Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pijn onderzijde voeten na een paar uur fietsen
#27
Bij mij werkt ieder uur even van/uit de fiets ook. Daarmee is het te managen en kan ik het > 200 km uithouden. Maar ideaal is het niet. En ik denk dat doorbloeding er zeker iets mee te maken heeft, op de gewone fiets heb ik er minder last van.

Op basis van wat ik online heb gelezen zou ik wel eens een doorgezakte voorvoet kunnen hebben. Maar goed, online kennis is eigenlijk géén kennis, dus heb ik eind juli een afspraak met een podotherapeut. Ook een enthousiaste fietser overigens. Ben benieuwd of die iets kan vinden en me wellicht kan helpen met een inlegzool oid.
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Wij zijn in onze westerse heel goed in symptoombestrijding. Voor alle ongemakken is wel wat voorhanden om het ongemak te verlichten. Denk maar aan Viagra bij een "slapend" lid. Steunzolen zullen de "slapende voeten" mogelijk "wakker" houden. Maar met een gezonde fietsende beweging zullen de voeten nooit gaan "slapen".
De best verkopende boeken met plaatsjes zijn kookboeken. Over het bereiden van voedsel. Daarom is meer dan de helft van de Nederlanders te zwaar. Maar boeken en info op internet over voeding (= wat de mens nodig heeft) is beperkt. Onderzoeken naar sluitend wetenschappelijk bewijs over voeding zal nooit plaatsvinden. Te duur, te omvangrijk, te grote verschillen in proefpersonen en te lange tijdsduur. De farmaceutische-, de zuivel-, de bio- en de voedingsindustrie varen er wel bij. Het gaat om geld en niet om gezondheid. Dat geldt ook voor de overheid. Liberaal genieten, zonder preventie. De AOW moet ook betaalbaar blijven. Omdat onze Nederlandse leefwijze te veel darmkanker veroorzaakt hebben we nu een Nationaal darmkanker onderzoek. Gelijk het borstkankeronderzoek en mogelijk in de toekomst een prostaatkankeronderzoek. Voor een groot deel symptoombestrijding.

Ik heb 3 auto-immuunziekten. Ben voor mezelf gaan zoeken om van alle niet werkende medicijnen af te komen. Ben nu medicijn vrij en vrij van pijntjes en klachten. Kan 10 uur in het zadel zitten zonder "zadelpijn". Kan een dag op slippers fietsen en wandelen. Afgelopen 3 dagen gewerkt als stratenmaker Betonbanden stellen, klinkers leggen. Geen spierpijn op m'n 71 ste. Met gezonde bloedvaten geen Viagra nodig.

Je kunt veel zelf doen. Een half jaar deze adviezen volgen en het gaat je voor de wind. https://www.drmcdougall.com/pdf/dr-mcdou...-dutch.pdf
Antwoord }
Bedankt door:
#29
Ik heb je  adviezen van meneer Dougall met belangstelling gelezen. Het zou voor mij te beperkend zijn. De lol van lekker eten is ook een deel van een gelukkig leven. Bovendien zou ik het hele gezin mee moeten krijgen. En dat gaat zeker niet lukken. Maar dat geldt voor mij en niet voor iedereen natuurlijk. 

Voor wie eenvoudig gezond wil blijven zonder veel beperkingen, heeft mijn moeder  (die nog steeds kerngezond is en veel verder fietst en loopt dan ik op haar 76e) nog een goed advies:

Geniet van je maaltijden, maar drink en eet met mate. Dus stop met eten voordat je verzadigd bent. 

Dat is ook nog een hele kunst. Maar makkelijker dan te leven met een zwarte en witte lijst. En je kunt nog steeds overal en met iedereen uit eten gaan.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#30
(13-Jul-2019, 12:31 PM)tegenligger schreef: Geniet van je maaltijden, maar drink en eet met mate. Dus stop met eten voordat je verzadigd bent. 

Dat is ook nog een hele kunst. Maar makkelijker dan te leven met een zwarte en witte lijst.

Ik zal de lijst wat voor je proberen te vereenvoudigen:
  • geen dierlijke producten
  • vet- en oliearm
  • zetmeelrijk
Persoonlijk vind ik dat veel eenvoudiger te volgen dan het advies van je moeder om maat te houden. Dat is bij dit dieet niet nodig, je kunt je ongans eten, als dat je ding is. Big Grin
De reis is het doel
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Over smaak valt niet te twisten. Maar smaak past zich binnen 2 a 3 weken aan. Verder kunnen we geen eiwitten proeven. Het verschil tussen de diverse soorten dierlijke eiwitten herkennen door de verschillende soorten intramusculair vet. Rund-, varkens-, kippenvet. Ook voor zuivel, vis en schaaldieren.
De verkorte lijst die Bart opsomde moet worden aangevuld met voedingsvezels. 90% van de Nederlanders komt niet aan zijn ADH, aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

https://www.voedingscentrum.nl/nl/servic...nnen-.aspx

Voedingsvezels, fermenteerbaar- en niet fermenteerbare vezels geven een hoge mate van verzadiging en dempt het snelle hongergevoel. Fermenteerbare vezels worden in de dikke darm door de darmflora afgebroken in 2 korte vetzuren en glucose. Gezond voor hart- en bloedvaten. Hoe schoner de kransslagaders, hoe gezonder het hart. De niet fermenteerbare vezels helpen de darmwerking en voorkomt ongemakken aan de endeldarm.
Een overwegend plantaardig menu draagt ook bij aan de zuur base balans. Minder last van ontstekingsreacties en kwalitatief beter beursslijm voor gewrichten en kraakbeen. Dus nauwelijks last van jicht, artrose, reumatoïde artritis en een veel beter herstel en vervanging van kraakbeencellen. Kraakbeen wordt gevoed door beursslijm.

Als de bloedcirculatie niet optimaal is een de voeten beperkt bereikt en de afvoer van lymfevocht mogelijk beperkt is, dan kies ik eerder voor het wegnemen van de oorzaak, dan inlegzolen als symptoombestrijding.

Ik hoop niet dat iedereen veganist wordt. Dan wordt de AOW onbetaalbaar en gaat de AOW leeftijd sterk omhoog. Mogelijk gaan wel de ziektekosten omlaag. Minder overgewicht en obesitas.
Antwoord }
Bedankt door:
#32
Op de website van het voedingscentrum staat: "Met een avocado krijg je dus goede vetten binnen, net zoals met olie, zachte en vloeibare margarine, vette vis en noten." Allemaal verboden door de zwarte lijst van meneer Dougall.

Ik denk toch dat de tip van mijn moeder makkelijker op te volgen is. Aangevuld met de tip om minder vlees, minder calorierijk voedsel, maar juist meer vezelrijk voedsel te nemen, waardoor je eerder een snelle 'gezonde' verzadiging voelt.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#33
De aanbevelingen van het Voedingscentrum worden regelmatig aangepast. Op aanbeveling van de Raad voor de Volksgezondheid en Samenleving. Daarin worden de aanbevelingen aangepast aan nieuwe inzichten en acceptaties van de bevolking. Hierbij spelen tevens economische factoren een rol. Een negatief advies voor zuivel wordt een nationale ramp. Dat melk calcium bevat staat vast. De opneembaarheid door de mens niet. In Zweden en Nederland, met de hoogste zuivel consumptie, is ook het hoogste percentage mensen met botontkalking. Bovendien bevat koemelk het groeihormoon IGF-1. Een kalf kan in 7 weken tijd het geboortegewicht verdubbelen. De groeihormonen worden een probleem bij langdurige regelmatige consumptie. Het is namelijk zo dat mensen die veel melk drinken een verhoogde IGF (Insuline Like Growth Factor) in hun bloed hebben. Dit IGF beïnvloedt de mate waarin cellen groeien: gezond weefsel groeit sneller maar ongezond weefsel helaas ook. Een aanjager voor borst- en prostaatkanker. Vandaar de slogan "Melk de witte sloper"

Al jaren wordt gevraagd aan het Voedingscentrum de schijf van vijf aan te passen aan een verantwoord zuivelgebruik en een afzonderlijke schijf te maken voor veganisten.
In de Verenigde Staten is de schijf van vijf een schijf van vier geworden met een aanhangsel voor zuivel. Niet noodzakelijk, maar wel lekker.
De aanbevelingen van John McDougall is geen zwart/wit lijst. Avocado staat in de aanbevelingen met mate. Elke dag een avocado maakt je dikker. Dus prima, maar met mate.

Ik kijk zelf nooit meer naar die lijst. Koken, stomen en sudderen. Alles met water, ook in de wok. Bijna niets boven de 100 graden C. Soms gaat de airfryer aan. Bijna elke dag een ander gerecht. Ik heb een kleine kruidentuin en een keuken voor kruiden.

En de tip van je moeder een een goede tip.
Antwoord }
Bedankt door:
#34
De achtergrond van melkproducten is mij bekend en het glaasje melk met de lunch heb ik vervangen door soep. Neemt niet weg dat ik toch al snel melkproducten binnenkrijgt. Hoewel ik kaas en yoghurt niet zal opgeven, kun je het deels vervangen door alternatieven. 


Het is de kunst om kritisch te blijven kijken naar wat en hoeveel je eet. Ik ben zeker overtuigd dat je hiermee een hoop ellende kunt voorkomen. En het is daarom goed er hier meer over te lezen. 

Eigenlijk hebben we het topic een beetje gekaapt.  Big Grin

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#35
(12-Jul-2019, 07:19 AM)ErikvanD schreef: Op basis van wat ik online heb gelezen zou ik wel eens een doorgezakte voorvoet kunnen hebben. Maar goed, online kennis is eigenlijk géén kennis, dus heb ik eind juli een afspraak met een podotherapeut. Ook een enthousiaste fietser overigens. Ben benieuwd of die iets kan vinden en me wellicht kan helpen met een inlegzool oid.

Het is wel belangrijk dat de zooltjes die je eventueel gaat krijgen voor het fietsen bedoeld zijn.

Mijn podotherapeut had blijkbaar na een gesprek van ruim een uur nog niet begrepen dat ik ze alleen voor het fietsen wilde en ik kreeg toen gewone loopzooltjes. Geen mailwisseling over het product en ik kon dus niet aantonen dat het verkeerd was gegaan. 

Ik heb nu alweer een half jaar mijn nieuwe Lake fietsschoenen in 2 verschillende maten en nu heb ik geen zooltjes meer nodig  Smile
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun 20"  -  Schmicking S1 Kneesit

http://roeifietsen.blogspot.nl/





Antwoord }
Bedankt door:
#36
Het onderwerp fietszooltjes is uitgebreid op dit forum besproken:

https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=16984


Het genoemde zaak in Utrecht is lang geleden ook op het groups-forum besproken; fietsers waren er zeer positief over.

Niels, niet ondersteund, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#37
De podotherapeut die ik gekozen heb is zelf ook enthousiast fietser en hij stelde via mail ook de juiste, fiets specifieke, vragen. Ook op mijn voorstel met de trike te komen zodat hij mijn houding kon zien, vond hij een erg goed idee. Dus ik hoop dat hij weet waar hij het over heeft.

Die zaak in Utrecht zal ik ook eens checken.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Wie is online?
Momenteel 5 bezoekers online. [Complete Lijst]
» 1 leden | 4 Gasten
Avatar

Nieuwe berichten
M5 Speedliner te koop voor 50 euro
Nu nog de stoel be...PietV* — 09:32 PM
M5 Speedliner te koop voor 50 euro
Nu nog de stoel bekl...Bart Verbeek — 09:00 PM
M5 Speedliner te koop voor 50 euro
Een M5 Blue Glide ...PietV* — 09:00 PM
Bandmaten M5
Ian Sims was niet z...PietV* — 11:35 AM
M5 Speedliner te koop voor 50 euro
Het is een echte M5 ...PietV* — 11:14 AM
M5 Speedliner te koop voor 50 euro
Leuk om zo'n wat oud...ErikvanD — 08:59 AM
M5 Speedliner te koop voor 50 euro
Het is een M5 Blue G...Roepers — 08:57 AM
M5 Speedliner te koop voor 50 euro
Is het nou een M5 26...Wim -de roetsende — 07:10 AM
M5 Speedliner te koop voor 50 euro
Mooi om te vernemen....Roepers — 06:24 AM
Off-line
Vanochtend lag het...Frank — 04:41 AM
Foto's Fietsbennie
Zo te zien bevalle...Fietsbennie — 11:05 PM
M5 Speedliner te koop voor 50 euro
Vandaag, na 18 jaar ...PietV* — 11:03 PM
Foto's Fietsbennie
Zo te zien bevallen ...Bart Verbeek — 10:49 PM
Foto's Fietsbennie
Ook nu zie ik op je ...GertBr — 10:43 PM
Foto's Fietsbennie
Mooie tocht. Kasteel...Roepers — 10:21 PM
Off-line
Ik miste jullie al. ...GertBr — 10:18 PM
Off-line
Vanochtend lag het f...Wim -de roetsende — 09:21 PM