Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zelfbouw trike met frame van steigerbuis
#1
Beste Ligfietsers,

Ik wil al tijden graag een offroad trike, maar ze zijn voor mijn portemonnee wat te prijzig. Ik heb ook gekeken naar zelfbouw, maar omdat ik zelf niet kan lassen leek me dit erg lastig. Totdat ik dit artikel tegenkwam, waarin iemand zonder te lassen een trike heeft gebouwd. https://www.nudge.nl/blog/2013/07/28/bou...-300-euro/

Echter het geheel is alsnog best een complexe klus, dus ik zat met ideen te spelen om dit eenvoudiger voor elkaar te krijgen. Zodoende kwam ik op het idee om steigerbuizen en steigerkoppelingen te gebruiken. Een 3 mm dikke aluminium buis van 42,2 mm breed leek mij ruim voldoende sterk voor een fietsframe. Steigerbuizen zijn bovendien standaard bestand tegen een trekbelasting van 600 kg dus ook dat leek me best goed te zitten.

Het enige nadeel is dat de steigerbuiskoppelingen wat zwaar zijn. Steigerbuis kun je krijgen in aluminium, maar de koppelingen zijn alleen verkrijgbaar in staal. Je hebt uiteindelijk nog best wat koppelingen nodig waardoor ik schat dat het totaalgewicht van het frame rond de 8 - 10 kg komt. Afgemonteerd zal de fiets dus al snel 20KG wegen, maar gezien het een offroad trike en hobbyproject is vind ik dat niet heel erg.

Inspiratie voor mijn trike is deze fiets, de trident trike terrain 26 inch.
[Afbeelding: full.jpg]
Ik wil een soortgelijk model maken, dus met 3 wielen van gelijke grootte, maar dan normale 26 inch mountainbike velgen + banden in plaats van fat tires. Het voordeel van 3 wielen van gelijke grote is dat er geen knik hoeft te zitten in het frame maar dat het eigenlijk gewoon een groot kruis is.

Op basis daarvan kwam ik een beetje op onderstaande werktekening uit
[Afbeelding: full.jpg]

Ik heb verder al een donor mountainbike met een trapas, het mooie is dat het uitstekend frame hiervan 35 mm dik is en dat de ronde steigerbuis een binnendiameter heeft van 36 mm. Ik kan dus precies met 1 mm speling een telescoop trapas maken van de donorfiets die ik verstelbaar vast kan zetten in het frame van steigerbuis.

Aan de achterzijde ga ik het wiel ophangen met vertical boeiboord bevestiging, de stoel komt uiteraard vast te staan met t-stukken en horizontaal gemonteerde steigerbuis. Het enige waar ik nog een beetje op vast loop is het stuurmechanisme,

Ik wilde een intern draaibare koppeling gebruiken om het stuurmerchanisme van een gewone fiets (balhoofd) na te bootsen, maar ik weet niet of dit soepel gaat werken. Bovendien zit ik nog een beetje met hoe ik concreet het wiel vastmaak aan het stuk steigerbuis.
[Afbeelding: full.png]

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar jullie input in dit project, of jullie problemen zien e.d.?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Welkom op het forum allereerst. Veel leesplezier.

Mooi idee en project. Ik zou wel 2 lange buizen kruisen ipv 4 bij elkaar... Dan heb je altijd een zwak punt. Je hebt er goede Hulpstukken voor. 

Je zou ook eens bij een plaatselijke metaalbedrijf kunnen vragen of ze je willen helpen, mocht je toch niet onder het laswerk uitkomen. Voor een rondje bal gehakt kun je veel voor elkaar krijgen... Succes. Welke omgeving ben je van plan te gaan fietsen?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Welkom! En altijd leuk, een zelfbouwer! Ben met je eens dat je voor de "balhoofden" voor de besturing een goede oplossing moet vinden. Hoe zou ik zo snel niet weten...
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Je was er zelf al over begonnen:-) denk eens aan de mogelijkheden van een trapas als stuurmechanisme. Trapassen met gesloten kogellagers zijn relatief goedkoop, sterk en je kunt zelfs de oude trappers gebruiken als hefboom. Er zijn diverse maten kogelkoppelingen te krijgen, een paar stuurstangetjes en je bent volgens mij klaar. Ik zou  je toch aanraden om te leren lassen bij zo'n project. Vergis je niet in de torsiekrachten die dat kruis en/of de besturing te verduren heeft, vooral in het terrein.

succes en vergeet niet om foto's te maken hey?
Zelfbouw RVS Lowracer op basis van Danny Siepman, DIY Flevo bike, Std Flevotrike, Omgebouwde HP Velotechnik Gekko E-Bike
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Hi Nova88, leuk initiatief.

Voor de besturing kan je ook naar een directe besturing gebruiken, dus een stang aan elk wieldraaipunt en de wielen via een stang gekoppeld.
Voorbeeld

[Afbeelding: ACtC-3c3M_BNdbovsa-lxZOSZdiXhlK6vtYht8xi...authuser=0]
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM