Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pijn onderzijde voeten na een paar uur fietsen
Ik krijg af en toe tijdens het fietsen last van de onderzijde van de voeten. De pijn zit 'm (natuurlijk) in het deel van de voet (of directe omgeving) dat druk zet op de pedalen.

Ik draag normale schoenen, geen schoenen voor het fietsen die ik zou kunnen vastklikken. De schoenen die ik draag kunnen zowel oud of goed maar ingelopen zijn, en ik draag verschillende typen schoenen voor het fietsen. Direct aan de schoenen ligt het daarom niet.

Ik wil geen speciale schoenen met klikdingetjes kopen. Ik wil er ook gewoon mee kunnen lopen, bijvoorbeeld als ik op de terugweg van een tocht weer in de trein moet en door het station moet lopen, of als ik bij grote pech lopend naar huis of een treinstation moet.

Is dit een probleem dat bekend voorkomt? Is er een voor de hand liggende oplossing voor, stevige zooltjes in de schoenen misschien?

Even wat gezocht. Heeft een inlegzooltje zoals deze (https://www.bike-physics.nl/product/sq-lab-inlegzool/) iemand wel eens baat geleverd?
Antwoord }
Bedankt door:
Het fietsen met (spd)-klikpedalen scheelt daadwerkelijk kracht die je zonder “plaatjes” nodig hebt om je voeten op de pedalen te houden. Je hebt schoenen die er uitzien als wandelschoenen, waarvan de zool redelijk flexibel is, waar je dus gewoon op kunt lopen en waar dus spd-plaatjes onder kunnen.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Challenge Alize - Brompton - Koga LightSpeed
Antwoord }
Bedankt door:
Probleem met schoenen is dat ik dan voor het oosten en voor het westen van het land een paar moet hebben. Ik heb in het voorjaar en najaar mijn fiets in het oosten gestald, en in de zomer in het westen. Op beide helften fiets ik ongeveer de helft van de tochten, netjes verdeeld. Dus als ik een materiële oplossing nodig heb, dan graag eentje die ik makkelijk mee kan nemen, of waarvan ik zonder enorme kosten er twee van kan kopen. Twee paar dure schoenen voor alleen het fietsen gaat 'm niet worden. Sowieso wil ik absoluut niet ingeklikt zitten bij het fietsen, ook niet het risico lopen per ongeluk ingeklikt te raken. Dus ik wil niet rommelen met andere schoenen.
Antwoord }
Bedankt door:
Ik worstel al een langere tijd met "hete voeten" zoals ik het noem. Zie elders op het forum. Ik rij wel met SPD pedalen en dan SPD schoenen waar ik prima (langere stukken) op kan lopen. 

Tot dusver heb ik nog geen oplossing gevonden. Het verplaatsten van de plaatjes naar het midden van de zool heeft wel wat geholpen. Dat zou je ook kunnen proberen, je voet wat verder naar voren op het pedaal plaatsen. 

Verder heb ik op de trike nu een crank met een bredere q factor (pedalen staan dus verder uit elkaar) en dat lijkt ook te helpen. Ik kreeg er zaterdag bij de Ronde van Vlaanderen pas last van na ca. 120 KM en dan ook maar heel lichtjes. Maar ik heb pas één keer een langer stuk op de trike gereden met deze crank dus het is eigenlijk nog te voorbarig om daar conclusies aan te verbinden.
Antwoord }
Bedankt door:
Hoe gaat het dan met lange stukken fietsen zonder klikpedalen? Ik heb die dingen nog nooit gebruikt en durf er eigenlijk niet aan omdat de de voeten dan niet meer van stand kunt wisselen...
gr. Fietsbennie

Antwoord }
Bedankt door:
(09-Apr-2019, 06:54 AM)Fietsbennie schreef: Hoe gaat het dan met lange stukken fietsen zonder klikpedalen? Ik heb die dingen nog nooit gebruikt en durf er eigenlijk niet aan omdat de de voeten dan niet meer van stand kunt wisselen...

Er zijn verschillende plaatjes. De een is flexibeler dan de andere. Dus ik denk dat het onterecht is wat je zegt niet meer van stand te kunnen wisselen. gewone spd plaatjes zitten ook niet heel strak als je de pedalen zodanig afsteld, je kunt nog makkelijk naar links en rechts bewegen met je knie bijvoorbeeld dan en die kan je zo lostrekken ook al zit je "vast" geklikt. Ze zijn ook makkelijk instelbaar naar voor en achter op de schoen. Je moet even iemand weten met jou schoenmaat zodat je het kunt uitproberen hoe dat voelt voor jou lijkt me.
Antwoord }
Bedankt door:
Ik heb zelf pedalen op mijn ligfiets met SPD en een kant vlak, zodat je ook met gewone schoenen kan rijden. Ga ik voor langere stukken dan pak ik mijn fietsschoenen, dat zijn de MTB variant en daar kan je ook prima op lopen en liggen de SPD plaatjes wat verzonken in het profiel van de schoen.
De stand van de voet is te wisselen, maar dan zou je een imbus sleutel moeten meenemen. Maar ik heb dat nog nooit nodig gehad. En mocht ik echt mijn voet anders willen hebben staan kan ik uitklikken en de andere kant van het pedaal gebruiken.
Antwoord }
Bedankt door:
In het verleden veel discussies gezien/gehoord over brandende en hete voorvoeten.

Conclusie was eigenlijk altijd dat je moet gaan fietsen met schoenen die een stijve zool hebben. Dus eigenlijk met een zool van carbon.

Veel fietsschoenen zijn echter ook te smal in de voorvoet. Dat helpt ook niet.

Lake heeft breedtematen en ik heb zelfs 2 verschillende lengtematen. Kostte maar €50,- extra. Goed passende schoenen zijn de basis.

Als eerste moet de lengte goed zijn, daarna moet je de breedte bepalen. Zijn ze te smal, koop dan geen grotere schoenen. Dan ga je schuiven en dat veroorzaakt ook hete voeten. Als het model te smal is, dan moet je een ander model/merk gaan zoeken.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun 20"  -  Schmicking S1 Kneesit

http://roeifietsen.blogspot.nl/

Antwoord }
Bedankt door:
Ik kreeg zowel in sportschoenen met dunne zool als mijn fietsschoenen met spd al snel van warme voeten en last van de druk van de pedalen. Daarom ben ik op zoek gegaan naar wandelschoenen met een stevige zool. Uiteindelijk bij de outlet in Lelystad een paar Skechers gekocht voor heel weinig om te proberen, en tot nu geen problemen meer!
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Nieuwe berichten
Leergeld
De naam "leergeld"...PietV* — 12:46 AM
Leergeld
De naam "leergeld" i...Bart Verbeek — 11:44 PM
Oosten van het land?
Ik zal ong 8 uur i...Roef Veerman — 10:21 PM
makeover M5
op keitjes. In Beil...Fietsbennie — 09:20 PM
makeover M5
Ja zo staat hij ook ...Lobke Honney — 07:04 PM
makeover M5