Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Keuze: Hoofdrijbaan of liever verplicht fietspad
#59
Ik fiets ook regelmatig in Duitsland en ik heb het idee dat men daar redelijk tolerant is wat betreft het fietsen op de B wegen, vergelijkbaar met onze N wegen. Ik ben een beetje slome velomobilist, 40 vind ik al heel wat. Soms mis ik het daar gewoon per ongeluk dat er ergens een fietspad ligt, zeker in de bebouwde kom. Heb ik de afgelopen drie jaar nooit een probleem mee gehad.

Voor op de rijbaan vind ik 35-40 t vaak wat langzaam, zeker als ze daar 80 rijden. Op mijn woonwerk route gaat het ook langs een 80 weg. Uit ervaring weet ik dat de auto's daar eerder aan de 100 zitten. Daar ga ik echt niet tussen rijden. Dan maar leven met die domme slingertjes bij iedere zijweg om het fietspad even uit de voorrang te halen. Zijweggetjes waar hier meestal niks rijdt, omdat die naar wat boerenland of een klein dorpje leiden.

Die fietssuggestiestroken vind ik in de bebouwde kom wel een uitkomst. Het is een suggestie dat je daarop kan fietsen, wat voor mij betekend dat ik er selectief mee omga. In de 50km zone, waar iedereen 60 rijdt, blijf ik op de strook en bij de rotonde, als het even kan rechtdoor over het brede asfalt en dan weer terug naar rechts.

Ook in Duitsland zijn er heel wat Politiebeambten die die uitzonderingsregeltjes niet kennen, net als de Nederlandse 75 cm plus breedteregel. Er is op het duitse forum niet voor niks een speciaal draadje voor velomobilisten die gecontroleerd werden. Overigens geldt daar net als hier dat je aanwijzingen van de politie moet opvolgen, dus als ze je het slechte fietspad toch opsturen, dan moet je wel.

Bij slecht ontworpen, gevaarlijke fietspaden kies ik voor mijn eigen gezondheid. Dat kan betekenen op de rijbaan rijden, of een andere route nemen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Berichten in dit topic
RE: Keuze: Hoofdrijbaan of liever verplicht fietspad - door Jeroen S - 31-Mar-2022, 10:00 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM