me nu voorbereid op Parijs Brest Parijs.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Succes dan alvast Roef!
Foto's heb ik alleen van de advertentie, zal morgen eens zien hoe ik ze hier geplaatst krijg.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(12-Mar-2019, 06:35 PM)Westerwolder schreef: Vanmorgen heb ik de verkoper laten weten de Fiero over te nemen. Vanwege het slechte weer nu weet ik nog niet wanneer ik hem ga halen, maar aangezien hij nu in Meppel staat ga ik dan meteen bij Nazca langs voor een hoofd/neksteun.
Wordt vervolgd!

Gefeliciteerd! Weer iemand die op ligfiets gaat rondtoeren door de provincie. Goed dat je even bij Nazca langsgaat. Hopelijk komen wij elkaar een keer tegen. 

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#18
https://www.dropbox.com/s/8uo3w61x1ihbxgt/%24_84.JPG

Weet niet of het zo lukt?
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Richard, het plaatsen van foto’s via postimage.org is het gemakkelijks. Je foto’s worden dan direct zichtbaar in je bericht. Je upload ze vanaf je computer en kopieert de link (hotlines for fora) die ervan gemaakt wordt in je bericht. De site wijst zich verder vanzelf.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Ik dacht al dat die het zou zijn, die had ik al langs zien komen op Markplaats !
Antwoord }
Bedankt door:
#21
[Afbeelding: 84-1.jpg]

Bedankt, gaat idd een stuk eenvoudiger!

(13-Mar-2019, 01:35 PM)ErikvanD schreef: Ik dacht al dat die het zou zijn, die had ik al langs zien komen op Markplaats !

Het aanbod is niet erg groot he? Er staat momenteel slechts 1 andere Fiero op Mp. Een hele nette prijs en ook nog eens redelijk in de buurt. Toch maar niet te lang getwijfeld....
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Morgenvroeg reizen we af naar Meppel om de Fiero te halen!
Foto's volgen.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Veel plezier!!
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Ik ben benieuwd naar de foto's!
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Goed gemikt qua tijd. Het mooie weer is nu eindelijk gekomen. Ik heb vandaag zelfs met opgestroopte mouwen gefietst. Dat was alweer lang geleden...
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Het mooie weer was ook de reden niet langer te willen wachten. Had het willen combineren met een bezoek aan Nazca maar ze zijn pas na 8 april as weer open.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM