Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Keuze: Hoofdrijbaan of liever verplicht fietspad
#41
(25-Mar-2022, 11:22 AM)PietV* schreef: Mijn fietsen zijn zeer comfortabel en snel genoeg. De oplossing voor kunststof voertuigen is even simpel. Gewoon een stalen plaat onder de bodem schroeven. Tussen de voorwielen. Ook gunstiger voor de stabiliteit. Wink 
Ik weeg net geen 100 kilo. Voordat een stalen plaat tussen de voorwielen een merkbaar effect gaat hebben op de stabiliteit zit ik al boven het maximum laadvermogen van het voertuig.
Wanneer nodig druk ik gewoon op het knopje. Van de door mij veel gereden routes weet ik daarnaast haarfijn op welke plekken het stoplicht me wel detecteert, en hoe ik over de lus heen moet rijden om dat te veroorzaken. En niet alleen dat, ik weet inmiddels ook vrij goed of het fietspad of de weg sneller is Big Grin 

Dit is bijvoorbeeld een bijzondere. Als je hier het fietspad kiest, kan je wachten tot in ieder geval één ronde van álle auto's van het kruispunt is. Zware motorvoertuigen hebben hier duidelijk prioriteit over fietsers. Die regel gaat echter niet op voor landbouwvoertuigen...

...de lus bij het stoplicht detecteert mijn velomobiel niet. De "er-komt-iets-aan-lus" die veel eerder begint echter wél. Als je even omkeert in Google Maps, dan zie je een spoorviaduct; als ik daar net onderdoor ben stop ik met trappen. Vervolgens rol ik met laag tempo over deze lus heen, en het is alsof dan direct alle andere stoplichten op rood gaan. In ongeveer 50% van de gevallen kom ik namelijk niet eens volledig tot stilstand, maar kan ik gewoon doorrijden.

Een stuk verderop werkt het echter weer niet, dus heb ik drie keuzen:
- Door de berm naar het fietspad, en dan rechtsaf om Hoofddorp in te rijden. Wel flink uitkijken, er zitten een aantal gevaarlijke uitritten aan dat fietspad. Meestal probeer ik dan ergens de weg op te gaan.
Als het toevallig groen is of net groen wordt hangt het af van hoe ik me voel:
- Als ik zin heb in een flink sprintje ga ik ook rechtsaf de Hoofdweg Oostzijde op, maar dan over de weg; dat rijdt heel wat lekkerder en veiliger dan het fietspad. Wel even doorstampen; het eerste stuk is 60 km/h en automobilisten die daar rijden hebben vaak geen zin in treuzelen. Het eerstvolgende stoplicht is vaak rood, dus meestal is het eerst een matige sprint en daarna een pittige sprint om vlot van 0 naar 50+ km/h te komen; Ook in het 50-stuk in Hoofddorp wordt nog regelmatig te hard gereden, tot de stoplichten bij het politiebureau ongeveer. Ik ga dan gewoon mee, om zo min mogelijk irritatie op te wekken.
- Als ik geen zin heb in pittig rijden steek ik over en pak ik de Hoofdweg; opletten geblazen, er zitten een paar gevaarlijke kruisingen in en de drempels zijn verschrikkelijk. Met een gangetje van 30 km/h is het net te doen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie


Berichten in dit topic
RE: Keuze: Hoofdrijbaan of liever verplicht fietspad - door 365cycle - 25-Mar-2022, 11:40 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM