Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M5 Speedliner te koop voor 50 euro
#1
Hallo allemaal,

Hierbij zet ik de M5 Speedliner van mijn vrouw te koop:
[Afbeelding: M5-Speedliner.jpg]

Het is een M5 Speedliner uit 1995. Het is een originele M5
Er is al meer dan tien jaar niet op gefietst. De banden zijn verstaft, de ketting is verroest. En er zijn nog wel meer dingen die niet meer in orde zijn na 10 jaar stilstand. In onze schuur staat hij alleen nog maar meer stof te vangen. Dus voor wie belangstelling heeft, neem contact op.

Groet,

Marco
Update: de vraagprijs is 50 euro.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Marco,

Een vraag over de lengte van de neuspijp en de maat van het zitje. Is de neuspijp ooit ingekort? Is het zitje een M of L?

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
We hebben de fiets nieuw gekocht. De neuspijp is nooit ingekort. Ik denk dat het zitje een M is. Mijn vrouw is niet zo groot.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Fiets is verkocht! Piet is de nieuwe eigenaar. Hij heeft hem zojuist opgehaald en we hebben gezellig gekletst. Hij heeft beloofd de fiets een nieuw leven te geven en daar zijn we erg blij mee.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Heb je weer wat ruimte in de schuur Marco!
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Klopt! Overigens merkte Piet terecht op dat de fiets geen Speedliner was, maar een M5 Blue Glide.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik ben blij met mijn Collector's Item. Een M5 Blue Glide. De enige ligfiets die in 1997 als eerste en enige ligfietsmerk tot nu toe het predicaat "Fiets van het Jaar" heeft gehaald.
De fiets is afgemonteerd met prima onderdelen. Voor Rigida Delfi velgen, ETRTO 451 16 mm, achter Rigida DP22, ETRTO 599 16 mm. Triple kettingwielen en de 7 speed cassette, inclusief ketting zijn nog niet aan vervanging toe. Met de huidige banden kan nog even gefietst worden.

De gehele fiets moet grondig worden schoon gemaakt, gesmeerd en afgesteld worden. De Magura HS22 voorrem is defect. De elastomeer (rubber veer) lijkt verhard. Leuke klus om de gehele fiets uit elkaar te halen en weer op te bouwen. Mogelijk in de toekomst de fiets te laten poedercoaten in de staalblauwe Blue Glide kleur.
De Blue Glide is een gemakkelijke opstapfiets voor beginners. Opstappen en wegrijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Vandaag, na 18 jaar niet meer dan proef te hebben gereden op een tweewielige ligfiets, de M5 Blue Glide de sporen gegeven. De Blue Glide heeft een flitsend stuurkarakter. Gelijk de weg op en wat blokjes om gereden. Daarna een rit van 8 km gemaakt. Dat ligfietsen went heel snel. Een tweewieler rijdt bijzonder fijn en gaat veel sneller door de bochten dan m'n Alleweder, Komende dagen de hydraulische bediende voorrem, een Magura HS22, herstellen.

De kwaliteit van M5 is merkbaar. Alle bouten en moeren RVS. Kwaliteitsassen, kettingwielen en derailleur. Wielen in goede staat en na grondig reinigen van de ketting was die zo soepel als een nieuwe. De fiets is helemaal uit elkaar geweest. De elastomeer (rubberveer) werkt goed. Je voelt die vering nauwelijks en de wegligging is prima, zonder dat de fiets deint. Ben er erg blij mee,
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Mooi om te vernemen. Ik ben blij dat de fiets weer rijdt en dat je er blij mee bent. Ik ben nieuwd of je ook nog wat aan de lak gaat doen.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Is het nou een M5 26/20 of een Speedliner Blue Glide?

Een M5 Blue Glide bestaat bij mijn weten niet.

Zie hier: (bron: ligfiets.net)
De M5 26/20 is in 1997 unaniem gekozen tot Fiets van het Jaar. Nooit eerder heeft een ligfiets deze onderscheiding gekregen.
Er is ook een versie met twee 26 inch wielen, de M5 26/26.

Vroeger model van deze fiets (nog met de rubberblok vering) is ook als Speedliner geproduceerd geweest, (zie aldaar) en deze worden nog wel eens verward met elkaar. De M5 kun je herkennen doordat er een ovaal koperen plaatje op de framebuis zit, met M5 erin gefreesd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#11
Het is een M5 Blue Glide. Zo heeft Frank Ter Braak (van De Liggende Hollander in Eindhoven) in 1995 hem aan ons verkocht. Het model was toen helemaal nieuw en de productie bij Speedliner was nog niet aan de orde. Toen Piet de naam Blue Glide liet vallen herinnerde ik mij dat weer. Waarom Ligfiets.net dat niet vermeldt, weet ik niet. De 26-20 is nog steeds te koop bij M5, alleen niet meer als Blue Glide. Het model is ook al weer 24 jaar oud en heeft al een behoorlijke geschiedenis. De geschiedenis met Speedliner zal er wel toe bijgedragen hebben dat M5 die naam heeft laten vallen. Bovendien lijkt het merk (of Bram zelf) meer een voorkeur te hebben gekregen voor wat zakelijker namen.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Leuk om zo'n wat oudere fiets weer op de weg te zien! En je hebt gelijk, de kwaliteit zit bij M5 wel goed, mijn Shockproof is ook heel netjes gemaakt. Veel plezier ermee Piet!
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Het is een echte M5 Blue Glide, met M5 merkplaatje. Het is geen M5 26/20. Die hebben op de achtervork een gedempte schroefveer.

De Blue Glide heeft Shimano Exage naven, Rigida velgen, RVS uitvalpadden, Sugino crankstel met Suntour XCE derailleur, achter Shimano Tiagra derailleur met 7 speed Shimano cassette, RVS stuur met RVS lussen voor kabeldoorvoer, Tecora balhoofd met naaldlagers, Magura HS 22 hydraulisch remsysteem. 

Alleen de schroeven voor het zitje zijn niet van RVS. Alle RVS schroefverbindingen waren normaal gangbaar. Alleen het 38 tands middenblad moet vervangen worden. Ook miste de fiets een kegelvormige lagerschaal onder in het balhoofd. Heb de naaldlagers boven en onder gewisseld, omdat de onderste de grootste druk krijgt. Er kunnen ook kogels in.
Ik vermoed dat na de productie van de Street Legal en de Blue Glide de rechten op deze typen zijn verkocht aan het bedrijf Speedliner.

Ik gebruik de fiets als trainingsfiets voor mijn zonen en kleindochter. CrMo staal roest niet zo snel als aluminium. Als iedereen goed kan ligfietsen denk ik pas aan poedercoaten. Binnen een uur is het frame en drager volledig kaal
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#14
(19-Aug-2019, 07:10 AM)Wim -de roetsende schreef: Een M5 Blue Glide bestaat bij mijn weten niet.

Zie hier: (bron: ligfiets.net)
De M5 26/20 is in 1997 unaniem gekozen tot Fiets van het Jaar. Nooit eerder heeft een ligfiets deze onderscheiding gekregen.


Vroeger model van deze fiets (nog met de rubberblok vering) is ook als Speedliner geproduceerd geweest, (zie aldaar) en deze worden nog wel eens verward met elkaar. De M5 kun je herkennen doordat er een ovaal koperen plaatje op de framebuis zit, met M5 erin gefreesd.

Ik denk dat ligfiets.net het onjuist heeft. Het is de Blue Glide van M5 en Speedliner. Dat beide merken Blue Glide in één adem worden genoemd heeft de maken met de licentie van M5 aan Speedliner voor de productie van de Blue Glide.

Zie bron: Fiets Awards        https://www.fietsawards.nl/uncategorized...p-een-rij/

Maar! M5 vermeld op z'n site dat de opvolger van de Blue Glide, de 26/20, alleen die met bovenstuur, ook die Fiets Award in 1997 heeft gewonnen. Reclame?
"De M5 26/20 (rechter foto) is in 1997 unaniem gekozen tot Fiets van het Jaar. Nooit eerder heeft een ligfiets deze onderscheiding gekregen.    http://www.m5-ligfietsen.com/site/NL/Mod...Bovenstuur
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Nu nog de stoel bekleden met velours d'Utrecht en een paar roterende flensmoeren erop, en hij is weer als nieuw.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(19-Aug-2019, 09:00 PM)Bart Verbeek schreef: Nu nog de stoel bekleden met velours d'Utrecht en een paar roterende flensmoeren erop, en hij is weer als nieuw.

Hij rijdt als nieuw. Maar ik hou de Blue Glide graag in de oude staat, inclusief het niet verstelbare beukenhouten zitje. Ik denk wel over een dunne Ventisit mat.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Piet mailde mij dat hij de fiets af heeft en er dagelijks op fietst en dat hij aan de fiets gewend begint te raken. En hij stuurde mij een foto van de fiets in zijn nieuwe glorie:
[Afbeelding: M5-Blue-Glide-klein.jpghttp:]

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#18
En dit is de laatste foto van de fiets bij ons huis.
[Afbeelding: 20191107142552-d1a8ae5f-me.jpg]
Dag Blue Glide


Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Is dat Piet op de foto Marco? Heb je trouwens ook jouw foto van ons samen ontwikkeld?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#20
Ja, dat is Piet.

En je bedoelt deze foto?

[Afbeelding: 20191120214023-31de92b9-me.jpg]
Ligfietsers in de regen
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Ja, die bedoelde ik. Toch heel verschil met digitale foto van mijn camera...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#22
(19-Aug-2019, 11:14 AM)PietV* schreef: ... Ik gebruik de fiets als trainingsfiets voor mijn zonen en kleindochter. ... Als iedereen goed kan ligfietsen denk ik pas aan poedercoaten. Binnen een uur is het frame en drager volledig kaal

Binnen een uur kaal Huh, wow, dat ga ik proberen als ik mijn M5 20/20 (sterk vergelijkbare fiets) ga kaalplukken om te laten poedercoaten...
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Ter verduidelijking. Alle bouten en moeren van mijn M5 Blue Glide zijn los geweest en weer gemonteerd met montagepasta. De 4 stalen inbusbouten in de houten zitschaal waren zo vast geroest, dat ik die moest uitboren. Nu zijn die bouten ook van RVS. Als de fiets wordt gecoat, dat laat ik het metaal stralen aan de vakman over.
Antwoord }
Bedankt door: JaapLigger
#24
(28-Apr-2020, 05:35 PM)JaapLigger schreef: Binnen een uur kaal Huh, wow, dat ga ik proberen als ik mijn M5 20/20 (sterk vergelijkbare fiets) ga kaalplukken om te laten poedercoaten...

Dag JaapLigger, misschien is het leuk om je even voor te stellen bij 'Nieuw hier'.

Dan weten we met wie we van doen hebben  Smile
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#25
(28-Apr-2020, 11:22 PM)PietV* schreef: Ter verduidelijking. Alle bouten en moeren van mijn M5 Blue Glide zijn los geweest en weer gemonteerd met montagepasta. De 4 stalen inbusbouten in de houten zitschaal waren zo vast geroest, dat ik die moest uitboren. Nu zijn die bouten ook van RVS. Als de fiets wordt gecoat, dat laat ik het metaal stralen aan de vakman over.

Aha, De Blue Glide was ook 25 jaar oud. Dan gaat er wel iets vastroesten. Ik ben nog steeds verbaasd dat de banden meekonden. Die zijn ook al op leeftijd.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
De kwaliteit van de M5 Blue Glide's is van een andere orde, dan de in licentie gebouwde Blue Glide's van Speedliner. De 4 stalen inbusbouten zaten hoofdzakelijk vastgeroest in het houten multiplex zitje. Dat zitje moest wel netjes gedemonteerd worden. Er hoefde heel weinig vervangen te worden. Alleen een remleiding vóór.

Groot onderhoud was voldoende om de Blue Glide in oude glorie op de weg te krijgen. Het is een scherp sturend verzamelaarsobject. Ben er zeer blij mee.

De banden blijven prima op spanning en geven veel grip op verharde wegen. Ook bij nat wegdek.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM