Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen
#71
Er is niets spannends aan het binnen de standaard mogelijkheden verplaatsen van de schoenplaatjes. Anders dan dat ik hier doe vermoeden ben ik geen evangelist voor een extreme midvoetplaatsing zoals ik dat zelf toepas, dicht bij het midden van de schoen. De meeste velomobilisten zijn geen extreme fietsers en lopen nimmer tegen een achillespeesblessure aan. Dus ik houd het doorgaans bij het passen in een velomobiel bij inspectie van de schoenen. Zeker wanneer het kan voorkómen dat de hakken over de bodem/asfalt schrapen, terwijl er voor de neus van de voet vel ruimte is, adviseer ik als eerste remedie het verplaatsen van de plaatjes naar de hak zover de sleufgaten in de schoen dat toelaten. Veel forenzen en toerders hebben mountainbike schoenen en plaatjes. Shimano-spd overheerst. Daar kun je goed op lopen tussen supermarkt schappen en op de camping en als de zool stijf is is het ook efficiënt.

Citaat:- In hoeverre houd je er rekening mee dat dit jouw persoonlijke ervaringen zouden kunnen zijn, d.w.z. niet 1:1 toepasbaar op een ander persoon?

Diezelfde vraag wil ik jou al een poosje stellen. Je hoort bij de 1% genetisch begaafden met extreem hoge kracht en vermogen. Is jouw ervaring niet een heel persoonlijke die weinigen zullen ervaren?

Ik put uit 2 decennia aan ervaring als velomobielgaragist en hoor hoe het de klanten vergaat met de instelling van hun velomobiel. Ik raakte er door werk, eigen ervaring en inlezen in de materie er geleidelijk aan van overtuigd dat fietsschoenen, net als cranklengte door conservatisme werd beheerst en dat veel velomobilisten ergonomisch kunnen profiteren van kortere cranks en midvoetplaatsing. Maar als ik het over midvoetplaatsing heb, dan ga ik eigenlijk nooit verder dan onderin de standaard sleufgaten van de schoen. Het modificeren van schoenen is van een andere orde. Ik praat er wel over, maar realiseer me dat dat ingewikkeld is met de veelheid aan schoenplaatjes en schoenconstructies en meestal is een beperkte verstelling richting hak wel voldoende.
Inmiddels is zowel bij ligfietsers als bij racefietsers een kentering waarneembaar. Er wordt vaker over gediscussieerd. Hopelijk worden de schoenmakers bij Shimano, Sidi en co ook wakker.

Voor grootvoetigen, slappe kuitspieren en dito achillespezen kan het toch goed zijn wat verder te gaan dan deze standaard verstelbaarheid. Inmiddels heb ik uitgewerkt hoe MTB schoenplaatjes zonder al te grote wijzigingen midvoets aan elke MTB schoen gemaakt kunnen worden en het kan ook weer ongedaan worden gemaakt. Ik werk aan een berichtje voor ligfiets.net over dit onderwerp.

Citaat:- Rijd je met race- of mountainbikeschoenen? In het laatste geval: Zou het kunnen dat raceschoenen meer afstelmogelijkheden hebben?

Ik rij MTB schoenen en specifieke forenzen schoenen (met een lampje zoeken, maar ze zijn er) met MTB bevestiging. Ik heb 5 paar waarvan 1 geschikt is voor driepunts race én MTB. De sleufgaten in MTB-schoenen zijn doorgaans 3cm lang (er is geloof ik wat variatie in sleufgatlengte) en dat lijkt me duidelijk meer dan bij race. De bevestiging laat ook 5mm zijwaartse verstelling toe (dichter naar de pedaalas of verder weg) en rotatie van het plaatje.

De racefietsschoen is volgens mij zoals die is omdat een racefietser doorgaans alleen kan ontsnappen aan het peloton met een explosieve sprint. De schoen is daarop gebouwd. Voor velomobielrijders is dat helemaal niet relevant, de MTB schoen is veel praktischer en het voldoet ook in een wedstrijd prima zolang de zool maar stijf is. Maar dit zal ook wel tegen het zere scheenbeen zijn ;-) Nou ja, het is maar een theorie.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen - door Hoekie - 08-Jun-2019, 04:13 PM
RE: Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen - door Hoekie - 08-Jun-2019, 04:59 PM
RE: Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen - door Hoekie - 08-Jun-2019, 10:37 PM
RE: Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen - door GertBr - 11-Jun-2019, 10:08 PM
RE: Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen - door GertBr - 12-Jun-2019, 07:52 AM
RE: Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen - door Hoekie - 11-Jun-2019, 11:25 PM
RE: Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen - door Johan. - 12-Jun-2019, 12:30 PM
RE: Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen - door GertBr - 27-Oct-2020, 10:43 AM
RE: Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen - door voodoo - 27-Oct-2020, 11:46 AM
RE: Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen - door PietV* - 27-Oct-2020, 01:02 PM
RE: Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen - door twilwel - 23-Jan-2024, 03:18 PM
RE: Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen - door Frutsel - 18-Jan-2024, 06:00 PM
RE: Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen - door Raymond - 23-Jan-2024, 12:16 PM
RE: Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen - door twilwel - 24-Jan-2024, 04:26 PM
RE: Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen - door Frutsel - 23-Jan-2024, 11:03 PM
RE: Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen - door twilwel - 24-Jan-2024, 05:56 PM
RE: Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen - door twilwel - 24-Jan-2024, 10:21 PM
RE: Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen - door twilwel - 22-Feb-2024, 12:49 AM
RE: Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen - door twilwel - 22-Feb-2024, 06:28 PM
RE: Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen - door TimSch - 10-Mar-2024, 10:30 AM
RE: Velomobiel Testdag - door Wim -de roetsende - 16-Jan-2024, 07:46 PM
RE: Velomobiel Testdag - door 365cycle - 16-Jan-2024, 10:29 PM
RE: Velomobiel Testdag - door Wim -de roetsende - 16-Jan-2024, 10:35 PM
RE: Velomobiel Testdag - door Arend-Jan - 16-Jan-2024, 10:40 PM
RE: Velomobiel Testdag - door 365cycle - 16-Jan-2024, 10:47 PM
RE: Velomobiel Testdag - door Wim -de roetsende - 17-Jan-2024, 07:15 AM
RE: Velomobiel Testdag - door 365cycle - 17-Jan-2024, 10:00 AM
RE: Velomobiel Testdag - door Wim -de roetsende - 17-Jan-2024, 04:29 PM
RE: Velomobiel Testdag - door twilwel - 17-Jan-2024, 05:23 PM
RE: Velomobiel Testdag - door 365cycle - 18-Jan-2024, 12:38 PM
RE: Velomobiel Testdag - door datakneder - 18-Jan-2024, 01:25 PM
RE: Velomobiel Testdag - door 365cycle - 18-Jan-2024, 03:24 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag G. vandaag we...365cycle — 12:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fietsen zijn ee...blokdoorn — 12:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou het -hoe hinderl...ZoefZoef — 10:30 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM