Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe bevalt de Jouta blue line tadpole?
#1
Inmiddels heb ik de Jouta vijf weken. Een mooi moment om de balans op te maken.

Ik heb inmiddels al 750 kilometer gereden, waarvan zo'n 250 kilometer zonder ondersteuning. Dat zegt eigenlijk al genoeg. Ik voel me lichamelijk een stuk beter, maar de eerlijkheid gebiedt me zeggen dat dat niet uitsluitend door het fietsen komt, maar ook door de voedseladviezen van PietV. Die zijn nu al een accu en een motor waard (7 kilo kwijt in 8 weken).

Dat ik de fiets zou gaan gebruiken om wat aan mijn conditie te doen, daar had ik van te voren eigenlijk helemaal niet zo over nagedacht. Maar het gaat eigenlijk zo makkelijk, dat ik geen reden zie om het niet te doen.

De grootste zegening is onmiskenbaar de zadelpijn. Die er dus niet meer is. Dat zadelpijn vervelend is, dat weet ik natuurlijk al mijn hele leven. Maar dat ik ongetraind zomaar 96 kilometer kan afleggen, louter en alleen omdat ik geen zadelpijn meer heb, dat had ik toch echt niet verwacht. Als ik nu googel op zadelpijn, dan valt het me op hoezeer zadelpijn gebagatelliseerd wordt. De flut oplossingen waar men mee aan komt dragen en waarvan men beweert dat die echt helpen, grenzen bijna aan het misdadige.

Bij de Jouta trike ligt de nadruk op comfort. Hoog stuur, waarop de stramme kan steunen bij het neervlijen van het goedgevulde achterwerk. Drie wielen, zodat ook de meest onevenwichtige natuur zijn balans niet kan verliezen. Een decadente startknop, zodat ook de luiaard zich zonder inspanning weer uit de berm en in gang kan laten trekken. Een draaicirkel die de helft is van de trikes die ik op de fiets en wandelbeurs heb bereden (slechts 3,54 m !!). Een houding die eerder aan het hangen op een bank doet denken dan aan een  sportieve fietshouding. Een lage plaatsing van de trapas, zodat ook de minder atletische berijder gemakkelijk kan rijden zonder dat zijn pens in de weg zit.

Ik zou eigenlijk helemaal niet meer weten waarom de zoveel duurdere trikes die ik heb uitgeprobeerd nou beter zijn dan de Jouta. Als ik de prijzen bekijk van die trikes, nadat ik ze zou hebben laten voorzien van elektrische ondersteuning, dan kan ik het niet laten te denken "van dat bedrag zou je een heel aardig autootje kunnen kopen". Als ik daaraan denk, dan voel ik niet eens meer de behoefte om te gaan vergelijken.

Ik heb geen auto meer, en nu ik een trike heb, heb ik ook het gevoel dat ik die eigenlijk helemaal niet meer nodig heb. Ieder jaar uitstel dat ik een auto koop levert me zo'n € 2200,- op. En dat is dan nog zonder de afschrijving gerekend. Daar kun je een hoop leuke dingen van doen.

Wat nu al enorm aan het veranderen is, is de perceptie van afstand. Even van Lelystad naar Almere, daar draai ik nu al mijn hand niet meer voor om. Ik zag een beetje op tegen de terugreis in het donker, maar hier op het forum ben ik uitstekend geadviseerd, en met de aangeschafte lamp vraag ik me oprecht af, waar ik me nu eigenlijk zo druk om maakte. Oké, een uurtje muggen happen bij avond, daar moet ik nog even iets op verzinnen.

De Jouta heeft voor zijn uitzonderlijk comfort hier en daar natuurlijk ook wel wat ingeleverd. Met name op het gebied van snelheid. Als snelheid heel erg belangrijk voor je is, dan moet je niet aan de Jouta beginnen. Eigenlijk denk ik dat je dan überhaupt niet aan een trike moet beginnen, want de andere trikes deden het nou heus niet zoveel beter. Ik heb nu een ritje gemaakt naar Enkhuizen en terug zonder ondersteuning. Gemiddeld reed ik 16 km per uur. Ik verwacht dat als ik wat meer getraind ben, dat de kruissnelheid ergens tussen de 18 en 20 kilometer zal komen te liggen. Voor mij is dat ideaal. Binnen twee uur ben ik de polder uit in alle richtingen. Ik kan niet wachten. Inmiddels heb ik naast de kaart van Flevoland ook de provincies Overijssel, Gelderland, Utrecht en Noord-Holland gedownload.

De extra dikke spaken vind ik geruststellend. De big apples zijn geweldig. Zelfs op een wildrooster wordt mijn biefstuk niet medium gaar geroosterd. Ik rij regelmatig op onverharde bospaden. Ook zo'n idee waar ik zonder het forum niet op zou zijn gekomen. Met de big apples op 2,7 bar, geen enkel probleem!

Elektrische ondersteuning. Met twee accu's. Altijd doen! Je actieradius neemt met zo'n 80 - 100 km toe. En als je ergens op tijd moet zijn met tegenwind, dan gaat dat altijd lukken. Een prettig idee.

Het mooie van een open trike is, dat je je super gewaar bent van de elementen. Er kan geen zonnetje schijnen zonder dat jij daar weet van hebt. Oké, dat regenpak daar moet ik nog eens goed naar kijken. Dat is dus niet geschikt voor een liggende houding.

En tja, hij is dus niet vouwbaar. Maar om dat een issue te laten zijn, moet ik eerst een auto aanschaffen. En die heb ik dus voorlopig niet meer nodig.
De reis is het doel
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Kan je eigenlijk makkelijk met deze fiets aan de hand lopen? Goed om te weten als je eens met pech zit waar je niet direct een oplossing voor hebt. Altijd verstandig om in ieder geval een (of twee, drie) reserve binnenbanden bij je te hebben, inclusief een setje om die er op te kunnen leggen. Met een hoge tweewieler is het heel makkelijk naar huis lopen, weet ik uit ervaring...
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(11-Jul-2019, 11:26 PM)Lopopodium schreef: Kan je eigenlijk makkelijk met deze fiets aan de hand lopen? Goed om te weten als je eens met pech zit waar je niet direct een oplossing voor hebt. Altijd verstandig om in ieder geval een (of twee, drie) reserve binnenbanden bij je te hebben, inclusief een setje om die er op te kunnen leggen. Met een hoge tweewieler is het heel makkelijk naar huis lopen, weet ik uit ervaring...

Ik denk dat dat tegenvalt. Voor mijn 1m90 zal dat stuur toch net te laag zitten. Maar als ik op loopafstand van huis ben, dan is er geen probleem, Met mijn rechtop e-bike en fietskarretje haal ik hem zo op. Achterwiel in de fietskar en karren maar.

Ik zal inderdaad nog de nodige maatregelen moeten nemen voor pech onderweg. Reserve binnenbanden, plakspullen, een acceptabele pomp (adviezen, iemand?) pechspray, verbindingsschakeltjes, extra zaklamp, dat soort dingen. Voor mijn gemoedsrust heb ik de ANWB fietspechhulp afgesloten. 's Nachts pech bij ontij op één van de vele dijken rondom Lelystad zie ik niet zitten. Midden in de nacht, duisternis, vrieskou, harde wind, regen, dan ga je ook geen 16 kilometer lopen. Niet met en niet zonder fiets. Op de dijk van Almere naar Lelystad kun je ook geen boer wakker maken. En er zijn tijdstippen waarop men ook niet graag daar zal stoppen als langsrijdende automobilist. Al was het maar omdat daar dan niemand rijdt.
De reis is het doel
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Mooi dat de trike zo goed bevalt. Er schijnt tegenwoordig ook een ANWB-wegenwacht service voor fietsers te zijn. Het fijne weet ik er niet van. Kruissnelheid en gemiddelde snelheid zijn verschillende dingen. Dat komt door stops, kruisingen en ander oponthoud. Voor een gemiddelde snelheid van 16 km/h zul je, schat ik zo in, kruisen op 18 - 20 km/h. Naar mate je sneller gaat, wordt dit gat groter.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Mijn trike kan ik aan de hand meenemen door hem aan het achterwiel op te tillen en dan voort te duwen of trekken. Gaat vrij eenvoudig.

Verder herken ik veel van de voordelen die je noemt. Alleen is mijn draaicirkel een stuk groter, komt ws ook door de directe besturing die ik heb. Mijn trike is ook niet de snelste maar 22 gemiddeld is goed haalbaar. En een stuk meer ook als je er flink aan trekt. Maar daar heb ik mijn trike niet echt voor, het is vooral erg leuk Smile En onverhard is helemaal leuk met drie wielen.

Goed om te lezen dat ie zo goed bevalt!
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Echt heel tof dat de trike zo goed bevalt! Heel herkenbaar verhaal, ik dacht ook altijd dat ik nooit een tweede velomobiel kon kopen. En nu heb ik er 2 staan. Puur omdat ik geen auto meer rij kan ik me die luxe permitteren. Ook ik mis mijn auto niet meer. Ik kan me de vrijheid heel goed voorstellen. Met mijn trike haal ik ook geen hoge snelheden. Maar als je zo doorgaat kan je gewoon doorsparen voor een velomobiel wanneer je op gewicht komt en de conditie beter wordt heb je ook het geld wel bij elkaar waarschijnlijk! En dat rijdt met dezelfde inspanning even snel als een fiets met ondersteuning (een velomobiel hoef je dus ook gewoon niet hard mee te rijden, mijn gemiddelde met de strada ligt onder de 22 km/h namelijk). Alleen heb je dan geen beperking meer op je afstanden vanwege de accu's en kan je oneindig fietsen! Ook gelijk het probleem van de muggen opgelost ;-). overigens kan je dat ook doen door een helm met vizier te rijden met daaronder een buff bijvoorbeeld.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Wie is online?
Momenteel 13 bezoekers online. [Complete Lijst]
» 2 leden | 11 Gasten
AvatarAvatar

Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
Gisterochtend iets n...TvWijk — 08:39 PM
Fietstochten van Wim -de roetsende
En ja hoor, er wordt...Wim -de roetsende — 05:45 PM
Appelflappentocht
Nope, principiële ke...Fietsbennie — 02:03 PM
Appelflappentocht
Als het op zaterda...Wim -de roetsende — 12:45 PM
Appelflappentocht
Helaas kan ik er nie...Victorrinia — 11:27 PM
Appelflappentocht
Als het op zaterdag ...Fietsbennie — 08:30 PM
Zithoek trike aangepast
Ok. Het is een hoek ...Fietsbennie — 08:28 PM
Appelflappentocht
Ik twijfel nog. Ik h...Johan. — 08:08 PM
Appelflappentocht
En we zitten al op 4...Wim -de roetsende — 05:30 PM
Zithoek trike aangepast
Ik fiets voornamelij...tegenligger — 09:53 AM
Zithoek trike aangepast
Welke omgeving fiets...Fietsbennie — 08:00 AM
Zithoek trike aangepast
Zo'n trike in de w...tegenligger — 04:00 AM
Zithoek trike aangepast
Ik krijg wel eens de...Bart Verbeek — 10:50 PM
Zithoek trike aangepast
Ik snap de overwegin...GertBr — 10:33 PM
Zithoek trike aangepast
Het uiteinde van d...ErikvanD — 02:01 PM
Zithoek trike aangepast
Zo'n trike in de woo...Bart Verbeek — 12:56 PM
Zithoek trike aangepast
Het uiteinde van de ...Wim -de roetsende — 12:09 PM