Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kuiten?
#1
Ik rij al een paar dagen rond op een challenge hurricane, nog zonder klikpedaaltjes, maar heb een vraagje, kan het kloppen dat je je kuiten wat meer gebruikt op een ligfiets dan op een racefiets of mountainbike?
Dat zou fantastisch zijn omdat ik die ook nodig heb bij het hardlopen waar de laatste jaren ernstig de klad in is gekomen.

Groet,

Matthijs
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik dacht inderdaad dat er wat ander gebruik van spieren is op een ligfiets.Hoe dat precies zit , weet ik niet. Er moet in ieder geval ook gewenning plaatsvinden, als was het maar omdat je mentaal moet wennen aan de andere houding op de fiets. Al met al leidt het in eerste instantie tot wat minder hoge prestaties.

Het comfort was in 1995 de reden om voor ligfietsen en die sensatie van toen beleef ik af en toe nog steeds. Dat verwondert mij wel, dat ik dat na 22 jaar nog steeds beleef.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik heb hier een paar links voor je, waar je wat meer info kan vinden over het spiergebruik op een ligfiets:

http://www.livestrong.com/article/97446-...-bike-use/

http://www.bestfitnessadvisor.net/what-m...bike-work/

http://www.bikeforums.net/recumbent/5969...scles.html

https://groups.google.com/forum/#!topic/...3qIyWXlpKU

http://www.bewegingswetenschappen.org/wp...200206.pdf

http://gentseliggers.net/forum/viewtopic...=22&t=9661

Je zult dan ook lezen dat het even kan duren vooraleer je "ligfiets spieren" op niveau zijn en dat rustig opbouwen het advies is.

Hopelijk heb je er wat aan.

Grt,

Frank

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#4
(12-Apr-2017, 01:04 PM)Escafon schreef: Ik rij al een paar dagen rond op een challenge hurricane, nog zonder klikpedaaltjes, maar heb een vraagje, kan het kloppen dat je je kuiten wat meer gebruikt op een ligfiets dan op een racefiets of mountainbike?
Dat zou fantastisch zijn omdat ik die ook nodig heb bij het hardlopen waar de laatste jaren ernstig de klad in is gekomen.

Groet,

Matthijs


Ik denk het wel. Ik zie behoorlijk wat ligfietsers met flinke ballonkuiten  Wink  

Ik weet wel dat ik met het roeifietsen weer heel andere spieren gebruik.
Meer aan de zijkant van de kuit.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
(12-Apr-2017, 06:59 PM)Wim -de roetsende schreef:
(12-Apr-2017, 01:04 PM)Escafon schreef: Ik rij al een paar dagen rond op een challenge hurricane, nog zonder klikpedaaltjes, maar heb een vraagje, kan het kloppen dat je je kuiten wat meer gebruikt op een ligfiets dan op een racefiets of mountainbike?
Dat zou fantastisch zijn omdat ik die ook nodig heb bij het hardlopen waar de laatste jaren ernstig de klad in is gekomen.

Groet,

Matthijs


Ik denk het wel. Ik zie behoorlijk wat ligfietsers met flinke ballonkuiten  Wink  

Ik weet wel dat ik met het roeifietsen weer heel andere spieren gebruik.
Meer aan de zijkant van de kuit.

Das heel erg mooi, want alle waarschuwingen over het moeten opbouwen van ligfietsspieren, hardlopen opbouwen gaat een stuk langzamer, In de herfst van 2010 liep ik op mijn blote kakkies de marathon van Amsterdam, en bij wijze van recreatie ook langere stukken, maar daar is de klad ingekomen, en bij de pogingen om het weer op te bouwen is gebrek aan spierkracht vooral in de kuiten (die je als je geen schoenen aanhebt je vering zijn) vaak de "frustratiefactor" geweest. Nu ben ik lekker aan het ligfietsen, en voel ik dat het iets met mijn kuiten doet, maar niet onaangenaam Smile. Maandagmiddag /avond vanuit amsterdam oost naar duin en strand gereden en wat door de duinen gestruind en via een andere route terug.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Het belangrijkste advies is toch vooral om het rustig op te bouwen.

Er staan namelijk veel ligfietsen van gefrustreerde en geblesseerde ligfietsers te koop.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Welnu, met de paasdagen even niet ligfietsen, heb mijn
inlainskeets naar het noorden meegenomen, afwisseling in training is goed en ik denk dat de spierkracht die ik hiermede ontwikkel (je zit niet, je ligt niet, maar naast de kracht die je nodig hebt om je voort te bewegen heb je ook je eigen gewicht te torsen.) misschien ook nog een paar rondjes door het bos rennen en dan volgende week weer een keer een rondje duin en strand op de ligfiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Afwisseling van beweging is beter dan een specifieke beweging. Je krijgt een bredere conditie. Heb kano varen, hardlopen en fietsen altijd samen gedaan. Zonder specifieke voorkeur voor een van die drie. Deed aan Pose Running op minimaal schoeisel. Maar 8 jaar geleden moeten stoppen met hardlopen na een zwaar ongeval. Onderbeen verbrijzeld en zwaar enkelletsel. Overgestapt op wandelen.

Van kanovaren blijft het bovenlijf soepel. In de Alleweder en op de fiets het onderlijf. Als ik stop met kanovaren, denk ik aan een roeifiets voor het hele lijf. Ik denk ook dat roeifietsen een zeer goede training is voor duurlopers. Beter dan ligfietsen. De beenafzet is niet lineair, maar neemt progressief en geleidelijk in kracht toe. Dat komt door de snek op het achterwiel. De kuiten worden daardoor beter getraind dan op een ligfiets. En nog zoveel spieren meer. Een uitstekende bodycore training voor lopers etc.

Wim heeft gelijk. De roeifiets is een hele mooie uitvinding. Hij kan je veel meer vertellen dan ik.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Met de Roeifiets train je inderdaad veel meer spieren dan met fietsen.

Vooral de rug-, buik- en borstspieren moeten hard aan het werk.

Ik word van het roeien echter geen bodybuilder-type. Ik ben er wel een stuk gespierder/zwaarder van geworden.

Ik gebruik blijkbaar ook vooral de 'binnenkant' van de biceps ('spierbal' aan de boven-/voorkant van de bovenarm) en veel minder de buitenkant van de bovenarm.
Ik hoop dat iemand dit nog begrijpt ;-)

De kuiten zijn door het roeien ook flink zwaarder geworden.

Het valt mij op dat ik met fietsen meer de binnenste hamstring (achterkant bovenbeen) gebruik en met roeien meer de buitenste. In het Latijn hebben ze verschillende namen, maar op een plaatje met Nederlandse namen zag ik dat ze allebei hamstring worden genoemd.

Vragen? Stel ze!
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#10
Wat betreft het gewennen gaat het de goede kant op, vanmorgen een klein rondje waterland gereden, zonder teller dus over de snelheid kan ik weinig zeggen, aanvankelijk voelden mijn bovenbenen nog wat zwaar vanwege het inlainsketen van afgelopen weekeinde, maar de bruggen gingen een stuk makkelijker, ook begint het sturen met de fiets in de laagste stand wat makkelijker te worden, hoewel smalle wegen met tegenliggers, smalle fietspaadjes met scherpe bochten nog wat spannend zijn. Vooral de bruggen over het IJ lijken makkelijker te gaan. Ik ga de komende weken overigens ook weer met de buckfeets op pad, want ik ben van plan om over enige weken met een opvouwbare mountainbike op pad te gaan in Spanje , en dan moeten ook mijn armen en mijn nek daarop getraind zijn, ik verwacht niet voor de herfst met een ligfiets op reis te durven, en dan lijken grotere wielen toch beter te zijn, maar vanmorgen, tussen de grutto's, geweldig!!!
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Wat ik na een jaar dagelijks ligfietsen vooral merk is gewichtsverlies. Van 107 naar 90 zonder veranderingen in mijn voedingspatroon. En het zakt nog steeds. 

Mijn benen zijn zo ongeveer staalkabels geworden, mijn bovenlijf net als dat van alle andere fietsers, iel en weinig gespierd. Toch maar eens een roeifiets proberen daarvoor, dan komt dat sixpack vanzelf.

Wat qua blessures helpt is goed afgestelde pedalen en de juiste lengte. Eigen ervaring met verkeerde pedalen is een wekenlange dikke linkerknie. 

Verder is opbouwen een goede tip. In het begin veel spierpijn aan mijn bovenbenen gehad. Na een maand was dat weg. Na drie maanden haalde ik kruissnelheden boven de 30 en na een half jaar durfde ik de bochten ook harder te nemen. Kruissnelheid ligt nu rond de 35 en als ik wielrenners wil plagen lukt een paar minuten 45 ook wel. Gemiddelde op mijn woon werk rit is echter maar 25 door twee bruggen en twee binnensteden.

Het weer speelt ook een rol. In de kou toch al snel een paar kilometer minder hard gemiddeld. In ze zomer met meewind harder.

Qua banden rijd ik altijd met marathon plus banden, daar ik een hekel aan plakken en smeer heb.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(20-Apr-2017, 08:00 PM)michiel schreef: Wat ik na een jaar dagelijks ligfietsen vooral merk is gewichtsverlies. Van 107 naar 90 zonder veranderingen in mijn voedingspatroon. En het zakt nog steeds. 

Mijn benen zijn zo ongeveer staalkabels geworden, mijn bovenlijf net als dat van alle andere fietsers, iel en weinig gespierd. Toch maar eens een roeifiets proberen daarvoor, dan komt dat sixpack vanzelf.

Die sixpack komt niet vanzelf, dan moet je vetpercentage echt heel laag worden.

Is bij mij na 20.000km roeien nog niet gelukt. Ik ben wel een stuk gespierder geworden, maar ik ben geen bodybuilder type, meer een gespierde spijker  Wink

Toen ik begon met roeifietsen woog ik 75kg, daarna begon ik flink af te vallen tot zo'n 68kg.
Daarna werd ik weer steeds zwaarder en nu weeg ik net boven de 75kg. Ik ben 1.76m
Vetweefsel verdween steeds meer en daar kwam spierweefsel voor in de plaats.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#13
(20-Apr-2017, 08:00 PM)michiel schreef: Het weer speelt ook een rol. In de kou toch al snel een paar kilometer minder hard gemiddeld. In ze zomer met meewind harder.

Qua banden rijd ik altijd met marathon plus banden, daar ik een hekel aan plakken en smeer heb.
In de winter is de lucht "dikker" en de luchtweerstand hoger. 27 graden C. = circa 10% verschil in dichtheid. Aangezien de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid, zal je bij verdubbeling van de snelheid 8 keer meer energie moeten trappen om de luchtweerstand te overwinnen.

Er is voor mij maar een bedrijf dat in al zijn ontwerpen sterk rekening houdt met die luchtweerstand. M5.   Zeeland, provincie met veel wind?

De Marathon Plus banden zijn prima maatjes om je kuiten te trainen. Vind ze niet comfortabel en ze rollen matig op de juiste spanning.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(21-Apr-2017, 11:24 AM)PietV* schreef: In de winter is de lucht "dikker" en de luchtweerstand hoger. 27 graden C. = circa 10% verschil in dichtheid. Aangezien de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid, zal je bij verdubbeling van de snelheid 8 keer meer energie moeten trappen om de luchtweerstand te overwinnen.

Er is voor mij maar een bedrijf dat in al zijn ontwerpen sterk rekening houdt met die luchtweerstand. M5.   Zeeland, provincie met veel wind?

De Marathon Plus banden zijn prima maatjes om je kuiten te trainen. Vind ze niet comfortabel en ze rollen matig op de juiste spanning.

Piet.

Kijk dat is nu eens een goede uitleg. Ik maakte me al zorgen in de afgelopen winter, toen soms gemiddelden van 18 gehad. Toen zat het ook dik onder nul qua temperatuur wel.

Heb je qua banden een alternatief wat beter rolt maar in de buurt komt qua lekbestendigheid?
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ja, de Marathon GreenGuard. Is in een ander draadje ook al info over te vinden.

Als het weer warmer wordt, zeg/schrijf ik altijd dat het weer 5km/u warmer is geworden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#16
Aanvulling op bovenstaande:

http://www.ligfiets.net/news/4886/verban...bruik.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#17
Als beginnende ligfietser merk ik echt duidelijk verschil in mijn benen bij het fietsen op de ligfiets en de racefiets. Ik ben zeker niet echt getraind en heb in mijn hele leven nog nooit gesport (nou ja, 1 keer de Nijmeegse Vierdaagse gelopen als onderdeel van een weddenschap..). Ben sinds september enthousiast gaan fietsen, flink afgevallen en voel me veel fitter. Ook al heb ik intussen twee racefietsen en rij ik daar veel op, ik beschouw mijzelf zeker niet als wielrenner. Meer als recreatief doorrijder.

Op de ligfiets voel ik mijn bovenbenen veel sterker maar heb ik daar tegelijkertijd minder last van. Bijvoorbeeld: als ik een stevig viaduct op rij tijdens mijn woon werk rit en daarbij bijvoorbeeld als doel stel dat ik niet onder de X km/u mag zakken dan gaat dat prima op beide fietsen maar met de racefiets ben ik als ik boven ben moeier (goed woord?) dan met de ligfiets.

Desondanks heb ik op de ligger veel meer het idee dat ik meer moeite moet doen (voel aan mijn bovenbenen dat ik echt aan het fietsen ben). Maar dat zal wel met het beginner zijn te maken hebben. Ik ben in ieder geval heel tevreden, ik zag dat ik van de week 10 minuten onder mijn gemiddelde rijtijd zat met de racefiets op mijn woon-werk traject van 21 km en daar moest ik even heel erg van glimlachen!
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Hoe zwaar is je racefiets? En je ligfiets?

Vaak vergelijken mensen een race(buk)fiets met een toerligfiets (inclusief spatborden, antilekbanden, bagagedrager, enz.).
Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken.

Ik zag net in een ander draadje dat jij de M5 SP zo licht mogelijk hebt gemaakt. Rekje eraf.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#19
Mijn racefietsen wegen 12 en 12,6 kg (good old steel) en mijn M5 16,8 kg. Dit zijn rijklaar gewichten.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Ik ben aardig getraind in het ligfietsen. Na vijf tochten na de winter had ik al een tocht van 140+ in de benen. De conditie bouw je elk jaar vrij snel op met de ligfiets. Heb vaak dat ik in de eerste tien kilometer voel dat mijn benen wat 'zwaar' zijn. Lijkt het altijd alsof ze wat vermoeid zijn. Dat gevoel is niet sterk, en trekt ook altijd snel weg. Meestal zijn de benen pas na een uur of drie fietsen goed opgewarmd en ben ik het vierde en vijfde uur meestal prettiger (als in: meer kracht dat uit de benen lijkt te komen) aan het fietsen dan de eerste paar uur (ik fiets daarentegen wel altijd het eerste deel tegen de wind). Mijn fiets is een goede 18 kilo, en daarbij meestal nog een kilo of 3 aan water (dat uiteraard gedurende de tocht minder wordt).

In ieder geval, dat 'zware' gevoel heb ik eigenlijk nooit bij een conventionele fiets. Je hebt je benen natuurlijk iets steunend op de trappers die voor je hangen. Daar komt misschien iets meer ondersteuning van je beenspieren bij kijken om je benen horizontaal te houden. Waarschijnlijk niet veel, maar net genoeg om het toch wat extra gevoel te geven?
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(19-May-2017, 12:21 PM)Lopopodium schreef: In ieder geval, dat 'zware' gevoel heb ik eigenlijk nooit bij een conventionele fiets. Je hebt je benen natuurlijk iets steunend op de trappers die voor je hangen. Daar komt misschien iets meer ondersteuning van je beenspieren bij kijken om je benen horizontaal te houden. Waarschijnlijk niet veel, maar net genoeg om het toch wat extra gevoel te geven?

Daar heb ik ook over zitten denken. Op mijn gewone fietsen gebruik ik klikpedalen, op de ligfiets nog niet. Heb al wel een setje liggen maar ze nog niet gemonteerd. Ik vraag me af of dat verschil gaat maken omdat je benen er dan niet "af kunnen vallen"..
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Klikpedalen gaan heel veel verschil maken, geloof mij. Plus weer een stukje snelheidswinst.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Het verschil tussen jouw racefietsen en de M5 is niet zo heel groot, dan komt het dus niet daardoor.

Klikpedalen gaat inderdaad wel verschil uitmaken.

Met de Roeifiets heb ik weer veel minder dat zware gevoel in de benen dan met de Seiran.
In de XS ook bijna nooit. Trapas zit t.o.v. het zitje in de XS trouwens lager dan bij de Seiran. Misschien dat dit ook van belang is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#24
Ik kan mij geen voorstelling maken van een zwaar gevoel in de kuiten. Wellicht dat de verklaring van Wim over trapashoogte daar meespeelt omdat mijn beide Sinners meer tourfietsen zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Als je de fietskilometers ook wilt gebruiken om het hardlopen te verbeteren moet je zo snel mogelijk met klikpedalen gaan rijden en meteen leren mooi 'rond' te trappen, want dan train je niet alleen je kuiten maar ook je hamstrings omdat je zowel duwt als trekt. Bouw het langzaam op en rij ook altijd even rustig warm, want hamstringblessures kunnen heel vervelend zijn. Voor het beste effect moet je daarna wel een beetje doorfietsen, maar ik kan je uit ervaring verzekeren dat je hardlooptijden enorm zullen verbeteren.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(19-May-2017, 01:10 PM)ErikvanD schreef: Op mijn gewone fietsen gebruik ik klikpedalen, op de ligfiets nog niet. Heb al wel een setje liggen maar ze nog niet gemonteerd. Ik vraag me af of dat verschil gaat maken omdat je benen er dan niet "af kunnen vallen".
Op een ligfiets maakt klikpedalen veel uit. Je hoeft geen energie meer te steken in de posities houden van de voeten op de pedalen. Maar ook kun je de druk van de voet op het opgaande pedaal volledig wegnemen, waardoor de druk op het neergaande pedaal efficiënter wordt. Ook de doorbloeding van de beenspieren wordt bevorderd als de spieren zich elke omwenteling even kunnen ontspannen.

"Trekken" aan het opgaande pedaal is niet zinvol. De quadriceps en de kuitspieren zijn de spieren voor de beenstrekking en leveren netto meer efficiëntie dan de hamstrings.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM