Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorvering Challenge Fujin of Hurricane
Omdat ik zelf het een en ander heb moeten uitzoeken wat betreft het oppompen van de voorvering van een Challenge Fujin, heb ik er maar een filmpje van gemaakt. Ik heb de informatie van de Google Groups ligfiets lijst. Maar het leek me handig om vast te leggen hoe ik het had gedaan:

https://youtu.be/ylxYUpsQ40I

Dit is misschien niet het meest duidelijke filmpje dat er op het gebied van fietsonderhoud is gemaakt (ik had een hand te weinig omdat ik mijn telefoon vasthield), maar vast wel het eerste over precies dit onderwerp.

Je kunt de gasveer oppompen zodra je merkt dat je fiets een klapperend geluid maakt bij ongelijkmatig wegdek. Het is dan tijd voor een reparatie, anders sloop je in feite de gasveer.

Je hebt nodig : een standaard pompje voor het oppompen van een gasveer. En het liefst eentje met een zogenaamde SID adapter. Bij Decathlon te koop,inclusief die adapter voor ingeveer 20 euro. Maar ik had al een pompje en heb de adapter los gekocht bij een fiets-onderdelen-website. Mijn fietsenmaker had er nog nooit van gehoord en wilde mij ook niet helpen.

Uiteindelijk is het prima gelukt en is de voorvering weer optimaal.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
Goed bezig! Kwestie van juiste materiaal beetje durf en creatief zijn. Je laat net zo de rommel vallen als ik Big Grin .Mijn fiets begon de derraileur te joesteren en piepen. Eens kijken wat er loos is...
gr. Fietsbennie

Antwoord }
Bedankt door: tegenligger
Knap werk, zowel video als de reparatie. De gang van zaken met fietsenmaker maakt mij weer een beetje pessimistischer over de toekomst van het winkelbestand.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: tegenligger
(29-May-2019, 01:05 PM)Roepers schreef: Knap werk, zowel video als de reparatie.  De gang van zaken met fietsenmaker maakt mij weer een beetje pessimistischer over de toekomst van het winkelbestand.

Groet,

Marco

De voorvering die Challenge toepast is voor een fietsenmaker een niet gebruikelijke techniek. Herstellen is geen knoeiwerk leveren. Fietsherstellers beschikken ook niet over deze info: 
http://www.challenge-recumbents.com/pdfs...ension.pdf

http://www.challenge-recumbents.com/pdfs...nsion2.pdf
Antwoord }
Bedankt door:
Helder! 

Ik durfde het niet echt aan, omdat ik geen idee had hoe zo'n ding in elkaar zat. Nu is het me duidelijk. Net als dat ik nu weet voor voor een speciale nippel ik moet hebben.

Wel leuk om te weten dat de diverse ligfietswinkels aangeven dat oppompen niet mogelijk is. Die vallen nu duidelijk door de mand.
Antwoord }
Bedankt door:
Mooi dat je geholpen bent. Dat was het idee ook. Ik zag er ook al jaren tegen op. Was zelfs van plan om er een gewone vork in te zetten. Maar nu de vering goed werkt, ben ik weer zeer tevreden over het weggedrag op minder vlakke stukken. En die kom je toch overal tegen. Het voelt niet alleen comfortabeler maar ook beter controleerbaar.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
Heb het gisteren geprobeerd, maar het ging niet helemaal lekker. Mijn pompje gaat tot 300psi en ik begrijp dat dat te weinig is. Nu is het de vraag of dat er ook inzit, want je zag op de manometer de druk alweer afnemen en bij het verwijderen van de nippel hoorde ik ook pssssst.

Eenmaal teruggemonteerd zakt de demper zakt ook behoorlijk in als ik weer op mn fiets plaats neem en ik weet dus niet of ie wel beter erop is geworden :/

Hoeveel mag de voorvork eigenlijk inzakken, als je op je stoeltje gaat zitten en/of gaat liggen? Sowieso zakt ie wat meer in, als je enkel zit, maar als je ligt moet ie dus minder inzakken.

Overigens de fabrikant een berichtje gestuurd. De vering komt bij www.t-technics.nl vandaan.
Mijn veer had een nummer ingegraveerd: 1020188 927590 400N
Antwoord }
Bedankt door:
Je kunt bij mijn pompje doorpompen tot na de 300 psi. Dat je heel even een sisgeluid hoort is normaal. Die adapter past nu eenmaal niet helemaal lekker, dus enig verlies zul je hebben. Als je gaat zitten, zakt ook bij mij de vering enigszins in. Maar bij het rijden ben ik het getik en geratel kwijt. Dus de veer wordt niet helemaal tot het einde ingedrukt. Daar ging het mij om. Wat mij betreft rijdt mijn fiets weer perfect. 

Misschien kan de producent vertellen welke adapter er wel perfect oppast. Ben benieuwd. 

Nog een tip : bij het terugplaatsen de veer niet te ver in de koperen huls terugschroeven, anders krijg je verticale speling. Bij mij steekt de bout er aan de bovenkant niet uit.

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Wie is online?
Momenteel 7 bezoekers online. [Complete Lijst]
» 1 leden | 6 Gasten

Nieuwe berichten
Dolfijn (blauw)
Het merk dolfijn is ...Fietsbennie — 11:00 AM
Dolfijn (blauw)
De blauwe Dolfijn is...Lobke Honney — 10:39 AM
Afsluitdijk
Dat stukje snelweg w...Roepers — 08:22 AM
Welke shifters heb jij?
Op mijn beide Sinner...Roepers — 07:37 AM