Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De grote trap
#1
Wie het breed heeft, laat het breed hangen. De Jouta is zo breed, dat het lastig is hem het tuinhek door te manoeuvreren. Vanmorgen dus maar eerst met zaag, hamer en beitel de doorgang wat breder gemaakt.

[Afbeelding: ega8ms.jpg]
De schutting lijkt wel een geitenkaas

Eerst maar de plaatjes op de MTB-schoenen gemonteerd. Dat kan op twee manieren. Heel vreemd. Het lijkt een kleine moeite om het plaatje zo te ontwerpen dat het onmogelijk verkeerd geplaatst kan worden. Zo niet Simson. Bij de SPD-pedalen zat geen enkele instructie, terwijl bij de MTB-schoenen een dik achttientalig boekwerk zat. Ik had nog niet zoveel zin daar in te duiken, dus ik heb de plaatjes maar op goed geluk gemonteerd.

Toen moest ik de pedalen vervangen. De eerste taak: verwijder de oude pedalen. De fietsenmaker had gisteren gezegd: Als je de pedaalsleutel naar de achterkant van de fiets draait dan gaan de pedalen los. Of vast, dat weet ik niet zo precies meer. Dat klinkt misschien een beetje suf, maar dat is het niet. Als automatiseerder die regelmatig mensen moet interviewen, ben ik supergevoelig voor ambigu taalgebruik. De instructie van de fietsenmaker is niet eenduidig. Je kunt namelijk op twee manieren een pedaalsleutel plaatsen en naar achteren draaien.

Dan maar even terug het huis in en op de werkkamer boven even internetten. Het glazuur van de plavuizen knerpte gezellig onder de fris gemonteerde plaatjes. Nadat ik gisteren de verkoopster een stuk of tien dozen met schoenen uit het magazijn had laten halen was ik zo blij dat ik eindelijk een passend maatje 48 had gevonden, dat ik de eis dat de schoenplaatjes niet buiten het rubber van de zool mochten uitsteken maar heb laten varen. Waardoor ik nu dus uitstekende schoenen heb.

Op internet vond ik de volgende tekst:

Pedalen gaan altijd naar rechts, met de klok mee en naar de achterkant van de fiets los en naar voren vast. Dit is zowel links als rechts het geval.

Zo'n tekst waarvan de schrijver maar niet kan besluiten wat hij je wil vertellen.
Een groot aantal dubbelzinnige teksten later vond ik eindelijk een uitleg die niet multi-interpretabel was.

Terugknerpen over de plavuizen naar de tuin. De oude pedalen los gedraaid. Nu de nieuwe pedalen plaatsen. Maar wat is nu de linker, en wat de rechter pedaal? Simson laat het hier weer hopeloos afweten. Waarom niet even een L en een R op de pedalen gezet?

Na wat puzzelen zijn eindelijk de nieuwe pedalen geplaatst. Maar de schoenen vastklikken, ho maar. Ik probeer van alles, maar ik heb geen idee wat precies de bedoeling is. Ik heb nog nooit eerder een SPD-pedaal gezien, en ik heb nog nooit iemand een MTB-schoen zien vastklikken.

Ik besluit het boekwerk dat is meegeleverd bij de schoenen maar eens door te gaan spitten. Het hele boekwerk kan als volgt samengevat worden:
Als de schoenen te ruim zijn, koop onze serie steunzolen, en bij problemen met het kliksysteem neem contact op met uw fietsenmaker.

Dus knerp, knerp, weer naar boven. Na een serie youtubefilmpjes over mensen die duidelijk géén problemen hebben met hun kliksysteem, vind ik eindelijk de informatie die ik zoek. Knierp, knierp, weer naar de tuin. Uiteindelijk lukt het me met de hand de schoenen in de pedalen te klikken.

[Afbeelding: 34qjxar.jpg]
Victorie!! Kinda sort of

Zal ik mijn trike op mijn sokken buiten het hek zetten, en mijn voeten dan in de schoenen duwen? Een plotselinge regenbui maakt een eind aan dit onzalige plan. Ik wordt dus gedwongen te leren mijn schoenen op reguliere wijze in te klikken, maar omdat ik eindelijk weet wat precies de bedoeling is, wordt het al gauw een fluitje van een cent.

Ik ga op weg naar het natuurgebied "De grote trap". Het Flevo-Landschap is bezig daar het voetpad te vervangen door een fietspad. Aangezien ik met de trike op beiden kan rijden, wil ik wel eens weten hoe ver men hiermee is.

[Afbeelding: ngvsxv.jpg]
Flevolandse klei is zeer aanhankelijk

Het fietspad is duidelijk nog lang niet klaar, en na twee kilometer kom ik zo vast te zitten in de klei dat ik wordt gedwongen om weer om te keren.
Op de terugweg rijd ik een mooie route langs de ooievaarsplas.

Van de 41 kilometer heb ik er 35 op eigen kracht gereden. Een ander draadje indachtig. Het is duidelijk dat ik de volle potentie van mijn benen en longen nog lang niet ontsloten heb. Maar het is een begin.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(14-Jun-2019, 12:35 AM)Bart Verbeek schreef: Waardoor ik nu dus uitstekende schoenen heb.
Geweldig lekker klungelen, en uiteindelijk op pad.:-)
Kun je er nu ook uitstekend op rijden?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#3
"Pedalen gaan altijd naar rechts, met de klok mee en naar de achterkant van de fiets los en naar voren vast. Dit is zowel links als rechts het geval."

Ik vind bovenstaande tekst eigenlijk wel heel duidelijk.
Pedalen hebben een linkse en een rechtse schroefdraad en er staat altijd een r of een l op. Vlakbij de schroefdraad.
Door te gaan fietsen gaan de pedalen nooit losser, maar altijd vaster zitten.
De draairichting van de pedalen, tijdens het fietsen, is dus de draairichting van het bevestigen.

Inklikken gaat trouwens veel gemakkelijker als je de schoenen aan hebt, maar dat heb je waarschijnlijk al wel ontdekt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Pedalen gaan altijd naar rechts, met de klok mee en naar de achterkant van de fiets los en naar voren vast. Dit is zowel links als rechts het geval.

Pedalen gaan altijd naar rechts: Lijkt mij afhankelijk van de positie van de waarnemer
Met de klok mee: De rechter pedaal gaat los als ik tegen de klok in draai. De linker pedaal gaat los als ik met de klok mee draai
Naar de achterkant van de fiets los en naar voren vast: Als ik de pedaalsleutel bovenop de pedaal plaats en ik beweeg de sleutel naar de achterkant van de fiets dan draai ik hem los. Als ik de pedaalsleutel onderop de pedaal plaats en ik beweeg de sleutel naar de achterkant van de fiets dan draai ik hem vast.

Dit is zowel links als rechts het geval: Euh, wat ook al weer?

Dit soort teksten zijn slecht voor mijn plavuizen. Big Grin
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Bart, je hebt helemaal gelijk. Als ik de fiets in de haken hang draai ik de pedalen naar de voorzijde van de fiets los en naar de achterzijde vast. Als ik mijn fiets op het stuur en zadel zet hangt de draairichting af of ik de sleutel boven of onder de as steekt. Steek ik de sleutel van opzij op de as heb ik de keus naar boven of naar onder te draaien. Ik heb het niet op die zogenaamde simpele regels. Volgens die regels hoef je de pedalen ook niet vast te draaien. Die gaan vanzelf, tijdens het fietsen, steeds vaster zitten. Voordeel van rechtse- en linkse draad.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(14-Jun-2019, 08:52 AM)Bart Verbeek schreef: Dit soort teksten zijn slecht voor mijn plavuizen. Big Grin

Toch is het raar dat je plaatjes hebt die niet geheel tussen de “noppen” van je schoenen vallen. Op je foto zie ik de noppen duidelijk zitten....
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Toen ik jullie draadje las en ik over pedalen nadacht en probeerde te begrijpen waarom de linker pedaal linksdraaiend schroefdraad heeft, kon ik het eigenlijk niet verklaren. Immers je zou denken dat een linkerpedaal met normaal schroefdraad juist steeds vaster komt te zitten. Maar het is dus juist omgekeerd!

Dat het dus voor de linker pedaal linksom schroefdraad moet zijn, daar is geen discussie over (immers, je merkt snel genoeg dat het niet werkt, ze draaien er gewoon af). Maar waarom het zo werkt, blijkt zelfs al heel vaak een discussiepunt te zijn en hier heeft iemand er (lang geleden) zelfs een artikel over geschreven:

https://www.nrc.nl/nieuws/1992/02/27/lin...86-a902903

Overigens is een vastzittende pedaal altijd een beetje onhandig losmaken bij een ligfiets, omdat je kracht moet zetten op het uiteinde van je fiets, in plaats van in het midden. Hierdoor kan het gebeuren dat de achterkant van je fiets de lucht ingaat.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Plaatje zegt meer dan 1000 woorden.

Bovenaanzicht, met de richtingen.
[Afbeelding: Naamloos.jpg]
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Dit plaatje zegt mij dus helemaal niets.

Ik begrijp echt niet hoe dit bedoeld wordt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#10
De linkse draad op de linker pedaalas heeft te maken met de mechanische precessie op de schroefverbinding pedaalas/crank. Door de trapkracht op de pedaalas ontstaat een wrikkende beweging. Bij een lichte speling op die schroefverbinding ontstaat een rotatie in omgekeerde richting. Dat leidt bij een linker pedaal met rechtse draad tot losdraaien.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pedaal_(fiets)
Antwoord }
Bedankt door:
#11
In het artikel dat ik aanhaalde, wordt een vergelijking gemaakt met een potlood draaien in je vuist. Het lijkt inderdaad de wrikkende beweging te zijn. Grappig dat het kennelijk zo werkt.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(14-Jun-2019, 11:12 PM)tegenligger schreef: In het artikel dat ik aanhaalde, wordt een vergelijking gemaakt met een potlood draaien in je vuist. Het lijkt inderdaad de wrikkende beweging te zijn. Grappig dat het kennelijk zo werkt.

Ik heb het artikel dat je linkte aandachtig gelezen. Informatief. Het is in het verre verleden proefondervindelijk vast gesteld. Het linkerpedaal met rechtse draad kwam steeds los.

Zelfs J.T. van Oeveren, voorman reparatie van Gazelle en Rob van der Plas, Nederlands meest gerenommeerde auteur op het gebied van fietstechniek geloofde het verhaal dat de rollagers het koppel omkeerde.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(14-Jun-2019, 10:01 AM)GertBr schreef: Toch is het raar dat je plaatjes hebt die niet geheel tussen de “noppen” van je schoenen vallen. Op je foto zie ik de noppen duidelijk zitten....

Eén plaatje zegt meer dan 1000 woorden

[Afbeelding: 312g1md.jpg]
Is het geen plaatje?

De plaatjes vormen een goed koppel met de pedalen.
Ik ben zeer in mijn nopjes met deze schoenen. Ik denk trouwens niet dat ik ze nog kan ruilen.
Die Flevolandse klei blijft je trouwens wel erg bij, zeg!
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(14-Jun-2019, 07:21 AM)Fietsbennie schreef: Kun je er nu ook uitstekend op rijden?

Absoluut. Het rijdt veel relaxter. Je kunt tijdens de rondgang van een voet het bijbehorende been steeds even ontspannen. Normaal houd je anders toch ongemerkt spanning op het been. Bovendien kun je ontspannen door tijdelijk alleen te trekken in plaats van te duwen. Ik zou ze nu al niet meer willen missen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(15-Jun-2019, 11:12 AM)Bart Verbeek schreef: Absoluut. Het rijdt veel relaxter. Je kunt tijdens de rondgang van een voet het bijbehorende been steeds even ontspannen. Normaal houd je anders toch ongemerkt spanning op het been. Bovendien kun je ontspannen door tijdelijk alleen te trekken in plaats van te duwen. Ik zou ze nu al niet meer willen missen.

Ingeklikt is een efficiëntere traptechniek. Zeker bij ligfietsen.Doordat het intrekkende been volkomen kan worden ontspannen, is het drukverschil tussen het trappende- en intrekkende buigende been het grootst. Tevens zorgt die optimale ontspanning voor een optimale bloedsomloop en lymfevochtafvoer. Trekken aan de trappers is inefficiënt gebruik van de voorste scheenbeenspier, waarbij de kuitspier deels op spanning blijft.
Wat ingeklikt ook fijn is, dat je op momenten die niet getrapt hoeft te worden de beenspieren kunnen worden "losgeschud".

http://members.home.nl/vd.kraats/ligfiets/pedal.html  

Dat je die plaatsjes hoort met lopen is erg fijn bij het tapdansen thuis Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(15-Jun-2019, 01:29 PM)PietV* schreef: Dat je die plaatjes hoort met lopen is erg fijn bij het tapdansen thuis Smile

De neiging op de tap te gaan dansen neemt toe naarmate de tap leger wordt. Daar lege vaten het hardst klinken, klinkt dat ook beter.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM