Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Marco's ligfietstochten
Via de LF 10 hebben we in het verleden (ik denk in 2002) alle Nederlandse Waddeneilanden bezocht. We woonden toen op Texel en hebben toen de boot van Syl genomen naar Vlieland. Van Vlieland met de Koegelwieck naar Terschelling. Normaal mag de fiets niet mee op deze boot maar tussen Vlieland en terschelling (toen) wel. Van Terschelling namen we het veer naar Harlingen. Met de LF 10 hebben we gefietst naar Holwerd en vandaar met de boot naar Ameland en na een paar dagen weer terug naar Holwerd om de LF 10 te vervolgen tot Lauwersoog voor de boot naar Schiermonnikoog. Daarna weer terug naar Lauwersoog en toen zijn we tot Warffum gekomen. Toen zijn we in de trein gestapt. Doorfietsen naar Eemshaven voor de boot naar Borkum was toen ook optie. Het was erg leuk om te doen.
Antwoord }
Bedankt door:
Op 17 april was het mooi weer. Tijd voor een wat uitgebreider rondje. Ik fietste via Oosterwijtwerd en Appingedam naar het Eemskanaal. Langs het Eemskanaal ligt een fietspad tot aan Overschild.
[Afbeelding: 20180608222211-9c7432fe-me.jpg]
Ligfietsen langs het Eemskanaal

Eigenlijk is het Eemskanaal een barrière voor het fietsverkeer in Groningen. Vanaf de Woldbrug in Appingedam tot de Ruischerbrug in Groningen ligt maar 1 brug over het kanaal , de Bloemhofbrug bij Wittewierum. Dit fietspad langs het kanaal laat zien dat de oevers heel geschikt kunnen zijn als fietsroute. Bovendien zouden er toch ook een paar extra oeververbindingen voor fietsers (hetzij als veer of als fietsbrug) kunnen komen? Er stond een oproep van de infrastructuurcommissie in de laatste Ligfiets& (Jaargang 34, 2018-2 blz. 20 en 21). Ik heb mijn ideeën over het Eemskanaal maar opgeschreven en ingestuurd.  Nog geen reactie gehad. Dat komt misschien nog.

Bij de bomen verderop gaat een halfverhard pad naar links. Dat pad verbindt dit fietspad met het fietspad om het Schildmeer.
[Afbeelding: 20180608222212-464e9eb4-me.jpg]
Ligfietsen langs het Schildmeer

Dat fuietspad vormt een deel van een fietsommetje om Schildmeer heen. Na het Schildjer Tilbat liet ik het rondje voor het wat het was en reed naar de Meenteweg (de N 865) richring de Bloemhofsbrug. Vanaf Wittewierum reed ik naar Woltersum.
[Afbeelding: 20180608222115-d22db6f0-me.jpg]
Ligfietsen door de Bijbelgang in Woltersum

Daar is een steegje met de naam Bijbelgang. Dit steegje gaat naar de kerk In Woltersum. Deze kerk is inmiddels van Stichting Oude Groninger Kerken. Op de achtergrond de Houtzaagmolen Fram.  Woltersum is een mooi dorpje dat te lijden heeft gehad onder de aanleg en later de verbreding van het Eemskanaal. In dat plannetje van mij  staat Woltersum weer een oeververbinding voor fietsers zou moeten hebben. Dan hoeven de fietsers ook niet meer via de Meenteweg richting het Roegwold en de Slochteren te fietsen.  Misschien dat het ooit nog eens zover komt.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
Op 21 april fietste ik naar het stroomdalgebied van de Drentsche Aa. Dat is een Drents beeksysteem dat nooit is rechtgetrokken. Het dal ligt tegen een van de keileemruggen van Noord-Drenthe waardoor het beeksysteem echt in een dal ligt. Het is een prachtig landschap met veel fietspaadjes.

Ook de route er naar toe is de moeite waard.  Ten noorden van Kolham liggen de natuurgebieden van Woudbloem en ook daar lopen weer fietspaadjes door. op de foto hieronder nader ik Kolham met een mooi uitzicht op de molen Enterprise

[Afbeelding: 20180608222207-582e3ffb-me.jpg]
Ligfietsen op Uiterdijken bij Kolham

In het stroomdalgebied fietste ik weer op paadjes waarvan foto's  al hier in het draadje staan. Ik fietste dit keer ook door het Balloërveld: een heide midden in stroomdallandschap.
[Afbeelding: 20180608222208-f4344c4d-me.jpg]
Ligfietsen door het Balloërveld
De foto hierboven is gemaakt met polarisatiefilter. Dat is vooral aan de blauwe lucht te zien die extra donker is.

Na het Balloërveld fietste ik richting Rolde. Daarbij volgde ik vlakbij Rolde de oude spoorlijn Stadskanaal - Assen. Die spoorlijn passeerde bij Rolde twee hunebedden. Op de foto hieronder fiets ik over de oude spoorlijn langs die hunebedden, waarvan in 16e eeuw gedacht werd dat ze de zuilen van Hercules waren.

[Afbeelding: 20180608222209-ceb28727-me.jpg]
Met de ligfiets op de voormalige spoorlijn bij Rolde langs de Hunebedden D17 en D18

Rolde was ook het zuidelijkste punt van die dag. Via Taarlo en Oudemolen ging ik weer naar het noorden. De volgende foto is even ten noorden van Oudemolen gemaakt.

[Afbeelding: 20180608222210-e497c19d-me.jpg]
Met de ligfiets langs het dal van de Drentsche Aa bij Oudemolen

Ik fietste langs de Drentsche Aa (en omliggende natuurgebieden richting Groningen. Ik volgde daarbij grotendeels de LF 14. Daarbij kwam ik ook langs het Hoornse diep dat laatste stukje van de Drentse Aa vormt. Dat is ooit wel gekanaliseerd maar dat is zo lang geleden dat net nog steeds een slingerende stroom is.

[Afbeelding: 20180608222210-27702947-me.jpg]
Met de ligfiets op de Hoornsedijk.
Vanaf Groningen fietste ik weer via Kardinge en Thesinge naar huis.
Antwoord }
Bedankt door:
Mooie Foto's Marco, als de wind in het noorden zit ga ik ook eens die kant op. 
Hoe maak je trouwens die foto's met jezelf erop, fietst er iemand mee, of heb je zulke lange selfiesticks?
gr. Fietsbennie

Antwoord }
Bedankt door:
Dank je.

De foto's met mijzelf erop maak ik zo:

(28-Nov-2017, 07:49 PM)Roepers schreef: De meeste foto's met Ultrapod en zelfontspanner.
Zoals hier
[Afbeelding: 2009pbVY4ErBWNdRC3hXrg-J8KKeCfRuqs0m9kOm...77-h959-no]

Deze set-up resulteerde in deze foto:
[Afbeelding: 31879078651_9a0babe2d0_c.jpg]
Ligfietsen op het pad langs het Meedenerdiep in Muntendam by Marco Roepers, on Flickr
Bijna alle foto's met mijzelf erop heb ik op deze manier genomen. Bij de foto bij het Metbroek bij Smeerling heb ik de bekende die ik daar ontmoette gevraagd de foto  te nemen. Dat doe ik af en toe.

De camera is een nog een camera met filmrolletjes. Het is een Canon Eos 3000, door mij aangeschaft in 1999. Die heb ik een jaar of vijf gebruikt en toen weggelegd omdat ik digitaal ben gaan fotograferen. In 2014 werd ik spijtoptant en ben ik teruggekeerd naar het zg. analoge tijdperk. Gelukkig kan dat nog steeds.
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
Vandaag rond 13:15 s...ErikvanD — 10:33 PM
New bike day
Het is inderdaad een...ErikvanD — 10:09 PM
New bike day
Ik denk dat je zitje...pietermels1979 — 10:05 PM
New bike day
Dank voor de tips! B...ErikvanD — 09:55 PM
New bike day
Er zitten 2 bouten o...pietermels1979 — 09:32 PM
New bike day