Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Paar beginnersvragen over aangeschafte trike
#1
Beste Trike liefhebbers,

In eerste instantie wilde ik zelf een trike gaan bouwen maar dit bleek toch te ambitieus. Dus sinds vandaag ben ik trots eigenaar van een tweedehands Jouta Blue Line Tadpole met 26 inch velgen. Overigens wil ik alsnog een ambitieus project aangaan door er zelf een winter/regenoverkapping voor te bouwen - maar daarover later meer.

De aankoop was een gok, aangezien ik nog nooit op een trike had gefietst - maar ik heb er geen spijt van. Vandaag al enkele flinke stukken gefietst en de ervaring is net zo geweldig als dat ik had gehoopt. Wel heb ik nog enkele vragen/uitdagingen waar ik tegenaan loop. Bepaalde dingen kan ik wel opzoeken maar bepaalde zaken vragen ook wat kennis en ervaring. Ik hoop dat jullie me wat info kunnen geven;

1. Allereerst, de trike trektbehoorlijk naar rechts - is dit puur een kwestie van opnieuw uitlijnen of zitten daar andere problemen? Velg lijkt wel recht en bandenspanning lijkt ook goed.

2. Er zit een shimano 7 speed op, maar het verzet valt mij nogal tegen. Zelfs in de 7e versnelling heb ik nog kracht over en moet ik voor mijn gevoel te snel trappen. Ik wil dus graag de cassette gaan vervangen. Echter mij viel op dat het tandwiel voor aan de kleine kant is (15 cm ongeveer in diameter) en dat er achter een heel groot verschil zit tussen de 1e en 2e versnelling. De vraag is dus, zijn er nog eigenaardigheden/specifieke zaken waar ik op moet letten bij de aanschaf van een nieuw cassette systeem?

Ik wil eventueel in de toekomst een elektrische middenmotor inbouwen en daarom het tandwiel voor op 1 houden. Mijn gedachte is dat door de langere ketting bij een ligfiets/trike er een groter verschil in het aantal tanden kan zijn tussen het voor- en achtertandwiel. Weet iemand of deze gedachtegang juist is? Dus bijv. 1 versnelling voor en 10 achter.

3. Tot slot overweeg ik de trike veelal offroad te gaan gebruiken. Nu wilde ik er graag wat dikkere mountainbike banden opzetten. Echter de speling bij de achterbrug is minimaal in de hoogte. Dus een band breder/hoger dan 2 inch gaat daar niet oppassen. Nu weet ik dat er trike's zijn met een groter achterwiel dan een groter voorwiel, maar zou dit ook andersom kunnen? Dus op de voorwielen iets grotere banden dan op het achterwiel (totaal verschil in diameter hooguit 2-4 cm), of is dit een slecht idee?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(06-Jun-2019, 09:56 PM)Nova88 schreef: 1. Allereerst, de trike trektbehoorlijk naar rechts - is dit puur een kwestie van opnieuw uitlijnen of zitten daar andere problemen....

2. Er zit een shimano 7 speed op, maar het verzet valt mij nogal tegen. Zelfs in de 7e versnelling heb ik nog kracht over en moet ik voor mijn gevoel te snel trappen....

3. Ik wil eventueel in de toekomst een elektrische middenmotor inbouwen....

4. Tot slot overweeg ik de trike veelal offroad te gaan gebruiken....

Allereerst van harte gefeliciteerd met je aankoop!

Ad 1: Ik heb in een vergelijkbaar geval behoorlijk “gespeeld” met de uitlijning van mijn trike. Zet je wielen zo recht mogelijk. (Gebruik bv de lijnen van parket of laminaat). Neem een dunne lat, plak daar een blokje hout op dat je na droging tegen de binnenkant van de velg voor de as plaatst. Neem een los blokje hout en plaats dat op de lat op de zelfde hoogte tegen de binnenzijde van het andere wiel. Zet nu een merkteken op de lat. Herhaal dit aan andere zijde van de as om zo te zien of je trike toe- of uitspoot heeft. Ga daarna aan de gang met het uitlijnen van je wiel(en). Ik houd zelf van wat toespoor, maar lees ook de discussie over dit onderwerp.

Ad 2: De meest efficiënte trapfrequentie zit tussen de 80 en 100 omwentelingen per minuut. Meet dit eerst eens al vorens je gaat experimenteren met andere tandwielen.

Met 3 en 4 heb ik geen ervaring en dus ook geen advies.

Houd contact met Bart V. die morgen zijn Blue Line Tadpole 20 inch gaat ophalen....
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Voor wat betreft het trekken naar rechts zou ik idd eerst de boel eens goed uitlijnen. Mijn trike spoort keurig maar mijn Mango blijft ook een beetje naar rechts trekken, ongeacht al het uitzoekwerk dat ik daar al gedaan heb...

Voor wat betreft de versnellingen zou ik eerst even bepalen wat voor cassette erop zit (aantal tanden) en hoeveel tanden het voorblad heeft. Dan kun je in een online gear calculator eens berekenen hoe de overbrengingen zijn. Ben daar ook wel benieuwd naar omdat deze trikes meestal 20 inch zijn en ik niet weet of de overbrengingen zijn aangepast aan de grotere wielen... Al zou je zeggen van wel als je kracht óver hebt

Het verschil in aantal tanden voor en achter heeft niets te maken met de ketting lengte. Alles van 1x1 tot 1x12/13 Is mogelijk. Ligt aan de derailleur, cassette, shifter en ketting. 1x9 is op een ligfiets gebruikelijk. Dat is behoorlijk gedateerd in "normale fietsen land" maar wordt op ligfietsen nog steeds veel gebruikt. Mijn eigen trike heb ik overigens opgebouwd met 1x10

Dat de speling van je achterwielen/banden zo klein is in je frame komt ws door de grote wielmaat die gemonteerd is (26vs20). Overigens is heel breed ook weer niet nodig om terrein te kunnen rijden. Ik doe dat ook regelmatig met mijn 40/50 mm Shredda's. 

Met grotere voorwielen/banden dan achterwielen/banden heb ik geen ervaring. Nou ja, een beetje want op mijn Mango is mijn achterband iets kleiner dan voor. Maar ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen in theorie.

En natuurlijk gefeliciteerd met je nieuwe fiets!!! Had deze al op Marktplaats zien staan. Zag er netjes uit! Foto's?
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Gefeliciteerd met je nieuwe fiets.

Wat betreft het trekken naar rechts. Heb je het op een vlakke weg getest?
Veel wegen en fietspaden zijn enigszins bol/rond, daardoor trekken veel trikes op zo'n weg iets of veel naar rechts. Is simpel te checken door links van de weg te gaan rijden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#5
Als ik jouw omschrijving goed heb gelezen gaat het om deze trike: https://joutaligfietsen.eu/?page_id=691

Die is uitgerust met een 46 tands voorblad en een 7-speed cassette 11 - 34. Ik denk dat de sortering in een 11 -34 cassette klein is. Dat het verschil tussen de 1e en 2e versnelling groot is komt door de 11 - 34. Tel de tanden op alle 7 kettingwieltjes en reken de stappen uit in procenten.

Een 7 speed wielnaaf wordt steeds minder gebruikt. Op die naaf zit en body waarop alleen 5, 6 en 7 speed cassettes passen. Voor 8, 9 en 10 speed cassettes heb je een ander naaf en body nodig. Dus een ander wiel of een andere naaf inspaken.
Wil je meer snelheid dan moet je met een 7 speed cassette naar een groter voorblad.

Je kunt het berekenen: http://ritzelrechner.de/
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#6
Je kunt ook een 8/9/10 speed cassette gebruiken en dan één tandwiel weglaten. Hierdoor heb je dus maximaal 9 versnellingen. Sheldon Brown beschrijft dat ook ergens. Heb ik met succes toegepast op de fiets van mijn dochter. Schakelt trefzeker en als boter met één tandwieltje minder.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Vroeger bij mijn racefietsen met Shimano bestond de cassette uit losse tandwielen. Door het buitenste kransje te verwijderen, kon je je verzet zelf samen stellen. Losse tandwielen waren te koop. Handig voor als je de bergen in ging....

Voor Nova88 is het van belang hoeveel tanden het kleinste tandwiel achter heeft. Wanneer dit 13 of minder is, lijkt me het plaatsen van een groter blad voor de enig juiste oplossing.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(07-Jun-2019, 01:13 PM)ErikvanD schreef: Je kunt ook een 8/9/10 speed cassette gebruiken en dan één tandwiel weglaten. Hierdoor heb je dus maximaal 9 versnellingen. Sheldon Brown beschrijft dat ook ergens. Heb ik met succes toegepast op de fiets van mijn dochter. Schakelt trefzeker en als boter met één tandwieltje minder.

Klopt helemaal. Maar je zult de schakelaar en mogelijk de derailleur moeten afstemmen op de onderlinge afstand van de kettingwieltjes. Je laat bij een kortere body het kleinste kettingwieltje vervallen en die heeft Nova88 juist nodig. Ook de 6-7 speed ketting past niet meer op een 10 speed cassette.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#9
Uiteraard ben je er niet met het laten vervallen van een tandwiel... Ik denk ook dat een groter blad vóór een betere optie is. Maar eerst, meten is weten! Tandjes tellen dus Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#10
Nova88,

Als je achter een kleiner wiel gaat plaatsen, dan kom je verder achterover te liggen.
Zou bij dit model Trike een voordeel kunnen zijn.

Maar wat kies je dan? Kleiner dan 406/20" is 18". Zijn daar gemakkelijk velgen/wielen van te vinden en wat scheelt het dan als je er een dikkere band op legt?
16" is echt een heel stuk kleiner.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#11
(07-Jun-2019, 06:01 PM)Wim -de roetsende schreef: Maar wat kies je dan? Kleiner dan 406/20" is 18". 

Zijn fiets heeft 26 inch wielen, zie het eerste bericht.

(07-Jun-2019, 06:01 PM)Wim -de roetsende schreef: Maar wat kies je dan? Kleiner dan 406/20" is 18". 

Zijn fiets heeft 26 inch wielen, zie het eerste bericht.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Nova klinkt in mijn oren als een vrouw, maar goed dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Er staat in het eerste bericht 26", maar er staat ook een naam van een fiets en die heeft volgens mij 3x20". Of zie ik het nou echt niet goed.

https://joutaligfietsen.eu/?page_id=691
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#13
Deze fiets heb ik op MP zien staan en die heeft daadwerkelijk 3x26 inch wielen. Vrij groot voor een trike maar daardoor wel comfortabel denk ik!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#14
(07-Jun-2019, 09:17 PM)ErikvanD schreef: Deze fiets heb ik op MP zien staan en die heeft daadwerkelijk 3x26 inch wielen. Vrij groot voor een trike maar daardoor wel comfortabel denk ik!


Duidelijk, maar welke is het dan?

Dan kan achterin een 24" wiel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#15
Voor zover ik aan de advertentie kon zien is het een 20 inch blueline maar dan met 26 inch wielen... Maar het is al ff geleden dat ik die foto heb gezien. Nova88 Kan het beter zelf toelichten denk ik.Wink

Maar 24 inch zou dan kunnen met een Shredda band of zo. Dat heb ik ook op mijn trike Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Er is een filmpje over deze trike. Zie vanaf 2:40. https://www.youtube.com/watch?v=8tvxsiRYaCs

De achtervork heeft voldoende ruimte voor een "vettere" achterband. Verandering van wielmaat tussen vóóŕ en achter geeft verandering van de langshellingshoek of caster. Dat beïnvloed de naloop en het stuurkarakter.

Een kleiner achterwiel vraagt nog meer aanpassing van kettingwiel-verhoudingen.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Bedankt voor de vele reacties Smile Ik zal ze waar nodig even langs gaan.
(07-Jun-2019, 10:13 AM)Wim -de roetsende schreef: Gefeliciteerd met je nieuwe fiets.

Wat betreft het trekken naar rechts. Heb je het op een vlakke weg getest?
Veel wegen en fietspaden zijn enigszins bol/rond, daardoor trekken veel trikes op zo'n weg iets of veel naar rechts. Is simpel te checken door links van de weg te gaan rijden.
Ik heb getest op diverse wegen en hij blijft inderdaad naar rechts trekken. Ook aan verschillende kanten van de weg. Ik ga morgen eens even meten of er een afwijking is in de uitlijning.

(07-Jun-2019, 10:16 AM)PietV* schreef: Als ik jouw omschrijving goed heb gelezen gaat het om deze trike: https://joutaligfietsen.eu/?page_id=691

Die is uitgerust met een 46 tands voorblad en een 7-speed cassette 11 - 34. Ik denk dat de sortering in een 11 -34 cassette klein is. Dat het verschil tussen de 1e en 2e versnelling groot is komt door de 11 - 34. Tel de tanden op alle 7 kettingwieltjes en reken de stappen uit in procenten.

Een 7 speed wielnaaf wordt steeds minder gebruikt. Op die naaf zit en body waarop alleen 5, 6 en 7 speed cassettes passen. Voor 8, 9 en 10 speed cassettes heb je een ander naaf en body nodig. Dus een ander wiel of een andere naaf inspaken.
Wil je meer snelheid dan moet je met een 7 speed cassette naar een groter voorblad.

Je kunt het berekenen: http://ritzelrechner.de/
Beste Piet, het gaat inderdaad om die trike maar dan met 26 inch wielen. Gek genoeg komt echter het aantal tanden wat jij noemt (zie hieronder) niet overeen met de werkelijke uitvoering.

(07-Jun-2019, 03:30 PM)ErikvanD schreef: Uiteraard ben je er niet met het laten vervallen van een tandwiel... Ik denk ook dat een groter blad vóór een betere optie is. Maar eerst, meten is weten! Tandjes tellen dus Smile
Ik heb de tandjes geteld. Het voortandwiel heeft slechts 31 tandwielen, het kleinste blad achter telt 14 tanden. Hoewel 14 iets meer is dan 11-12 lijkt mij dat het probleem vooral zit in het relatief lage aantal tandwielen voor (ik heb er nog niet zoveel verstand van), maar vergeleken met mijn mountainbike lijkt het voortandwiel erg klein (zowel in formaat als aantal tanden).

(07-Jun-2019, 08:54 PM)Wim -de roetsende schreef: Nova klinkt in mijn oren als een vrouw, maar goed dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Er staat in het eerste bericht 26", maar er staat ook een naam van een fiets en die heeft volgens mij 3x20". Of zie ik het nou echt niet goed.

https://joutaligfietsen.eu/?page_id=691
De versie die ik heb heeft 3x 26 inch, wat niet standaard is voor zover ik begrijp. Overigens ben ik geen vrouw maar een man Tongue

(07-Jun-2019, 09:17 PM)ErikvanD schreef: Deze fiets heb ik op MP zien staan en die heeft daadwerkelijk 3x26 inch wielen. Vrij groot voor een trike maar daardoor wel comfortabel denk ik!
Klopt. Ik had zelf niet specifiek een voorkeur voor 26 inch, maar het geeft wel een stoere uitstraling en wat meer wegspeling bij oneffen terrein. Helaas gaat hij wel wat minder makkelijk mijn auto in maar dat is niet anders.


(07-Jun-2019, 10:35 PM)ErikvanD schreef: Voor zover ik aan de advertentie kon zien is het een 20 inch blueline maar dan met 26 inch wielen... Maar het is al ff geleden dat ik die foto heb gezien. Nova88 Kan het beter zelf toelichten denk ik.Wink

Maar 24 inch zou dan kunnen met een Shredda band of zo. Dat heb ik ook op mijn trike Smile
Ik wilde er niet een andere velg inzetten maar gewoon een iets kleinere band. Dus voren 26 inch x 3 inch breed (bijvoorbeeld) en achter 26 inch x 1.9 inch.

(07-Jun-2019, 11:13 PM)PietV* schreef: Er is een filmpje over deze trike. Zie vanaf 2:40. https://www.youtube.com/watch?v=8tvxsiRYaCs

De achtervork heeft voldoende ruimte voor een "vettere" achterband. Verandering van wielmaat tussen vóóŕ en achter geeft verandering van de langshellingshoek of caster. Dat beïnvloed de naloop en het stuurkarakter.

Een kleiner achterwiel vraagt nog meer aanpassing van kettingwiel-verhoudingen.
Bedankt voor deze toevoeging, het lijkt me naar aanleiding van de info hier niet handig om zomaar een andere band/velg of cassette te monteren omdat dit niet perse een voorspelbaar of positief effect zal hebben. Wel schat ik in dat het voortandwiel een slag groter mag, zodat alle versnellingen iets zwaarder worden – wat geen overbodige luxe is en ga ik natuurlijk de trike uitlijnen.

Wat betreft het offroad/banden verhaal, ik kwam erachter dat het mogelijk is om deze Trike eventueel om te bouwen naar een quad met elektrische aandrijving direct op de achteras met een differentieel door een andere ‘achtervork’ te bestellen direct bij Jouta.

Ik ben er nog niet uit (ook niet qua kosten) of dit de ideale oplossing is, maar het is wel het overwegen waard. Hiermee zou ik namelijk naar wens banden kunnen monteren en ook zou ik gelijk een elektrische aandrijving en andere versnellingen hebben (ingebouwd in de naaf).

Echter dit niet perse de goedkoopste oplossing en een Quad is natuurlijk ook wel weer een stukje zwaarder en minder handzaam, zeker met 4x 26 inch. Kortom, ik ga eerste de trike uitlijnen, een groter voortandwiel monteren en wat meer fietservaring opdoen. En dan besluiten wat ik ga doen wat betreft offroad/elektrische ombouw.
Bedankt in ieder geval voor alle adviezen tot nu toe.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(07-Jun-2019, 11:13 PM)PietV* schreef: Er is een filmpje over deze trike. Zie vanaf 2:40. https://www.youtube.com/watch?v=8tvxsiRYaCs

De achtervork heeft voldoende ruimte voor een "vettere" achterband. Verandering van wielmaat tussen vóóŕ en achter geeft verandering van de langshellingshoek of caster. Dat beïnvloed de naloop en het stuurkarakter.

Een kleiner achterwiel vraagt nog meer aanpassing van kettingwiel-verhoudingen.

Als je een kleinere velg neemt met een dikkere band kun je weer op dezelfde diameter uitkomen.

Dat is ook het geval bij een 29" MTB, maar dan andersom. Vaak is dit gewoon een 28" velg met een dikke slof eromheen. Zo wordt het dan een 29". Bron: MTB-fietsenmaker
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#19
(08-Jun-2019, 09:19 AM)Wim -de roetsende schreef:
(07-Jun-2019, 11:13 PM)PietV* schreef: Er is een filmpje over deze trike. Zie vanaf 2:40. https://www.youtube.com/watch?v=8tvxsiRYaCs

De achtervork heeft voldoende ruimte voor een "vettere" achterband. Verandering van wielmaat tussen vóóŕ en achter geeft verandering van de langshellingshoek of caster. Dat beïnvloed de naloop en het stuurkarakter.

Een kleiner achterwiel vraagt nog meer aanpassing van kettingwiel-verhoudingen.

Als je een kleinere velg neemt met een dikkere band kun je weer op dezelfde diameter uitkomen.

Dat is ook het geval bij een 29" MTB, maar dan andersom. Vaak is dit gewoon een 28" velg met een dikke slof eromheen. Zo wordt het dan een 29". Bron: MTB-fietsenmaker

Inch maten voor fietsen is voor dombo's. Al jaren wordt gewerkt met ETRTO in mm. Neem bijvoorbeeld 20 inch. Dat kan een 406, 438 of 451 mm velg zijn.
Als je van 559 (26") velg naar een 406 (20") velg gaat bij een bandenmaat van b.v. 37 mm, dan moet je 76 mm extra compenseren. Zie jij een band van 111 mm breed op een 406 velg? Die past nooit tussen de vork. Bovendien is de velg breedte volstrekt onvoldoende.

De ideale verhouding velgbreedte / bandbreedte is 1 : 1,5 tot 1 : 2. Die verhouding geldt des te meer voor drie en vierwielers. Die verkanten niet in de bochten als het goed gaat. Een te brede band in een te smalle velg geeft te veel drift in de bochten.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Uiteraard ben ik als bezitter van een Roeifiets mij zeer bewust van de beperking van de inch als maataanduiding.

Met een 451 voorwiel waar echt nooit een 406 op past. Allebei heten ze echter 20" te zijn.

Aangesproken te worden als 'dombo' vind ik niet helemaal passen bij de taal van dit forum. Jammer.

Ik heb trouwens nooit geopperd dat het haalbaar zou zijn om van een 26"/559 naar een 20"/406 te gaan. Het voorbeeld betrof 29" en 28".
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#21
(07-Jun-2019, 10:16 AM)PietV* schreef: Als ik jouw omschrijving goed heb gelezen gaat het om deze trike: https://joutaligfietsen.eu/?page_id=691

Die is uitgerust met een 46 tands voorblad en een 7-speed cassette 11 - 34. Ik denk dat de sortering in een 11 -34 cassette klein is. Dat het verschil tussen de 1e en 2e versnelling groot is komt door de 11 - 34. Tel de tanden op alle 7 kettingwieltjes en reken de stappen uit in procenten.

Een 7 speed wielnaaf wordt steeds minder gebruikt. Op die naaf zit en body waarop alleen 5, 6 en 7 speed cassettes passen. Voor 8, 9 en 10 speed cassettes heb je een ander naaf en body nodig. Dus een ander wiel of een andere naaf inspaken.
Wil je meer snelheid dan moet je met een 7 speed cassette naar een groter voorblad.

Je kunt het berekenen: http://ritzelrechner.de/

Even inhaken Wink

Op een wiel waar nu een 8 speed cassette zit, kan die standaard vervangen worden door een 9 of 10 speed zonder andere body?

Moet nog een setje 26"-559 velgen kopen namelijk en bij menig gebruikt setje dat ik tegenkom zitten daar 8-speed cassettes op. Maar ik heb 9-speed shifters dus wil ook een 9-speed cassette op die wielen.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Ja. Op een 8 speed body past ook een 9 en 10 speed cassette. Uiteraard moet je wel shifters, ketting en mogelijk achterderailleur aanpassen
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(08-Jun-2019, 02:17 PM)Wim -de roetsende schreef: Uiteraard ben ik als bezitter van een Roeifiets mij zeer bewust van de beperking van de inch als maataanduiding.

Met een 451 voorwiel waar echt nooit een 406 op past. Allebei heten ze echter 20" te zijn.

Aangesproken te worden als 'dombo' vind ik niet helemaal passen bij de taal van dit forum. Jammer.

Ik heb trouwens nooit geopperd dat het haalbaar zou zijn om van een 26"/559 naar een 20"/406 te gaan. Het voorbeeld betrof 29" en 28".

De term "dombo" was niet persoonlijk, maar in het algemeen gesteld. Mijn excuus. Sinds 1820 gebruiken we het metriek stelsel. Dus maten in meters en afgeleiden in decimalen. De commercie in de fietswereld gebruikt nog steeds de inch aanduidingen voor wielen. Zo kan een 20" wiel vijf verschillende ETRTO-maten hebben (406, 432, 438, 440 en 451). Denk hierbij dat enkele van die maten een zeer beperkte bandenkeus heeft.

Fabrikanten van fietsbanden houden zich aan velgmaat en bandmaat volgens de nominale maat die is vastgelegd door de European Tyre en Rim Technical Organisation (ETRTO). Niet aan de wielmaat. De wielmaat is alleen van belang voor de fietsers. Past dat wiel nog in de vork.

Ik heb gesproken met veldrijders. Maar vrijwel niemand rijdt op 29" wielen. Wel op wielen, met een 622 mm velg, die de maat van 28" overschrijden, maar nog lang geen 29" zijn. Om de 29" te halen moet op een 622 velg minimaal een 60 mm band en dan ook nog op een brede velg.
Conclusie: 29" is een commerciële term.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#24
Klopt, 29" is blijkbaar vooral een leuke manier voor de fietsenmaker om geld te verdienen. Een bepaalde groep klanten tast diep in de buidel voor het lichtste van het lichtste en het nieuwste van het nieuwste. Daar hoorde op een bepaald moment ook het begrip 29" bij. Ik was echt verbaasd toen de fietsenmaker zei dat het gewoon een 622/28" velg was met een dikke slof erom.

Normaal gesproken gebruik ik juist altijd de ETRTO maten, omdat ik anders telkens verkeerde biba's en buba's krijg.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#25
(07-Jun-2019, 10:13 AM)Wim -de roetsende schreef: Gefeliciteerd met je nieuwe fiets.

Wat betreft het trekken naar rechts. Heb je het op een vlakke weg getest?
Veel wegen en fietspaden zijn enigszins bol/rond, daardoor trekken veel trikes op zo'n weg iets of veel naar rechts. Is simpel te checken door links van de weg te gaan rijden.

Ja, dit is de reden. Verrassing: in Engeland trekken alle trikes naar links... Rolleyes
Een tweewielfiets moet zichzelf noodgedwongen in evenwicht houden. Op een bolle weg (zoals de meeste wegen) betekent dat dat je daarbij ook het wegtrekken compenseert. Op een trike doe je dat niet en blijft er een (kleine) dwarskracht over naar het lagere deel van de weg. Je voorwielen uitlijnen op een beetje toespoor helpt iets, maar geeft extra weerstand en slijtage.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM