Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektrische ondersteuning en bewegen
#1
Hier is een interessant artikel over fietsen met behulp van elektrische ondersteuning. Het is sportiever dan je geneigd zou zijn te denken. Dat dacht ik al  Big Grin
De reis is het doel
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Het probleem bij mij is dat ik met wat grotere afstanden meerdere accu's nodig heb. Of geregeld op moet laden onderweg. Maar ik ben trots op je dat je met en zonder ondersteuning dergelijke gemiddelden neerzet in de maand buiten woon-werkverkeer.
gr. Fietsbennie

Antwoord }
Bedankt door:
#3
(20-Sep-2019, 06:19 PM)Bart Verbeek schreef: Hier is een interessant artikel over fietsen met behulp van elektrische ondersteuning. Het is sportiever dan je geneigd zou zijn te denken. Dat dacht ik al  Big Grin

Is echt appels met peren vergelijken.

Op Ligfiets.net heb ik het volgende geschreven:

"Een gemiddelde elektrische fietstrip bedraagt 9,4 kilometer, die met een gewone fiets 4,8 kilometer. Dat komt onder meer omdat de elektrische fiets een stevig aandeel heeft vergaard in het woon-werkverkeer, ter vervanging van de auto."


Als de e-bikers vooral ww-verkeer fietsers zijn, wat zijn dan de hp-fietsers? Is niet te vinden in dit onderzoek. Misschien zijn dit wel mensen die even een boodschapje doen op de fiets.

Ze gaan dus de inspanning om 4,8km hp te fietsen vergelijken met 9,4km met een e-bike. De e-biker gebruikt dus 10% meer energie om ongeveer de dubbele afstand af te leggen. I rest my case.

Dit is appels met peren vergelijken.
Neem dezelfde afstand en vergelijk het dan nog eens een keer.
Die uitslag is nu eigenlijk al bekend, kun je namelijk met de gegevens van dit onderzoek beredeneren.


Een e-bike heeft een motor met een vermogen van 250Watt en 40-65 Newtonmeters.
Lever dat vermogen en die kracht maar eens zelf en kijk dan wie er sportiever aan het fietsen is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun 20"  -  Schmicking S1 Kneesit

http://roeifietsen.blogspot.nl/





Antwoord }
Bedankt door:
#4
Door de redactionele vrijheid van de journalist wordt het onderwerp spannender gemaakt dan de feiten. De kop begint al met de term “sporten”, waarbij de inspanningen van beweging worden gemeten volgens het Metabolic Equivalent Task (MET). Dan gaan ze uit van gemiddelden afstanden van fietsers met en zonder ondersteuning. Voor alle fietsers met ondersteuning die het gemiddelde afstand van 9,4 km niet halen, gaat de “sportvlieger” niet op. Maar ook hier de nuance dat voor korte ritten de ondersteuning vaak wordt uitgezet.

E-biken is gezond. Een mens hoeft niet te sporten om gezond te blijven. Circa een half uur daags bewegen met verhoogde hartslag is voldoende. Kan ook zwemmen of stevig wandelen zijn. Dat een E-bike duurzamer is dan een fiets mag je met een korreltje zout nemen. Mijn vrouw en ik zijn nog niet aan ondersteuning op de fiets toe. Maar voor een grote groep fietsers is het een uitkomst om mobiel en gezond te blijven.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik denk dat het ook wishful thinking is. maar kijkende naar de conclusie dat er nu meer en betere fietspaden moeten komen, juich ik toe.
Dus win-win voor ons.

Aanvullend: Ik heb E-Assist lange tijd gebruikt. Leuk als Technisch IT'er en een beetje spelen en aanpassen van de software.
Zowel initieel met torsie als later pedal/rotatie gestuurd (door garantie van defect bij de torsie gestuurde motor). Ik reed daarbij ook vaak hele stukken of het hele stuk met E-Assist uit. Met op het einde vaak nog een 100% geladen accu. Dat nota bene de kleinst verkrijgbare was. E-Assist heeft voordelen maar ook vele nadelen. Het is simpelweg anders fietsen. En kan op verschillende manieren gebruikt worden, wat erg verwarrend voor anderen kan zijn. Niet handig voor discussies en onderzoeken zoals deze.

Inmiddels rij ik alweer > 2 maanden helemaal zonder E-Assist. Lees: nu helemaal verwijderd. En dat is toch meer fietsen. Nu doe ik het altijd zelf en 'speel ik alleen vals' door aerodynamica. Maar dat vind ik een geldige smoes. Gemiddeld nu met een duidelijk hogere cadans. Wat voor het gevoel beter voelt voor lijf en leden. Alleen donderdag of vrijdags mis ik 'm nu soms nog. Voor sommigen kan E-assist 3/4 of 4/5 x week WW betekenen. Als ook andere scenario's waardoor fietsen eerder gedaan wordt. Echter E-assist kan verschillend gebruikt worden. Van als uiterste altijd aan tot bijna nooit aan. Dat vertroebelt het onderzoek en is vast niet meegenomen.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(21-Sep-2019, 11:51 AM)Hoekie schreef: Het is simpelweg anders fietsen. En kan op verschillende manieren gebruikt worden, wat erg verwarrend voor anderen kan zijn.

Ben hier eigenlijk wel benieuwd naar. Hoe kenmerkt het ondersteund fietsen zich?
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(21-Sep-2019, 11:54 AM)Lopopodium schreef:
(21-Sep-2019, 11:51 AM)Hoekie schreef: Het is simpelweg anders fietsen. En kan op verschillende manieren gebruikt worden, wat erg verwarrend voor anderen kan zijn.

Ben hier eigenlijk wel benieuwd naar. Hoe kenmerkt het ondersteund fietsen zich?

Ik zal nog eens een stukje schrijven om een zo duidelijk mogelijk beeld te geven. Maar dat kost even tijd.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#8
Mijn vrouw heeft (naast haar Scorpion) een electrisch ondersteunde mountainbike voor woon/werk verkeer. Dat is een krappe 10km enkele reis, dus net te doen (door een bekkenbreuk heeft ze extra makkelijk last van zadelpijn, vandaar ook de trike).
Het grootste voordeel volgens haar is dat ze minder bezweet aankomt. (Langzaam fietsen doet ze niet zo aan, moter of geen motor Smile)
Wat mij opvalt als ik ernaast fiets, is dat met name vals plat bijna geen rol speelt, en ook het wegrijden bij stoplichten gaat erg vlot.

Aan de andere kant heeft ze meer plezier op de trike, gelukkig maar :-D
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(21-Sep-2019, 05:47 PM)Frutsel schreef: een electrisch ondersteunde mountainbike

Vorige week reed een collega op zo'n ding en hebben we een stuk opgereden. Windje tegen.
Ik zal de details besparen. Hij ziet nu ook het verschil.
Toen ik zei dat ik nog iets verder met hem opreed, zag ik zijn gezicht verder betrekken Big Grin

Bijgewerkt: nuance
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ik ben destijds, na ca 20 jaar amper bewegen, ook begonnen met een e-bike voor woon-werk (21 km enkele reis). Ik was toen 25 kilo te zwaar en mijn conditie was naadje. Voor mij was dat al heel wat, ik bewoog meer dan ooit!

Na zo'n 1.600 km was ik hem beu. Het was een mooie en erg fijn fietsende fiets met een grote actieradius maar ik merkte, naarmate ik fitter (en lichter) werd en meer gewend was, dat ik veel lange stukken sneller reed dan 25 per uur. Met als gevolg dat ik hele stukken met een relatief zware fiets onderweg was... En ik had toen ook veel last van zadelpijn (intussen heb ik mijn ideale zadel gevonden en rij ik ook weer graag op gewone fietsen) en dat betekende o.a. mijn kennismaking met de ligfiets...

Het snel weg zijn bij een verkeerslicht is leuk maar dan moet je ook wel op een hogere ondersteuningsstand rijden en die gebruikte ik nooit. En met een beetje conditie blijf je bij het optrekken de meeste e-bikes ook wel voor Big Grin  Met andere woorden, de e-bike had zijn doel gediend en kon er weer uit.   

Maar ik ben de e-bike ontzettend dankbaar! Hij heeft mij (en met mij vele anderen) weer aan het fietsen gebracht en een wereld voor me geopend. Maar desondanks hoop hem heel lang niet meer nodig te hebben!
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(21-Sep-2019, 06:07 PM)Hoekie schreef:
(21-Sep-2019, 05:47 PM)Frutsel schreef: een electrisch ondersteunde mountainbike

Blijft grappig in NL. Zonder bergen. Wat de reden is (wat iemand bezielt) om zoiets op NL fietspaden te gebruiken. Iets wat ik wel nooit zal snappen.

Vorige week reed een collega op zo'n ding en hebben we een stuk opgereden. Windje tegen.
Ik zal de details besparen haha. Hij ziet nu ook het belachelijke ervan in.
Uiteraard heb ik hem dat niet laten weten. Iedereen moet zelf weten wat die doet. Al springen ze allemaal met kleren aan het water in.

(Hoekie die wel snapt als je zoiets in de bergen zou gebruiken)

Als je de conditie ziet van de fietspaden hier, snap je wel waarom een volledig geveerde fiets zijn voordelen heeft...
Die volledige vering was overigens de reden voor mijn vrouw om niet voor een stadsfiets te gaan. De schokken van hobbels en kuilen zijn haar te pijnlijk zonder.

Daarnaast was een e-bike inderdaad de manier om weer aan het fietsen te komen. Nu rijdt ze met de e-bike woon/werk, en op de trike voor haar plezier (En daar gaat ze harder mee dan haar e-bike!)
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(21-Sep-2019, 06:58 PM)Frutsel schreef:
(21-Sep-2019, 06:07 PM)Hoekie schreef:
(21-Sep-2019, 05:47 PM)Frutsel schreef: een electrisch ondersteunde mountainbike
Blijft grappig..
Als je de..

Nee, niet echt. En zeker niet met die banden en zwaar frame (door de zware vering)
Neem dan banden met dunnere zijkanten en snel rubber. A la Shredda's. En een licht frame.

Maar ik heb mijn bericht gewijzigd en genuanceerd. 
Achteraf bedenk ik me dat zulke fietsen me niet boeien, ik mijn mening in deze beter voor me kan houden.

Enne, Frutsel, excuses als ik wat vervelend overkwam. Als dat voor je vrouw werkt, wie ben ik om daar iets negatiefs van te zeggen.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Voor dat soort situatie's ben ik ook lovend. Bij de stoplichten ben ik als laatste voorbij de streep. Zeker bij meerdere ik hoop dan dat anderen op de knop drukken (of door hun metaal gedetecteerd te worden!) zodat ik aan kan sluiten. 

Verder moet ik altijd glimlachen als ik word ingehaald door ze. Twee cafés verder haal ik die weer in. Het is iets van deze tijd. In de jaren 70, ik heb het niet meegemaakt, reed iedereen Thomos, Puch of Zundapp. Die moet je nu zoeken of toevallig zo'n club tegenkomen die die dingen huren. In de jaren 90 zag je nog 1 wielers buiten het circus. Over 20 jaar vliegen ze je op droneskateboarden zonder wielen voorbij die ze op hun telefoon bedienen. Je bent kind van je tijd. Erger je er niet aan, geniet.
gr. Fietsbennie

Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ik vind die mountainbikers wel prettig. Die rijden onmiddellijk de berm in als ze mij zien aankomen met mijn brede trike.
De reis is het doel
Antwoord }
Bedankt door:
#15
@Hoekie

Ik voelde me niet aangevallen hoor. Maar het is wel dat zoveel mensen, zoveel wensen. En wat voor de een niet werkt, werkt voor de ander wel.
Ik vind zelf vering op een bukfiets niet fijn. (Als ik door het bos zou willen raggen misschien, maar niet op de weg)
Overigens heb ik me ook jaren verbaasd over mountainbikes in Nederland. Zeker na de opkomst van stadsfietsen/hybrides, waar je een normale fiets hebt, maar wel met veel versnellingen (wat echt wel nuttig is met veel wind :-))
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Sommige mountainbikers zijn inderdaad wel raadselachtig. Laatst reed ik over een fietspad waar allemaal koeienvlaaien lagen. Door iedere vlaai was een afdruk van een band met een mountainbike profiel. Volgens mij moet die gast echt onder hebben gezeten.
De reis is het doel
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Nieuwe berichten
De Cyclemotor - Een flevoracer met zeer...
Een leuk en creatief...Roepers — 08:37 AM
De Cyclemotor - Een flevoracer met zeer...
Beste Erik, dank je...Ataron — 11:24 PM
De Cyclemotor - Een flevoracer met zeer...
Welkom Bram. Veel le...Fietsbennie — 11:21 PM
De Cyclemotor - Een flevoracer met zeer...
Hoi Bram, Welkom ...ErikvanD — 10:42 PM
De Cyclemotor - Een flevoracer met zeer ...
Beste allemaal, sin...Ataron — 10:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Je kunt die bezorger...Fietsbennie — 08:58 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Een veganistisch...Bart Verbeek — 08:45 PM
Medeliggers onderweg
In Den Haag zag ik w...Lopopodium — 06:21 PM
Medeliggers onderweg
Vanochtend in de mot...Roepers — 12:11 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Een veganistische ...Lopopodium — 06:21 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik vind het een pr...Bart Verbeek — 06:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vijf maanden Wim. Ge...Lopopodium — 05:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik verwacht dit ...Wim -de roetsende — 03:50 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik verwacht dit ja...Fietsbennie — 11:55 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...dit jaar op ong...GertBr — 11:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dan heb je aardig do...Lopopodium — 10:00 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik verwacht dit jaar...Bart Verbeek — 08:52 PM