Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Snelheid Challenge hurricane.
#1
Ik rij een paar dagen rond op een challenge hurricane, een stalen oudje maar alles loopt prima, maar hij gaat veel minder hard dan ik verwacht. Ik denk niet dat het aan mechanische wrijving ligt, alles lijkt goed te lopen, de bandjes zijn wel wat breder dan die van mijn racefiets, maar ze zijn bijna slicks en ik heb ze zo hard opgepompt als ik maar kon met een gewone pomp (mocht tot 6.5 bar) dus de rolweerstand is ook niet veel. Ook met strakke kleding en het zitje in de laagste stand heb ik het idee dat ik zeker niet harder ga dan op mijn racefiets, terwijl ik zou verwachten dat je door het veel geringere frontale oppervlak juist veel minder weerstand ondervindt, met het zitje op zijun laagst komt mijn neus ongeveer uit op de hoogte van mijn zadel op een gewone fiets. De ligfiets is wel wat zwaarder dan mijn racefiets, maar dat is ook een stalen ros waarbij de schakelpiefjes op de stang zitten, denk van voor 1980. Kan het zijn dat je op een ligfiets als de challenge hurricane zonder aanpassingen de lucht omhoog duwt, van je buik naar je schouders, en dat je daaardoor een veel groter "zog" achter je aantrekt dan je op grond van het frontale oppervlak zou verwachten? Uiteraard speelt het ook een rol dat mijn benen nog niet aan deze houding gewend zijn, maar toch, wellicht valt er iets te verzinnen om de luchtweerstand flink te verkleinen.

Groet,

Matthijs.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik denk dat het vooral een kwestie van gewenning is, Matthijs. Vooral veel fietsen op je Hurricane en je niet laten ontmoedigen door de eerste wat teleurstellende resultaten. Het kan natuurlijk zijn dat er wat slijtage is opgetreden of dat bepaalde dingen zoals rollen of kettingbuizen niet meer zo efficiënt zijn als ze behoren te zijn.

Overigens vraag ik mij af of de Hurricane wel een racer pur sang is. Wat ik zo hier en daar lees is dat die een snelle fiets is voor dagelijks gebruik. Er zijn ook totaal compromisloze raceligfietsen gebouwd. Niet helemaal iets voor mij omdat ik meer van lekker toeren hou. Mijn ligfietsen zijn helemaal geen racers, integendeel. Maar wel lekker relaxt.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik ben ook net (weer) begonnen op een ligfiets en in het begin is de snelheid inderdaad wat lager. Tot je spieren beginnen te wennen en dan zul je merken dat het beter zal gaan.
Rustig aan op bouwen en accepteren dat je terug van een laag niveau begint. Niet overzetten maar genieten van het rijden. Het komt vanzelf.

Grt,
Frank

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Dank, het is het is het artikel van de bewegingswetenschappen wat heel aardig overeenkomt met wat ik qua aerodynamica intuitief vermoedde: http://www.bewegingswetenschappen.org/wp...200206.pdf

"Ook ongestroomlijnde ligfietsers hebben 
een kleiner frontaal oppervlak dan bukfietsers, maar 
het is zeer de vraag of voor hen ook de luchtweerstandcoëfficiënt gunstiger is. Bukfietsers nemen door hun gekromde rug min of meer een eivorm aan. Qua
luchtweerstandcoëfficiënt is een eivorm optimaal.
Ongestroomlijnde ligfietsers vormen eerder een soort 
spoiler. Het is niet ondenkbaar dat door de houding 
bukfietsers juist een lagere luchtweerstandcoëfficiënt 
hebben dan ligfietsers, en dat dit het nadeel van een 
groter frontaal oppervlak compenseert."


Wat ik zelf schreef:

"Kan het zijn dat je op een ligfiets als de challenge hurricane zonder aanpassingen de lucht omhoog duwt van je buik naar je schouders, en dat je daardoor een veel groter "zog" achter je aantrekt dan je op grond van het frontale oppervlak zou verwachten?"

Wat ik binnenkort misschieneens ga proberen als ik klaar ben met mijn verhuizing om van piepschuim en afplaktape iets achter me te plakken om het vacuum op te vullen en dan bij windstil weder een paar keer met en zonder van de schellingwouderbrug af te rollen.


Misschien zelfs  zou een relatief kleine aanpassing in de vorm van een helm o.i.d al een hoop schelen, alles wat die opwaartse luchtbeweging omlaag buigt of onderbreekt /verstoort zou de grootte van het zog verminderen, en wellicht daarmee de luchtweerstand, Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat tassen, als ze die spoilervorm onderbreken geen extra luchtweerstand opleveren, of hem zelfs doen verminderen. Stromingsleer is vaker contraintuitief, zo heb ik eens gelezen dat professionele schaatsers veel voordelen hebben van snelle pakken, terwijl bij toerrijders bij lagere snelheden een wollen trui voordeliger is dan iets glads, Ik meende dat een laagje turbulentie opgewekt door die wollen trui juist als een soort "smering werkte.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Een andere mogelijkheid is een zgn streamer op je ligfiets. (In het Engels een fairing)
Op Facebook en het Amerikaanse forum zie ik er veel voorbij komen.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Je zet me wel even aan het denken... Voor mezelf is het zo, dat ik met mijn Optima Orca dezer dagen zeker bij wind tegen harder ga, dan met mijn oude stalen racer waar ik vroeger mee naar werk reed. Aan de andere kant weet ik dat er best wel ligfietsers zijn die een startpunt monteren en daar dus inderdaad harder mee rijden. Dat zou met jouw overweging overeen komen. Misschien is dat dus iets om over na te denken?
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#7
De staartpunten te koop op Ligfiets.net.
Het wordt door de snelle jongens inderdaad toegepast, met name op lowracers en ze helpen meer dan een streamer.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Wat niemand verwacht, maar nog veel beter werkt, is het opvullen van de ruimte boven je buik.

Je moet dus eigenlijk je rugzak onder je shirt stoppen. Een dikke buik is voor ligfietsers dus eigenlijk gunstig qua stroomlijn.

Er is zelfs ooit een wedstrijdrijder geweest die een soort 'nep-dikke-buik' onder zijn shirt stopte, tijdens een race. Dit bevordert blijkbaar de stroomlijn enorm.

Een stroomlijnpunt werkt inderdaad ook goed. Een streamer niet of nauwelijks heb ik gelezen. Die worden vooral vanwege het comfort gebruikt.

Matthijs, welkom trouwens op dit forum. Had je mijn pb op het andere forum nog gevonden/gelezen?

Ik denk dat je vooral ook even geduld moet hebben. Het 'aankweken' van ligfietsspieren kost volgens de meeste mensen toch echt wel een paar duizend kilometer. Ik zeg: Veel plezier en succes ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Dank, ja ik heb je bericht op het andere forum gelezen en me meteen op dit forum ingeschreven, wat betreft die staartpunt, dat was het eerste waar ik aan dacht, meteen bagageruimte, eigenlijk dacht ik misschien iets te bouwen van een combinatie van dun triplex met glasvezel epoxy aan beide zijden, echter voordat ik dat ga doen wil ik eerst weten of ik uiteindelijk voort wil met 20 inch wieltjes, vooral in het donker kun je behoorlijke klappen krijgen bij een slecht wegdek, en doordat je zo laag zit zit je lampje ook laag en zie je des nachts de gaten in het wegdek slecht. Intuitief had ik het idee dat laag = weinig luchtweerstand, maar misschien creeert dit juist extra zuiging en is een fiets met grotere wielen wel efficienter omdat de lucht dan gemakkelijker onder je doorstroomt. Een skutsje wordt in ondiep water ook erg afgeremd.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ik lees op het Duitse Velomobilforum  berichten van Fluxx die met een Bachetta zo tegen de 40 kilometer per uur kruist en dat zonder staartpunt. Ik vind dat wel indrukwekkend. Ik heb daarvoor niet de motivatie en niet de juiste ligfiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik weet niet wat een bachetta voor fiets is, maar veertig is best hard! Anderszijds ben ik aan het einde van mijn studietijd een tijd fietskoerier geweest, dat is hele gevarieerde training, toen kon ik op een gewone racefiets of een mountainbike met ligstuurtje ook bij windstil weer een tijdje veertig rijden (als ik me klein maakte.)
(ook daar speelde luchtwrijving een enorme rol,met ligstuurtje kon ik veel harder of bij dezelfde snelheid juist relaxter mee rijden) met zo'n ligstuurtje ben je echt een bolletje, kennelijk doen die armen terwijl je op een racvefiets in de beugels hangt iets heel nadeligs met de stroming.)
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(12-Apr-2017, 08:48 PM)Escafon schreef: .........echter voordat ik dat ga doen wil ik eerst weten of ik uiteindelijk voort wil met 20 inch wieltjes, vooral in het donker kun je behoorlijke klappen krijgen bij een slecht wegdek, en doordat je zo laag zit zit je lampje ook laag en zie je des nachts de gaten in het wegdek slecht. Intuitief had ik het idee dat laag = weinig luchtweerstand, maar misschien creeert dit juist extra zuiging en is een fiets met grotere wielen wel efficienter omdat de lucht dan gemakkelijker onder je doorstroomt.

26" wielen zijn inderdaad comfortabeler.

Dat van die zuiging en dergelijke heb ik echt nog nooit eerder gehoord.

Een fiets wordt eigenlijk vooral snel door de berijder die erop zit.

Mijn fietsen zijn nooit zo snel Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#13
Big Grin 
(12-Apr-2017, 09:11 PM)Roepers schreef: [...]die met een Bachetta zo tegen de 40 kilometer per uur kruist en dat zonder staartpunt.[...]
Voor dat soort snelheden heb ik mijn Mango...   Cool
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ik heb twee hurries. Eentje van staal met dikkere banden. Deze gaat niet zo snel als die andere: de aluminium versie. Toch is het verschil niet zo groot. Ik schat 1 km/u op 20 km afstand woon werk
Ik ga nog iets sneller met de ongeveerde fujin sl I. Maar deze is minder comfortabel. Ik verlies gemiddelde snelheid op de stukken waar het wegdek slecht is. Op de gladde rechte stukken kan ik dan vrij gemakkelijk 34 km/u aanhouden. Op de stalen Hurri zit ik dan denk ik op 31.
Ik weet wel dat ik pas na regelmatig fietsen mijn gemiddelde snelheid omhoog zag gaan. Toch een gewenning dus. En dan is de wind vaak nog de meest bepalende factor voor mijn gemiddelde snelheid.

Ligfietsen is trouwens vooral relaxed fietsen. Ik heb een tijdje met een kapotte teller gereden, en ging toen lekker vogels kijken in plaats van geobsedeerd naar mijn teller kijken. Dat is eigenlijk het leukste.

Je stalen oude Hurri is overigens een lekker fietsje. Ik heb de mijne nu helemaal uit elkaar voor een revisie. Ik kan er geen afscheid van nemen.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(12-Apr-2017, 10:14 PM)tegenligger schreef: Ik weet wel dat ik pas na regelmatig fietsen mijn gemiddelde snelheid omhoog zag gaan. Toch een gewenning dus. En dan is de wind vaak nog de meest bepalende factor voor mijn gemiddelde snelheid.

Ligfietsen is trouwens vooral relaxed fietsen. Ik heb een tijdje met een kapotte teller gereden, en ging toen lekker vogels kijken in plaats van geobsedeerd naar mijn teller kijken. Dat is eigenlijk het leukste.

Opmerking 1:
Dit klopt echt. Als ik een tijdje iets minder kilometers heb geroeid, dan is er ook altijd weer sprake van een dipje. Het kost gewoon een paar weken, voordat ik weer op mijn oude niveau zit.

Opmerking 2:
Dat vertel ik ook altijd aan beginnende of startende ligfietsers. Trouwens aan iedereen die het maar wil horen. Ik leg altijd het accent op het comfort, nooit op de snelheid. Die valt namelijk altijd tegen als je begint met ligfietsen. Zie TS.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#16
Dat van die teller en de omgeving herken ik heel erg van het rennen, ik doe dat op mijn blote kakkies, maar inderdaad, als je doordat bijvoorbeeld de batterij van het sporthorloge leeg is je geen idee meer hebt hoe hard je gaat kan dat het plezier verhogen. Aan de andere kant wil ik als ik me met spierkracht voortbeweeg zoveel mogelijk meters maken per geinvesteerde joule. Ook daarvoor de ligfiets. Ik dacht dat het verschil tussen een ligfiets en een zadelfiets vergelijkbaar was met het bewegen van een potlood in een pak klei met de punt vooruit, of zijwaarts, het blijkt ingewikkelder te zijn. Verder ben ik niet ontevreden over mijn fietsje, het rijdt erg comfortabel, hoewel ik me nu nog wel veel meer op het fietsen en de balans moet concentreren dan op een zadelfiets. Wat ik aan dit fietsje ook wel leuk vindt is dat nerveuze stuurgedrag, volgnes mij kun je er als je hem een tijdje berijdt keihard mee door de bocht. Ook heeft de ligfiets voor de longen een gezondheidsvoordeel ten opzichte van de zitfiets en het hardlopen wat voor mij persoonlijk geldt, maar dat leg ik later nog wel eens uit Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(12-Apr-2017, 10:52 PM)Escafon schreef: Aan de andere kant wil ik als ik me met spierkracht voortbeweeg zoveel mogelijk meters maken per geinvesteerde joule. Ook daarvoor de ligfiets.
Dat geldt ook voor mij. Wordt dit jaar 70 en het vermogen wordt elk jaar minder. Ook de rug heeft de slijtage opgelopen. Al gaat gewoon fietsen en kanovaren nog goed. Als ik Meer Meter Met Minder Moeite wilt maken, dan kom ik bij M5 terecht. Een ShockProof 559 of een HCR. Beide met staartpunt. Of een roeifiets. Als ik stop met kanovaren.

De Hurricane is sportieve middelhoge fiets, maar zeker geen racer. Twee keer 20 inch wielen, een vrij rechte zit. een niet te hoge trapas en een wat kortere wielbasis, maken de fiets niet snel. Het frontale oppervlak kan kleiner. Verbetering de stroomlijn of en verlagen van de luchtweerstandscoefficient zal meer snelheid opleveren bij hetzelfde vermogen.

Leo Rogier Verberne heeft hier over geschreven. Zijn informatieve site. http://www.racefiets-ligfiets.nl/luchtweerstand.php

Het wennen aan een ligfiets hangt deels af van de heuphoek waarmee je gewend bent te fietsen. Ik fiets sportief of rechtop. In mijn Alleweder vrijwel onder dezelfde heuphoek. Alleen 90 graden gekanteld. Alle spieren voor het (lig)fietsen zijn gewend. Ook een zithoek van circa 20 graden en een hogere trapas zal snel wennen, m.u.v. het zicht op de voeten.


Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(15-Apr-2017, 08:36 AM)PietV* schreef: Als ik Meer Meter Met Minder Moeite wilt maken, dan kom ik bij M5 terecht. Een ShockProof 559 of een HCR. Beide met staartpunt. Of een roeifiets. Als ik stop met kanovaren. 
Piet.

Als je meer meters met minder moeite wilt maken, dan zou ik geen roeifiets kiezen.

Ik vind een roeifiets de allermooiste fiets die ooit bedacht is, maar roeien gaat niet met minder moeite  Wink  

Een ligfiets die vergelijkbaar is afgemonteerd, is altijd sneller dan een roeifiets. Eén van de redenen is dat de terugslag geen aandrijving tot gevolg heeft, terwijl je een fiets constant aandrijft. Tenminste als je blijft trappen  Smile
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#19
IK heb in ieder geval enige dagen geleden het zitje naar beneden getimmerd (met beleid, dat wel, maar het ging nogal stroefzodat ik het stukje bezemsteel dat ik normaal gebruik om lasagne uit te rollen voor dit doel gebruikt heb en hier voorzichtig met een baksteen (die ik normaal gebruik om pizza's op te bakken) op geklopt om de stang bij het juiste gaatje te krijgen, heb wel het idee dat je met het zitje op de laagste stand wat harder gaat, maar kon dit nog niet ten volle benutten, omdat de fiets ook wat nerveuzer lijkt te worden hierdoor, en dit weer even wennen is.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(16-Apr-2017, 07:55 AM)Escafon schreef: IK heb in ieder geval enige dagen geleden het zitje naar beneden getimmerd (met beleid, dat wel, maar het ging nogal stroefzodat ik het stukje bezemsteel dat ik normaal gebruik om lasagne uit te rollen voor dit doel gebruikt heb en hier voorzichtig met een baksteen (die ik normaal gebruik om pizza's op te bakken) op geklopt om de stang bij het juiste gaatje te krijgen, heb wel het idee dat je met het zitje op de laagste stand wat harder gaat, maar kon dit nog niet ten volle benutten, omdat de fiets ook wat nerveuzer lijkt te worden hierdoor, en dit weer even wennen is.

In principe is zo plat mogelijk natuurlijk zo snel mogelijk, maar dit geldt lang niet voor iedereen. 
Veel fietsers vinden het niet prettig om zo ver achterover te moeten liggen. Je hebt minder overzicht en daardoor zou je theoretisch gezien vaker moeten afremmen en dat komt je snelheid uiteraard niet ten goede. Ook kan het zijn dat deze zithoek voor jouw heupgewricht minder gunstig is. Dus de hierboven staande conclusie zou zomaar niet kunnen kloppen voor jou.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#21
Ik ken de Hurricane onvoldoende, maar bij de meeste achterwiel geveerde tweewielers zit het zitje vast op het frame. De zithoek wordt dan ingesteld of veranderd door het veerelement hoger of lager te stellen. Zelfs een korter veerelement kan tot de mogelijkheden behoren. Maar bij de Hurricane, met een korte wielbasis waarschijnlijk niet mogelijk.

Voor de rijder op de ligfiets verandert niets met betrekking tot de heuphoek. Het frame kantelt achterover over de vooras. Voordeel is dat de trapas wat hoger komt t.o.v. het zitje. Ook het stuurkarakter verandert omdat de balhoofdhoek kleiner wordt en de naloop groter.

http://fietssite.jouwweb.nl/besturing

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Bij de meeste achtergeveerde tweewielers die ik ken, zit het zitje niet vast op/aan het frame. Bij mijn Roeifiets is dat trouwens wel het geval.

De meeste zitjes kun je rechterop of juist platter zetten/leggen. Dit kan inderdaad ook met een kortere of langere veer of door de veerhoek te veranderen, maar dat bedoel ik niet.

De zithoek kan bij sommige fietsen wel variëren van 20graden tot 45graden en dat heeft wel degelijk invloed op de hoek van je benen t.o.v. je torso. Dus de hoek die je heupgewricht maakt.

Bij de meeste Hurry's is het zitje een flink stuk te verzetten. Ik heb toevallig één van de weinige Seirans waarbij het zitje maar in 2 standen gezet kan worden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#23
(12-Apr-2017, 06:42 PM)Roepers schreef: ze helpen meer dan een streamer.

Gisteren ben ik naar Stiens gefietst op de Demon. Dat was 80 kilometer tegen de wind in door het open land van het noordelijk Wierden- en terpengebied. Het was windkracht 6 en daar had ik toch wel hinder van. Vandaag waait het minder hard dan gisteren, maar tijdens mijn rondje over Appingedam verbaasde ik mij er over hoe weinig ik hinder ik had van de tegenwind op mijn Record. Ik denk dat het komt door de Streamer die op de Record zit. Het rammelt wel (Marathon Plus-banden maken dit bepaald niet minder) maar bij winderige omstandigheden meen ik toch een effect te merken.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Als het goed voelt, dan voelt het goed.

Wat maakt het uit of het echt helpt.

Heb ik met banden ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#25
De ziting van de oude hurricane kan je instellen met de positie van de veer als ook met een snelkoppeling net onder het zitje.

Je kan met het fietsje behoorlijk strak en schuin door de bocht.
Ik vind het model niet erg mooi maar het is wel een ontzettend lekker fietsje. Overigens vind ik het nerveuze gedrag best wel meevallen.

Je kunt natuurlijk bij tegenwind nog iets verder onderuit gezakt zitten.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
De quotefunctie wil het even niet doen, maar wat Piet V. schreef klopt als een bus, als ik het zitje omlaag zet door de veer te verplaatsen gaan mijn voeten qua hoek exact evenveel omhoog, dus aan de heuphoek verandert er dus niks, ik ind die wat plattere houding volgens mij prima, maar is even wennen, ik heb wel het gevoel dat het wat ligter rijdt, vooral tegen de wind in. In het stadsverkeer is het weer wat minder handig dus ik zit erop te vlassen om deze verandering makkelijker te laten verlopen.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM