Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alpha 7
(08-Jul-2019, 11:01 PM)Hoekie schreef:
(08-Jul-2019, 09:52 PM)PietV* schreef: Minder massa maakt uit in acceleratie en bij het klimmen..

Velen lijken echter te vergeten wat de invloed van een direct aandrijving is. Mede daardoor was ik in een QV rapper weg dan in lichtere 3 wielige velomobielen.
Net als Neil Hood's ervaring (velo-ads video) zit een QV heel rap op 44 km/u. Ik heb het idee en de testritten bevestigen dat, voor acceleratie dat veel meer uitmaakt dan een wat lichtere fiets.

Een tussenas levert bijna het dubbele aan transmissieweerstand op. Maar transmissieweerstand is nagenoeg lineair en neem in nagenoeg gelijke mate toe met de snelheid. Dit in tegenstelling tot de luchtweerstand. Die neemt kwadratisch toe met de snelheid. Van alle weerstanden; transmissie-, rol-, helling- en luchtweerstand is de laatstgenoemde de belangrijkste, waarbij de stroomlijn een veel belangrijkere rol speelt dan het frontale oppervlak. Hoe mooier de vallende "druppelvorm" of stroomlijn, des te minder wervelingen of weerstand.
https://www.youtube.com/watch?v=0MOxSW23_y4
Antwoord }
Bedankt door:
Iedere velomobiel heeft zijn eigen kwaliteiten, maar ik denk dat de Milan de velomobiel is met de beste stroomlijn, vooral de SL. De Milan heeft de basisvorm van de Quest met enkele verbeteringen, is wat extremer, maar ook minder gebruikersvriendelijk in het dagelijkse verkeer. Daniël Fenn is bezig met een opvolger van de Alpha7. Dat is een bredere (en langere?) uitvoering van de Alpha7 met dichte wielkasten. Dus ook Daniël keert terug naar de Quest-vorm. Ik beweer niet dat een fiets met open wielkasten niet snel kan zijn en andere voordelen kan hebben. Wel ben ik van mening dat bij hogere snelheden een velomobiel met dichte wielkasten de beste stroomlijn heeft. Dat spreekt eigenlijk voor zich, want in wedstrijden worden de DF's massaal van dichte wielkasten voorzien. Echter de DF en Alpha7 zijn niet ontworpen als model met dichte wielkasten, dus daar is verbetering mogelijk.
Antwoord }
Bedankt door:
(09-Jul-2019, 12:11 AM)PietV* schreef:
(08-Jul-2019, 11:01 PM)Hoekie schreef:
(08-Jul-2019, 09:52 PM)PietV* schreef: Minder massa maakt uit in acceleratie en bij het klimmen..
Velen lijken echter te vergeten wat de invloed van een direct aandrijving is. Mede daardoor was ik in een QV rapper weg dan in lichtere 3 wielige velomobielen.
Net als Neil Hood's ervaring (velo-ads video) zit een QV heel rap op 44 km/u. Ik heb het idee en de testritten bevestigen dat, voor acceleratie dat veel meer uitmaakt dan een wat lichtere fiets.
Een tussenas ..

Ik schrijf blijkbaar niet duidelijk genoeg. Ik doel niet op weerstand. Noch door tussenassen of stroomlijn. Bij beide zit er niet zoveel verschil tussen bij velomobielen.
Wat ik bedoel is het effect van een directe/rechte op het midden van de as(ssen) trekkende beweging. Aangevuld met aandrijving op 2 wielen. Ala QV. Of in mindere mate het effect met een velomobiel met 1 aangedreven achterwiel door de stijvere (carbon) achterwielophanging.

Op velomobilforum.de wordt al gedacht aan hoeveel directe aandrijving voor acceleratie overeenkomt met hoeveel gewicht.
Bijvoorbeeld:
De directe aandrijving van een QV, bij acceleratie = 5kg gewicht.
Stijvere carbon achterwielophanging ipv slappere alu achterwielophanging, bij acceleratie = 2kg gewicht.
NB Dit zijn voorbeelden. Er zijn (nog) geen harde cijfers.
Antwoord }
Bedankt door:
Je bent voor mij duidelijk genoeg. Een rechte kettinglijn functioneert optimaal. Zoals de elektronische gestuurde "Shifting casette" in het filmpje van de VeloX 9 op 40 seconde. https://www.youtube.com/watch?v=0MOxSW23_y4
Twee wielen aangedreven heeft plussen en minnen. Je hebt een differentieel nodig voor aanpassing in de bochten. Feitelijk ook maar één wiel aangedreven. Til je één wiel op, dan staat het andere wiel stil.

Het verschil tussen een stijve carbon en een iets minder stijve aluminium achterbrug is wat betreft weerstandsverlies te verwaarlozen.
Een tussenas in de transmissie zal tussen de 2 a 3% verlies opleveren.
Antwoord }
Bedankt door:
(09-Jul-2019, 05:41 PM)PietV* schreef: Je bent voor mij duidelijk genoeg. Een ..

Kijkende naar je reactie..blijkbaar niet. Het zij zo.
Antwoord }
Bedankt door:
(09-Jul-2019, 01:36 PM)Hoekie schreef: Velen lijken echter te vergeten wat de invloed van een direct aandrijving is. Mede daardoor was ik in een QV rapper weg dan in lichtere 3 wielige velomobielen.

Acceleratie is sterk afhankelijk van de totale massa van het voertuig. VM + berijden + bagage. Dus watts per kg massa. Daarbij zal eerst de transmissieweerstand, de rolweerstand, de luchtweerstand en eventueel een hellingsweerstand overwonnen moeten worden, alvorens een voertuig kan versnellen. Omdat de luchtweerstandscoëfficiënt (Cw waarde) per voertuig sterk kan verschillen is de acceleratie tussen verschillende VM's een vergelijking tussen appels en peren.  

(09-Jul-2019, 01:36 PM)Hoekie schreef: Wat ik bedoel is het effect van een directe/rechte op het midden van de as(ssen) trekkende beweging. Aangevuld met aandrijving op 2 wielen. Ala QV. Of in mindere mate het effect met een velomobiel met 1 aangedreven achterwiel door de stijvere (carbon) achterwielophanging.

Zal nauwelijks een verschil opleveren. Twee aangedreven wielen geven iets minder vervorming in de band.

(09-Jul-2019, 01:36 PM)Hoekie schreef: Op velomobilforum.de wordt al gedacht aan hoeveel directe aandrijving voor acceleratie overeenkomt met hoeveel gewicht.
Bijvoorbeeld:
De directe aandrijving van een QV, bij acceleratie = 5kg gewicht.
Stijvere carbon achterwielophanging ipv slappere alu achterwielophanging, bij acceleratie = 2kg gewicht.
NB Dit zijn voorbeelden. Er zijn (nog) geen harde cijfers.

Deze voorbeelden zeggen mij niets. Massa's van 5 en 2 kg zijn niet realistisch. Stuur de link van velomobilforum.de   Lees graag wat op dat forum met directe aandrijving wordt bedoeld.
Antwoord }
Bedankt door:
(07-Jul-2019, 12:11 PM)Wim -de roetsende schreef: Wat een verhaal zeg. Staan de wielen wel goed uitgelijnd?

Het lijkt erop dat dat inderdaad niet het geval was.
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1066400
Düsentriebin
Seit einigen Tagen ist bei dem Fahrzeug dort die Spur korrekt eingestellt. Bei den ersten Vorführern war ein Fehler passiert, den Daniel zwar auf der Spezi entdeckt hatte, aber nicht überall sofort korrigiert worden ist.

Mijn vervolgvraag:
Leider hab Ich bei Velomobiel.nl Probe gefahren mit offenbar inkorrektes Spur.
Es war sehr enttäuschend. Tempo 45 war schon schwierig. ( QV tempo 45 ganz einfach)
Ist die Lenkung damit auch leichter worden? Im Vergleich mit QV, Strada und DF war die lenkung recht schwer.
Wenn ja, sollte Ich noch mal Probe fahren.

Düsentriebin
Das Alpha fährt jetzt VIEL besser!
Allerdings ist die Lenkung absichtlich so konzipiert, dass sie nicht so direkt anspricht. 

Ergo:
De sporing was dus niet goed.
Zwaar(der) sturen klopt wel
Deels kloppen mijn ervaringen (en die van Piet Andringa) dus. Maar deels ook compleet niet Cry
Antwoord }
Bedankt door:
Dus toch. Ik ga ooit deze vm een keer proefrijden.

Bij Intercitybike zag ik de Milan SL, die is ook echt heel mooi.

Zat heerlijk, houding is iets meer liggend dan in de XS en de DF. Vind ik eigenlijk wel heel prettig.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun 20"  -  Schmicking S1 Kneesit

http://roeifietsen.blogspot.nl/

Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Wie is online?
Momenteel 8 bezoekers online. [Complete Lijst]
» 1 leden | 7 Gasten

Nieuwe berichten
De Cyclemotor - Een flevoracer met zeer...
PietV, In reactie ...PietV* — 08:06 AM
Beste allemaal,  s...Roepers — 06:39 PM
PietV, In reactie op...Niels van der Wal — 06:31 PM
Beste allemaal,  ...Ataron — 06:16 PM
Ik ben geen accu des...PietV* — 04:07 PM
Simpel tractie acc...Bart Verbeek — 12:46 AM
Bart, Voor de duide...PietV* — 11:06 PM
Om een grotere actie...Bart Verbeek — 08:59 PM
Hoi Bram, Aan jou...PietV* — 12:50 PM
Een leuk en creatief...Roepers — 08:37 AM
Beste Erik, dank je...Ataron — 11:24 PM
Welkom Bram. Veel le...Fietsbennie — 11:21 PM
Hoi Bram, Welkom ...ErikvanD — 10:42 PM
De Cyclemotor - Een flevoracer met zeer ...
Beste allemaal, sin...Ataron — 10:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Je kunt die bezorger...Fietsbennie — 08:58 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Een veganistisch...Bart Verbeek — 08:45 PM
Medeliggers onderweg
In Den Haag zag ik w...Lopopodium — 06:21 PM