Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alpha 7
#1
Wat vinden jullie van deze nieuwe vm?

Wie is er al aan het sparen?

Prijs: €10.000,-



Meer info:
https://www.velomobiel.ro/product/alpha-7/
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun 20"  -  Schmicking S1 Kneesit

http://roeifietsen.blogspot.nl/





Antwoord }
Bedankt door:
#2
Mooi is ie absoluut maar voorlopig ben ik enorm in mijn sas met mijn Mango met tussenas (sorry, kon het rijmen even niet laten... Smile Hoe meer ik erin rij, hoe vlotter het gaat en hoe meer ik op het ding gesteld raak.
Maar ooit zal er wellicht wel een DF of zoiets als deze Alpha 7 komen...
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Er zijn inmiddels zoveel mooie nieuwe modellen. En de After 7 komt er ook alweer aan.
Vrijdag heb ik 'm trouwens bij velomobiel.nl gezien. Toen ik er was om proef te rijden in een QuattroVelo.
Zag er aardig spartaans uit. John Williams, velo-ads op YouTube, gaat 'm reviewen voor publiciteit. Maar hij kon 'm nog niet meenemen omdat het stoeltje niet paste.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Qua design is er niet zo heel veel verschil met de oude DF, toch? Er zal qua gewichtsbesparing wat veranderd zijn en heel waarschijnlijk ook weer een klein tikkeltje sneller zijn dan de DF, maar uiterlijk is het verschil niet echt groot. Overigens heb ik sterk het idee dat sinds het verschijnen van de Quest de Velomobielen zo dicht tegen het aerodynamisch optimum aanzitten dat elke winst die er nog behaald kan worden heel klein is. Qua design (onderscheidend), comfort (klankkasten) en veiligheid (wegligging) is er nog meer te winnen. De Quattrovelo was in die opzichten een veel grotere sprong vooruit.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Als het op smaak aankomt dan is mijn eerste indruk dat ik je DF het mooist vindt. Die is echt wreed mooi. Eventueel met wielkappen de ultimate Velomobiel looks.
Technisch is de Alpha 7 wellicht wel weer mooier. Wat de QuattroVelo ook is.

Waar ik (en mijn  spaarcenten) voor nu het meest van onder de indruk van ben/zijn, is van een QuattroVelo, Wit (RAL9010) , Normale kap.

Per saldo zal iemands spaarcenten daar naar toe gaan waar zijn/haar wensen het beste vervuld worden. En dat is niet alleen gewicht en snelheid, maar ook wegligging, direct krachtoverbrenging, zijwind ongevoeligheid als ook comfort, draaicirkel en praktisch gebruik.

En dan heb je, als je bijna een bestemming voor de spaarcenten hebt, levertijd. En komen toekomstige modellen zoals de After 7 en DF4 weer in beeld. Aaargh  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik zie niet direct iets aan de Alpha7 waarvan ik denk "hmm, daarvoor zou ik mijn DF willen inruilen". Sterker nog, ik denk dat als ik hem in dezelfde kleurstelling zou bestellen als mijn DF, dat mijn omgeving het niet eens op gaat vallen dat ik een andere fiets heb.

Wat ik me wel afvraag is of er nog wat bagageruimte overblijft in de A7. Op de foto's lijkt de fiets redelijk smal te worden direct achter de berijder. 

Qua design vind ik de aflopende scheidingslijn naar achteren tussen het wit en blauw niet zo fraai. Lijkt een beetje een afhangende kont zo.

Wat ik verder wel belangrijk vind als of er een dealer in de nabije omgeving is waar ik terecht kan. Als vm.ro het dichtsbijzijnde steunpunt is, dan gaat de Alpha7 het voor mij sowieso niet worden.

De After7 heb ik al helemaal geen interesse in, tenminste wat ik op de foto's zag, heeft die dichte wielkasten. Open wielkasten zijn een zegen wat mij betreft.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#7
De Alpha 7 gaat door de mannen van velomobiel.nl geleverd worden.

Ik neem aan dat zij ook wel onderhoud gaan uitvoeren.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun 20"  -  Schmicking S1 Kneesit

http://roeifietsen.blogspot.nl/





Antwoord }
Bedankt door:
#8
(23-May-2019, 11:00 PM)Wim -de roetsende schreef: De Alpha 7 gaat door de mannen van velomobiel.nl geleverd worden.

Ik neem aan dat zij ook wel onderhoud gaan uitvoeren.

Dat denk ik ook. Verkoop en onderhoud via de dealers.

Na wat meer lezen lijkt de Alpha 7 wel degelijk mooie pluspunten te krijgen. Ook ten opzichte van een DF.
Nieuwe Alpha 7 thread https://www.velomobilforum.de/forum/inde...ien.55662/
Als ik zo lees zijn de mooie pluspunten:
Zijwind ongevoeligheid (zeker voor een 3 wieler met open wielkasten) Het woord extreme wordt zelfs gebruikt.
Variabel in hoogte in te stellen door de constructie van de ophanging + elastomeren
Goede draaicirkel met 40-406 banden.
Nog wat lichter als ook sneller.
Binnen in groter dan andere snelste velomobielen.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Zijwindongevoelig vind ik wel een sterk punt.

De QuestXS was bijna niet zijwindgevoelig.
De DF is behoorlijk zijwindgevoelig.

Daar ben ik dus op achteruit gegaan met de aanschaf van de DF.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun 20"  -  Schmicking S1 Kneesit

http://roeifietsen.blogspot.nl/





Antwoord }
Bedankt door:
#10
Mijn Mango is na al zijn upgrades een stuk zijwindgevoeliger dan voorheen. Vreemd... Verder rijdt hij wel een stuk strakker en kan ik echt veel sneller een bocht om met de straffere en verlaagde veren.

Maar uiteraard is dit behoorlijk off topic  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(27-May-2019, 09:38 PM)ErikvanD schreef: Mijn Mango is na al zijn upgrades een stuk zijwindgevoeliger dan voorheen. Vreemd... Verder rijdt hij wel een stuk strakker en kan ik echt veel sneller een bocht om met de straffere en verlaagde veren.

Maar uiteraard is dit behoorlijk off topic  Big Grin


De Mango die ik had (van 2002) was zeer zijwindgevoelig, daarbij vergeleken is de DF stabiel.

De XS is gewoon extreem stabiel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun 20"  -  Schmicking S1 Kneesit

http://roeifietsen.blogspot.nl/





Antwoord }
Bedankt door:
#12
(27-May-2019, 09:38 PM)ErikvanD schreef: Mijn Mango is na al zijn upgrades een stuk zijwindgevoeliger dan voorheen. Vreemd... Verder rijdt hij wel een stuk strakker en kan ik echt veel sneller een bocht om met de straffere en verlaagde veren.

Maar uiteraard is dit behoorlijk off topic  Big Grin

Je rijdt grotere banden.... Mijn Strada is ook minder zijwind gevoelig met kleinere banden.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(27-May-2019, 11:18 PM)Roef Veerman schreef: Je rijdt grotere banden.... Mijn Strada is ook minder zijwind gevoelig met kleinere banden.

Zou die 3 mm veel uitmaken? Maar het zou wel mogelijk zijn. Voorheen, met de hogere, slappere veren en de Marathon Plus was ie ook wel gevoelig voor zijwind maar toch minder dan nu denk ik. Nou ja, in dit geval wegen de voordelen duidelijk op tegen de nadelen Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(28-May-2019, 07:34 AM)ErikvanD schreef: Zou die 3 mm veel uitmaken? Maar het zou wel mogelijk zijn. Voorheen, met de hogere, slappere veren en de Marathon Plus was ie ook wel gevoelig voor zijwind maar toch minder dan nu denk ik. Nou ja, in dit geval wegen de voordelen duidelijk op tegen de nadelen Smile

Same here. Ik vind de Gocycles veel lekkerder rijden dan alle andere banden.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(27-May-2019, 09:38 PM)ErikvanD schreef: Mijn Mango is na al zijn upgrades een stuk zijwindgevoeliger dan voorheen. Vreemd... Verder rijdt hij wel een stuk strakker en kan ik echt veel sneller een bocht om met de straffere en verlaagde veren.

Maar uiteraard is dit behoorlijk off topic  Big Grin

Ik rij een Alleweder. Maar ik vermoed dat de maat veerpoot onder de Mango dezelfde is. De Mango zal, net als de Alleweder, een negatief camber of wielvlucht hebben en daarmee een positieve schuurstraal van circa 30 mm. Een dikkere band maakt de schuurstraal iets kleiner, minder dan 1 mm, maar dat is te verwaarlozen. Van belang blijft de sporing bij een achterwiel aangedreven VM met een grote schuurstraal op de vooras. Ik rij het prettigst met een licht toespoor, gemeten in belaste staat (rijder er in). De grote schuurstraal dwingt door de rolweerstand de wielen naar buiten en belast de spoorstangen op druk en heft alle speling op de draaipunten op.
Bij zijwind  neemt de wieldruk aan de lijzijde toe en bij uitspoor volgt direct dat de VM extra van de wind afrijdt, mede door de toename van de rolweerstand in combinatie met de grote schuurstraal van circa 30 mm. Je voelt dat in het stuur. Bij een licht toespoor wordt het zwaarst belaste wiel aan de lijzijde leidend en heb je (iets) minder last van zijwind.

Ik ken vele verhalen dat anders ook kan, maar een juiste sporing is erg belangrijk. Op 1 mm nauwkeurig af te stellen met één stuurstang met links- en rechtse draad.   http://pdrond.blogspot.com/2015/03/prijs...rvice.html
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Dit onderwerp is al eerder ter sprake gekomen.

Ik was zelf ook altijd van mening dat iets toespoor beter zou zijn. Vele anderen denken dit ook.
Door gewicht van de rijder wordt de toespoor opgeheven en dan heb je een goede sporing.

Ymte en Daniël geven allebei aan dat in ieder geval bij de DF iets uitspoor gunstiger is voor het rij- en stuurgedrag van de fiets. Ik heb dit diverse malen nagevraagd om er zeker van te zijn dat ik Ymte goed had begrepen.

Deze mannen zijn zo ervaren en snelheidsgericht dat ik niet twijfel aan hun deskundige mening.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun 20"  -  Schmicking S1 Kneesit

http://roeifietsen.blogspot.nl/





Antwoord }
Bedankt door:
#17
(04-Jun-2019, 07:18 PM)Wim -de roetsende schreef: Dit onderwerp is al eerder ter sprake gekomen.

Ik was zelf ook altijd van mening dat iets toespoor beter zou zijn. Vele anderen denken dit ook.
Door gewicht van de rijder wordt de toespoor opgeheven en dan heb je een goede sporing.

In dit geval wordt de sporing onbelast gemeten en vindt belast een verandering in sporing plaats, omdat de hoek van de wieldraagarmen verschilt van  die van de spoorstangen. Dit is merk en type afhankelijk. Om die reden ben ik van mening altijd belast de sporing te controleren. 

(04-Jun-2019, 07:18 PM)Wim -de roetsende schreef: Ymte en Daniël geven allebei aan dat in ieder geval bij de DF iets uitspoor gunstiger is voor het rij- en stuurgedrag van de fiets. Ik heb dit diverse malen nagevraagd om er zeker van te zijn dat ik Ymte goed had begrepen.

Deze mannen zijn zo ervaren en snelheidsgericht dat ik niet twijfel aan hun deskundige mening.

Over de deskundigheid en ervaring van beiden personen bestaat geen verschil van mening. De vraag blijft of van iets uitspoor ook sprake bij normale belasting bij een DF tijdens het rijden en wat de reden is van iets uitspoor, wat vaak een licht zoekend stuurgedrag geeft bij achterwiel aangedreven voertuigen.
Ik weet dat bij een sterk negatieve wielvlucht of camber, de wielen staan beneden verder uit elkaar dan boven, dat door die verkanting de beiden wielen de neiging hebben een cirkelvormingen baan te beschrijven naar binnen toe. Maar of dat een reden is tot licht uitspoor lijkt mij niet. Ik blijft benieuwd.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Wie is online?
Momenteel 6 bezoekers online. [Complete Lijst]
» 2 leden | 4 Gasten
AvatarAvatar

Nieuwe berichten
Afsluitdijk
Dat stukje snelweg w...Roepers — 08:22 AM
Welke shifters heb jij?
Op mijn beide Sinner...Roepers — 07:37 AM
Welke shifters heb jij?
Op mijn Shockproof e...ErikvanD — 07:26 AM
Welke shifters heb jij?
Op mijn beide ligfie...gideon — 04:24 AM
Welke shifters heb jij?
Ik heb Sram 3.0 comp...Fietsbennie — 10:37 PM
Hoi!
Klinkt leuk. Maar ik...Kengstet — 09:57 PM
Welke shifters heb jij?
Op mijn Speedliner M...Kengstet — 09:54 PM
Afsluitdijk
Als het blijft aange...Fietsbennie — 09:27 PM
Afsluitdijk
Dat is waarschijnlij...Roepers — 09:03 PM
Afsluitdijk
Breezanddijk Dat...Fietsbennie — 08:47 PM
Dolfijn (blauw)
Heb je een foto Geer...Fietsbennie — 08:42 PM
Afsluitdijk
In een ander draadje...Roepers — 08:39 PM
100 leden!
Volgens mij franske7...Roepers — 08:11 PM
voorstellen
Welkom op dit forum....Wim -de roetsende — 08:04 PM
100 leden!
Ja, dat zag ik dus o...Wim -de roetsende — 07:56 PM
Medeliggers onderweg
In Katwijk bij het g...Lopopodium — 07:25 PM
Water- en luchtdoop
Ook van mij Bart, ge...Lobke Honney — 05:35 PM