Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietsverkeerslichten met aftelklok
#1
Hi allemaal,

Voor een project zou ik willen weten in welke gemeentes/steden/dorpen er fietsverkeerslichten te vinden zijn met een aftelklok. Ik ben op zoek naar de aftelklokken waarbij er cijfers te zien zijn. Dus niet de aftellers waarbij je alleen oranje bolletjes ziet aftellen.

Heeft iemand enig idee waar ik deze informatie kan ophalen?

Alvast bedankt!!
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(04-Sep-2019, 03:56 PM)marlonvds schreef: Hi allemaal,

Voor een project zou ik willen weten in welke gemeentes/steden/dorpen er fietsverkeerslichten te vinden zijn met een aftelklok. Ik ben op zoek naar de aftelklokken waarbij er cijfers te zien zijn. Dus niet de aftellers waarbij je alleen oranje bolletjes ziet aftellen.

Heeft iemand enig idee waar ik deze informatie kan ophalen?

Alvast bedankt!!

Geen idee of er een instantie is die dat bijhoudt. In ieder geval weet ik dat er in Deventer aftelklokken zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Geen idee, heb ze zelf alleen nog maar in Den Bosch gezien. 

Wat ik wel weet (ben zelf werkzaam bij een gemeente) is dat gemeenten heel verschillend omgaan met het fenomeen "fiets". Sommigen hebben een speciaal fiets programma dat inzet op promotie van de fiets, betere fiets infrastructuur etc. Dat was bijvoorbeeld bij Gemeente Breda (mijn vorige werkgever) het geval met hun programma 076fietst. Zij zetten bijvoorbeeld in op een groene golf voor fietsers. De fietsverkeerslichten in Breda hebben ook vrijwel allemaal sensoren in de weg en een lampje dat aangeeft dat je bent "gezien"

Mijn huidige werkgever, gemeente Oosterhout, buurtgemeente van Breda, heeft geheel geen fietsprogramma. Fietsers zijn hier vaak de sluitpost in infrastructurele projecten heb ik het idee. Overigens zijn hier dan wel weer aftellers bij de VRI's maar dan zonder klok en sensoren... En de lichten staan erg afgesteld in het voordeel van het blik.

Welkom op het forum trouwens! Het zou leuk zijn als je je even voor kunt stellen en vertellen wat voor ligfiets(en) je hebt etc.

Groet,
Erik
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Hier in Rotterdam Ommoord zijn de laatste nieuwe lichten aftellers, niet alleen voor fietsers, maar ook voor gemotoriseerd verkeer (die doen maar 3-2-1, in tegenstelling tot de fietslichten, die van een minuut terug kunnen tellen, maar soms een seconde of 20 overslaan)
Antwoord }
Bedankt door:
#5
In Deventer vind je ze schuin tegenover de schouwburg. Ook dacht ik ze in Rotterdam gezien te hebben. Voor ideeën kun je misschien informeren  bij Enschede die willen fietstad 2020 worden net als ZwolleHouten jaren terug. Je kunt ze trouwens het beste hebben als ze oranje knipperen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ook in Zutphen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik zat te googlen op dit onderwerp en Las dat ik veelal voor Jan met de korte achternaam op de knop druk...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#8
(04-Sep-2019, 10:35 PM)Fietsbennie schreef: Ik zat te googlen op dit onderwerp en Las dat ik veelal voor Jan met de korte achternaam op de knop druk...

Net als de 'deuren sluiten' knop in liften. dat is ook vaak een dummy.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(04-Sep-2019, 10:35 PM)Fietsbennie schreef: Ik zat te googlen op dit onderwerp en Las dat ik veelal voor Jan met de korte achternaam op de knop druk...

Ik heb gehoord dat carbon racefietsen met carbon wielen niet door de signaallus worden gedetecteerd. En dan kun je lang wachten zonder knop. Dat veelal is dus juist.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(04-Sep-2019, 07:36 PM)Wim -de roetsende schreef: Ook in Zutphen.

Toch niet met cijfers?? Zo ja, waar dan?
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(05-Sep-2019, 11:11 AM)Atrike schreef:
(04-Sep-2019, 07:36 PM)Wim -de roetsende schreef: Ook in Zutphen.

Toch niet met cijfers?? Zo ja, waar dan?

Zijn dat alleen maar lampjes dan?

In Deventer wel, want daar rijd ik tegenwoordig doorheen.

(05-Sep-2019, 07:28 AM)PietV* schreef:
(04-Sep-2019, 10:35 PM)Fietsbennie schreef: Ik zat te googlen op dit onderwerp en Las dat ik veelal voor Jan met de korte achternaam op de knop druk...

Ik heb gehoord dat carbon racefietsen met carbon wielen niet door de signaallus worden gedetecteerd. En dan kun je lang wachten zonder knop. Dat veelal is dus juist.

Met de DF (volledig Carbon) word ik wel gedetecteerd. Zou dat alleen door de alu velgen komen?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#12
[/quote]

Met de DF (volledig Carbon) word ik wel gedetecteerd. Zou dat alleen door de alu velgen komen?
[/quote]

Volledig carbon? Dus ook je ketting, je ventielen, alle moeren en bouten, lagers, pedalen, je frame...
Dat is geen gewone fiets :-)

Niels, DF, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(05-Sep-2019, 09:20 PM)Wim -de roetsende schreef:
(05-Sep-2019, 07:28 AM)PietV* schreef:
(04-Sep-2019, 10:35 PM)Fietsbennie schreef: Ik zat te googlen op dit onderwerp en Las dat ik veelal voor Jan met de korte achternaam op de knop druk...

Ik heb gehoord dat carbon racefietsen met carbon wielen niet door de signaallus worden gedetecteerd. En dan kun je lang wachten zonder knop. Dat veelal is dus juist.

Met de DF (volledig Carbon) word ik wel gedetecteerd. Zou dat alleen door de alu velgen komen?

De detectielussen werken als een elektrische spoel, met een magnetische veld. Wanneer metaal door het magnetische veld wordt bewogen wordt de verandering in dat magnetische veld dat gemeten. De gevoeligheid van die meting kan worden ingesteld. Metalen, vlak boven het wegdek, verstoren dat magnetisch veld het best. Bij een vol carbon fiets is vaak te weinig metaal kort boven de lus. Naven, trapas en pedaalassen is dan onvoldoende.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Detectielu

Of geavanceerde detectielussen voor fietsers. 
https://defietssite.nl/detector-meldt-oo...n-fietsen/
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(05-Sep-2019, 09:20 PM)Wim -de roetsende schreef: Met de DF (volledig Carbon) word ik wel gedetecteerd. Zou dat alleen door de alu velgen komen?

Koolstof (Carbon) geleidt stroom. En kan dus gedetecteerd worden.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(05-Sep-2019, 10:55 PM)Niels van der Wal schreef: Volledig carbon? Dus ook je ketting, je ventielen, alle moeren en bouten, lagers, pedalen, je frame...
Dat is geen gewone fiets :-)

Niels, DF, van der Wal


Ik bedoelde de body Niels. De losse onderdelen uiteraard niet. 

Het frame? Heb jij er een metalen frame in dan?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#16
... je voet (schoen met metalen klikplaatje ) even aan de grond zetten bij het verkeerslicht :-)
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Citaat:Ik bedoelde de body Niels. De losse onderdelen uiteraard niet. 

Het frame? Heb jij er een metalen frame in dan?

Het was een beetje flauw om dit zo te stellen; excuses.
Met het metalen frame had ik mijn Quest in gedachte; deze is echter vorig jaar total-loss gereden. De DF is de vervanger. Deze heeft wel een metalen stuurstang maar inderdaad een carbon frame.
Wat ik overigens het lastigste vind is dat de drukknopjes voor groen zo zo geplaatst zijn dat je er niet of nauwelijks bij kan. (op een verhoging na een haakse bocht). Ik heb liever sensoren; al weet ik soms niet of ik gesensored ben. Je krijg vaak geen signaal en staat te wachten voor een volledig leeg kruispunt.

Niels, zen, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#18
Ik vind ze wel makkelijk, je kunt ingeklikt blijven en aan de paal vasthouden. Maar nogmaals ik heb een hekel aan stoplichten vooral met de spits. Maar ja rotondes hebben soms haakse bochten om de weg over te steken. Maar er helemaal aan ontkomen doe je niet, zeker als je voor de afwisseling een wat grotere plaats meeneemt. Een volledig lege kruising met een rood stoplicht wacht ik niet altijd maar doe wel rustig aan, ik heb te vaak meegemaakt dat hij dan net op groen is als je stilstaat. In Duitsland moet je soms rare manoeuvres maken en zitten er soms vieze hoogteverschillen in de straat, daar ben ik voorzichtiger.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#19
Ik druk nooit knopjes in en alle verkeerslichten worden keurig groen.

Detectie werkt duidelijk wel bij een DF van carbon.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#20
(06-Sep-2019, 09:12 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik druk nooit knopjes in en alle verkeerslichten worden keurig groen.

Detectie werkt duidelijk wel bij een DF van carbon.

En je rijdt op carbon velgen met vouwbanden, zonder metalen draad. Dus geen metaal in de wielen. Want wielen veroorzaken een grotere meetbare verandering in de wisselstroomeigenschappen van de detectielus dan een carbon romp.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Net zoals bij Niels bedoel ik dit keer ook dat de body van carbon is.

Vouwbanden en alu-velgen. That's it.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM