Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektrische ondersteuning en bewegen
#1
Hier is een interessant artikel over fietsen met behulp van elektrische ondersteuning. Het is sportiever dan je geneigd zou zijn te denken. Dat dacht ik al  Big Grin
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Het probleem bij mij is dat ik met wat grotere afstanden meerdere accu's nodig heb. Of geregeld op moet laden onderweg. Maar ik ben trots op je dat je met en zonder ondersteuning dergelijke gemiddelden neerzet in de maand buiten woon-werkverkeer.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#3
(20-Sep-2019, 06:19 PM)Bart Verbeek schreef: Hier is een interessant artikel over fietsen met behulp van elektrische ondersteuning. Het is sportiever dan je geneigd zou zijn te denken. Dat dacht ik al  Big Grin

Is echt appels met peren vergelijken.

Op Ligfiets.net heb ik het volgende geschreven:

"Een gemiddelde elektrische fietstrip bedraagt 9,4 kilometer, die met een gewone fiets 4,8 kilometer. Dat komt onder meer omdat de elektrische fiets een stevig aandeel heeft vergaard in het woon-werkverkeer, ter vervanging van de auto."


Als de e-bikers vooral ww-verkeer fietsers zijn, wat zijn dan de hp-fietsers? Is niet te vinden in dit onderzoek. Misschien zijn dit wel mensen die even een boodschapje doen op de fiets.

Ze gaan dus de inspanning om 4,8km hp te fietsen vergelijken met 9,4km met een e-bike. De e-biker gebruikt dus 10% meer energie om ongeveer de dubbele afstand af te leggen. I rest my case.

Dit is appels met peren vergelijken.
Neem dezelfde afstand en vergelijk het dan nog eens een keer.
Die uitslag is nu eigenlijk al bekend, kun je namelijk met de gegevens van dit onderzoek beredeneren.


Een e-bike heeft een motor met een vermogen van 250Watt en 40-65 Newtonmeters.
Lever dat vermogen en die kracht maar eens zelf en kijk dan wie er sportiever aan het fietsen is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien
#4
Door de redactionele vrijheid van de journalist wordt het onderwerp spannender gemaakt dan de feiten. De kop begint al met de term “sporten”, waarbij de inspanningen van beweging worden gemeten volgens het Metabolic Equivalent Task (MET). Dan gaan ze uit van gemiddelden afstanden van fietsers met en zonder ondersteuning. Voor alle fietsers met ondersteuning die het gemiddelde afstand van 9,4 km niet halen, gaat de “sportvlieger” niet op. Maar ook hier de nuance dat voor korte ritten de ondersteuning vaak wordt uitgezet.

E-biken is gezond. Een mens hoeft niet te sporten om gezond te blijven. Circa een half uur daags bewegen met verhoogde hartslag is voldoende. Kan ook zwemmen of stevig wandelen zijn. Dat een E-bike duurzamer is dan een fiets mag je met een korreltje zout nemen. Mijn vrouw en ik zijn nog niet aan ondersteuning op de fiets toe. Maar voor een grote groep fietsers is het een uitkomst om mobiel en gezond te blijven.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik denk dat het ook wishful thinking is. maar kijkende naar de conclusie dat er nu meer en betere fietspaden moeten komen, juich ik toe.
Dus win-win voor ons.

Aanvullend: Ik heb E-Assist lange tijd gebruikt. Leuk als Technisch IT'er en een beetje spelen en aanpassen van de software.
Zowel initieel met torsie als later pedal/rotatie gestuurd (door garantie van defect bij de torsie gestuurde motor). Ik reed daarbij ook vaak hele stukken of het hele stuk met E-Assist uit. Met op het einde vaak nog een 100% geladen accu. Dat nota bene de kleinst verkrijgbare was. E-Assist heeft voordelen maar ook vele nadelen. Het is simpelweg anders fietsen. En kan op verschillende manieren gebruikt worden, wat erg verwarrend voor anderen kan zijn. Niet handig voor discussies en onderzoeken zoals deze.

Inmiddels rij ik alweer > 2 maanden helemaal zonder E-Assist. Lees: nu helemaal verwijderd. En dat is toch meer fietsen. Nu doe ik het altijd zelf en 'speel ik alleen vals' door aerodynamica. Maar dat vind ik een geldige smoes. Gemiddeld nu met een duidelijk hogere cadans. Wat voor het gevoel beter voelt voor lijf en leden. Alleen donderdag of vrijdags mis ik 'm nu soms nog. Voor sommigen kan E-assist 3/4 of 4/5 x week WW betekenen. Als ook andere scenario's waardoor fietsen eerder gedaan wordt. Echter E-assist kan verschillend gebruikt worden. Van als uiterste altijd aan tot bijna nooit aan. Dat vertroebelt het onderzoek en is vast niet meegenomen.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(21-Sep-2019, 11:51 AM)Hoekie schreef: Het is simpelweg anders fietsen. En kan op verschillende manieren gebruikt worden, wat erg verwarrend voor anderen kan zijn.

Ben hier eigenlijk wel benieuwd naar. Hoe kenmerkt het ondersteund fietsen zich?
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(21-Sep-2019, 11:54 AM)Lopopodium schreef:
(21-Sep-2019, 11:51 AM)Hoekie schreef: Het is simpelweg anders fietsen. En kan op verschillende manieren gebruikt worden, wat erg verwarrend voor anderen kan zijn.

Ben hier eigenlijk wel benieuwd naar. Hoe kenmerkt het ondersteund fietsen zich?

Ik zal nog eens een stukje schrijven om een zo duidelijk mogelijk beeld te geven. Maar dat kost even tijd.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#8
Mijn vrouw heeft (naast haar Scorpion) een electrisch ondersteunde mountainbike voor woon/werk verkeer. Dat is een krappe 10km enkele reis, dus net te doen (door een bekkenbreuk heeft ze extra makkelijk last van zadelpijn, vandaar ook de trike).
Het grootste voordeel volgens haar is dat ze minder bezweet aankomt. (Langzaam fietsen doet ze niet zo aan, moter of geen motor Smile)
Wat mij opvalt als ik ernaast fiets, is dat met name vals plat bijna geen rol speelt, en ook het wegrijden bij stoplichten gaat erg vlot.

Aan de andere kant heeft ze meer plezier op de trike, gelukkig maar :-D
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien
#9
(21-Sep-2019, 05:47 PM)Frutsel schreef: een electrisch ondersteunde mountainbike

Vorige week reed een collega op zo'n ding en hebben we een stuk opgereden. Windje tegen.
Ik zal de details besparen. Hij ziet nu ook het verschil.
Toen ik zei dat ik nog iets verder met hem opreed, zag ik zijn gezicht verder betrekken Big Grin

Bijgewerkt: nuance
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ik ben destijds, na ca 20 jaar amper bewegen, ook begonnen met een e-bike voor woon-werk (21 km enkele reis). Ik was toen 25 kilo te zwaar en mijn conditie was naadje. Voor mij was dat al heel wat, ik bewoog meer dan ooit!

Na zo'n 1.600 km was ik hem beu. Het was een mooie en erg fijn fietsende fiets met een grote actieradius maar ik merkte, naarmate ik fitter (en lichter) werd en meer gewend was, dat ik veel lange stukken sneller reed dan 25 per uur. Met als gevolg dat ik hele stukken met een relatief zware fiets onderweg was... En ik had toen ook veel last van zadelpijn (intussen heb ik mijn ideale zadel gevonden en rij ik ook weer graag op gewone fietsen) en dat betekende o.a. mijn kennismaking met de ligfiets...

Het snel weg zijn bij een verkeerslicht is leuk maar dan moet je ook wel op een hogere ondersteuningsstand rijden en die gebruikte ik nooit. En met een beetje conditie blijf je bij het optrekken de meeste e-bikes ook wel voor Big Grin  Met andere woorden, de e-bike had zijn doel gediend en kon er weer uit.   

Maar ik ben de e-bike ontzettend dankbaar! Hij heeft mij (en met mij vele anderen) weer aan het fietsen gebracht en een wereld voor me geopend. Maar desondanks hoop hem heel lang niet meer nodig te hebben!
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(21-Sep-2019, 06:07 PM)Hoekie schreef:
(21-Sep-2019, 05:47 PM)Frutsel schreef: een electrisch ondersteunde mountainbike

Blijft grappig in NL. Zonder bergen. Wat de reden is (wat iemand bezielt) om zoiets op NL fietspaden te gebruiken. Iets wat ik wel nooit zal snappen.

Vorige week reed een collega op zo'n ding en hebben we een stuk opgereden. Windje tegen.
Ik zal de details besparen haha. Hij ziet nu ook het belachelijke ervan in.
Uiteraard heb ik hem dat niet laten weten. Iedereen moet zelf weten wat die doet. Al springen ze allemaal met kleren aan het water in.

(Hoekie die wel snapt als je zoiets in de bergen zou gebruiken)

Als je de conditie ziet van de fietspaden hier, snap je wel waarom een volledig geveerde fiets zijn voordelen heeft...
Die volledige vering was overigens de reden voor mijn vrouw om niet voor een stadsfiets te gaan. De schokken van hobbels en kuilen zijn haar te pijnlijk zonder.

Daarnaast was een e-bike inderdaad de manier om weer aan het fietsen te komen. Nu rijdt ze met de e-bike woon/werk, en op de trike voor haar plezier (En daar gaat ze harder mee dan haar e-bike!)
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(21-Sep-2019, 06:58 PM)Frutsel schreef:
(21-Sep-2019, 06:07 PM)Hoekie schreef:
(21-Sep-2019, 05:47 PM)Frutsel schreef: een electrisch ondersteunde mountainbike
Blijft grappig..
Als je de..

Nee, niet echt. En zeker niet met die banden en zwaar frame (door de zware vering)
Neem dan banden met dunnere zijkanten en snel rubber. A la Shredda's. En een licht frame.

Maar ik heb mijn bericht gewijzigd en genuanceerd. 
Achteraf bedenk ik me dat zulke fietsen me niet boeien, ik mijn mening in deze beter voor me kan houden.

Enne, Frutsel, excuses als ik wat vervelend overkwam. Als dat voor je vrouw werkt, wie ben ik om daar iets negatiefs van te zeggen.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Voor dat soort situatie's ben ik ook lovend. Bij de stoplichten ben ik als laatste voorbij de streep. Zeker bij meerdere ik hoop dan dat anderen op de knop drukken (of door hun metaal gedetecteerd te worden!) zodat ik aan kan sluiten. 

Verder moet ik altijd glimlachen als ik word ingehaald door ze. Twee cafés verder haal ik die weer in. Het is iets van deze tijd. In de jaren 70, ik heb het niet meegemaakt, reed iedereen Thomos, Puch of Zundapp. Die moet je nu zoeken of toevallig zo'n club tegenkomen die die dingen huren. In de jaren 90 zag je nog 1 wielers buiten het circus. Over 20 jaar vliegen ze je op droneskateboarden zonder wielen voorbij die ze op hun telefoon bedienen. Je bent kind van je tijd. Erger je er niet aan, geniet.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ik vind die mountainbikers wel prettig. Die rijden onmiddellijk de berm in als ze mij zien aankomen met mijn brede trike.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#15
@Hoekie

Ik voelde me niet aangevallen hoor. Maar het is wel dat zoveel mensen, zoveel wensen. En wat voor de een niet werkt, werkt voor de ander wel.
Ik vind zelf vering op een bukfiets niet fijn. (Als ik door het bos zou willen raggen misschien, maar niet op de weg)
Overigens heb ik me ook jaren verbaasd over mountainbikes in Nederland. Zeker na de opkomst van stadsfietsen/hybrides, waar je een normale fiets hebt, maar wel met veel versnellingen (wat echt wel nuttig is met veel wind :-))
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Sommige mountainbikers zijn inderdaad wel raadselachtig. Laatst reed ik over een fietspad waar allemaal koeienvlaaien lagen. Door iedere vlaai was een afdruk van een band met een mountainbike profiel. Volgens mij moet die gast echt onder hebben gezeten.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(10-Oct-2021, 12:00 PM)pvandorp schreef:
(08-Oct-2021, 05:06 PM)PietV* schreef: Ik denk dat de Flevobike e-Orco wordt bedoeld. https://www.flevobike.nl/Orca/orca.html
...Een ligfiets, inclusief velomobielen, die als bromfiets 45 km/h mogen rijden is verleden tijd. De individuele keuringseisen voor zo'n bromfiets zijn hoog en duur.
Ik bedoelde een E-Orca en minimaal een pedelec-snelheid anders kan ik beter zonder ondersteuning fietsen. Dus ik hoop maar dat het model al gekeurd is.
@PietV*: weet je wat een keuring kost? Bij duur denk ik aan 5000 euro.

Als die Orca al eerder is gekeurd als speedpedelec en een type goedkeuring heeft gekregen is daar een Certificaat van Overeenkomst van. Een CvO. Dan kost de keuring circa 160 euro.
Zo niet dan wordt de E-Orca individueel gekeurd volgende regels van de EU categorie L. Uiteraard gelden dan ook alle bromfietsregels. Alles is te vinden in de Regeling voertuigen Hoofdstukken 2, 3 en 5. Als de speedpedelec niet gekeurd kan worden volgens de EU regels, dan kan die worden gekeurd volgens nationale regels. Is het voertuig aangepast aan een handicap, dan gelden alternatieve voorschriften. Zoals in andere Lidstaten.

Voor de keuring van het voertuig moeten tekeningen en sterke berekeningen worden overlegd. Ook de werking van de ondersteuning. Krachtsensor of trapsensor en de wijze van onderbreking bij 45 km/h. Ook moet de verhouding trapkracht en ondersteuning worden aangegeven. Maximale ondersteuning is 4 keer de trapkracht. Verhouding 80 - 20%. Vraag die kosten op bij de RdW.

Schiet niet op de boodschapper Piet.
Antwoord }
Bedankt door: pvandorp
#18
(11-Oct-2021, 09:28 AM)PietV* schreef: Maximale ondersteuning is 4 keer de trapkracht. Verhouding 80 - 20%. Vraag die kosten op bij de RdW.
Hoewel het bij een Orca niet echt nodig is (want die loopt met veel minder dan 1000W 45 km/h): Daar wordt totaal niet op gehandhaafd. Laatst even een nieuwe SP geprobeerd die bij ferme tegenwind 45 haalde zolang je de trappers bij wijze van spreken maar liet draaien. Dat is zelfs voor op m'n rustdagen gewoon niet leuk.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Inderdaad. Met mijn QuattroVelo als referentie zou 250W + bio al genoeg zijn. Zelfs in de winter. (Ik zal maar niet zeggen hoe snel mijn QV kan, > 20 graden, windstil, met een '25km assist', voordat ik PietV op mijn dak krijg)

NB Die SPs vallen me nog steeds tegen. Ben er nog geen enkele tegen gekomen die echte 45 km/u doet. Eerder 35-40. Zelfs als de berijder zelf en de fiets 'in sport mode' staan. Wellicht zijn SP tellers net zo gekalibreerd als auto tellers. In tegenstelling tot geel kenteken scooters die daadwerkelijk in de buurt of boven de 45 km/u zitten.

Meer on topic, ik zit te denken om de Dual Drive van mijn Gekko FX 26 te vervangen door een Rohloff. Die schijnen synoniem te staan voor 'levensduur'.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(11-Oct-2021, 07:53 PM)Hoekie schreef: Inderdaad. Met mijn QuattroVelo als referentie zou 250W + bio al genoeg zijn. Zelfs in de winter. (Ik zal maar niet zeggen hoe snel mijn QV kan, > 20 graden, windstil, met een '25km assist', voordat ik PietV op mijn dak krijg)

NB Die SPs vallen me nog steeds tegen. Ben er nog geen enkele tegen gekomen die echte 45 km/u doet. Eerder 35-40. Zelfs als de berijder zelf en de fiets 'in sport mode' staan. Wellicht zijn SP tellers net zo gekalibreerd als auto tellers. In tegenstelling tot geel kenteken scooters die daadwerkelijk in de buurt of boven de 45 km/u zitten.
Een velomobiel met 250 W ondersteuning + 200 W trapvermogen gaat ontgrensd boven de 50 km/h. Het is de begrenzing die bepalend is. Denk maar niet dat het mij wat doet. Wat een ander doet is mijn zaak niet. Het tunen van bromfietsen was mijn grote hobby. Eitje, 2-takt en 4 takt.

Vele speedpedelecs zijn snorfietsen oude stijl, die na de invoering van de verordening EU 168/2013 van snorfiets naar bromfiets zijn gekentekend. Veel te gering motorvermogen, vaak slecht 350 W, maar de fietsenhandel voer er wel bij.
De betere speedpedelec heeft circa 800 W en 200W bij te trappen en dan is 45 km/h prima te doen.
Speedpedelec valt onder de categorie L1 e, subcategorie A (gemotoriseerd rijwiel) maximaal 1 kW ondersteuning.
Voor de liefhebbers, anders niet klikken:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/...68&from=EN

Bromfietsen halen meestal de 50 km/h. Dat is wettelijk toegelaten, omdat de EU controle eisen netto 45+5 km/h zijn.
Gemeten snelheid rollenbank 56 km/h. Correctie -6 km/h. Netto 50 km/h. Geen overtreding.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#21
(11-Oct-2021, 10:49 PM)PietV* schreef: ...

Mooie reactie. Dank. Inderdaad. Voor nu zijn de tandwielen de beperking. Bij ideale omstandigheden, mooi weer, windstil, recht stuk, voel ik dat ik nog 1 of 2 keer zou kunnen opschakelen naar een virtuele 10 of 9. Wat de absolute top is weet ik dus niet. Iets met een 7 of 8 van voren denk ik. In de praktijk van alledag gaat het uiteraard stukken langzamer. Vanwege omstandigheden en/of langzamer minder inspannend/lekkerder fietsen is.

Met een bruggetje naar het onderwerp:
Bij controle, eerste 12.000 km, vertelde velomobiel.nl dat de ketting nog bijna zo goed als nieuw is en vervangen absoluut nog niet nodig. Ik wilde dat initieel - puur uit voorzorg - laten doen.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(11-Oct-2021, 07:53 PM)Hoekie schreef: NB Die SPs vallen me nog steeds tegen. Ben er nog geen enkele tegen gekomen die echte 45 km/u doet. Eerder 35-40. Zelfs als de berijder zelf en de fiets 'in sport mode' staan. Wellicht zijn SP tellers net zo gekalibreerd als auto tellers. In tegenstelling tot geel kenteken scooters die daadwerkelijk in de buurt of boven de 45 km/u zitten.
Vooral de Stromers willen wel lopen hoor. Maar die voldoen ook aan de eis dat je er zelf wat vermogen in moet trappen om 'm op tempo te krijgen. De ST5 die ik weleens tegenkom onderweg naar huis probeer ik weleens bij te houden, en dan moet ik flink aan het werk (maar hij dus ook, lekker even een beetje racen Tongue  
Topsnelheid van dat ding is ruim 49 km/h; als ik echt de ruimte heb rijd ik wel weg, maar de eerste de beste de bocht is hij weer bij en als er een paar bochten volgen trap ik mezelf het ongans om te blijven volgen. 

Zit ook eens ff bij een kennis te kijken die dagelijks naar z'n werk rijdt met een ST3; z'n snelste ritten zitten laag in de 40 km/h gemiddeld, met een stuk stad. Denk dat ik op zijn route niet echt harder kan.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) constateerde dat de gemiddelde snelheid op de rijbaan in de bebouwde kom 32 kilometer per uur is.

Bron: https://www.nu.nl/auto/6071394/zo-hard-m...delec.html


Gemiddelde snelheid op de rijbaan komt dus echt niet in de buurt van de 50km/u.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#24
(12-Oct-2021, 03:12 PM)365cycle schreef: ..

PietV heeft al een logische verklaring gegeven.

Edit: Die krachtigere ben ik blijkbaar (nog) niet tegen gekomen. Net ff gekeken. ST3. 48V 820Watt. Die 820 is al veel maar bovenal die 48V. Met 48V levert de assist namelijk power ook bij een cadans >80. Altijd dus. Placebo. Met die prijzen en toch wat milieubewust zijn, zou ik eerder een elektrische scooter kopen. Want met beide wordt je, terwijl je amper iets hoeft te doen, koud en nat. Dan beter die minder krachtige SPs. Daarop zie ik de berijder tenminste nog moeite moeten doen.

Een 36V assist stopt bij een cadans van ~80. Amperes gaan naar 0 ie assist doet niks meer ie 100% bio.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
(12-Oct-2021, 06:10 PM)Wim -de roetsende schreef: Het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) constateerde dat de gemiddelde snelheid ..

De gemiddelde snelheid lijkt me alleen geen echt waardevolle informatie te geven. De kruissnelheid, en daarmee wel of niet goed mee kunnen komen met het overige verkeer, lijkt me veel waardevoller.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(12-Oct-2021, 07:17 PM)Hoekie schreef:
(12-Oct-2021, 03:12 PM)365cycle schreef: ..

PietV heeft al een logische verklaring gegeven.

Edit: Die krachtigere ben ik blijkbaar (nog) niet tegen gekomen. Net ff gekeken. ST3. 48V 820Watt. Die 820 is al veel maar bovenal die 48V. Met 48V levert de assist namelijk power ook bij een cadans >80. Altijd dus. Placebo. Met die prijzen en toch wat milieubewust zijn, zou ik eerder een elektrische scooter kopen. Want met beide wordt je, terwijl je amper iets hoeft te doen, koud en nat. Dan beter die minder krachtige SPs. Daarop zie ik de berijder tenminste nog moeite moeten doen.

Een 36V assist stopt bij een cadans van ~80. Amperes gaan naar 0 ie assist doet niks meer ie 100% bio.
Lees m'n reactie over die Stromers dan nog eens Wink

(12-Oct-2021, 09:10 PM)Hoekie schreef: De gemiddelde snelheid lijkt me alleen geen echt waardevolle informatie te geven. De kruissnelheid, en daarmee wel of niet goed mee kunnen komen met het overige verkeer, lijkt me veel waardevoller.
Klopt. Die is - zoals je zelf al eens ooit zei - vaak rond de 45, al rijd ik ook wel op 50-stukken waar 65 niet ongebruikelijk is voor automobilisten.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM