Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beginnende bestuurder
#1
Doh  beginnende bestuurder, maar dan van een ligfiets.
Waar begin ik aan, nu de koppigheid van mij is dat ik alles moet meemaken, een nare gewoonte volgens mijn vrouw.
Ik had al van verschillende ligfiets houders gelezen dat het helemaal niet zo moeilijk is.
Niets is echter waar, het is wel degelijk moeilijk, en ik zal toch ergens moeten beginnen.
Het is een onderstuur speedline van M5.
Het opstappen is nu zwaar k....in de garage de raarste pogingen gedaan, maar een van de forum leden had al geopperd om eerst snelheid te maken.
Dat was nog het beste idee, aan gezien je over de buis stapt en een flinke gang gaat maken, je krijgt immers geen trappers op je enkels, om zodoende vlug plaats te nemen op het zitje annex kuipje.
Dan je zware benen op de trappers plaatsen, en in de verte te gaan kijken.
Dat ga ik dan maar proberen buiten mijn garage.
Moet ik nu voor elke stop deze start op nieuw maken ?
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
De adviezen die jij omschrijft komen mij onbekend voor. Mijn eerste ervaring was op een Flevobike 50/50. Op aanraden van Flevobike in de jaren '90. Bovenstuur, rechtop stoelleuning, beide benen rustig aan de grond. Eén been op het pedaal en met het andere been om de fiets in evenwicht brengen. Rustig trappen met het been op het pedaal en het andere been naar het andere pedaal brengen. In alle rust je balans zoeken en rustig verder fietsen. Bijna net zo gemakkelijke als rechtop fietsen. Wat bochtjes en achtjes maken en daarna direct de openbare weg op.

Later, op het probeer parcours, tijdens  Cycle Vision  op de meest uiteenlopende merken en typen ligfietsen gereden. Bovenstuur en onderstuur. Zolang je stil kunt staan met één voet aan de grond en in alle rust de ligfiets in balans houden, kunt je op alle liggende tweewielers wegrijden.
Antwoord }
Bedankt door: berth9999
#3
Wat Piet zegt.

In een garage proberen weg te fietsen is iets dat een beginner niet moet gaan proberen.

Op een rustig weggetje dus de volgende keer. Rem ingeknepen houden, gaan zitten, balans voelen/zoeken met de voeten nog op de grond, 1 voet bovenaan op een pedaal zetten, rem nog steeds goed vast, druk zetten, ver weg kijken, wegtrappen en ondertussen de rem loslaten, daarna de andere voet op het andere pedaal, rondtrappen en je fietst.

Veel plezier met oefenen. Het voelt voor sommigen toch een beetje als opnieuw leren fietsen. Succes.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: berth9999
#4
Zoek een weg met een kleine hellingsgraad; als je dan opstapt terwijl je naar beneden rijdt houdt je snelheid, blijft je fiets 'gaan' en kan je ondanks zoeken blijven fietsen'.
Wel blijven fietsen totdat je weer bij het begin bent. Als je beneden stopt moet je terug omhoog lopen.

Niels, alle begin is moeilijk, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#5
In een garage proberen weg te fietsen is iets dat een beginner niet moet gaan proberen.

Dat was ook een beetje kort door de bocht van mij.
Het proberen van hoe ga ik nu opstappen als ik buiten ben.
Ik heb dan wel een garage van 45 m2, maar die staat bomvol, zoals waarschijnlijk bij iedereen.
Gerwin was zo vriendelijk om mij te laten zien hoe je op een ligfiets weg rijd.
Zelfs mijn ligfiets heeft hij geprobeerd, dat ging fantastisch !
Ik heb jaren op een motor gereden, en gelukkig nog nooit op mijn plaat gevallen, wel anders gezien, vele slachtoffers van het wegdek geschraapt, dan ga je wel oefenen, hoe gaat het, zonder kleerscheuren op de ligfiets.
Dus de theorie die jullie mij aandragen, bestuderen.
Nu sta ik veel bij mijn ligfiets in mij zelf te praten.
Schiet mij ineens een mooi citaat binnen, "een schizofreen , is nooit alleen" einde citaat, Friedrich Wilhelm Nietzsche.
Let op ! ik ben geen schizofreen, maar het bekt zo lekker ;-)
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Vandaag heb ik ook voor het eerst 60 x 10 meter = 600 meter op mijn nieuwe Flevotrike afgelegd. Conclusie: het fietspad is veel te smal.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ja op de flevobike (of trike) of andere knik-kantel stuur fietsen is het advies om te beginnen op een grote (lege) parkeerplaats, eventueel een brede straat zonder auto's aan de zijkant geparkeerd kan ook.
Zo had ik zelf even geluk dat er wegwerkzaamheden waren aan een grote doorgaande weg bij mij in de stad (vlakbij mij in de buurt) en daardoor die straat een stuk was afgegesloten, maar er nog wel goed asfalt lag en ik dat stuk maar mooi gebruikt heb om te kunnen oefenen.

En voor elke ligfiets geld voor het wegfietsen, zorg dat de trapper waarmee je afzet, schuin naar boven, iets naar je toe staat om daarmee vaart te kunnen maken. Versnelling niet te zwaar, maar ook niet veel te licht hebben staan, zodat een trap beweging de juiste snelheid geeft. En wat hiervoor voor jou werkt moet je zelf ervaren, kan per persoon iets verschillen.
En in het begin slingerend wegrijden hoort erbij... Na vaak genoeg stoppen en starten word dat wel minder.

En het opstappen wat ik doe met mijn ligfiets (met onderstuur), ik sta naast mijn fiets net voor het stuur, als het ware met mijn rug richting zitje, heb stuur met mijn linker hand vast en zwaai dan mijn rechter been voorlangs over de trappers heen, daarna sta ik met mijn fiets tussen de benen en ik ga zitten, terwijl ik eventueel wel de remmen inhoudt (na wat ervaring gaat dit vanzelf makkelijker en wordt het gewoon de manier van opstappen)
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(19-Mar-2019, 02:56 PM)Lobke Honney schreef: Doh  beginnende bestuurder, maar dan van een ligfiets.
Waar begin ik aan, nu de koppigheid van mij is dat ik alles moet meemaken, een nare gewoonte volgens mijn vrouw.
Ik had al van verschillende ligfiets houders gelezen dat het helemaal niet zo moeilijk is.
Niets is echter waar, het is wel degelijk moeilijk, en ik zal toch ergens moeten beginnen.
Het is een onderstuur speedline van M5.
Het opstappen is nu zwaar k....in de garage de raarste pogingen gedaan, maar een van de forum leden had al geopperd om eerst snelheid te maken.

Hoi Geert, ben je al verder gekomen dan je garage?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(06-Apr-2019, 09:55 PM)Bart Verbeek schreef:
(19-Mar-2019, 02:56 PM)Lobke Honney schreef: Doh  beginnende bestuurder, maar dan van een ligfiets.
Waar begin ik aan, nu de koppigheid van mij is dat ik alles moet meemaken, een nare gewoonte volgens mijn vrouw.
Ik had al van verschillende ligfiets houders gelezen dat het helemaal niet zo moeilijk is.
Niets is echter waar, het is wel degelijk moeilijk, en ik zal toch ergens moeten beginnen.
Het is een onderstuur speedline van M5.
Het opstappen is nu zwaar k....in de garage de raarste pogingen gedaan, maar een van de forum leden had al geopperd om eerst snelheid te maken.

Hoi Geert, ben je al verder gekomen dan je garage?
Nog Niet, Ik zal naar het bos moeten, achter bij mij (achterpad) is met de zon druk.
Zal als het weer wat slechter is een poging doen.
Ga ik melden  Blush 
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Nu beste liggers, ik heb het geprobeerd, en ga de fiets verder afmaken en te koop zetten.
Het is voor mij niet weggelegd, ik ga voor een met boven stuur, en een waar ik de beentjes op de grond kan houden.
Ik zal marktplaats in de gaten houden op een van de zelfde waarde, en die dan ga aanschaffen.
Boven stuur gaat het worden.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Toch dapper dat je het geprobeerd hebt Geert!
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#12
En dat je niet gelijk afhaakt op ligfietsen als geheel!
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Nee ! zeker niet, ook met boven stuur zal ik moeten leren, maar ik voel mij daar toch beter mee.
Zoals fietsbennie er op springt lukt mij ook wel, maar de fiets wil graag horizontaal, en dat staat zo raar.
Maar alle gekheid op een stokje, zie ik toch meer als (gewoon) fietsen.
Afhaken komt niet in mijn vocabulary voor.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Er zit verschil in, de bovenstuur versie.
Ik kwam al een beetje verder, +- 10 mtr bij 5 x plat.
Dat haalde ik nog geen eens bij onderstuur.
Een passant die zijn hondje uitliet zei, lukt het niet ?, hoezo, zo stap ik altijd af !
Hij zag letterlijk water branden.
Maar iets anders, ik kwam er wel achter dat het stuur anders werkt.
Mijn harde schijf boven in mijn kneitert, reageert, of te snel, of te langzaam.
Zoals de wijze heren hier mij vertelden, moest ik de rem in knijpen, in de verte turen, en gaan met die banaan.
Klopt dat ?
Geert.
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(25-Apr-2019, 02:10 PM)Lobke Honney schreef: Zoals de wijze heren hier mij vertelden, moest ik de rem in knijpen, in de verte turen, en gaan met die banaan.
Klopt dat ?
Geert.

Dat klopt. Ik heb alleen 1 aanvulling: ik zet mijn rechtertrapper omhoog zodat mijn rechterbeen kracht kan zetten.  Ik zet kracht met mijn rechterbeen en los de remmen en daar ga ik. Misschien dat er anderen zijn die met hun linkerbeen starten.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
En zorg dat je niet in een te zware versnelling staat!
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(25-Apr-2019, 02:10 PM)Lobke Honney schreef: Maar iets anders, ik kwam er wel achter dat het stuur anders werkt. Mijn harde schijf boven reageert, of te snel, of te langzaam.

Geert.

Het heeft te maken met je grove motoriek. Die stuurhandelingen moeten op de automatische piloot gaan. Net als op je bukfiets. Langzame of snelle handelingen kunnen net wat te veel of te weinig zijn. Op een hoge (lig)fiets heb je meer tijd voor een juiste stuurcorrectie, maar om te leren fietsen meer moeite met op- en afstappen. Smile

https://www.youtube.com/watch?v=uRWmsSxbL_A
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Leuk filmpje, lijkt me lastig om een band te plakken als die op de kop staat Big Grin
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#19
Piet heeft wel een punt hier, het gevoel was op het moment van proberen het zelfde.
Ik had ook het idee dan de val zo was.
Vooral als je vaak op een elektrische fietst.
Heb ook het gevoel dat het stuur niet voor mijn lengte is, hij zou in mijn beleving wat verder van mijn borst af kunnen.
Zijn daar ook maten voor, of is het vooral het gevoel.
In mij berekening is dat wel belangrijk als ik denk dat de stuur uitslag crusiaal kan zijn.
Mijn volgende vraag is dan ook, wordt je reactie niet bij invloed , door ook het stuur goed af te stellen ?
Anders dan bij een onderstuur ?
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Je kunt het stuur zover terug plaatsen dat het bij het trappen niet tegen je bovenbenen aankomt. Ook weer een kwestie van uitproberen.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Ok, zal ik doen, even wachten op mooi "weer" regen hier in Drenthe.
Ik ga wel een iets bredere pad kiezen.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(26-Apr-2019, 11:31 AM)Lobke Honney schreef: Ok, zal ik doen, even wachten op mooi "weer" regen hier in Drenthe.
Ik ga wel een iets bredere pad kiezen.
Geert

Jouw 50/50 heeft een vast bovenstuur. Op mijn Taifun zit bijvoorbeeld een klapstuur.

Als ik de foto goed bekijk, meen ik te zien dat je het bovenste gedeelte van het stuur in het onderste deel kunt schuiven. Op die manier komt het stuur iets verder van je bovenlichaam af te staan. Je moet echter niet met je bovenbenen het stuur gaan raken. Het is echt een kwestie van afstellen en uitproberen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#23
Klopt helemaal Wim.
Hij kan iets in geschoven worden.
Volgens mij stuurt het iets gemakkelijker.
Op het onderstuur model was de afstand zit kuip stuur het kortst, bij de 50/50 is die afstand iets groter.
Ik ga het binnen kort stellen.
[Afbeelding: 86-6.jpg]
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Het sturen met een bovenstuur wordt ook weleens vergeleken met een helmstok.

Je zwenkt het stuur als het ware.

Zou je een recht stuur hebben dat in het verlengde van het balhoofd zit, dan stuur je directer. Net zoals op een rechtopfiets. Dan draai je het stuur.

Als ik bij de Taifun het klapstuur rechtop zet, dan stuurt dat heel direct.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#25
De verkoper had het ook over de ligfiets Dolfijn ?
Maar eens googele.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(27-Apr-2019, 11:12 AM)Lobke Honney schreef: De verkoper had het ook over de ligfiets Dolfijn ?
Maar eens googele.
Geert

Zo iets?  https://www.ligfiets.net/product/bike/66...stuur.html

Ik stuur een PB
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM