Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Keuze: Hoofdrijbaan of liever verplicht fietspad
#96
(01-Apr-2022, 06:09 PM)PietV* schreef: Niet alle SUV's hebben scherp uitstekende delen. Frontbeschermingsmiddelen ook wel Bullbars moeten type goedgekeurd zijn. Het blijven ondingen op de Nederlandse wegen, maar type goedgekeurde frontbeschermingsmiddelen zijn toegelaten. Die dingen verwonden mogelijk wat meer bij de kwetsbare verkeersdeelnemer, maar dan zo min mogelijk extra. Ze vallen onder de APK regels.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/...C87714.pdf
Grote onzin. De typegoedkeuringsregels op dat gebied zijn een wassen neus, net als ons beleid op het gebied van aanpassingen aan de auto.

Ik heb ooit een Ssang Yong met schade aan de voorzijde gekocht, om de paardentrailer te trekken (ja Wim, echt waar  Wink ). De bullbar zat tegen de neus aan gevouwen en heb ik daarom verwijderd. De bumper was iets krom, bumperbalk ook wat vervormd, rest van het ladderchassis klopte nog tot op de tiende millimeter. Verder lag er een airbag uit en was de bestuurdersgordel opgerekt; de stoel zelf heb ik ook uit voorzorg vervangen.
Ik heb met behulp van een dikke boom, de lier en de lage gearing + sper een deel van het front recht kunnen zetten, maar twijfelde op een bepaald moment serieus of de boom het eerder ging begeven dan de auto, zoveel kracht moest daarvoor vrij komen.

De auto waar die Ssang Yong achter tegenaan gereden was, was total loss. Een Fiat Punto die tot de achterbank ingekort was, een inzittende achterin was er niet en dat was maar goed ook, want die had de klap nooit overleefd. Het heeft mij inzicht gegeven in hoe extreem zwaar de constructie van een grote échte 4WD (dus niet de meeste moderne SUVs, maar wél de Amerikaanse "trucks" zoals de Ford F150 etc.) is; daar was ik toen onnadenkend blij mee, maar achteraf maak ik me er wel zorgen over.

Een bullbar, en iedere auto met een ladderchassis, is de facto een topmoordwapen. Niet alleen voor kwetsbare verkeersdeelnemers, ook voor andere automobilisten en zelfs voor de inzittenden levensgevaarlijk, want het heeft enorme kinetische energie (een Ford F-150 Raptor weegt 2500 kg en heeft 450 pk, voor een 0-100 km/h sprint in 5,9 seconden) en veel te weinig kreukelzone. Dat die apparaten een typegoedkeuring krijgen om met een B-rijbewijs en zonder begrenzer de weg op te gaan is gewoon crimineel. In Amerika zijn de meesten op papier een vrachtwagen; hoewel ze daar veel fout doen in het verkeer, hebben ze dát wel goed gezien. 

PS: Over dat aanpassingenbeleid; een vroegere buurman heeft een BMW 3-serie 335i. Fraai staaltje techniek, veel beter dan de N54B30 van BMW gaan verbrandingsmotoren gewoon niet worden. Hij heeft 'm flink verbouwd; de motor levert meer dan 500 pk (in plaats van de oorspronkelijke 306), de auto is zwaar verlaagd, de ESP is stuk (stekker van het lampje losgetrokken, probleem opgelost), de wielstand aan de voorzijde is aangepast, rondom zijn er 21 inch velgen gemonteerd, en hoewel er achter goede banden op zitten (voor de grip, met optrekken) rolt het apparaat voor op GoodRide bandjes in de maat 275/45R21. De bandjes zijn goedgekeurd tot 300 km/h, en hoe ze aan die goedkeuring komen weet ik niet, want als het een beetje regende kon ik met de QuattroVelo QuatreVelo letterlijk harder de bocht om dan hij met zijn auto met een topsnelheid van >300 km/h. Het heeft gewoon APK, en krijgt die ook gewoon legaal. Op papier is er niets mis mee, en wat er mis mee is (225 kilowatt vermogen op het kenteken) wordt niet gehandhaafd. Probeer dat in een willekeurig buurland en je wordt bedolven onder de boetes + je mag geen meter meer rijden tot er voor de auto in kwestie goedgekeurde spullen op zitten.
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Keuze: Hoofdrijbaan of liever verplicht fietspad - door 365cycle - 01-Apr-2022, 09:14 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is echt goedko...Wim -de roetsende — 01:30 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag G. vandaag we...365cycle — 12:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fietsen zijn ee...blokdoorn — 12:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou het -hoe hinderl...ZoefZoef — 10:30 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM