Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zwabber
#1
Lightbulb 
Sinds de klapper afgelopen vrijdag, dat ik het achterband heb vervangen, en nu nadat ik mijn M5 helemaal schoon heb gemaakt zwabbert dat ding behoorlijk irritant van links naar rechts. Hij is heel zenuwachtig en schokkerig. 
Als een dweil gaat hij de straat over, waar zou het euvel kunnen liggen?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Staat je stuur nog wel recht? De stuur is het kwetsbaarste deel van de fiets, en de trappers. Die buigen bij mij altijd om...
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Het kan je gevoel zijn; je bent onderuit gegaan en die onzekerheid voel je nog. Wat ook kan, is dat de wielen zitten los, of de wielnaven zijn beschadigd. (De lagers zitten los, zijn hoekig geworden etc. vervangen.) Het kan ook zijn dat er spaken los zitten; de wielen dus technisch helemaal nakijken.
Ernstiger is een breukje in de voorvork, bij mij was dit bij de vertakking naar het frame....

Succes met zoeken,

Niels, o.a. m5, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Voelt het zwabberen bij het remmen? Dan zou je voorwiel wel wat los kunnen zijn. Dat heb ik wel eens gehad.

Een echt zwalkgevoel had ik ook toen het frame van mijn vorige fiets brak. Maar dat is wel een ernstig sterk gevoel van zwabberen. Niet een zwabber waar je nog mee blijft door fietsen. Dan wéét je meteen dat er iets ernstigs is. Het klinkt niet alsof dat bij jou is.

Breng het anders eens naar een ligfietswinkel. Zit er eentje in de buurt?
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Vorige week heb ik de laatste 45 km zo gereden, dat was geen pretje. Ik ben trouwens niet onderuitgegaan gelukkig. Ik zal zo meteen het stuur goed nakijken. De spaken hoe kijk je die na, en is daar een sleutel voor? Ja sorry, technisch ben ik niet zo'n wonder.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#6
(12-Apr-2019, 06:40 PM)Fietsbennie schreef: Vorige week heb ik de laatste 45 km zo gereden, dat was geen pretje. Ik ben trouwens niet onderuitgegaan gelukkig. Ik zal zo meteen het  stuur goed nakijken. De spaken hoe kijk je die na, en is daar een sleutel voor? Ja sorry, technisch ben ik niet zo'n wonder.

Tja, dat is een inkopper......met een spaaksleutel Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Zit je achterband strak in het velgbed gemonteerd? Anders gaat de fiets zwabberen.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Dat zou de oorzaak kunnen wezen, misschien band er op nieuw op doen. En spaken heb ik nog nooit mee bemoeid ik rij er liever mee weg dan dat ik loop te sleutelen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Til je fiets op en laat het wiel draaien. Dan zie je meteen of de band er goed rond op zit en het wiel niet zijdelings zwabbert (door fout gemonteerde band of slag in wiel). Dan kun je vanuit daar verder kijken.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ligfietswielen zijn niet anders dan fietswielen. Ook een reguliere fietsenmaker moet de spaken opnieuw op kunnen spannen.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik heb gezien dat het achterwiel uit Kampen (zie Rondje Ketelmeer) alweer versleten is. Laat ik vanmiddag de fietsenmaker hier gelijk goed naar de spaken kijken...

[Afbeelding: 20190412-204545.jpg]
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#12
Lijkt meer op een erg versleten band, daar zou ik niet meer mee durven rijden
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Zoals we hier dan zeggen: vaake be'j te bange... Maar ik ga een iets duurdere band op zetten, want deze lag er nog geen jaar op. En zo veel km heb ik er niet op gereden.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#14
hahaha, ik rij wel 3x mijn voorbanden op per jaar. Dat verschilt enorm per band, hoeveel die slijten. Maar een band die sneller slijt geeft vaak wel minder rolweerstand en is sneller lek. Loopt ie niet beter dan je banden die langer mee gaan, dan zou ik echt voor andere banden gaan kijken inderdaad ;-).
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Dan ga je wel erg snel door je banden heen. Ik heb Schwalbe Marathon banden. Zo goed als nooit lek (metaal op het pad daargelaten) en ze gaan zeker twee fietsseizoenen mee (de afgelopen twee jaar was dat ongeveer 15.000 kilometer). Zelfs als het groen zichtbaar begint te worden door de slijtage, zijn ze nog steeds prima glasbestendig.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Ik rij dan ook veel langzamer met marathon greenguard of ik verbruik veel meer energie. Dat is de reden dat ik voor minder slijtvaste en minder lekbestendige banden kies. De rolweerstand is doorslaggevend. Maar ik kan begrijpen dat je voor lekbestendige banden kiest als je bijvoorbeeld naar je werk fietst of gewoon geen zin hebt in lekke banden.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Ik was allang blij dat de fietsenmaker in Kampen iets had om erop te doen. Deze heb ik 1500 tot 2000 gereden als ik alle ritjes bij elkaar op tel. Dus ik ga die Schwalbe buitenband eens bestellen, kijken of dat wat is. Even speuren naar de juiste maat.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#18
Lieden, allen dank voor het meedenken. Het raadsel is opgelost. Vanmorgen het wiel afgegeven bij de fietsenmaker halfweg mijn werkadres, en weldra kwam hij met het euvel: combinatie band versleten en te weinig druk. Daarvan gaat het wiel zwabberen. Er zat geen slag in het wiel. Vanavond de collectebus terug gebracht (8 km) de M5 ging weer als een speer. Morgen maar weer eens naar het werk Smile .
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#19
Inderdaad nu je het zegt, wist ik het ook wel. Ik merk een zachte band meestal aan het beroerde bochtengedrag van de fiets. Als ik moeite begin te krijgen met het nemen van de meest simpele bochten dan moet er nodig heel wat lucht in de band.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Fietsen met zachte banden vind ik maar raar. Met zachte banden heb je eerder lek en je hebt er veel meer rolweerstand door. Controleer met je duim op bandenspanning en houdt ze hard (een pomp met drukmeter is hiervoor handig!)
Scheelt ook slijtage.

Niels, druktemaker, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Fietsen met zachte banden is ook raar. Helaas ga ik ook wel eens fietsen zonder mijn banden te controleren. Dan vertrouw ik erop dat ze gewoon nog meer dan voldoende druk hebben en dat is meestal ook zo. Maar het gebeurt heel af en toe dat ik bij de eerste de beste bocht het gevoel heb uit de bocht te vliegen en het mij begint te dagen dat ik eerst iets anders had moeten doen voordat ik wegfietste. Gelukkig heb ik een hele goede pomp in mijn toptas en die heb ik niet voor niets.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Ik controleer nooit de banden. En heb ze ook nooit zo hard als 'moet'. Vind ik veel fijner fietsen, met name over wegen van gelegde stenen en andere oneffenheden.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(18-Apr-2019, 11:20 AM)Lopopodium schreef: Ik controleer nooit de banden. En heb ze ook nooit zo hard als 'moet'. Vind ik veel fijner fietsen, met name over wegen van gelegde stenen en andere oneffenheden.

Minimaal 1x per maand, maar meestal vaker pomp ik mijn banden op de maximale druk.

Bij de Handbike is dat zelfs 12Bar.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#24
12 bar!?!? Zijn dat de speciale banden/velgen/pomp? Waarom zo extreem hard?
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Je zou een hernia over houden van een spoorwegovergang.... Misschien niet de goede topic, maar zou je ons een update kunnen doen van je conditie en gezondheid Wim?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#26
(18-Apr-2019, 07:58 PM)ErikvanD schreef: 12 bar!?!? Zijn dat de speciale banden/velgen/pomp? Waarom zo extreem hard?

Het zijn gewoon hele smalle racebandjes. Lekker hard geeft met deze banden duidelijk minder rolweerstand. Met 8 Bar wordt het lastig om 25km/u te blijven fietsen op alleen armkracht. Met >10 Bar gaat dat een stuk makkelijker.

(18-Apr-2019, 10:24 PM)Fietsbennie schreef: Je zou een hernia over houden van een spoorwegovergang.... Misschien niet de goede topic, maar zou je ons een update kunnen doen van je conditie en gezondheid Wim?

De Fysio is tevreden, ik nog niet.

Ik fiets ondertussen weer gewoon met mijn Liggers. Kuit heeft nog steeds maar ongeveer 3/4 van de omvang van de andere. Helaas nog wel vaak pijn na bijvoorbeeld een wandeltocht.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM