Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alpha 7
#27
(08-Jul-2019, 11:01 PM)Hoekie schreef:
(08-Jul-2019, 09:52 PM)PietV* schreef: Minder massa maakt uit in acceleratie en bij het klimmen..

Velen lijken echter te vergeten wat de invloed van een direct aandrijving is. Mede daardoor was ik in een QV rapper weg dan in lichtere 3 wielige velomobielen.
Net als Neil Hood's ervaring (velo-ads video) zit een QV heel rap op 44 km/u. Ik heb het idee en de testritten bevestigen dat, voor acceleratie dat veel meer uitmaakt dan een wat lichtere fiets.

Een tussenas levert bijna het dubbele aan transmissieweerstand op. Maar transmissieweerstand is nagenoeg lineair en neem in nagenoeg gelijke mate toe met de snelheid. Dit in tegenstelling tot de luchtweerstand. Die neemt kwadratisch toe met de snelheid. Van alle weerstanden; transmissie-, rol-, helling- en luchtweerstand is de laatstgenoemde de belangrijkste, waarbij de stroomlijn een veel belangrijkere rol speelt dan het frontale oppervlak. Hoe mooier de vallende "druppelvorm" of stroomlijn, des te minder wervelingen of weerstand.
https://www.youtube.com/watch?v=0MOxSW23_y4
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Iedere velomobiel heeft zijn eigen kwaliteiten, maar ik denk dat de Milan de velomobiel is met de beste stroomlijn, vooral de SL. De Milan heeft de basisvorm van de Quest met enkele verbeteringen, is wat extremer, maar ook minder gebruikersvriendelijk in het dagelijkse verkeer. Daniël Fenn is bezig met een opvolger van de Alpha7. Dat is een bredere (en langere?) uitvoering van de Alpha7 met dichte wielkasten. Dus ook Daniël keert terug naar de Quest-vorm. Ik beweer niet dat een fiets met open wielkasten niet snel kan zijn en andere voordelen kan hebben. Wel ben ik van mening dat bij hogere snelheden een velomobiel met dichte wielkasten de beste stroomlijn heeft. Dat spreekt eigenlijk voor zich, want in wedstrijden worden de DF's massaal van dichte wielkasten voorzien. Echter de DF en Alpha7 zijn niet ontworpen als model met dichte wielkasten, dus daar is verbetering mogelijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#29
(09-Jul-2019, 12:11 AM)PietV* schreef:
(08-Jul-2019, 11:01 PM)Hoekie schreef:
(08-Jul-2019, 09:52 PM)PietV* schreef: Minder massa maakt uit in acceleratie en bij het klimmen..
Velen lijken echter te vergeten wat de invloed van een direct aandrijving is. Mede daardoor was ik in een QV rapper weg dan in lichtere 3 wielige velomobielen.
Net als Neil Hood's ervaring (velo-ads video) zit een QV heel rap op 44 km/u. Ik heb het idee en de testritten bevestigen dat, voor acceleratie dat veel meer uitmaakt dan een wat lichtere fiets.
Een tussenas ..

Ik schrijf blijkbaar niet duidelijk genoeg. Ik doel niet op weerstand. Noch door tussenassen of stroomlijn. Bij beide zit er niet zoveel verschil tussen bij velomobielen.
Wat ik bedoel is het effect van een directe/rechte op het midden van de as(ssen) trekkende beweging. Aangevuld met aandrijving op 2 wielen. Ala QV. Of in mindere mate het effect met een velomobiel met 1 aangedreven achterwiel door de stijvere (carbon) achterwielophanging.

Op velomobilforum.de wordt al gedacht aan hoeveel directe aandrijving voor acceleratie overeenkomt met hoeveel gewicht.
Bijvoorbeeld:
De directe aandrijving van een QV, bij acceleratie = 5kg gewicht.
Stijvere carbon achterwielophanging ipv slappere alu achterwielophanging, bij acceleratie = 2kg gewicht.
NB Dit zijn voorbeelden. Er zijn (nog) geen harde cijfers.
Antwoord }
Bedankt door:
#30
Je bent voor mij duidelijk genoeg. Een rechte kettinglijn functioneert optimaal. Zoals de elektronische gestuurde "Shifting casette" in het filmpje van de VeloX 9 op 40 seconde. https://www.youtube.com/watch?v=0MOxSW23_y4
Twee wielen aangedreven heeft plussen en minnen. Je hebt een differentieel nodig voor aanpassing in de bochten. Feitelijk ook maar één wiel aangedreven. Til je één wiel op, dan staat het andere wiel stil.

Het verschil tussen een stijve carbon en een iets minder stijve aluminium achterbrug is wat betreft weerstandsverlies te verwaarlozen.
Een tussenas in de transmissie zal tussen de 2 a 3% verlies opleveren.
Antwoord }
Bedankt door:
#31
(09-Jul-2019, 05:41 PM)PietV* schreef: Je bent voor mij duidelijk genoeg. Een ..

Kijkende naar je reactie..blijkbaar niet. Het zij zo.
Antwoord }
Bedankt door:
#32
(09-Jul-2019, 01:36 PM)Hoekie schreef: Velen lijken echter te vergeten wat de invloed van een direct aandrijving is. Mede daardoor was ik in een QV rapper weg dan in lichtere 3 wielige velomobielen.
Net als Neil Hood's ervaring (velo-ads video) zit een QV heel rap op 44 km/u. Ik heb het idee en de testritten bevestigen dat, voor acceleratie dat veel meer uitmaakt dan een wat lichtere fiets.

Acceleratie is sterk afhankelijk van de totale massa van het voertuig. VM + berijden + bagage. Dus watts per kg massa. Daarbij zal eerst de transmissieweerstand, de rolweerstand, de luchtweerstand en eventueel een hellingsweerstand overwonnen moeten worden, alvorens een voertuig kan versnellen. Omdat de luchtweerstandscoëfficiënt (Cw waarde) per voertuig sterk kan verschillen is de acceleratie tussen verschillende VM's een vergelijking tussen appels en peren.  

(09-Jul-2019, 01:36 PM)Hoekie schreef: Wat ik bedoel is het effect van een directe/rechte op het midden van de as(ssen) trekkende beweging. Aangevuld met aandrijving op 2 wielen. Ala QV. Of in mindere mate het effect met een velomobiel met 1 aangedreven achterwiel door de stijvere (carbon) achterwielophanging.

Zal nauwelijks een verschil opleveren. Twee aangedreven wielen geven iets minder vervorming in de band.

(09-Jul-2019, 01:36 PM)Hoekie schreef: Op velomobilforum.de wordt al gedacht aan hoeveel directe aandrijving voor acceleratie overeenkomt met hoeveel gewicht.
Bijvoorbeeld:
De directe aandrijving van een QV, bij acceleratie = 5kg gewicht.
Stijvere carbon achterwielophanging ipv slappere alu achterwielophanging, bij acceleratie = 2kg gewicht.
NB Dit zijn voorbeelden. Er zijn (nog) geen harde cijfers.

Deze voorbeelden zeggen mij niets. Massa's van 5 en 2 kg zijn niet realistisch. Stuur de link van velomobilforum.de   Lees graag wat op dat forum met directe aandrijving wordt bedoeld.
Antwoord }
Bedankt door:
#33
(07-Jul-2019, 12:11 PM)Wim -de roetsende schreef: Wat een verhaal zeg. Staan de wielen wel goed uitgelijnd?

Het lijkt erop dat dat inderdaad niet het geval was.
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1066400
Düsentriebin
Seit einigen Tagen ist bei dem Fahrzeug dort die Spur korrekt eingestellt. Bei den ersten Vorführern war ein Fehler passiert, den Daniel zwar auf der Spezi entdeckt hatte, aber nicht überall sofort korrigiert worden ist.


Mijn vervolgvraag:
Leider hab Ich bei Velomobiel.nl Probe gefahren mit offenbar inkorrektes Spur.
Es war sehr enttäuschend. Tempo 45 war schon schwierig. ( QV tempo 45 ganz einfach)
Ist die Lenkung damit auch leichter worden? Im Vergleich mit QV, Strada und DF war die lenkung recht schwer.
Wenn ja, sollte Ich noch mal Probe fahren.

Düsentriebin
Das Alpha fährt jetzt VIEL besser!
Allerdings ist die Lenkung absichtlich so konzipiert, dass sie nicht so direkt anspricht. 

Ergo:
De sporing was dus niet goed.
Zwaar(der) sturen klopt wel
Deels kloppen mijn ervaringen (en die van Piet Andringa) dus. Maar deels ook compleet niet Cry
Antwoord }
Bedankt door:
#34
Dus toch. Ik ga ooit deze vm een keer proefrijden.

Bij Intercitybike zag ik de Milan SL, die is ook echt heel mooi.

Zat heerlijk, houding is iets meer liggend dan in de XS en de DF. Vind ik eigenlijk wel heel prettig.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun 20"  -  Catrike 700 

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#35
Ik rij nu al vanaf mei een Alpha 7.
Het snelheidsverschil tussen de DF en de Alpha is zeer gering.
In Monza was ik een jaar eerder zelfs sneller met mijn df, weersomstandigheden waren gelijk, ik natuurlijk een jaartje ouder. Banden waren ook gelijk.
De Alpha is een paar kg lichter, mijn Alpha weegt 21 kg, mijn df was 23kg
Ik vind beide velomobiele erg goed, het sturen in de Alpha gaat zwaarder, dat komt omdat het systeem iets anders is, bochten kan ik met beide velomobiele gelijk nemen, merk daar geen verschil. Wel rij ik bredere banden voor wat kan omdat de wielkasten groter zijn. In de Alpha passen bredere mensen, ongeveer gelijk veel baggageruimte.
De deksels met magneetband en klett zijn praktisch, veering is goed, wel zachter geveerd.
Groetjes
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende , Hoekie
#36
Welke omgeving fiets je rond dan Werner, als ik vragen mag?
gr. Fietsbennie

Antwoord }
Bedankt door:
#37
Werner komt uit Oostenrijk, als ik het goed heb.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun 20"  -  Catrike 700 

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#38
(15-Dec-2019, 07:36 PM)Fietsbennie schreef: Welke omgeving fiets je rond dan Werner, als ik vragen mag?
Ja ik woon in Oostenrijk net bij de Rijn, 25km van de Bodensee, een beetje heuvelachtig. Voor mijn werk moet ik geen berg op, wel een paar hondert meter hoogteverschil per dag maar geleidelijk omhoog.
De fietspaden lang de Rijn zijn goed.
Ik fiets iedere dag tussen de 50 en 60 km, vanaf mei wordt dat tussen de 70 en 80 per dag.

Ondertussen zijn er Stoelen verschillende stoelen ontwickelt en tw koop, nu kunnen mensen met lange benen ook in de Alpha, er rijden al Personen met 1,9m erin.
Ook de ketting is mooi afgedekt en ook daar kan nu bagage meegenomen worden (aan de kant van de ketting)

Groetjes uit Oostenrijk
Antwoord }
Bedankt door:
#39
Intercitybike heeft maar 1 model: De Df. De Alpha7 is het volgende model van Df ontwerper Daniël Fenn. Intercitybike bouwt hem dus niet. De DF hoort bij de duurdere modellen onder de velomobielen, al is de Alpha nog duurder. Vermoedelijk zal die hogere prijs aspirantkopers voor de Df er niet van weerhouden om te kiezen voor de Alpha 7, want die fiets is de nieuwe state of the art. Wat is dan de toekomst van Intercitybike?
Antwoord }
Bedankt door:
#40
(18-Jan-2020, 08:49 AM)Roepers schreef: Intercitybike heeft maar 1 model: De Df. De Alpha7 is het volgende model van Df ontwerper Daniël Fenn. Intercitybike bouwt hem dus niet. De DF hoort bij de duurdere modellen onder de velomobielen, al is de Alpha nog duurder. Vermoedelijk zal die hogere prijs aspirantkopers voor de Df er niet van weerhouden om te kiezen voor de Alpha 7, want die fiets is de nieuwe state of the art. Wat is dan de toekomst van Intercitybike?
Daar klopt het niet helemaal, of helemaal niet wat jij beweerd. Ze hebben de DF, DFxl en de vierwieler die in April in Germersheim voorgesteld wordt.
Ook behoort het niet tot de duurste modellen, de Milan, Alpha en de quatrovelo zijn duurder. De DF is een zeer robuste fiets, ik neem er zeker ook weer een (is al in bestelling). Ik denk ook(heb daar al iets gehoord) dat de df nog iets aangepast wordt (Wielkasten) dus die zullen zeker nog veel verkocht worden.
Sinds 2014 al 500 dus slecht zijn die niet.
Maar nu weer verder met de Alpha:-)
Daniel heeft ervoor gekozen dat deze bij velomobiel.nl verkocht wordt, is zijn keuze.

Groeten
Antwoord }
Bedankt door:
#41
Intercitybike bouwt de DF ook niet. Zo ongeveer alle gangbare velomobielen worden gebouwd door velomobiel.ro in Roemenie. Denk aan Quest, Strada, QV, DF, A7, Milan.
Maar de DF is inderdaad de enige vm die ICB levert.
Persoonlijk vind ik het prijsverschil tussen de DF en de A7 best fors. Het zou mij er in ieder geval van weerhouden om een A7 te kopen. Zo heel veel verschil zit er in mijn optiek niet tussen die 2 fietsen.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#42
Ik realiseer me nu pas, nu je dat zo schrijft, dat velomobiel.ro nagenoeg een monopolie heeft hier! Eigenlijk nooit bij stilgestaan... De Mango is wel NL fabrikaat toch?
Antwoord }
Bedankt door:
#43
Klopt, bij Sinner in Stadskanaal.
Antwoord }
Bedankt door:
#44
Ja, volgens mij wordt de Mango nog bij Sinner gebouwd, maar zeker weten doe ik het niet.
Overigens werden de Quest en Strada ooit wel in Dronten gebouwd, maar gaandeweg is de productie van de bodies uitbesteed. Uiteindelijk is vm.ro opgezet en die bouwen nu de complete fietsen.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#45
Ik was vorig jaar nog bij Sinner en daar zag ik fietsen in aanbouw.
Antwoord }
Bedankt door:
#46
Toch wel leuk om in een echt Nederlands product te rijden. Al is dat bij gewone fietsen niet anders, van de Nederlandse merken als Union, Gazelle of Batavus komen de frames volgens mij ook allemaal uit China tegenwoordig...
Antwoord }
Bedankt door:
#47
(18-Jan-2020, 08:28 AM)WernerK schreef:
(15-Dec-2019, 07:36 PM)Fietsbennie schreef: Welke omgeving fiets je rond dan Werner, als ik vragen mag?
Ja ik woon in Oostenrijk net bij de Rijn, 25km van de Bodensee, een beetje heuvelachtig. 

Groetjes uit Oostenrijk

Je tekst verraadt inderdaad dat je in Duitstalige contreien woont. Zie je daar ook veel (lig)fietsers? En rijd je ook met een helm op?  Er is nu voor jou wel interessant denk ik een Serie gaande op de publieke omroep waar ze de Rijn van bron tot monding volgen. Succes met sleutelen.
.
gr. Fietsbennie

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Gaan wij een volgend virus overleven
Gezondheid is vo...biciklo — 03:20 PM
Gaan wij een volgend virus overleven
Er is nu veel te doe...PietV* — 12:44 PM
Gaan de leveranciers het coronavirus ov...
Sportief zijn heb ik...PietV* — 11:02 AM
Gaan de leveranciers het coronavirus ov...
Dat is prima en ee...Bart Verbeek — 10:01 PM
Gaan de leveranciers het coronavirus ov...
Ik zie ook heel spor...Roepers — 09:23 PM
Gaan de leveranciers het coronavirus ov...
Het grote voordeel v...Wim -de roetsende — 07:24 PM
Gaan de leveranciers het coronavirus ov...
Ik vraag me af of de...ErikvanD — 09:54 AM
Gaan de leveranciers het coronavirus ove...
Toen ik na 30 jaar w...Bart Verbeek — 10:10 PM
Coronavirus? Wie blijft (lig)fietsen
Het was gisteren dru...Roepers — 12:07 PM
Coronavirus? Wie blijft (lig)fietsen
Ik vermoed dat tegen...PietV* — 10:04 AM
Coronavirus? Wie blijft (lig)fietsen
En in de tussentijd ...amararock — 11:36 PM
Coronavirus? Wie blijft (lig)fietsen
Ben elke dag buiten....PietV* — 05:08 PM
Coronavirus? Wie blijft (lig)fietsen
Ik fiets nu iedere o...Wim -de roetsende — 02:17 PM
Coronavirus? Wie blijft (lig)fietsen
Ligfiets nog steeds ...gideon — 01:18 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag, 24 maart, o...GertBr — 10:00 PM
Coronavirus? Wie blijft (lig)fietsen
Ook ik heb vandaag n...GertBr — 09:56 PM
Coronavirus? Wie blijft (lig)fietsen
Gisteravond een rond...ErikvanD — 11:34 AM