Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pijn onderzijde voeten na een paar uur fietsen
#21
De ideale trapfrequentie is sterk persoonsgebonden. Bouw skelet, aanhechtingen van pezen en verhoudingen soorten spiervezels bepalen voor een groot deel de ideale cadans.
Trapvermogen is afhankelijk van de trapkracht (koppel) x de trapfrequentie (omw. p. min.). Voor duurvermogen bij recreatief fietsen op de vlakke weg is het ideale koppel belangrijk en bij prestaties het trapvermogen door een hogere cadans.
Een hogere cadans het voordeel dat ronddraaien over de "dode punten" vloeiender verloopt en als nadeel dat er meer energie verloren gaat door meer beenbewegingen. Bij elke omwenteling worden de knieën vier keer afgeremd, stilgezet en in beweging gebracht. Twee keer hoog en twee keer laag. Tevens gaat nog wat energie verloren door snellere spierbewegingen. Een spier is het sterkst in het middengebied. Gestrekt of samengetrokken neem die spierkracht af. In een hogere cadans wordt dat krachtige middengebied onvoldoende benut. Dit verlies kun je beperken met een ovaal kettingwiel of voorblad. Tel uit je winst.
Dat een lagere cadans kan leiden tot knieklachten is juist. Dat is niet de oorzaak, maar van een gevolg van. Vooral trappen in zwaar verzet en trekken aan de pedalen is minder gezond.

Ik fiets op het vlakke met langere cranks een cadans tussen de 65 en 75. Kan ik de hele dag volhouden zonder klachten. Ik ben geen prestatierijder of wielrenner. Ademhaling circa 10 per minuut en hartslag rond de 100 per minuut.

https://www.marmottecyclo.nl/wat-is-de-i...requentie/

De grootste oorzaak van gewrichtsklachten zijn laaggradige of stille ontstekingsreacties in de gewrichten, slijmbeurzen en peesscheden. Ook wel de stille slopers van je gezondheid genoemd. Daar vallen branderige voeten ook onder. Leefwijze is de belangrijkste factor om die laaggradige ontstekingsreacties voor 80% te killen. De rest kan het immuunsysteem de baas. Hoef je geen inlegzolen te kopen. Deze sporters hebben geen voet- of knieklachten. Net als ik met bouwjaar 1947.

https://www.youtube.com/watch?v=gXurAaUg0ag

Plantpower Piet.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Pijn onderzijde voeten na een paar uur fietsen - door PietV* - 28-Jun-2019, 09:23 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeert...365cycle — 11:21 PM
Medeliggers onderweg
Auw! M'n ogen! ;)365cycle — 11:18 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Bedankt voor de tip!...Tom Fekkes — 11:15 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeertaa...Tom Fekkes — 11:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zodra er data verz...365cycle — 11:12 PM
Velion / Code naam: VM45
Ben jij een Odoo g...365cycle — 11:07 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de Ca...Merijn — 11:02 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Op zich niet zo moei...datakneder — 10:40 PM
Velion / Code naam: VM45
Ach Hoekie, Die kom...Tom Fekkes — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ben je fietsend d...Martin van Mourik — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Zien doe ik ze niet,...Tom Fekkes — 10:29 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Over vogels gespro...datakneder — 10:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Het gaat niet zozeer...Hoekie — 10:20 PM